Výměna rozvodů na ISu

Co a jak opravit v E30? Standardní servisní úkony. A podobně.
Uživatelský avatar
BOOST
E30.cz mecenáš
Příspěvky: 4835
Registrován: 07. 09. 2003 20:55
Bydliště: Někde kolem středu

Výměna rozvodů na ISu

Příspěvek od BOOST » 02. 03. 2010 21:17

Jelikož mě Dvoris požádal o popis výměny rozvodů na ISu a už jsem to psal několikrát, rozhodnul jsem se napsat to rovnou pro všechny, kdyby se do toho chtěl někdo ještě pustit. Takže pokud bude někdo chtít, ať to přesune do techniky nebo do FAQ. Nemám zaplacený příspěvek, tak do techniky to já dát nemůžu. :oops: :lol:

Tak a teď ty rozvody: :twisted:
Takže nejdřív ventildekl dolu
Obrázek
horní kryt rozvodů
Obrázek
Obrázek
Povolit šroub v klikovce. Způsobů existuje několik, nejlepší podle mě je varianta, kdy si sundáte airbox a na nosník si dáte dřevěný špalek. Potom na šroub na klice nasadíte ořech se správně dlouho tyčí, aby se zasekla přesně o ten špalek na nosníku. Tyč musí směřovat kolmo vzhůru. Potom sednete do auta a lehce drcnete startérem, tyč od ořechu narazí na dřevo na nosníku. Pokud nedojde k povolení hned, tak postup opakujte. Takhle ten šroub povolíte naprosto bez práce a funguje to spolehlivě. Jenom si dávajte pozor na to, že to otočení startéru musí být jenom drcnutí, nesmíte točit startérem v době kdy tyč narazí na dřevěný špalek.
Obrázek
Dolní kryt rozvodů dolu
Obrázek
Nastavit první válec do HÚ, zaaretovat setrvák. Pokud máte první válec v HÚ, tak v setrváku je dírka, která v ten moment směřuje přesně proti dirce v bloku (na foto), takže jde prostrčit tyčka. (Průměr tuším 8 nebo 6mm, to už si fakt přesně nepamatuju)
Obrázek
zaaretovat vačky, vačky při poloze motoru, kdy je první válec v HÚ, jsou natočeny tak, že vrcholy vaček prvního válce (válec u chladiče) směřují směrem šikmo nahoru k sobě a vzadu na vačkách (u přepážky k interiéru) jsou čtvercové nálitky s opracovanými hranami, tyto hrany směřují kolmo na hlavu motoru a dá se na ně nasunout přípravek pro aretaci.
Obrázek
Obrázek
povolit a vyndat napínák a sundat řetěz
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Nakoupit nějaký ty díly. Řetězová kola na vačkách a klikovce a vodící lišty se ani v druhovýrobě nedělají. Řetězové kolo s ložiskem, které je pod napínací lištou se v druhovýrobě obtížně schání, ale existuje. Rozhodně doporučuju vyměnit rovnou všechno. Výměna řetězu není řešení, vydrží to max. 10tkm.
Obrázek
a teď pár rozdílů mezi novými a dost použitými díly :twisted:
kolo na klice použité:
Obrázek
kolo na klice nové:
Obrázek
Srovnání nového a starého kola na vačce:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Výměna kol na vačkách:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Nová kola:
Obrázek
Nový řetěz:
Obrázek
Nové těsnění ventildeklu:
Obrázek
Nové je potřeba dát i těsnění pod kryty rozvodů a i tak je potřeba mezi horní a dolní kryt rozvodů použít nějaké tekuté těsnění (silikon apod.), jinak vám tam olej za chvilku bude zase prosakovat. Při dotahování horního krytu rozvodů je potřeba ho co nejvíc stlačit dolu, aby horní dosedací plocha pro ventilové víko neměla schod v místě kde se hlava spojuje s krytem. Dobře se to dá udělat, když vezmete velký šroubovák a zastrčíte ho do díry ve vačce a zapáčíte horní kryt rozvodů dolu. Pod víko ventilů je dobré taky použít nějaké tekuté těsnění na místo, kde na sebe doléhá horní kryt rozvodů a hlava.
Tak to je snad všechno, kdybych si na něco vzpoměl, nebo kdyby někdo z vás měl nějaký připomínky, nebo rady jak udělat něco jinak a líp, tak to sem hoďte. :wink:
E30 340ic V8 6q- EX
E39 M5-AC Schnitzer shortshift, AC Schnitzer racing wheels type III 19", AC Schnitzer rear roof spoiler, AC Schnitzer ECU, AC Schnitzer suspension, LPG-power :twisted:
SUZUKI GSX-R 600 K6 - GSX-R 1000 K7 :twisted:

Uživatelský avatar
Max-Max
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 8452
Registrován: 04. 10. 2003 02:25
Bydliště: Košice, +421948901915

Příspěvek od Max-Max » 02. 03. 2010 21:27

jelikoz je to obecne prospesne tema, udelame vyjimku a zachovame to. Ve jmenu isaru / i kdyz sam nejsem / dekuju za podrobnej navod. Pockam par dni a pak se to presune, pripadne procisti a pak do FAQ.
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220

Uživatelský avatar
BOOST
E30.cz mecenáš
Příspěvky: 4835
Registrován: 07. 09. 2003 20:55
Bydliště: Někde kolem středu

Příspěvek od BOOST » 02. 03. 2010 21:33

Max-Max píše:jelikoz je to obecne prospesne tema, udelame vyjimku a zachovame to. Ve jmenu isaru / i kdyz sam nejsem / dekuju za podrobnej navod. Pockam par dni a pak se to presune, pripadne procisti a pak do FAQ.
Díky Maxi. :wink:
E30 340ic V8 6q- EX
E39 M5-AC Schnitzer shortshift, AC Schnitzer racing wheels type III 19", AC Schnitzer rear roof spoiler, AC Schnitzer ECU, AC Schnitzer suspension, LPG-power :twisted:
SUZUKI GSX-R 600 K6 - GSX-R 1000 K7 :twisted:

Uživatelský avatar
zdene
E30.cz mecenáš
Příspěvky: 1945
Registrován: 19. 03. 2005 18:47
Bydliště: Blansko Tel:724227054

Příspěvek od zdene » 02. 03. 2010 22:54

Měl bych pár dotazů...
1. Ten přípravek pro aretaci vaček sis sám vyráběl?

2.U těch ozubených kol vaček nevidím nikde žádnej aretační kolík nebo něco podobnýho takže ty kola se ti při výměně můžou teoreticky pootočit v těch štelovacích drážkách třeba o jeden zub ne? A nebo je to jedno a neřeší se to? Když jsou vačky a setrvák zaaretovaný tak se jen nasadí řetěz a nehledí se na natočení kol?

Jinak to s tím povolováním klikovýho šroubu je dobrá věc,jen to nesmí nějakej expert povolovat s nasazenejma kabelama ke svíčkám :lol:
E46 330D
E30 323i :arrow: 327i :arrow: 325i :arrow: 335i :arrow: 328i
X5 4,8is

Uživatelský avatar
Kubajz von Odry
člen E30.cz
Příspěvky: 3689
Registrován: 25. 05. 2004 13:22
Bydliště: Odry

Příspěvek od Kubajz von Odry » 02. 03. 2010 22:57

proc takovým způsobem povolovat šroub (přes starter, špalek..) to nejde normálně povolit račnou v ruce?

na kolik tak cca vyjde celá tahle věc - myslím za materiál)
Obrázek

Uživatelský avatar
zdene
E30.cz mecenáš
Příspěvky: 1945
Registrován: 19. 03. 2005 18:47
Bydliště: Blansko Tel:724227054

Příspěvek od zdene » 02. 03. 2010 23:02

Kubajz von Odry píše:proc takovým způsobem povolovat šroub (přes starter, špalek..) to nejde normálně povolit račnou v ruce?
Někdy to bývá kurva velkej problém :?
E46 330D
E30 323i :arrow: 327i :arrow: 325i :arrow: 335i :arrow: 328i
X5 4,8is

Uživatelský avatar
marlin
Příspěvky: 2059
Registrován: 17. 02. 2007 22:37
Bydliště: Nový Bor/Okrouhlá
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od marlin » 02. 03. 2010 23:06

my jsme ten šroub, jak na 324td tak i na Isu povolovaly přes kurva dlouhou tyč a zabržděný auto. Jeden stál na brzdách a zatáhlá ručka se zařazenou trojkou a další trhal šroub :)
BMW E30 318iS - Musta Kissa,
BMW E3O 316i touring - mrtvola, rozpordej na díly
BMW E34 525i - Bělásek - již není
Subaru Impreza - kvalita z japonska

Uživatelský avatar
BOOST
E30.cz mecenáš
Příspěvky: 4835
Registrován: 07. 09. 2003 20:55
Bydliště: Někde kolem středu

Příspěvek od BOOST » 02. 03. 2010 23:18

Přípravek na aretaci vaček jsem si nechal vyfrézovat v práci. Měl jsem na něj někde i výkres, ale už ho asi nenajdu. :oops:
Ten šroub povolit ráčnou jde, ale právě že blbě a je s tím práce, takhle se párkrát pootočí startérem a je to naprosto bez práce a námahy. :wink:
K těm kolum na vačkách. Kola jsou štelovací a mají na sobě šipky, ty musí směřovat nahoru kolmo k horní ploše hlavy. Mezi koly je dán počet nýtů řetězu a pootočením kol se dá řetěz napnout.
Cena materiálu na rozvody je podle toho, kdo má kde jaký slevy. V BMW za origo materiál tuším nějak kolem desítky.
E30 340ic V8 6q- EX
E39 M5-AC Schnitzer shortshift, AC Schnitzer racing wheels type III 19", AC Schnitzer rear roof spoiler, AC Schnitzer ECU, AC Schnitzer suspension, LPG-power :twisted:
SUZUKI GSX-R 600 K6 - GSX-R 1000 K7 :twisted:

Uživatelský avatar
zdene
E30.cz mecenáš
Příspěvky: 1945
Registrován: 19. 03. 2005 18:47
Bydliště: Blansko Tel:724227054

Příspěvek od zdene » 02. 03. 2010 23:20

A proč ta zařazená trojka? Zlatá střední cesta :?: :lol:
E46 330D
E30 323i :arrow: 327i :arrow: 325i :arrow: 335i :arrow: 328i
X5 4,8is

Uživatelský avatar
aula
člen E30.cz
Příspěvky: 1924
Registrován: 26. 11. 2005 13:44
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od aula » 03. 03. 2010 07:15

Nevím jestli jsem to tu nepřehlíd. Ale šrouby, které drží kolečka vaček je dobré (nutné) utáhnout až po nasazení napínáku, jinak by se řetěz nenapnul rovnoměrně v celém obvodu.

Jinak super návod. :idea:
325iC: LSD, StarTec, semi M-Technic I, Smoked Hella

Uživatelský avatar
Maranelo
Bublik a Ondrášek
Příspěvky: 3777
Registrován: 24. 02. 2003 00:52
Bydliště: někde v CZ... možná
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Maranelo » 03. 03. 2010 14:18

Max-Max píše:jelikoz je to obecne prospesne tema, udelame vyjimku a zachovame to. Ve jmenu isaru / i kdyz sam nejsem / dekuju za podrobnej navod. Pockam par dni a pak se to presune, pripadne procisti a pak do FAQ.
hm a ja myslim ze by boost mel dostat vstup do fora zdarma :wink: ondra tady neco takoveho psal ze pokud nekdo neco rozumnyho sepise dostane vstup... :idea:
Mam shnilou 325i s KO motorem :-(
Obrázek
325>kundolap/ 320>pracant/ 318>sekačka/ 316>nemám slov
Obrázek

Hotty E30
Příspěvky: 782
Registrován: 11. 08. 2008 20:44
Bydliště: Jevíčko (M.Třebová)

...

Příspěvek od Hotty E30 » 03. 03. 2010 14:45

Plně souhlasím s Maranelem! Boost je blázen a já ho obdivuju,jsem isař a za tohle mu děkuju :wink:

Uživatelský avatar
mates85
člen E30.cz
Příspěvky: 331
Registrován: 26. 12. 2006 20:08
Bydliště: Praha, Trondheim, Whistler

Příspěvek od mates85 » 03. 03. 2010 15:54

Maranelo píše:
Max-Max píše:jelikoz je to obecne prospesne tema, udelame vyjimku a zachovame to. Ve jmenu isaru / i kdyz sam nejsem / dekuju za podrobnej navod. Pockam par dni a pak se to presune, pripadne procisti a pak do FAQ.
hm a ja myslim ze by boost mel dostat vstup do fora zdarma :wink: ondra tady neco takoveho psal ze pokud nekdo neco rozumnyho sepise dostane vstup... :idea:
naprostý souhlas

Uživatelský avatar
Tomas is
Příspěvky: 268
Registrován: 19. 01. 2007 21:27

Příspěvek od Tomas is » 07. 03. 2010 20:09

Už asi dva roky vozím ten Boostův přípravek pro aretaci v kufru :oops: Takže pokud ho někdo chce, můžu dodat po Praze a okolí Kolína. Sice je to ten podle Boosta "zmetkovej" , páč se ty vačky musí ještě podložit kartonem, ale šlo mi to s ním i tak moc dobře. Jinak práce asi na 4 hodiny (3,5 hodiny trvalo povolit tu zasranou matku :evil: )

Uživatelský avatar
DVORIS
Příspěvky: 6423
Registrován: 21. 12. 2005 21:01
Bydliště: Agip

Příspěvek od DVORIS » 08. 03. 2010 21:25

Tomas is píše:Už asi dva roky vozím ten Boostův přípravek pro aretaci v kufru :oops: Takže pokud ho někdo chce, můžu dodat po Praze a okolí Kolína. Sice je to ten podle Boosta "zmetkovej" , páč se ty vačky musí ještě podložit kartonem, ale šlo mi to s ním i tak moc dobře. Jinak práce asi na 4 hodiny (3,5 hodiny trvalo povolit tu zasranou matku :evil: )
Jakou matku :twisted: povoloval jsem jich asi u desti motrů z E30(M10 počínaje,přes Is a M40 M20 konče)neříkám že šla sama ale nikdy to nebyl extra problem,dělal jsem to starým jakoby nástrčkovým kovaným klíčem za jemné asistence kladívka a cca do deseti minut povolila,co byl daleko větší porod,tak stáhnout ozubený kolo z kliky u M10,s tím jsme bojovali asi půl hodiny 2lidi.Šlo doslova po milimetrech dolů,doufám že u Isa to bude lepší :roll:
Obrázek

Uživatelský avatar
Tomas is
Příspěvky: 268
Registrován: 19. 01. 2007 21:27

Příspěvek od Tomas is » 08. 03. 2010 21:31

Tak zrovna kola šla šla jak po másle. Ale matku na viscu někdo zalepil lepidlem a nebylo s ní hnutí :twisted:

Uživatelský avatar
Tomas is
Příspěvky: 268
Registrován: 19. 01. 2007 21:27

Příspěvek od Tomas is » 08. 03. 2010 21:35

Jinak kliku jsme povolovali přes zalígrovanej setrvák, je tam na to přímo otvor.

jaspy
Příspěvky: 29
Registrován: 13. 10. 2009 18:07

Díly

Příspěvek od jaspy » 03. 09. 2010 11:47

Ahoj, co jsem koukal na netu tak ty díly se opravdu nedaj snadno sehnat. Já našel jen něco z Německa. Možná by neuškodilo hodit sem pár odkazů na místa kde si to sehnal. Přecijen odzkoušený obchody jsou jistější. Díky... :)

Uživatelský avatar
aula
člen E30.cz
Příspěvky: 1924
Registrován: 26. 11. 2005 13:44
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od aula » 03. 09. 2010 12:35

BMW - tam seženeš vše a kvalita imo dostatačující. Vše se stejně v druhovýrobě nevyrábí, tak tam budeš muset tak jako tak. Druhovýroba je např napínák a řetěz (asi FEBI). Dostupné v každé větší síti prodejců autodílů (mjauto, autokelly , štangl, elit...)
325iC: LSD, StarTec, semi M-Technic I, Smoked Hella

jaspy
Příspěvky: 29
Registrován: 13. 10. 2009 18:07

díly

Příspěvek od jaspy » 03. 09. 2010 14:39

Chápu, že v druhovýrobě nejsou všechny díly, takže tím BMW myslíš přesněji co? Prodejnu nebo originální servis? Máš něco osvědčenýho?

Odpovědět