Regulace podsvícení rádia společně s přístrojovkou?

Vylepšení, úpravy - cokoliv co se udělá jinak, než jak bylo vymyšleno ve fabrice BMW.
(Turbo, podvozky, sportovní úpravy...)
Odpovědět
Uživatelský avatar
Splaš
člen E30.cz
Příspěvky: 289
Registrován: 31. 05. 2003 01:36
Bydliště: České Budějovice

Regulace podsvícení rádia společně s přístrojovkou?

Příspěvek od Splaš » 14. 05. 2006 17:53

Prosím o radu od někoho, kdo se vyzná v elektronice.
Chtěl bych, aby se podsvícení autorádia v E30 dalo regulovat společně s podsvícením palubky. Problém je, že veškeré podsdvícení přístrojů a palubky je zapojené na + pól přes spínač světel (šedočervený drát) a přes potenciometr který reguluje intenzitu podsvícení jde kostra (hnědobílý drát), zatímco rádio má kostru vlastní a kontakt pro podsvícení má standardně zapojený taky na + pól přes spínač světel, tedy bez regulace. Jde to nějak udělat?

Uživatelský avatar
[CZ]Airwolf[OC]
Příspěvky: 1073
Registrován: 29. 01. 2005 11:38
Bydliště: Praha

Příspěvek od [CZ]Airwolf[OC] » 14. 05. 2006 18:20

kostra z potenciometru musi jit do palubky a dalsich veci ktere jsou regulovany. muzes zkusit na to premostit + pol podsviceni displeje radia. otazka zni, zda by displej radia fungoval i na nizsi napeti pres ten potenciometr, ci ne, zalezi na tom, jak je udelany podsviceni (zda jako u palubovky, ci jinak a v zavislosti na tom jak reaguje samotny displej na podsviceni).
Ex E30 318iS
Budoucí E36 - s pomoci DCho splneno :)

dargon
Příspěvky: 876
Registrován: 09. 01. 2005 11:14
Bydliště: Šternberk

Příspěvek od dargon » 14. 05. 2006 19:11

bych to resil tak ze bych rozdelal autoradio do napajeni podsticeni dispeje bych pridal tranzistor a bazi bych ovladal pres ten potak v aute.. vsechno jde chce to jen trosku bastlit ... :oops: :twisted:
E39 530i
ex. e46 330d
ex. e30 318is
ex. e30 318is
ex. e30 320i

Uživatelský avatar
[CZ]Airwolf[OC]
Příspěvky: 1073
Registrován: 29. 01. 2005 11:38
Bydliště: Praha

Příspěvek od [CZ]Airwolf[OC] » 14. 05. 2006 19:13

dargon píše:bych to resil tak ze bych rozdelal autoradio do napajeni podsticeni dispeje bych pridal tranzistor a bazi bych ovladal pres ten potak v aute.. vsechno jde chce to jen trosku bastlit ... :oops: :twisted:
nez ho rvat do radia, bych zkusil jak to bude fachat na potenciometru, v nouzi bych ho dal, ale mimo radio, preci jen se musi taky chladit :) vsechno zalezi, jake napeti vyzaduje displej pro svoji funkci
Ex E30 318iS
Budoucí E36 - s pomoci DCho splneno :)

dargon
Příspěvky: 876
Registrován: 09. 01. 2005 11:14
Bydliště: Šternberk

Příspěvek od dargon » 14. 05. 2006 20:09

jenze musis brat v uvahu taky to ze to co je vyvedene z autoradia je jen na nejaky spinaci tranzistor takze tim jen otvyras napajeni podsvitu ktere ma vlastni zdroj , treba u sony 9V ktere leze primo z IO.. zalezi cim je delany podsvit spis by to chtelo konkretni typ radia atd ... nektere maj led jine zas jen zarovicky atd ... jako vymyslet a teorizovat je naprd spis vzit radio podivat se na zapojeni a realizovat logickou uvahou ..
E39 530i
ex. e46 330d
ex. e30 318is
ex. e30 318is
ex. e30 320i

Uživatelský avatar
Lukáš325e
Příspěvky: 541
Registrován: 05. 02. 2004 23:25
Bydliště: Mikulov
Kontaktovat uživatele:

Re: Regulace podsvícení rádia společně s přístrojovkou?

Příspěvek od Lukáš325e » 14. 05. 2006 20:58

Splaš píše:Jde to nějak udělat?
Jde to. Nějak jo. Výstup z rádia na regulaci podsvícení se zapojoval na spínač varovných světel, kde jsou póly opačně, nebo tak nějak to bylo. Hledej, i to už se řešilo.

Uživatelský avatar
Splaš
člen E30.cz
Příspěvky: 289
Registrován: 31. 05. 2003 01:36
Bydliště: České Budějovice

Příspěvek od Splaš » 14. 05. 2006 21:52

Jo ten příspěvek jsem teď našel, takže ještě najít v autě ten jedinej správnej kontakt. :) Zatím díky všem za rady. Jinak rádio je z E36 a regulaci podsvícení umí.

dargon
Příspěvky: 876
Registrován: 09. 01. 2005 11:14
Bydliště: Šternberk

Příspěvek od dargon » 15. 05. 2006 08:36

jjj
E39 530i
ex. e46 330d
ex. e30 318is
ex. e30 318is
ex. e30 320i

Uživatelský avatar
samiq
Akademik
Příspěvky: 500
Registrován: 27. 02. 2003 20:31
Bydliště: obcas Praha

Příspěvek od samiq » 16. 05. 2006 18:53

Novejsi radia maji jeden fous na rizeni podsvetleni. Smysl regulace je opacny, nez podsviceni palubky, jak je psano vyse.
Ale tento fous (vyvod) na podsviceni neni napajeni svetylek v radiu, alebrz vstup regulace. V krajnich polohach (0 az 0.5V a kolem +12V) to sviti naplno. V rozsahu 1 az 9 V ( u meho Blaupunktu MP3) to reguluje. Delal jsem to pred 3 lety a uz si to nepamatuju.
Tranzistor coby invertor je mozny pouzit, ale lip bude fungovat invertor s operacnim zesilovacem (OPA).

Pro bastlire:
4 resistory (10k), 2 blokovaci kondiky (100nF napajeni a vstup) a jeden integrac, treba LM358 v 8pinovem pouzdru.
Na +vstup (pin 3) pripojime odporovy delic, z +12V na pin3 a dal na zem. Na vystup OPA (pin1) resistor na -vstup (pin2) a posledni resistor na -vstup (pin2) a na podsvetleni palubky. Blokovaci kondy se pripoji: prvni na -vstup (pin2) a zem, druhy na napajeni OPA (pin8) a zem (pin4). Vystup OPA (pin1)jde do radia na regulaci podsvetleni.
Zbyvajici piny integrace (LM358 ma 2 operaky v jednom pouzdre) se pripoji nasledovne: spojit pin 6 a 7, pin 5 na pin4, tedy zem.

Uživatelský avatar
Splaš
člen E30.cz
Příspěvky: 289
Registrován: 31. 05. 2003 01:36
Bydliště: České Budějovice

Příspěvek od Splaš » 17. 05. 2006 10:31

Samiq: mockrát díky za perfektní návod :wink: Ještě ty kondíky, záleží na typu, nebo je to jedno?

Schema zapojení bude tedy vypadat asi takhle, vyrobit plošňák by neměl být problém. Snad je to dobře, jsem v tomhle amatér samouk :)

Obrázek
Naposledy upravil(a) Splaš dne 18. 05. 2006 00:37, celkem upraveno 2 x.

dargon
Příspěvky: 876
Registrován: 09. 01. 2005 11:14
Bydliště: Šternberk

Příspěvek od dargon » 17. 05. 2006 13:57

no podle nakresu jsou to elity podle popisu jsou to obyc keramiky u kterych je jedno polarita takze spis se rid popisem pac ty kondiky stejne jsou jen blokace pulzu ci odruseni...
E39 530i
ex. e46 330d
ex. e30 318is
ex. e30 318is
ex. e30 320i

Uživatelský avatar
Splaš
člen E30.cz
Příspěvky: 289
Registrován: 31. 05. 2003 01:36
Bydliště: České Budějovice

Příspěvek od Splaš » 17. 05. 2006 14:03

jj, ten nákres jsem právě dělal já, takže podle popisu tedy asi stačí keramika...

dargon
Příspěvky: 876
Registrován: 09. 01. 2005 11:14
Bydliště: Šternberk

Příspěvek od dargon » 17. 05. 2006 15:25

ne asi staci ale podle popisu je to keramika :)
E39 530i
ex. e46 330d
ex. e30 318is
ex. e30 318is
ex. e30 320i

Uživatelský avatar
samiq
Akademik
Příspěvky: 500
Registrován: 27. 02. 2003 20:31
Bydliště: obcas Praha

Příspěvek od samiq » 17. 05. 2006 19:05

Je to dobre, jen dopln klic na integrac (takove to lezate U na stranu mezi pin 1 a 8 ).

Podle meho by mely stacit blokovaci keramiky 100nF, je to stejnosmerna zalezitost. dargon ma pravdu -filtrace :)

Uživatelský avatar
Speedy
Příspěvky: 78
Registrován: 13. 04. 2005 09:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Speedy » 29. 05. 2006 13:51

Blbá otázka, e30 nemá regulaci u originálního bmw radia? u e36 je to řešené už origo a stačí to autoradio na ten drát připojit.
http://www.racing.mordpower.cz
BMW E36 M3 3.0, cca 320koni, 1110kg - mazec
BMW E36 M3 3,2 - srdeční záležitost - prodáno
BMW E36 M328i, LSD, 215koní, D2 racing: na dvojáka i trochu boky
BMW E36 323i, 190koní, LSD: šlo s tím dělat smyk

Odpovědět