už jsem o tom psal několikrát, napříště si to někam uložim a pak jen copy/paste nebo se do dá do FAQ
když chceš mít levný povinný ručení a auto má mít status veterána, musíš mít historicky zachované udržované vozidlo nyní minimálně 25 let staré, tzn. rv 1984 a nižší - tzn. nezrezlá kastle, technický stav aby to bylo schopno projít STK nebo podobnou zkouškou
pokud máš takové auto, tak máš dvě varianty:
1. máš už auto na českých značkách
- zajdeš si do veteránského klubu, který dělá testace vozidel a necháš si auto otestovat(nějaký lejstra a focení auta)
- je to jak kde, ale většinou do 2 tisíc
- dostaneš průkaz historického vozidla a s tím pak jdeš na pojišťovnu
- při této alternativě chodíš dál na klasickou technickou
- výhodou je nenápadnost v provozu
- a každý rok na klubovou retestaci - ověření stavu vozidla, číslo kastle a motoru a stav vozidla
2. nemáš auto na českých značkách a není možnost je na ně dostat, nebo vyloženě chceš Včka
- vyplníš lejstro pro historickou testaci, nafotíš, nakopíruješ 5krát, zajdeš do veteránskýho klubu, otestujou ti to, pak jdeš na krajskou testaci, tam to zkontrolujou, otestujou, pak s tim jdeš normálka pro značky na místní dopravní odbor
- poplatky jsou různý, ale je to cca 5 a více tisíc
- když to máš na těhle značkách tak nesmíš jezdit každodenně, jinak to ale momentálně omezený není
- je to ale víc nápadný pro policajty a některý neznaj současnou právní úpravu, tak někdy pruděj
- výhodou je, že jseš všude doma, protože na značce nemáš označení odkud jsi

- s Včkama se nejezdí na technickou ale musíš každý rok dodat protokol o funkčnosti všech důležitých systémů auta buď z STK nebo od výrobce auta
- a každý rok na klubovou retestaci - ověření stavu vozidla, číslo kastle a motoru a stav vozidla