Koukam chlapi, ze uz to skoro rok resite a vysel vam z toho vysledek:
- nikdo nic nevi, vsichni "badaj"
Ad1, u motoru se nebada - meri se (spolehlive lze pro/zmerit toto: cidla, spinace, vodice, lambdy apd., "mene" spolehlive: tlaky, podtlaky apd., "temer vubec": defektni tesneni, ruzne skryte praskliny)
Ad2, jakozto novopeceny majitel 320i (Motronic) jsem si za cca 10min s merakem za 100CZK overil/poupravil to, co vy tady cca 1 rok "badate".
Vysledek:
- pri odpojeni lambdy se viditelne/poslechove nestane vubec nic (zadna zmena otacek, kolisani apd.) Ona totiz ECU zjisti, ze nema signal v toleranci hodnot labdy a sama od sebe nastavi "mirne bohatsi" smes (aby zabranila destrukci motoru chudou smesi, samozrejme toto bude zaznamenano v chybovam registru), navic tuto "bohatsi smes" pohledove nezaznamenate pri pohledu na "piskouvou" barvu svicek
- cidlo teploty pro RJ (modre) - odpor "nekonecno" RJ vnima jako studeny motor, klesajici odpor pro RJ znamena motor se zahriva
- volnobezny ventil - to ze neni "zasekly" neznamena, ze funguje OK (osobni zkusenost)
- spinac na skrtici klapce - pokud je nefunkcni, motor vykazuje snahu na volnobeh "zdechnout". Diagnostika merenim je vice nez snadna, pozor - to ze "cvaka" neznamena, ze "spina"
- regulator tlaku paliva - muze byt i vadny, ale to na 99% nebude, defektni hadicka jeho ovladani zpusobuje falesne prisavani vzduchu zaroven se spatnym nastavenim tlaku paliva
- svicky, kabely, rozdelovac - pokud nejsou tyto komponenty zcela evidentne "znicene" tak v tom problem nehledejte. Divili by jste se na co je motor schopen jet aniz by o tom dal vedet. (jezdil jsem na pretrzene kabely ke 2 svicka smotane rukama prelepene papirovkou a motor bezel jako hodiny - nerika, ze je to dobre

)
- predpoklad uspesneho reseni rizeni motoru je jeho alespon zakladni mechanicka funkcnost (vyrovnane tlaky valcu, nepropalene tesneni pod hlavou, spravne nastavene rozvody apd.)
- vaha vzduchu - je NASTAVENA z vyroby, na pohravani si s pruzinkou zapomente - nikam jinam nez k nove vaze to nevede. Muzete maximalne vycistit odporovou drahu snimace a to je tak vse. Vyzkousejte mechanickou funkcnost (zasekavani, pridreni apd.) Pokud jsou ostatni komponenty rizeni na motoru OK, pobezi i bez vahy (samozrejme nevalne)
- podtlaky obecne - zkontrolujte vsechny hadice ktere vedou do/z sani. Nikdo preci neveri, ze guma v podminkach ve kterych tam zije vydrzi dele nez 7-10 let. Pozor u motoru M20/B20-25 je nestastne vyreseno upevneni pripojnych mist pro vstup volnobezneho ventilu a podtlaku pro brzdovy posilovac do tela skrtici klapky (nalisovan kov do kovu - uvolnuje se to a je potreba to zalepit).
- ECU (RJ) motoru - to, ze diagnostika nic nezjisti, neznamena ze je ECU v poradku. Mam osobni znacne drahou a frustrujici zkusenost s ETOu (v roce 1996) kterou jsem resil cca 2 roky a pomohla az vymena ECU za jinou.
Toto vyse uvedene jsou logicke uvahy a zkusenosti vyplyvajici z praxe a alespon zakladniho povedomi jak funguje rizeni motoru.
Zaver: osobni zkusenost se zaverem ktery by malokdo predem odhadoval...
- motor M40, najeto cca 350t km, vacka vydrena jak jarni sjezdovka, hydra puvodni, lambda nezapojena, svicky pres 50tkm, 2 kabely ke svickam smotane rukou... najednou zacal jit na volnobeh na 3 valce (jinak predtim i k vyse uvedenemu volnobeh parada) s tim, ze nad cca 1200ot/min bezel a tahnul na vsechny. Uvaha byla: svicka, kabel atd. ale nic z toho nezabralo, pak nastopopil napad, ze treba podpaleny ventil (vzhledem k vacce lze predpokladat cokoliv), znacny ubytek tlaku valce apd. Probehlo mereni, ale tlaky vsech valcu stejne a hlavne OK. Vzhledem k tomu, ze byla zima jsem toho zanechal s tim, ze AZ UMRE TAK UMRE a jezdil jsem v pohode dal... kdyz se rocni obdobi prehouplo k tomu teplejsimu zacal jsem resit jiny motor a na ten jsem si chtel udelat "pekne" saci potrubi a tak jsem ho sel vymenit za nejake stare. Po demontazi spodniho dilu saciho potrubi od hlavy (ten co nikdo nikdy nesundava) jsem mel razem vyresen problem s behem na 3 valce pri volnobehu. Tesneni mezi sanim a hlavou bylo na 1.valci v miste na vstrikem propaleno (cca 3mm) a prisavalo tudy vzduch. Duvodem chodu na "tri" byla pri volnobehu tak chuda smes, ze ji neslo zapalit. Az pri zvysenych otackach a vetsimu prisunu paliva to opet slo. V miste vstriku je na tesneni vyklenuti ktere je slabsi nez zbytek tesneni a i na 2.valci uz nezbyvalo mnoho...
Takze to je pro predstavu co muze vytvorit par mesicu trapeni a penez....