Samosvorný diferenciál

Co a jak opravit v E30? Standardní servisní úkony. A podobně.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Tweety
Příspěvky: 6122
Registrován: 16. 07. 2004 17:52
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Samosvorný diferenciál

Příspěvek od Tweety » 04. 05. 2005 16:48

Prosím o informaci. Jak přesně pracuje lamelový samosvorný diferenciál ? Vím že jsou tam na obou stranách talířové pružiny, které tlačí na lamely a ty na tlačné kolíky, které ztlačují otočně uložené čepy satelitů. Alespoň tak mi to dnes bylo řečeno a názorně ukázáno na obrázku. Ale dále mi také bylo řečeno, že ten diferenciál při jízdě v přímém směru svou samosvornost vypíná. Ale vždyť to je hloupost, když jsou tam talířové pružiny. Ty přece vytváří nějakou tlačnou sílu, kterou nelze regulovat :?:
Prosím o vysvětlení (Francis, Max-max,...) né o myšlenky (Zave :D )

Uživatelský avatar
Francis
člen E30.cz
Příspěvky: 3445
Registrován: 11. 02. 2003 11:06
Bydliště: Lánov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Francis » 06. 05. 2005 11:46

Samosvorný diferenciál brání rozdílným otáčkám kol, při jízdě rovně jsou otáčky stejné tudíž není co samosvírat.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition

Uživatelský avatar
adam320
Příspěvky: 4565
Registrován: 26. 08. 2004 16:28
Bydliště: mt. Blanc

Příspěvek od adam320 » 06. 05. 2005 12:30

Francis píše:Samosvorný diferenciál brání rozdílným otáčkám kol, při jízdě rovně jsou otáčky stejné tudíž není co samosvírat.

1. Jakýkoli diferenciál pohání při rovné jízně v před pouze jednu poloosu?
2. Při jízdě v zatáčce je u normálního diferenciálu poháněné odlehčené kolo, u samosvoru je hnané zároven i kolo zatížené, to chápu, ale jak diferenciál pozná(jaká součástka na co reaguje) kdy zacvaknout špéru? Myslim ten prokluz jak pozná?
smyk prekvapi pouze toho kdo v nem neni

Uživatelský avatar
Francis
člen E30.cz
Příspěvky: 3445
Registrován: 11. 02. 2003 11:06
Bydliště: Lánov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Francis » 06. 05. 2005 12:38

adam320 píše:1. Jakýkoli diferenciál pohání při rovné jízně v před pouze jednu poloosu?
Znáš význam slova diference? Běžný nesvorný diferenciál při stejné přilnavosti obou kol točivý moment rovnoměrně rozdělí na obě kola, ať do zatáčky nebo rovně a přitom do zatáčky umožní rozdílné otáčky kol.
adam320 píše:2. Při jízdě v zatáčce je u normálního diferenciálu poháněné odlehčené kolo, u samosvoru je hnané zároven i kolo zatížené, to chápu, ale jak diferenciál pozná(jaká součástka na co reaguje) kdy zacvaknout špéru? Myslim ten prokluz jak pozná?
U lamelového samosvoru se nic se nezacvakává, nic se nerozpoznává. Třecí spojka se snaží vyrovnat rozdíl otáček mezi koly. Obrázky a popis je zde: http://www.autotrain-europe.com/resourc ... apter3.pdf
Naposledy upravil(a) Francis dne 06. 05. 2005 12:45, celkem upraveno 1 x.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition

Uživatelský avatar
Tweety
Příspěvky: 6122
Registrován: 16. 07. 2004 17:52
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tweety » 07. 05. 2005 18:00

Francis píše:
Tweety píše:Tak že tady někdo píše OT, na to všichni naštvaně reagují a hned by chtěli cenzuru. Ale když se člověk zeptá na nějakou technickou otázku, tak mu není nikdo schopen odpovědět ? :roll:
Kdyby tu byla jen smysluplná témata a ne značné množství OT možná by ti někdo odpověděl. Těší mě že se ročiluješ zrovna ty 8)
Ale že těch OT v technice je, viď ? Francisi, někdy nerozumím, o co tobě jde :roll: Buď tak hodný a domě se nenavážej, nic jsem ti neudělal. Kdo se rozčiluje ? To tvrdíš ty ! Jen mi šlo o to, že na OT, který ti tak hrozně vadí, na ty reaguješ, ale na dotazy v technice ne. To je jedno, každej na to máme svůj názor a oba víme, že ten druhej názor prvního stejně nikdy nepříjme a nepochopí. Od Tvého OT k problému :

Předem děkuji za materiál. To když jede auto rovně je mi jasný. Přes talířové kolo se otáčí klec diferenciálu a ta otáčí spojovací hřídel. Ale v zatáčce se přece ten diferenciál chová tak trochu neustále jako samosvorný, když přítlačná pružina tlačí na lamely, které tlačí na tlačné kroužky, není to tak ?

Uživatelský avatar
Francis
člen E30.cz
Příspěvky: 3445
Registrován: 11. 02. 2003 11:06
Bydliště: Lánov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Francis » 07. 05. 2005 19:04

Tweety píše:Tak že tady někdo píše OT, na to všichni naštvaně reagují a hned by chtěli cenzuru. Ale když se člověk zeptá na nějakou technickou otázku, tak mu není nikdo schopen odpovědět ? :roll:
Odpověděl jsi si sám. Nebaví mě vyzobávat z metráků "sraček" smysluplné dotazy a proto neodpovídám. Odkaz vpravo nahoře na seznamu témat Zobrazit nové příspěvky od poslední návštěvy vypíše VŠECHNA nepřečtená témata včetně OT :-(
Tweety píše:... diferenciál chová tak trochu neustále jako samosvorný ...
:shock: Když je to samosvor jak jinak by se měl chovat než jako samosvor?
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition

Uživatelský avatar
Tweety
Příspěvky: 6122
Registrován: 16. 07. 2004 17:52
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tweety » 08. 05. 2005 10:17

Francis píše:
Tweety píše:... diferenciál chová tak trochu neustále jako samosvorný ...
:shock: Když je to samosvor jak jinak by se měl chovat než jako samosvor?
No to je můj názor. Já to vím. Jde o to že to řeším s profesorem SIV, který mi tvrdí, že když neprokluzuje jedno z kol, tak se chová jako obyčejný diferenciál. Vždyť to je hloupost. Pružina má nějakou tlačnou sílu, kterou neustále tlačí na lamely a tím na lamelách NEUSTÁLE vzniká tření, že je to tak ? Z toho vyplývá, že je tam neustále nějaká svornost, že jo ?
Nechce mi dát za pravdu a pouze lže, to je ten hlavní důvod proč mě to zajímá.

Uživatelský avatar
adam320
Příspěvky: 4565
Registrován: 26. 08. 2004 16:28
Bydliště: mt. Blanc

Příspěvek od adam320 » 08. 05. 2005 12:01

Tweety píše:
Francis píše:
Tweety píše:... diferenciál chová tak trochu neustále jako samosvorný ...
:shock: Když je to samosvor jak jinak by se měl chovat než jako samosvor?
mi tvrdí, že když neprokluzuje jedno z kol, tak se chová jako obyčejný diferenciál. .
To si myslim taky, když si postavíš autíčko z lega a zadní nápravu uděláš z jedné osičky tak uvidíš jak to bude zatáčet, jinak než dveřma nepojedeš....hlavně ta samosvornost přeci není stoprocentní, na odlehčené kolo je i u samosvoru přenášeno víc síly než na zatížené. kdyby se v každý zatáčce nehledě na její sklon a následný přesun váhy z jedné strany auta na druhou měl samosvor chovat tak že by točil obě kola tak bys hořel i při parkování, přeci se i udává samosvornost vyjádřená v procentech
smyk prekvapi pouze toho kdo v nem neni

Uživatelský avatar
Tweety
Příspěvky: 6122
Registrován: 16. 07. 2004 17:52
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tweety » 08. 05. 2005 19:16

adam320 píše:
Tweety píše:
Francis píše: :shock: Když je to samosvor jak jinak by se měl chovat než jako samosvor?
mi tvrdí, že když neprokluzuje jedno z kol, tak se chová jako obyčejný diferenciál. .
To si myslim taky, když si postavíš autíčko z lega a zadní nápravu uděláš z jedné osičky tak uvidíš jak to bude zatáčet, jinak než dveřma nepojedeš....hlavně ta samosvornost přeci není stoprocentní, na odlehčené kolo je i u samosvoru přenášeno víc síly než na zatížené. kdyby se v každý zatáčce nehledě na její sklon a následný přesun váhy z jedné strany auta na druhou měl samosvor chovat tak že by točil obě kola tak bys hořel i při parkování, přeci se i udává samosvornost vyjádřená v procentech
No to jo, ale přece neovlivníš sílu talířový pružiny působící na lamely ne ? Takže by měl být neustále samosvorný

mizuh
Příspěvky: 624
Registrován: 03. 06. 2003 10:07
Bydliště: Praha 10

Příspěvek od mizuh » 08. 05. 2005 19:29

Diferenciál zůstává samosvorný, ale chová se jako nesvorný diferenciál za dobré přilnavosti obou kol :lol:
momentálně bez.......

Uživatelský avatar
Francis
člen E30.cz
Příspěvky: 3445
Registrován: 11. 02. 2003 11:06
Bydliště: Lánov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Francis » 08. 05. 2005 19:32

Tweety píše:No to jo, ale přece neovlivníš sílu talířový pružiny působící na lamely ne ? Takže by měl být neustále samosvorný
Samosvorný diferenciál je nepřesný český překlad zkratky-termínu LSD = Limited Slip Differential. Jde tam o omezený prokluz, o míru prokluzu jednoho kola proti druhému. Běžný "otevřený" diferenciál se dá nazvat samosvorem 0%, u autíčka z lega jak tu kdosi psal je samosvor 100% i když přirovnání s legem pokulhává. Teoreticky by měl diferenciál při stejné přilnavosti obou kol přenášet na obě kola přesnou polovinu kroutícího momentu bez ohledu na rozdíl otáček ale při rozdílu přilnavosti přenést více točivého momentu na kolo s lepši přilnavostí k vozovce. Lamelový třecí LSD bude mít snahu vyrovnat rozdíl otáček a tedy protočit prokluzem vnitřní kolo v zatáčce. Tímto "neduhem" méně trpí LSD s viskózní spojkou nebo torsen a ještě lépe je na tom LSD kde svornost řídí elektronika porovnáváním otáček všech kol. U LSD s viskźní spojkou je do jistého, z výroby nastaveného, rozdílu otáček rozdělení 50:50 a teprve až od určitého rozdílu otáček vlivem tepla vzniklého třením kapaliny mezi lamelami zvýší se viskozita této kapaliny a tím i odpor spojky. Nevýhodou viskózní spojky je reakční prodleva, doba po kterou se ohřívá kapalina a tím stoupá její viskozita a druhou nevýhodou je cena. Takřka bez reakční prodlevy pracuje torsen, ovšem jeho cena je vinou většího počtu součástek a nutnosti jejich přesné výroby ještě vyšší než u LSD s viskózní spojkou. Nevýhodou LSD s lamelovou třecí spojkou, toho co má "každé třetí" BMW je že pevně nastavená svornost se snaží protočit vnitřní kolo v zatáčce a na mokru nebo na ledu pak hnaná náprava "ustřeluje". Této nevýhody se zneužívá při řízeném driftu, kdy je naopak nevhodný LSD s viskózní spojkou kde prodleva zhoršuje ovladatelnost driftu.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition

Odpovědět