maturitní výr. pro BMW -za jedna!

Cokoliv o čem se dá psát v souvislosti s BMW.
Odpovědět
Venca
Příspěvky: 3497
Registrován: 04. 04. 2004 08:09

Příspěvek od Venca » 11. 10. 2007 20:31

Tyhle motory sice můžou dosahovat mech. výkon několik set wattů (cca 300-400), otáčky budou někde na 10-12 000/min.

S letadlem o hmotnosti 2-5 kg to cvičí hezky, ale spalovací motor s objemem cca 2 litry tím nemůžeš přeplnit.

Uživatelský avatar
chamuraphi
Příspěvky: 1783
Registrován: 28. 11. 2006 17:43
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od chamuraphi » 07. 01. 2008 22:27

Zdravím,jsem tu zpět a zas o něco dál :)
přes různé návrhy nápady,přeměřování a zjišťování nových skutečností jsme zůstali u původního komutátorového motoru na 230V a vydali se touto cestou,zabývali sme se i snímáním polohy škrtící klapky a podle ní točit kompresor,od toho ale opadlo....

Souhrn stávající situace:
Napájení: měnič DC 12 V / AC 230 V / 50 Hz (modifikovaná sinusoida), trvalý možný výkon 300 W (600 W max. 30sec), integrovaná ochrana proti přepětí a nadměrnému vybití AKU
Umístění: kompresor bude umístěn na silentblocích na levém předním nosníku v motorovém prostoru. Přívod čerstvého vzduchu bude zajištěn ihned za světlometem. K odstínění od teplého vzduchu od motoru bude sloužit samotné tělo kompresoru. Váha vzduchu bude připevněna přes přírubu ke kompresoru. Případné pomocné chlazení el.obvodů bude řešeno přívodem dalšího vzduchu k jejich pasivním chladičům.
Ovládání: na palubní desce v místě řidiče bude možné pomocí tlačítka zvolit režim, v kterém bude kompresor pracovat, signalizace pomocí LED.

Verze 1.0 ---------------------------------------------------------------------------------
Řízení otáček kompresoru v lineární závislosti na otáčkách motoru. Otáčky snímány na cívce zapalování (PIN 1,signál od řídící jednotky automobilu). Počítat pulzy, podle nich počítat otáčky motoru a regulovat kompresor. Celý kompresor by se rozběhl 10 sec po nastartování motoru.
Regulace:
Regulovat přes mikroprocesor, samo CPU by vyhodnocovalo snímané otáčky, a podle zvoleného režimu,by regulovalo otáčky kompresoru přes MOSFET nebo TRIAK.
Režimy:
Volba režimu bude realizován volbou polohy tlačítka na palubní desce v interiéru vozu pro snadné ovládání z místa řidiče.
Režim běžný provoz: kompresor bude dodávat cca tolik vzduchu, kolik spotřebovává motor při daných otáčkách na prázdno
Režim sportovní jízdy: Kompresor bude dodávat motoru více vzduchu než by sám nasál (nejznatelněji v nízkých otáčkách)
Praxe:
Pomocí Gratzova usměrňovače usměrním napájecí napětí. Procesor bude přijmat pulzy z cívky a pomocí Mosfetu (Triaku) bude přerušovat usměrněné napětí. Při režimu sportovní jízdy bude doba trvání přerušení konstantní (aby frekvence odpovídala 50Hz). Během běžného režimu bude doba přerušení nepřímo úměrná počtu přijatý pulzů od cívky. Při otáčkách motoru <1000 ot/min, budou otáčky kompresoru konstantní, pro lepší držení volnoběhu.

Foto zrenovovaného dmychadla 8)
rotor byl opískován a přelakován,elektromotor zrevidován, nyní se pracuje na přírubě mezi ústím kopresoru a váhou vzduchu :) , malý plošný spoj pro otestování regulátoru před montáží do auta (generátor pulzů cívky)

Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

mužete mi opět napsat vaše názory a připomínky :wink:
Jsem si vědom že termíny se blíží, a to hlavní máme stále před sebou,ale myslím že do konce března je to reálné 8) Mít to v jakém si funkčním stavu. Dále bych byl rád o nápady na zrealizování regulátoru, další kroky budu zde zveřejňovat :)
E30iS http://www.youtube.com/watch?v=6fiXvD36eO4 2013 - Brno 2:38.6 , Most 2:05. 2014 - Brno 2:32, Most 2:02, Slovakiaring 2:49
Akcelerace: https://www.youtube.com/watch?v=YgN3sTvGe74

Uživatelský avatar
Fugo
Příspěvky: 525
Registrován: 10. 08. 2004 19:58
Bydliště: LBC
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Fugo » 08. 01. 2008 06:54

Můj názor je že to je úplně promarněný čas. :(
Kawasaki ZX-10R
>>>Pneuservis, Klimatizace<<<
>>>Antény a satelity<<<
www.volny.cz/antenysatelity

Uživatelský avatar
Kraken
Příspěvky: 214
Registrován: 18. 01. 2007 19:39
Bydliště: SK

Příspěvek od Kraken » 08. 01. 2008 11:15

Fugo píše:Můj názor je že to je úplně promarněný čas. :(
no škola to je furt premárnený čas, ale môj názor je že chamuraphi ten čas márni celkom dobrým spôsobom :wink:

Mikka.M5
Příspěvky: 766
Registrován: 01. 11. 2005 21:28
Bydliště: Moravské Budějovice

Příspěvek od Mikka.M5 » 08. 01. 2008 11:59

Až zjistíš, že to nefunguje, někam nenápadně namontuj NOS a spínej ho společně s elektroturbem 8) (to elektroturbno je vlastně úplně to samý jako NOS akorát úplně jiny vyřešený)
A ještě k tomuhle obrázku... nepoužíváte na plošňákách rozlitou zem?
Obrázek

Uživatelský avatar
Kraken
Příspěvky: 214
Registrován: 18. 01. 2007 19:39
Bydliště: SK

Příspěvek od Kraken » 08. 01. 2008 12:32

aj keď sa im možno nepodarí dosiahnúť ten efekt aký chcú, určite s tým prejdú cez maturitu, neide o to či to nakoniec bude fungovať tak ako má ale o to že urobili aspoň nejaký pokus na konci ktorého bude nejaký výsledok :wink:

Uživatelský avatar
Kubajz von Odry
člen E30.cz
Příspěvky: 3689
Registrován: 25. 05. 2004 13:22
Bydliště: Odry

Příspěvek od Kubajz von Odry » 08. 01. 2008 13:10

nekdo musí zjistovat i kudy cesta nevede. je to sice skoro nerealne ze by se nejakm zpusobem zvednul vykon motoru, ale aspon si to potvrdime.. a dalsi ec je ze jako maturitni vyrobek je to absolutne perfektni - je to pokus a t byvaji vetsinou neuzpesne tak se hold do zaverecne zpravy napise ze se pokusem zjistilo ze tudy cesta nevede:-) a delas to pekne, precizne, a urcite na to budes cely zivot vzpominat.
Obrázek

Uživatelský avatar
bmwm3
Lon Don
Příspěvky: 2437
Registrován: 14. 08. 2003 08:20
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od bmwm3 » 08. 01. 2008 15:18

Zkoušel jsi třeba jenom vyzkoušet teorii, že při plným plynu budeš mít tlak 0 BAR, tzn. nulovej podtlak?

Venca
Příspěvky: 3497
Registrován: 04. 04. 2004 08:09

Příspěvek od Venca » 08. 01. 2008 15:42

Mikka.M5 píše:... to elektroturbno je vlastně úplně to samý jako NOS akorát úplně jiny vyřešený...
Jo jo, ponorka je vlastně úplně to samý, co vrtulník, akorát jinak vyřešený...!


:twisted: :twisted: :twisted:

Uživatelský avatar
Tweety
Příspěvky: 6122
Registrován: 16. 07. 2004 17:52
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tweety » 08. 01. 2008 15:44

Venca píše:
Mikka.M5 píše:... to elektroturbno je vlastně úplně to samý jako NOS akorát úplně jiny vyřešený...
Jo jo, ponorka je vlastně úplně to samý, co vrtulník, akorát jinak vyřešený...!


:twisted: :twisted: :twisted:
:lol:

Venca
Příspěvky: 3497
Registrován: 04. 04. 2004 08:09

Příspěvek od Venca » 08. 01. 2008 16:23

chamuraphi píše:...mužete mi opět napsat vaše názory a připomínky :wink:
Jsem si vědom že termíny se blíží, a to hlavní máme stále před sebou,ale myslím že do konce března je to reálné 8) Mít to v jakém si funkčním stavu. Dále bych byl rád o nápady na zrealizování regulátoru, další kroky budu zde zveřejňovat :)[/color]
Funkční to nebude nikdy.
----

Vyhrabal jsem tu dmychadlo, určené k pohonu malých modelů letadel do vzletové hmotnosti cca 60 gramů.
Je poháněno stejnosměrným motůrkem na jmenovité napětí 5 V.
Při tomto napětí má za chodu odběr 4,6 A.
Tedy příkon je 23 W.
Mechanická účinnost toho motoru (jestli se nemýlím) je někde kolem 80%.
Takže těch 20 W stačí na sotva 60g polétátko.

Co asi dokáže udělat fukar s příkonem těch 600 W...?
V sání spalovacího motoru o objemu kolem dvou litrů bude tahle hračička leda na obtíž. Její výkon by musel být zhruba desetinásobný, aby se dal takovým dmychadlem vytvořit dostatečený přetlak.

Celá tahle tvoje hra nese pouze ten užitek, že cosi tvoříš a přitom přicházíš do styku s různými součástkami - nelze tedy tomu "projektu" upřít určitý kladný dopad na tebe samotného.
Naposledy upravil(a) Venca dne 08. 01. 2008 16:42, celkem upraveno 1 x.

Venca
Příspěvky: 3497
Registrován: 04. 04. 2004 08:09

Příspěvek od Venca » 08. 01. 2008 16:40

chamuraphi píše:... Dále bych byl rád o nápady na zrealizování regulátoru, ...
Hmmm, ten tvůj měnič 12DC/230AC bude potřebovat také nějakou energii, a alternátoru odebere dobrou polovinu výkonu.

Což takhle využít samostatného parního generátoru (jako jsou v elektrárnách), který by hnala pára z chladícího okruhu motoru?

:twisted:

Uživatelský avatar
DC
Příspěvky: 9365
Registrován: 26. 08. 2003 06:10
Bydliště: Řáholec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DC » 08. 01. 2008 17:52

vyrobit z 600W větší výkon na motoru by bylo perpetuum mobile, směle do toho ;-)
Docent Chocholoušek BMW světa...
pořádám BIG BMW Classic a sbírám starý klumpry

Mikka.M5
Příspěvky: 766
Registrován: 01. 11. 2005 21:28
Bydliště: Moravské Budějovice

Příspěvek od Mikka.M5 » 08. 01. 2008 17:59

Venca píše:
Mikka.M5 píše:... to elektroturbno je vlastně úplně to samý jako NOS akorát úplně jiny vyřešený...
Jo jo, ponorka je vlastně úplně to samý, co vrtulník, akorát jinak vyřešený...!


:twisted: :twisted: :twisted:
nojo sranda musí bejt 8) , ikdyž ja sem dodal jen poznámku k tématu (samozřejmě myšlenou úplně vážně) a ty tady na to narážíš blbostima :twisted: :twisted: :twisted:

Venca
Příspěvky: 3497
Registrován: 04. 04. 2004 08:09

Příspěvek od Venca » 08. 01. 2008 18:21

Mikka.M5 píše:
Venca píše:
Mikka.M5 píše:... to elektroturbno je vlastně úplně to samý jako NOS akorát úplně jiny vyřešený...
Jo jo, ponorka je vlastně úplně to samý, co vrtulník, akorát jinak vyřešený...!


:twisted: :twisted: :twisted:
nojo sranda musí bejt 8) , ikdyž ja sem dodal jen poznámku k tématu (samozřejmě myšlenou úplně vážně) a ty tady na to narážíš blbostima :twisted: :twisted: :twisted:
Ale já to myslím samozřejmě taky úplně vážně - ty snad vidíš v serióznosti obou příspěvků nějaký rozdíl...?

:shock:

:D :twisted:

Uživatelský avatar
samiq
Akademik
Příspěvky: 500
Registrován: 27. 02. 2003 20:31
Bydliště: obcas Praha

Příspěvek od samiq » 08. 01. 2008 18:43

On chamuraphi ale resi maturitni vyrobek: elektronicke rizeni kompresoru...

takze jestli bude zvyseni vykonu motoru 0.1% nebo 10% je z hlediska maturity patrne jedno. Hlavni je, ze se nauci vytvorit system a pokusi se ho dokopat do funkcniho stavu. Coz by naprosta vetsina lidi odsud zrejme nezvladla.

Vykonove pomery jsme tu jiz probirali pred pul rokem a je jasne, ze 300W turbna toho nemuze moc natlacit.

K updatovanym skutecnostem mam poznamky:

1. usmernit vystup 230VAC by slo, ale obavam se, ze komutacni spicky z sirkove modulace motoru budou vyhazovat nadproudovou ochranu menice a cele to bude razovat.

2. v DC/AC menici 12V ->230VAC je spinany zdroj, ktery by sel modifikovat. Vypne se modulace 50Hz a vystup bude DC (325V). To pak muzes pouzit na PWM regulaci pro motor. Neni to trivialni uprava, zavisi na topologii tohoto menice.

3. bude potreba extra ~50Ah akumulator na krmeni tohoto kombajnu, pripojeny pres "tenci" kabely (kvuli filtraci toho PWM bordelu) paralelne k standardnimu accu.

4. Reseni s velkym modelarskym 3 fazovym motorem a regulatorem se mi zda technicky lepsi.

Uživatelský avatar
Tweety
Příspěvky: 6122
Registrován: 16. 07. 2004 17:52
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tweety » 08. 01. 2008 18:51

samiq píše:...2. v DC/AC menici ...... vystup bude DC....
DC by měl vědět, že ho tu pomlouváte

Uživatelský avatar
samiq
Akademik
Příspěvky: 500
Registrován: 27. 02. 2003 20:31
Bydliště: obcas Praha

Příspěvek od samiq » 08. 01. 2008 19:05

:lol: BINGO :twisted:

Uživatelský avatar
Kubajz von Odry
člen E30.cz
Příspěvky: 3689
Registrován: 25. 05. 2004 13:22
Bydliště: Odry

Příspěvek od Kubajz von Odry » 08. 01. 2008 22:16

fascinuje me kolik je tu eletrikaru (kolegu) :)
Obrázek

Uživatelský avatar
chamuraphi
Příspěvky: 1783
Registrován: 28. 11. 2006 17:43
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od chamuraphi » 09. 01. 2008 09:29

Mikka.M5 -rozlitou zem nepoužíváme,děláme to takto obyčejně jednoduše a taky to jde :wink:

to All
- nečekám nárůst výkonu,jen doufám že motoru pomůžu v nízkých otáčkách a ňákou tu pružnost navíc. Vím že to nebude terno,ale jak píšete ,proč to neověřit :) . Přeci je to pěkná čistá práce za kterou,si myslím,nemusím nikde stydět a mít takovýhleho šneka pod kapotou nevypadá zle 8) (vím,kdyby to bylo turbo,tak to budí větší respekt a cvičí to s autem jinak :( ,ale stím bych u matury na elektro neobstál )

Samiq- vím že to asi nepůjde tak snadno. Taky nás napadlo to regulovat přímo v tom měniči,ale doufal sem v trapézový průběh nebo alespon v obdelník,jenže ta jejich modifikovaná sinusouda je doopravdy zvláštní modifikace,pokusím se nakreslit co nám ukázal osciloskop :D
O víkendu ten měnič rozeberu a uvidíme jak to tam je.
-Nápad s modelářským motorem nebyl špatný a z hlediska regulace určitě příjemnější, ale řešení technické,jak ukotvit ke kompresoru, jak docílit přenosu jen kroutícího momentu a zamezit vybracím na hřídelce a následnému zničení malých ložisek v tom motorku... bylo tam dost technických zbytečných komplikací ,které už jsou vyřešený tímto robustím motorem

Venca
- neboj po dokončení sme objednaný na motorové brzdě ,ať mám i podklady o funkčnosti/nefunkčnosti tohoto zažízení :wink:
E30iS http://www.youtube.com/watch?v=6fiXvD36eO4 2013 - Brno 2:38.6 , Most 2:05. 2014 - Brno 2:32, Most 2:02, Slovakiaring 2:49
Akcelerace: https://www.youtube.com/watch?v=YgN3sTvGe74

Odpovědět