maturitní výr. pro BMW -za jedna!
- chamuraphi
- Příspěvky: 1783
- Registrován: 28. 11. 2006 17:43
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Zdravím,jsem tu zpět a zas o něco dál
přes různé návrhy nápady,přeměřování a zjišťování nových skutečností jsme zůstali u původního komutátorového motoru na 230V a vydali se touto cestou,zabývali sme se i snímáním polohy škrtící klapky a podle ní točit kompresor,od toho ale opadlo....
Souhrn stávající situace:
Napájení: měnič DC 12 V / AC 230 V / 50 Hz (modifikovaná sinusoida), trvalý možný výkon 300 W (600 W max. 30sec), integrovaná ochrana proti přepětí a nadměrnému vybití AKU
Umístění: kompresor bude umístěn na silentblocích na levém předním nosníku v motorovém prostoru. Přívod čerstvého vzduchu bude zajištěn ihned za světlometem. K odstínění od teplého vzduchu od motoru bude sloužit samotné tělo kompresoru. Váha vzduchu bude připevněna přes přírubu ke kompresoru. Případné pomocné chlazení el.obvodů bude řešeno přívodem dalšího vzduchu k jejich pasivním chladičům.
Ovládání: na palubní desce v místě řidiče bude možné pomocí tlačítka zvolit režim, v kterém bude kompresor pracovat, signalizace pomocí LED.
Verze 1.0 ---------------------------------------------------------------------------------
Řízení otáček kompresoru v lineární závislosti na otáčkách motoru. Otáčky snímány na cívce zapalování (PIN 1,signál od řídící jednotky automobilu). Počítat pulzy, podle nich počítat otáčky motoru a regulovat kompresor. Celý kompresor by se rozběhl 10 sec po nastartování motoru.
Regulace:
Regulovat přes mikroprocesor, samo CPU by vyhodnocovalo snímané otáčky, a podle zvoleného režimu,by regulovalo otáčky kompresoru přes MOSFET nebo TRIAK.
Režimy:
Volba režimu bude realizován volbou polohy tlačítka na palubní desce v interiéru vozu pro snadné ovládání z místa řidiče.
Režim běžný provoz: kompresor bude dodávat cca tolik vzduchu, kolik spotřebovává motor při daných otáčkách na prázdno
Režim sportovní jízdy: Kompresor bude dodávat motoru více vzduchu než by sám nasál (nejznatelněji v nízkých otáčkách)
Praxe:
Pomocí Gratzova usměrňovače usměrním napájecí napětí. Procesor bude přijmat pulzy z cívky a pomocí Mosfetu (Triaku) bude přerušovat usměrněné napětí. Při režimu sportovní jízdy bude doba trvání přerušení konstantní (aby frekvence odpovídala 50Hz). Během běžného režimu bude doba přerušení nepřímo úměrná počtu přijatý pulzů od cívky. Při otáčkách motoru <1000 ot/min, budou otáčky kompresoru konstantní, pro lepší držení volnoběhu.
Foto zrenovovaného dmychadla
rotor byl opískován a přelakován,elektromotor zrevidován, nyní se pracuje na přírubě mezi ústím kopresoru a váhou vzduchu
, malý plošný spoj pro otestování regulátoru před montáží do auta (generátor pulzů cívky)


mužete mi opět napsat vaše názory a připomínky
Jsem si vědom že termíny se blíží, a to hlavní máme stále před sebou,ale myslím že do konce března je to reálné
Mít to v jakém si funkčním stavu. Dále bych byl rád o nápady na zrealizování regulátoru, další kroky budu zde zveřejňovat 

přes různé návrhy nápady,přeměřování a zjišťování nových skutečností jsme zůstali u původního komutátorového motoru na 230V a vydali se touto cestou,zabývali sme se i snímáním polohy škrtící klapky a podle ní točit kompresor,od toho ale opadlo....
Souhrn stávající situace:
Napájení: měnič DC 12 V / AC 230 V / 50 Hz (modifikovaná sinusoida), trvalý možný výkon 300 W (600 W max. 30sec), integrovaná ochrana proti přepětí a nadměrnému vybití AKU
Umístění: kompresor bude umístěn na silentblocích na levém předním nosníku v motorovém prostoru. Přívod čerstvého vzduchu bude zajištěn ihned za světlometem. K odstínění od teplého vzduchu od motoru bude sloužit samotné tělo kompresoru. Váha vzduchu bude připevněna přes přírubu ke kompresoru. Případné pomocné chlazení el.obvodů bude řešeno přívodem dalšího vzduchu k jejich pasivním chladičům.
Ovládání: na palubní desce v místě řidiče bude možné pomocí tlačítka zvolit režim, v kterém bude kompresor pracovat, signalizace pomocí LED.
Verze 1.0 ---------------------------------------------------------------------------------
Řízení otáček kompresoru v lineární závislosti na otáčkách motoru. Otáčky snímány na cívce zapalování (PIN 1,signál od řídící jednotky automobilu). Počítat pulzy, podle nich počítat otáčky motoru a regulovat kompresor. Celý kompresor by se rozběhl 10 sec po nastartování motoru.
Regulace:
Regulovat přes mikroprocesor, samo CPU by vyhodnocovalo snímané otáčky, a podle zvoleného režimu,by regulovalo otáčky kompresoru přes MOSFET nebo TRIAK.
Režimy:
Volba režimu bude realizován volbou polohy tlačítka na palubní desce v interiéru vozu pro snadné ovládání z místa řidiče.
Režim běžný provoz: kompresor bude dodávat cca tolik vzduchu, kolik spotřebovává motor při daných otáčkách na prázdno
Režim sportovní jízdy: Kompresor bude dodávat motoru více vzduchu než by sám nasál (nejznatelněji v nízkých otáčkách)
Praxe:
Pomocí Gratzova usměrňovače usměrním napájecí napětí. Procesor bude přijmat pulzy z cívky a pomocí Mosfetu (Triaku) bude přerušovat usměrněné napětí. Při režimu sportovní jízdy bude doba trvání přerušení konstantní (aby frekvence odpovídala 50Hz). Během běžného režimu bude doba přerušení nepřímo úměrná počtu přijatý pulzů od cívky. Při otáčkách motoru <1000 ot/min, budou otáčky kompresoru konstantní, pro lepší držení volnoběhu.
Foto zrenovovaného dmychadla

rotor byl opískován a přelakován,elektromotor zrevidován, nyní se pracuje na přírubě mezi ústím kopresoru a váhou vzduchu






mužete mi opět napsat vaše názory a připomínky

Jsem si vědom že termíny se blíží, a to hlavní máme stále před sebou,ale myslím že do konce března je to reálné


E30iS http://www.youtube.com/watch?v=6fiXvD36eO4 2013 - Brno 2:38.6 , Most 2:05. 2014 - Brno 2:32, Most 2:02, Slovakiaring 2:49
Akcelerace: https://www.youtube.com/watch?v=YgN3sTvGe74
Akcelerace: https://www.youtube.com/watch?v=YgN3sTvGe74
- Kubajz von Odry
- člen E30.cz
- Příspěvky: 3689
- Registrován: 25. 05. 2004 13:22
- Bydliště: Odry
nekdo musí zjistovat i kudy cesta nevede. je to sice skoro nerealne ze by se nejakm zpusobem zvednul vykon motoru, ale aspon si to potvrdime.. a dalsi ec je ze jako maturitni vyrobek je to absolutne perfektni - je to pokus a t byvaji vetsinou neuzpesne tak se hold do zaverecne zpravy napise ze se pokusem zjistilo ze tudy cesta nevede:-) a delas to pekne, precizne, a urcite na to budes cely zivot vzpominat.
Funkční to nebude nikdy.chamuraphi píše:...mužete mi opět napsat vaše názory a připomínky![]()
Jsem si vědom že termíny se blíží, a to hlavní máme stále před sebou,ale myslím že do konce března je to reálnéMít to v jakém si funkčním stavu. Dále bych byl rád o nápady na zrealizování regulátoru, další kroky budu zde zveřejňovat
[/color]
----
Vyhrabal jsem tu dmychadlo, určené k pohonu malých modelů letadel do vzletové hmotnosti cca 60 gramů.
Je poháněno stejnosměrným motůrkem na jmenovité napětí 5 V.
Při tomto napětí má za chodu odběr 4,6 A.
Tedy příkon je 23 W.
Mechanická účinnost toho motoru (jestli se nemýlím) je někde kolem 80%.
Takže těch 20 W stačí na sotva 60g polétátko.
Co asi dokáže udělat fukar s příkonem těch 600 W...?
V sání spalovacího motoru o objemu kolem dvou litrů bude tahle hračička leda na obtíž. Její výkon by musel být zhruba desetinásobný, aby se dal takovým dmychadlem vytvořit dostatečený přetlak.
Celá tahle tvoje hra nese pouze ten užitek, že cosi tvoříš a přitom přicházíš do styku s různými součástkami - nelze tedy tomu "projektu" upřít určitý kladný dopad na tebe samotného.
Naposledy upravil(a) Venca dne 08. 01. 2008 16:42, celkem upraveno 1 x.
Hmmm, ten tvůj měnič 12DC/230AC bude potřebovat také nějakou energii, a alternátoru odebere dobrou polovinu výkonu.chamuraphi píše:... Dále bych byl rád o nápady na zrealizování regulátoru, ...
Což takhle využít samostatného parního generátoru (jako jsou v elektrárnách), který by hnala pára z chladícího okruhu motoru?

nojo sranda musí bejtVenca píše:Jo jo, ponorka je vlastně úplně to samý, co vrtulník, akorát jinak vyřešený...!Mikka.M5 píše:... to elektroturbno je vlastně úplně to samý jako NOS akorát úplně jiny vyřešený...
![]()
![]()




Ale já to myslím samozřejmě taky úplně vážně - ty snad vidíš v serióznosti obou příspěvků nějaký rozdíl...?Mikka.M5 píše:nojo sranda musí bejtVenca píše:Jo jo, ponorka je vlastně úplně to samý, co vrtulník, akorát jinak vyřešený...!Mikka.M5 píše:... to elektroturbno je vlastně úplně to samý jako NOS akorát úplně jiny vyřešený...
![]()
![]()
, ikdyž ja sem dodal jen poznámku k tématu (samozřejmě myšlenou úplně vážně) a ty tady na to narážíš blbostima
![]()
![]()



On chamuraphi ale resi maturitni vyrobek: elektronicke rizeni kompresoru...
takze jestli bude zvyseni vykonu motoru 0.1% nebo 10% je z hlediska maturity patrne jedno. Hlavni je, ze se nauci vytvorit system a pokusi se ho dokopat do funkcniho stavu. Coz by naprosta vetsina lidi odsud zrejme nezvladla.
Vykonove pomery jsme tu jiz probirali pred pul rokem a je jasne, ze 300W turbna toho nemuze moc natlacit.
K updatovanym skutecnostem mam poznamky:
1. usmernit vystup 230VAC by slo, ale obavam se, ze komutacni spicky z sirkove modulace motoru budou vyhazovat nadproudovou ochranu menice a cele to bude razovat.
2. v DC/AC menici 12V ->230VAC je spinany zdroj, ktery by sel modifikovat. Vypne se modulace 50Hz a vystup bude DC (325V). To pak muzes pouzit na PWM regulaci pro motor. Neni to trivialni uprava, zavisi na topologii tohoto menice.
3. bude potreba extra ~50Ah akumulator na krmeni tohoto kombajnu, pripojeny pres "tenci" kabely (kvuli filtraci toho PWM bordelu) paralelne k standardnimu accu.
4. Reseni s velkym modelarskym 3 fazovym motorem a regulatorem se mi zda technicky lepsi.
takze jestli bude zvyseni vykonu motoru 0.1% nebo 10% je z hlediska maturity patrne jedno. Hlavni je, ze se nauci vytvorit system a pokusi se ho dokopat do funkcniho stavu. Coz by naprosta vetsina lidi odsud zrejme nezvladla.
Vykonove pomery jsme tu jiz probirali pred pul rokem a je jasne, ze 300W turbna toho nemuze moc natlacit.
K updatovanym skutecnostem mam poznamky:
1. usmernit vystup 230VAC by slo, ale obavam se, ze komutacni spicky z sirkove modulace motoru budou vyhazovat nadproudovou ochranu menice a cele to bude razovat.
2. v DC/AC menici 12V ->230VAC je spinany zdroj, ktery by sel modifikovat. Vypne se modulace 50Hz a vystup bude DC (325V). To pak muzes pouzit na PWM regulaci pro motor. Neni to trivialni uprava, zavisi na topologii tohoto menice.
3. bude potreba extra ~50Ah akumulator na krmeni tohoto kombajnu, pripojeny pres "tenci" kabely (kvuli filtraci toho PWM bordelu) paralelne k standardnimu accu.
4. Reseni s velkym modelarskym 3 fazovym motorem a regulatorem se mi zda technicky lepsi.
- Kubajz von Odry
- člen E30.cz
- Příspěvky: 3689
- Registrován: 25. 05. 2004 13:22
- Bydliště: Odry
- chamuraphi
- Příspěvky: 1783
- Registrován: 28. 11. 2006 17:43
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Mikka.M5 -rozlitou zem nepoužíváme,děláme to takto obyčejně jednoduše a taky to jde
to All - nečekám nárůst výkonu,jen doufám že motoru pomůžu v nízkých otáčkách a ňákou tu pružnost navíc. Vím že to nebude terno,ale jak píšete ,proč to neověřit
. Přeci je to pěkná čistá práce za kterou,si myslím,nemusím nikde stydět a mít takovýhleho šneka pod kapotou nevypadá zle
(vím,kdyby to bylo turbo,tak to budí větší respekt a cvičí to s autem jinak
,ale stím bych u matury na elektro neobstál )
Samiq- vím že to asi nepůjde tak snadno. Taky nás napadlo to regulovat přímo v tom měniči,ale doufal sem v trapézový průběh nebo alespon v obdelník,jenže ta jejich modifikovaná sinusouda je doopravdy zvláštní modifikace,pokusím se nakreslit co nám ukázal osciloskop
O víkendu ten měnič rozeberu a uvidíme jak to tam je.
-Nápad s modelářským motorem nebyl špatný a z hlediska regulace určitě příjemnější, ale řešení technické,jak ukotvit ke kompresoru, jak docílit přenosu jen kroutícího momentu a zamezit vybracím na hřídelce a následnému zničení malých ložisek v tom motorku... bylo tam dost technických zbytečných komplikací ,které už jsou vyřešený tímto robustím motorem
Venca- neboj po dokončení sme objednaný na motorové brzdě ,ať mám i podklady o funkčnosti/nefunkčnosti tohoto zažízení

to All - nečekám nárůst výkonu,jen doufám že motoru pomůžu v nízkých otáčkách a ňákou tu pružnost navíc. Vím že to nebude terno,ale jak píšete ,proč to neověřit



Samiq- vím že to asi nepůjde tak snadno. Taky nás napadlo to regulovat přímo v tom měniči,ale doufal sem v trapézový průběh nebo alespon v obdelník,jenže ta jejich modifikovaná sinusouda je doopravdy zvláštní modifikace,pokusím se nakreslit co nám ukázal osciloskop

O víkendu ten měnič rozeberu a uvidíme jak to tam je.
-Nápad s modelářským motorem nebyl špatný a z hlediska regulace určitě příjemnější, ale řešení technické,jak ukotvit ke kompresoru, jak docílit přenosu jen kroutícího momentu a zamezit vybracím na hřídelce a následnému zničení malých ložisek v tom motorku... bylo tam dost technických zbytečných komplikací ,které už jsou vyřešený tímto robustím motorem
Venca- neboj po dokončení sme objednaný na motorové brzdě ,ať mám i podklady o funkčnosti/nefunkčnosti tohoto zažízení

E30iS http://www.youtube.com/watch?v=6fiXvD36eO4 2013 - Brno 2:38.6 , Most 2:05. 2014 - Brno 2:32, Most 2:02, Slovakiaring 2:49
Akcelerace: https://www.youtube.com/watch?v=YgN3sTvGe74
Akcelerace: https://www.youtube.com/watch?v=YgN3sTvGe74