Podvozek - rady pred opravou - co vse je vhodne vymenit?

Co a jak opravit v E30? Standardní servisní úkony. A podobně.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Caleb
Příspěvky: 191
Registrován: 01. 06. 2008 17:02

Podvozek - rady pred opravou - co vse je vhodne vymenit?

Příspěvek od Caleb » 04. 12. 2008 21:29

Mam s podvozkem na 1989 316i M40 nasledujici problemy:

- od zadni napravy se pri prudsim prujezdu nerovnosti, pripadne pri nalozeni auta 4ma lidma ozyvaji rany - predpokladam, ze to jsou dorazy, protoze auto je docela sedle na zadek i normalne.

- auto je vepredu naklonene na jednu stranu - vpravo je blatnik presne o 1cm niz nez na druhe strane (mereno v dilne na naprosto rovne podlaze) - viz posledni odstavec :?

- celkem vule v rizeni (nemam s cim porovnat, ridim jinak pouze novejsi auta a se skodivkou porovnavat nelze :) ), lehce se ozyvaji cepy pri prejezdu nerovnosti (dle mechanika jsou ale vule jeste v normalu)

Na jaro planuju opravu podvozku. S mechanikem podvozek prohlizeli a prisli jsme na nasledujici:
Sice predchozi majitel pred rokem menil tlumice, bohuzel mu tam v servise dali ALKO - zadni uz tecou. Tomu davam za vinnu, ze zadek jde velice lehko do dorazu - nebo mam spise podezirat unavena pera?
Zadni tlumice budu menit na 100%, predni nejspis take.

Dale jsou dost unavene silentbloky, kterymi jsou predni ramena upevnena ke karoserii. Jeden vypada i lehce natrzene. Tj. ty vymenim.

Zajimalo by me, co jeste (z techto gumovych stokorunovych polozek) by bylo vhodne na podvozku vymenit, kdyz uz se to bude delat. Jak sem rekl, celkem dukladne sme to prohlizeli, ale urcite mi z Vasich zkusenosti poradite, na co E30 trpi a na co je treba se zamerit.

A posledni vec. Je to tak pul roku, co jsem v mlze pri nalozenem aute vjel na frezovani na silnici (kokoti nedali znacku predem), hodne mi to rozhodilo sbihavost - auto jelo do prikopa. Na geometrii to srovnali, tj. s rizenim problem neni, ale jak sem rekl - jedna strana auta je o 1 cm niz a i zaklon kola je jinej (to se projevilo na geometrii, ale jde to zmerit i pravitkem vuci blatniku). Muze tohle udelat natrzenej silac, nebo je tutove ohnute rameno? Da se to vubec nejak zmerit ?

Diky za reakce.

Gabo
člen E30.cz
Příspěvky: 4293
Registrován: 20. 02. 2006 18:51
Bydliště: Nížkov (ZR)

Příspěvek od Gabo » 04. 12. 2008 22:51

Pokud máš zadek nízko, můžou za to rozhodně pružiny, ne tlumiče. Případně taky vytahaný SB. Rány při prudkym rozjezdu ze zadní nápravy ukazujou na KO SB nápravnice - měl jsem taky, po výměně se to výrazně zlepšilo. Já osobně bych vyměnil - vzadu: SB nápravnice (2), SB ramen (4), SB difu (1), horní uložení zadních tlumičů, pokud na něm není vidět, že je zánovní. Já se při GO zadní nápravy vešel za vyjmenovaný silentbloky (bez horního uložení tlumičů) cca do 2500 Kč Na předku bych buď nechal přelisovat čepy, nebo sehnal jiný ramena, na těch přehodil čepy a pak dal na auto, případně nový ramena a dát na auto + nový silentbloky na ramena. Potom čepy a táhla řízení + manžety, když už to bude rozdělaný. Já na svym autě dával nový ramena, SB ramen, čepy a táhla řízení + manžety a to stálo kolem 7000 Kč.
EX: E36 318i 4/94, e30 325iT LPG 8/88, Favo 7/90, Golf II 1.8 GT 1986, Škoda 120 M1 1984
Akt:
Octavia 1 TDi 2000
Peugeot 106 1.1 1996
E36 316i Compact 26.6.1998
PER ASPERA AD ASTRA

Uživatelský avatar
Caleb
Příspěvky: 191
Registrován: 01. 06. 2008 17:02

Příspěvek od Caleb » 05. 12. 2008 09:01

Diky, tohle jsou celkem velke castky - a zcela uprimne, neplanuju, ze E30 budu mit dalsich 5 let (i kdyz to jsem u predchoziho auta taky neplanoval a nakonec ... )

Ty rany (resp. rana) se ozyvaji pri prujezdu zatackou, v ktere jsou nerovnosti (tj. kde kolo odskoci) nebo v pripade, ze jsem hodne nalozenej a pres neco prejedu. Pri prudkem rozjezdu to zadnej bordel nedela. Vymenim tlumice a "silentblok uložení nápravy". Pruzina koukam neni prilis draha, mrknu za jakou cenu je ma mechanik a uvidim. Zadni naprava je natolik jednoducha, ze si pak pruzinu pripadne dokazu vymenit sam.

Vepredu na 100% nove silace ulozeni ramen. Co jsem koukal na ceny novych ramen, tak uz by davalo smysl je vymeni osazene cepy, prozatim asi necham stare a pokud bych mel s rizenim nadale problemy (tj. pokud by se mi opet rozjela sbihavost), tak bych uvazoval i tahlech rizeni a rejdovych cepech. Taky uvidime co mi povedej na technicky.

Uživatelský avatar
Vasa
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 3034
Registrován: 17. 05. 2005 17:30
Bydliště: Plzeň +420775466722

Příspěvek od Vasa » 05. 12. 2008 09:18

dle me zkusenosti pokud Ti mechanik rekl, ze vule ramen jsou jeste v "normalu" tak vubec nic nevymyslej a vymen je za nove. Kdyz jsem nedavno koupil TDcko tak to take tak "lehce" klepalo pri prejezdu nerovnosti a po demontazi ramene jsem ten cep (krajni u kola) vyndal skoro rukou z pouzdra ven.
"Bouchani" od zadni napravy bude zpusobeno nejspis opotrebenymi silentbloky zadni napravnice (pri prudsim rozjezdu a protoceni kol by to melo jakoby poskakovat) a jejich vymenou urcite nic nezkazis. I ty nejlepsi co sezenes tam stejne nevydrzi dele jak 30t km a pujdou do haje zase. Horni ulozeni zadnich tlumicu vymen rovnou pokud jiste nevis, ze bylo meneno max pred 5-10t km. Unavene zadni pruziny ma po 20 letech kazda E30, ale ne tak aby Ti to sedlo na dorazy (pokud na to nepolozis 5t). Vetsinou spis praskne. Urcite SB na uchyceni diffu.
SB predniho ramene muzes vymenit za tzv. plny centricky (M3) ktery vydrzi podstatne dele, ale za cenu snizeneho komfortu jizdy na rozbitych cestach (existuje centricka a excentricka varianta - ta jeste upravuje zaklon predniho kola).

vymena predku:
- 2x krajni cep
- 2x stredovy do napravnice
- 2x SB ramene
- 2x cep rizeni
- 2x axialni tahlo rizeni
- 2x SB stabilizatoru
- 2x tycka stabilizatoru

vymana zadku
- 1x SB diffu
- 2x SB napravnice
- 4x SB ramene
- 2x horni ulozeni tlumice
- 2x tycka stabilizatoru (pokud nemas 316i(mozna i jine malovykonne motorizace - ty ho nemaj)

Pak mas svaty klik minimalne na 40tkm (po Praze mozna mene)
90' 318iT M40 410tkm / 87' 325i M20 96tkm / 86' 316 M10 BaurTC 80tkm / 85' 325e M50 284tkm / 83' 318i M10 129tkm / 85' 325e M20 226tkm

Uživatelský avatar
Caleb
Příspěvky: 191
Registrován: 01. 06. 2008 17:02

Příspěvek od Caleb » 05. 12. 2008 09:45

No napisu to uprimne - moje zamestnani vyzaduje to, ze najezdim cca 2000km mesicne po rozbitych silnicich po vesnicich. Takze nejake velkolepe investice do podvozku mi prijdou relativne zbytecne. Pokud bych mel auto jako lestenku na vylety, tak to by byla jina. Jde mi opravdu o vymenu tech nejdulezitejsich silentbloku a dilu co jsou evidentne v prdeli.

A opravdu pri prudkem rozjezdu nic neposkakuje, kolikrat se mi uz se zimakama stalo to, ze jsme potreboval rychle vyjet z vedlejsi silnice, ale protoze mi hralo radio a neslysel sem, jak se mi protaceji kola, tak sem se divil, ze motor toci, ale ja jedu velice pomalu :lol:

Mikka.M5
Příspěvky: 766
Registrován: 01. 11. 2005 21:28
Bydliště: Moravské Budějovice

Příspěvek od Mikka.M5 » 05. 12. 2008 16:05

Vsechno co de bych koupil do powerflex, cenove to vyjde skoro nastejnou, ale rozhodne to vydrzi dyl nez originalni http://speedpro.cz/sportovni-silentblok ... p-893.html
e30 325i M-technik I -> e36 320i -> e30 323i M-technik I - > E36 323i M-technik = ekologické vozy

Gabo
člen E30.cz
Příspěvky: 4293
Registrován: 20. 02. 2006 18:51
Bydliště: Nížkov (ZR)

Příspěvek od Gabo » 05. 12. 2008 16:08

Pokud nebudeš SB kupovat přímo origo, ale stačí ti druhovýroba, tak rozhodně nevyjdou cenově jako Powerflexy. Navíc s Powerflxama se sníží pohodlí, nebo se mejlim? Pokud má člověk auto na normální ježdění a lítá po omlácenejch okreskách, tak bude asi trpět ...
EX: E36 318i 4/94, e30 325iT LPG 8/88, Favo 7/90, Golf II 1.8 GT 1986, Škoda 120 M1 1984
Akt:
Octavia 1 TDi 2000
Peugeot 106 1.1 1996
E36 316i Compact 26.6.1998
PER ASPERA AD ASTRA

Uživatelský avatar
Dan td
Site Admin
Příspěvky: 3339
Registrován: 12. 02. 2003 14:17
Bydliště: Netuníkov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dan td » 05. 12. 2008 17:04

Caleb: tak to nech bejt a až ti na těch rozpadlejch silnicích upadne kolo, začni to řešit :roll:

Nechápu, kdyý jak píšeš najezdíš 2 tkm měsíčně, že je ti jedno, že sedíš na časované bobmě = totálně vymlácenej podvozek. Že to nebude na věky je jasný, ale pokud nekoupíš sráče typu Starline, zřejmě to zdaleka přežije dobu, kdy to auto budeš mít.

Mě teda nepřijde dohromady cca 7 tis. za komplet podvozkové díly nějak moc. A pokud do toho vlastně nechceš investovat, nějak nechápu, proč vůbec vznášíš takový dotaz. Cos čekal za odpověď, vyměň tyčku stabilizátoru za 250,- a auto bude jak nový ? :roll:
http://www.e39.cz

Nic z toho, co píšu není pravda. Vymýšlím si, abych byl zajímavější ...

Gabo
člen E30.cz
Příspěvky: 4293
Registrován: 20. 02. 2006 18:51
Bydliště: Nížkov (ZR)

Příspěvek od Gabo » 05. 12. 2008 17:57

Já bych to řekl takhle - podvozek tě drží na silnici a největší měrou se spolu s gumama podílí na tom, jesli dojedeš do cíle nebo ne. Já do podvozku, brzd a gum dal za poslední rok takovejch 20 - 25 000 a myslím, že to byli rozumně vložený peníze.

Ber to tak, že na podvozku je u drtivý věšiny aut věšina gumovejch věcí ještě původní a po 200 500 000 namotanejch kilomerů to prosě OK bejt nemůže
Naposledy upravil(a) Gabo dne 05. 12. 2008 18:08, celkem upraveno 1 x.
EX: E36 318i 4/94, e30 325iT LPG 8/88, Favo 7/90, Golf II 1.8 GT 1986, Škoda 120 M1 1984
Akt:
Octavia 1 TDi 2000
Peugeot 106 1.1 1996
E36 316i Compact 26.6.1998
PER ASPERA AD ASTRA

Uživatelský avatar
Caleb
Příspěvky: 191
Registrován: 01. 06. 2008 17:02

Příspěvek od Caleb » 05. 12. 2008 18:06

2Dan td

Takhle jsem to nemyslel - hledam rozumnej kompromis. Starline a pod rozhodne nehrozi, od nich bych si nekoupil ani gumicku do steracu. A ze se nevyplati na dilech na auto setrit vidim uz na tech tlumicich ALKO, ktere jsou udajne jeste horsi nez Starline.

Pokud bych menil vsechny 4 tlumice, hromadu silentbloku, zadni pruziny, ramena, cepy a tycky rizeni, tak teda nevim, ze bych to poridil za 7.

Cekal jsem to, co mi mnozi poradili - napr to, ze rozhodne ma smysl menit silentbloky ulozeni zadni napravnice atd.

Ac se to mnohym nelibi, tak se snazim to auto (ac je opravdu hodne zachovale) brat trosku racionalne, jinak bych mohl rovnou delat vacku atd a do auta za rok vrazit 2x tolik nez stalo. Na druhou stranu si myslim, ze proti mnoha znamym, co menej dily na aute az kdyz uz opravdu upadnou, muj pristup zase tak spatnej neni.

EDIT: 2Gabo - ja stale naivne verim tomu, ze auto ma cca 150 000km. Ano, naprosto klasicke klise, protoze auto predloni pritahl kamos z nemecka - ano mel ho udajne duchodce - ale kdyz sem menil palubku, tak v jejim uchyceni chybely asi 2 sroubky :lol: - takze kdovi :wink:
Na druhou stranu, po 20ti letech bude kazda guma spatna, i kdyby auto stalo v muzeu.

Uživatelský avatar
Dan td
Site Admin
Příspěvky: 3339
Registrován: 12. 02. 2003 14:17
Bydliště: Netuníkov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dan td » 05. 12. 2008 20:45

Já to myslel spíš tak, že když to jednou rozebereš a vyměníš jen čáast dílů, je s tím jednak stejná práce a stejně výsledek nebude ono, protože budeš mít na nápravě např. 2 díly nový a 6 vylítanejch.

Jo, mimochodem, někde mám doma nové silentbloky do ramen, když je najdu, nechám je levně :wink:
http://www.e39.cz

Nic z toho, co píšu není pravda. Vymýšlím si, abych byl zajímavější ...

Uživatelský avatar
Caleb
Příspěvky: 191
Registrován: 01. 06. 2008 17:02

Příspěvek od Caleb » 05. 12. 2008 22:21

No vzhledem k tomu, ze firma ve ktere delam ma i autodilnu s velice ochotnym mechanikem, tohle ten nejvetsi problem neni (ono ted udelam tohle a casem tamto).

Jinak pokud mrknes co mas doma, budu jedine rad. Cim vic toho do jara poshanim, tim lepe.

Uživatelský avatar
Dan td
Site Admin
Příspěvky: 3339
Registrován: 12. 02. 2003 14:17
Bydliště: Netuníkov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dan td » 05. 12. 2008 22:52

On asi přestane bejt ochotnej, až mu řekneš " rozeber nápravu a vyměň toto " a za tejden " znovu rozeber nápravu a vyměň teda i tohle " atd ... :)

Kouknu a dám vědět.
http://www.e39.cz

Nic z toho, co píšu není pravda. Vymýšlím si, abych byl zajímavější ...

Uživatelský avatar
baskeez
člen E30.cz
Příspěvky: 948
Registrován: 14. 03. 2006 22:28
Bydliště: Kynšperk n/O

Příspěvek od baskeez » 09. 12. 2008 12:39

2 Caleb:Jestli,jak si psal,jezdíš nejčastěji po rozmlácenejch okreskách a každej den,tak se na Powerflex vyser.Já na autě měl jen ty dva siláče předních ramen a stačilo to,po tejdnu šly.Kvalita jízdy se zhorší a je to znát (alespoň u mně),ale záleží na tom co kdo snese.Někdo s podvozkem 80/60 to asi ani nepocejtí :lol:
m10b18 "kloboukwagen" in progress

Odpovědět