repase poloosy - kloub u kola

Co a jak opravit v E30? Standardní servisní úkony. A podobně.
Gabo
člen E30.cz
Příspěvky: 4293
Registrován: 20. 02. 2006 18:51
Bydliště: Nížkov (ZR)

repase poloosy - kloub u kola

Příspěvek od Gabo » 31. 08. 2013 09:45

Pánové. Dneska jsem se jal vymeňovat ložiska u svojeho toura, nicméně to vypadá, že by to byla chyba - v ložisku vůle není. K téhle opravě jsem přistoupil z důvodu divných rytmických zvuků ze zeadní nápravy, jejichž frekvence se mení s rychlostí otíčení kol. Nicméně jsem zjistil nepříjemnou vůli v kloubu u kola na poloose, což asi bude pravý kámen úrazu.

Lze tendle kloub repasovat vyměnit? Pokud anu, neměl by někdo nějakej návor rozborky? Já na to kdysi koukal a připadalo mi to celkem nerozebiratelné. Případně tuší někdo kde novej kloub koupit? Našel jsem kupu vnitřních kloubů (k diferenciálu), ale vnější zatim nic ...

V ETK jsem zjistil pendrek ( http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=25 ) - tam jsou akorát manžety.

Jeté poloosy se mi moc kupovat nechce, protože tam se dá předpokládat podobnej problém, případně ještě větší. Nějaké nové poloosy jsem našel, ale to bych nechal až jako druhou možnost.

Děkuju za rady
EX: E36 318i 4/94, e30 325iT LPG 8/88, Favo 7/90, Golf II 1.8 GT 1986, Škoda 120 M1 1984
Akt:
Octavia 1 TDi 2000
Peugeot 106 1.1 1996
E36 316i Compact 26.6.1998
PER ASPERA AD ASTRA

Gabo
člen E30.cz
Příspěvky: 4293
Registrován: 20. 02. 2006 18:51
Bydliště: Nížkov (ZR)

Příspěvek od Gabo » 01. 09. 2013 21:39

Nikdo neví, nikdo neporadí? Tak mi asi nezbyde, nez sehnat nové poloosy. Ma nekdo tip na neco kloudného?
EX: E36 318i 4/94, e30 325iT LPG 8/88, Favo 7/90, Golf II 1.8 GT 1986, Škoda 120 M1 1984
Akt:
Octavia 1 TDi 2000
Peugeot 106 1.1 1996
E36 316i Compact 26.6.1998
PER ASPERA AD ASTRA

Uživatelský avatar
Chvalda 318iS
člen E30.cz
Příspěvky: 3731
Registrován: 28. 06. 2005 09:53
Bydliště: Poděbrady

Příspěvek od Chvalda 318iS » 01. 09. 2013 23:53

Někde to i repasují, zkus pohledat na netu. Já bych asi koupil do pětikila jetou, ideálně z druhý strany a otočit proti směru, tzn. dát levou poloosu doprava a naopak...
Obrázek
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než BMW říditi...
BMW 318iS Dinan, BMW 323i TC Baur

Uživatelský avatar
aula
člen E30.cz
Příspěvky: 1924
Registrován: 26. 11. 2005 13:44
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od aula » 02. 09. 2013 06:28

325iC: LSD, StarTec, semi M-Technic I, Smoked Hella

Venca
Příspěvky: 3497
Registrován: 04. 04. 2004 08:09

Příspěvek od Venca » 02. 09. 2013 14:02

Chvalda 318iS píše:.... jetou, ideálně z druhý strany a otočit proti směru, tzn. dát levou poloosu doprava a naopak...
Proč...?

:?:

Uživatelský avatar
Chvalda 318iS
člen E30.cz
Příspěvky: 3731
Registrován: 28. 06. 2005 09:53
Bydliště: Poděbrady

Příspěvek od Chvalda 318iS » 02. 09. 2013 16:06

Venca píše:
Chvalda 318iS píše:.... jetou, ideálně z druhý strany a otočit proti směru, tzn. dát levou poloosu doprava a naopak...
Proč...?

:?:
Kdysi mi to bylo porazeno kvůli vůlím, sám nevím proč, ale prý se to dělá :twisted:
Obrázek
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než BMW říditi...
BMW 318iS Dinan, BMW 323i TC Baur

Gabo
člen E30.cz
Příspěvky: 4293
Registrován: 20. 02. 2006 18:51
Bydliště: Nížkov (ZR)

Příspěvek od Gabo » 02. 09. 2013 16:16

http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... -Axles.htm - Figure 3 - tady se píše, že vnější kloub ke kolu se samostatně koupit nedá, musí se koupit celá poloosa ... To mám ted radost. Tím pádem je asi rozhodnuto ...

A propos - k tomu otočení, resp. prohození - má to symsl? Pokud nad tim přemešlim, tak pokud už tam vůle nějaká je, je přece jedno na kterou stranu ji budu namáhat/zvětšovat?
EX: E36 318i 4/94, e30 325iT LPG 8/88, Favo 7/90, Golf II 1.8 GT 1986, Škoda 120 M1 1984
Akt:
Octavia 1 TDi 2000
Peugeot 106 1.1 1996
E36 316i Compact 26.6.1998
PER ASPERA AD ASTRA

Venca
Příspěvky: 3497
Registrován: 04. 04. 2004 08:09

Příspěvek od Venca » 02. 09. 2013 19:19

Chvalda 318iS píše: Kdysi mi to bylo porazeno kvůli vůlím, sám nevím proč, ale prý se to dělá :twisted:
Jo?

Tak na tohle pozor!
Poloosa se namáhá krutem. Z asi tak 99,99% stále do jednoho směru.
Pokud ji po delší době provozu (a že nějakých 300 000 km není nic neobvyklýho) začneš namáhat na krut opačně, může se ukroutit.

Takže přesně naopak - použitou poloosu dát jen na tu stranu, na kterou běhala dosud....

:!:

Gabo
člen E30.cz
Příspěvky: 4293
Registrován: 20. 02. 2006 18:51
Bydliště: Nížkov (ZR)

Příspěvek od Gabo » 02. 09. 2013 19:30

Což lze jen pokud člověk koupí poloosu od někoho, kdo si poznačil, na které straně byla. A to se moc nestává ...

Nemáte někdo tip na novou poloosu na rozumné peníze, která se po 10 000 nerozpadne? Chcu koupit obě ale aby mě to nestálo stejně, kolik bych mohl dostat za auto (hypoteticky, samozřejmě ...)
EX: E36 318i 4/94, e30 325iT LPG 8/88, Favo 7/90, Golf II 1.8 GT 1986, Škoda 120 M1 1984
Akt:
Octavia 1 TDi 2000
Peugeot 106 1.1 1996
E36 316i Compact 26.6.1998
PER ASPERA AD ASTRA

Uživatelský avatar
Chvalda 318iS
člen E30.cz
Příspěvky: 3731
Registrován: 28. 06. 2005 09:53
Bydliště: Poděbrady

Příspěvek od Chvalda 318iS » 02. 09. 2013 20:33

Venca píše:
Chvalda 318iS píše: Kdysi mi to bylo porazeno kvůli vůlím, sám nevím proč, ale prý se to dělá :twisted:
Jo?

Tak na tohle pozor!
Poloosa se namáhá krutem. Z asi tak 99,99% stále do jednoho směru.
Pokud ji po delší době provozu (a že nějakých 300 000 km není nic neobvyklýho) začneš namáhat na krut opačně, může se ukroutit.

Takže přesně naopak - použitou poloosu dát jen na tu stranu, na kterou běhala dosud....

:!:
Pokud to tak je, tak je dobře, že je tady tenhle mýtus otáčení vyvrácen :wink: Já jsem to taky vždycky dělal, nicméně tenkrát mi to právě jeden poradil kvůli těm vůlím.
Obrázek
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než BMW říditi...
BMW 318iS Dinan, BMW 323i TC Baur

Uživatelský avatar
Ropák
E30.cz mecenáš
Příspěvky: 1279
Registrován: 03. 05. 2007 23:14
Bydliště: Hluboká n/Vlt.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ropák » 20. 09. 2013 20:35

Měnil jsem v životě na třícách asi 5 poloos a vždycky jsem dával z tý samý strany kde byla.
Být Tebou dám tam starý. Když jsou vymontovaný, pozná se, jestli jsou OK, nebo se mýlím? Chápu, že to nechceš po půl roce rozebírat znovu, ale 10 kolíků, nebo kolik chtějí za jednu stranu, se mi zdá na ty naše vrány jako přehnaná investice.

Gabo
člen E30.cz
Příspěvky: 4293
Registrován: 20. 02. 2006 18:51
Bydliště: Nížkov (ZR)

Příspěvek od Gabo » 21. 09. 2013 15:50

No, já nakonec koupil repasované Spidany, obě za necelejch 6000. Oni ty původní poloosy už měly zemědělské vůle ... Ale rachot zezadu se zlepšila jen trochu, takže pátrám dál ...
EX: E36 318i 4/94, e30 325iT LPG 8/88, Favo 7/90, Golf II 1.8 GT 1986, Škoda 120 M1 1984
Akt:
Octavia 1 TDi 2000
Peugeot 106 1.1 1996
E36 316i Compact 26.6.1998
PER ASPERA AD ASTRA

Uživatelský avatar
Tom911turbo
Příspěvky: 482
Registrován: 16. 03. 2007 14:16
Bydliště: Kósek od Olomóca

Příspěvek od Tom911turbo » 21. 09. 2013 20:39

taky jsem zjistil na jedné straně takovou menší vůli v kloubu u kola

když chytnu poloosu tak nabojem pootočim tak milimetr dopředu a dozadu, navic je slyšet takovy nepřijemný cvakání v tom kloubu,a ještě k tomu na te stejne straně je K.O. ložisko

tak to mě moc nepotěšilo, že se musej koupit celý, na VW jdou vyměnit vnitřní i vnější, tak sem dófal že to bude vyřešený podobně..
E10 1502/1602/1802/2002/2002 Turbo - z každyho kousek
E30 coupé 320 (325i) => 327i?
E30 318i M40 POLÍZEJ LPG
E30 Touring IS

Uživatelský avatar
nnoorrbbii
Příspěvky: 135
Registrován: 06. 01. 2010 11:04
Bydliště: Kosice

Příspěvek od nnoorrbbii » 22. 09. 2013 07:48

a nie su nijak oznacovane L/P ?

mne by trebalo poradit, roztrhla sa mi manzeta na poloosi na strane kola, je to obtiazne menit alebo najlepsie menit celu poloos.

Gabo
člen E30.cz
Příspěvky: 4293
Registrován: 20. 02. 2006 18:51
Bydliště: Nížkov (ZR)

Příspěvek od Gabo » 22. 09. 2013 08:31

Tom911turbo píše:taky jsem zjistil na jedné straně takovou menší vůli v kloubu u kola

když chytnu poloosu tak nabojem pootočim tak milimetr dopředu a dozadu, navic je slyšet takovy nepřijemný cvakání v tom kloubu,a ještě k tomu na te stejne straně je K.O. ložisko

tak to mě moc nepotěšilo, že se musej koupit celý, na VW jdou vyměnit vnitřní i vnější, tak sem dófal že to bude vyřešený podobně..
Hledal jsem, ale nikde jsem nenasel ke koupi samotnej kloub u kola. A ve vsech navodech, ktere jsem cetl, bylo uvedeno, ze menit lze pouze kloub u diferencialu.


nnoorrbbii píše:a nie su nijak oznacovane L/P ?

mne by trebalo poradit, roztrhla sa mi manzeta na poloosi na strane kola, je to obtiazne menit alebo najlepsie menit celu poloos.
poloosy nijak označené nejsou.
Měnit kvuli manžetě celou poloosu je blbost. manžeta u kola jde vyměnit i na na autě. Odpojiš poloosu od difu, sundáš z ní krycí plech, sundáš ségrovku, stáhneš kloub u difu (na aute mi to bez stahovaku slo hodne spatne, staci klasicke dilenskej triramennej stahovak), a muzes menit manzety. Vymenil bych rovnou obe. A hned jak odpojis poloosu od difu, zkus jake v nich mas vule
EX: E36 318i 4/94, e30 325iT LPG 8/88, Favo 7/90, Golf II 1.8 GT 1986, Škoda 120 M1 1984
Akt:
Octavia 1 TDi 2000
Peugeot 106 1.1 1996
E36 316i Compact 26.6.1998
PER ASPERA AD ASTRA

Uživatelský avatar
Tom911turbo
Příspěvky: 482
Registrován: 16. 03. 2007 14:16
Bydliště: Kósek od Olomóca

Příspěvek od Tom911turbo » 01. 11. 2013 19:32

Chvalda 318iS píše:Někde to i repasují, zkus pohledat na netu. Já bych asi koupil do pětikila jetou, ideálně z druhý strany a otočit proti směru, tzn. dát levou poloosu doprava a naopak...
když sem měnil klouby na poloosach u VW, tak ty vnitřní jsou rozdělený na pravý a levý :!:

vnější klouby už jsou pak stejný, nevím teda jak je to u E30

ale když by to bylo stejně, dala by se z levé udělat pravá (a naopak) jen přehozením vnitřního kloubu.
E10 1502/1602/1802/2002/2002 Turbo - z každyho kousek
E30 coupé 320 (325i) => 327i?
E30 318i M40 POLÍZEJ LPG
E30 Touring IS

Uživatelský avatar
jerzy_23
Sponzor e30.cz
Příspěvky: 192
Registrován: 15. 07. 2010 18:29
Bydliště: Opava

Příspěvek od jerzy_23 » 01. 11. 2013 20:13

klouby se prehazuji z jedne strany na druhou ne kvuli vulim, ale kvuli vydreni tech stycnych ploch na ktere to tlaci. vule tam je preci uplne stejna at je to tak nebo tak ne?

jenomze kdyz je ta plocha vydrena, tak to pak klepe protoze ta plocha neni rovna a kloub uvnitr nechodi primo.


poloosu ktera je na E30 rozeberes snadno.
na obou stranach je stejny system, s tim rozdilem ze na strane u difu se da vytahnout ta hridel diky tomu, ze lze sundat tu plechovou krytku z vnejsi strany kloubu. pak se odjisti zajistovaci krouzek a hridel se z kloubu muze vysunout.
to nicmene ulehci rozebirani jen tim ze hridel nezavazi. a mozna ze je to jeste horsi, vzhledem k nasledujicimu.

totiz, klouby se musi vyklonit co nejvic, aby vylezla jedna z kulicek a ta se napr. sroubovakem vyloupne z klece. zde prave pomaha mit tam tu hridel.
takto se udelaji vsechny kulicky a kdyz jsou vsechny venku, v kloubu zbyde "jezek" a klec. je treba si zapamatovat jak jsou v kloubu umisteny, ani jezek ani klec nejsou axialnie symetricke, takze maji horni i spodni stranu.
toto jde pote vytahnout z kloubu ven a po sundani pojsitneho krouzku stahnout z hridele.

v kleci jsou dve diry trochu vetsi, do jedne se zastrci jezek a da se vytahnout.


kdyz to cele rozeberes, uvidis jeslti jsou plochy sedrene, nebo jsou hladke.
muzou byt i trochu nafialovele namahanim, ale to je OK.

doporucuju si nachystat spoustu hadru na utirani, benzin na cisteni a dobre to proplachnout a procistit pred rozebiranim, jelikoz je to hodne spinava prace.


toto plati i pri meneni manzety, protoze manzetu tam nejde dat jinak, nez rozebranim kloubu.



jeste edit. klouby na E30 jsou vnejsi s vnitrnima taky stejne, ale problem je prave v tom odlitku kolem kloubu, ktery byva poskozeny.

Gabo
člen E30.cz
Příspěvky: 4293
Registrován: 20. 02. 2006 18:51
Bydliště: Nížkov (ZR)

Příspěvek od Gabo » 02. 11. 2013 07:29

Něaké dokumentační foto, jak sundat ten vnější kloub by nebylo? Nějak si to pořád moc nedovedu představit. Odlitkem kolem kloubu se myslí co? Ta část, která se pak vsune do náboje kola?
EX: E36 318i 4/94, e30 325iT LPG 8/88, Favo 7/90, Golf II 1.8 GT 1986, Škoda 120 M1 1984
Akt:
Octavia 1 TDi 2000
Peugeot 106 1.1 1996
E36 316i Compact 26.6.1998
PER ASPERA AD ASTRA

Uživatelský avatar
jerzy_23
Sponzor e30.cz
Příspěvky: 192
Registrován: 15. 07. 2010 18:29
Bydliště: Opava

Příspěvek od jerzy_23 » 03. 11. 2013 14:27

odlitkem myslim vnejsi kloub.

foto svoje nemam, tady je to videt jak se to ma naklonit, aby sly kulicky vyndat.
Obrázek

kdyz jsou kulicky venku, musi se vytahnout hridel.
na strane u difu se sunda viko, vytahne se pojistka, hridel se vyklepne.

na druhe strane neni pojistka, jen krouzek ktery se zasune do svoji drazky, takze hridel chytit do sveraku a klepnout po tom vnitrnim jezkovi a ono to vyskoci.

pak kdyz mas klec s jezkem v tom vnejsim kloubu, tak ho otocis o 90 stupnu a vytahnes ven.

nasel jsem navod na virtu :)
http://skoda-virt.cz/cz/clanky/podvozek ... 1#p1950041

zamer se na kapitolu 3)vnější kloub poloosy
takove ma trica na obou stranach.

Gabo
člen E30.cz
Příspěvky: 4293
Registrován: 20. 02. 2006 18:51
Bydliště: Nížkov (ZR)

Příspěvek od Gabo » 03. 11. 2013 22:08

No vid, tak by to melo jit sundat. A kloub tam teda pasuje ten od difu? Ja jsem totiz nikde v katalozich nove kloub ke kolu nenasel ...
EX: E36 318i 4/94, e30 325iT LPG 8/88, Favo 7/90, Golf II 1.8 GT 1986, Škoda 120 M1 1984
Akt:
Octavia 1 TDi 2000
Peugeot 106 1.1 1996
E36 316i Compact 26.6.1998
PER ASPERA AD ASTRA

Odpovědět