Zástavba - M30B35 do E30

Pouze pro čtení, zde sbíráme nejčastější "moudra" v souvislosti s BMW E30.
Odpovědět
Uživatelský avatar
bmwm3
Lon Don
Příspěvky: 2437
Registrován: 14. 08. 2003 08:20
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Zástavba - M30B35 do E30

Příspěvek od bmwm3 » 23. 05. 2008 08:43

Tak jsem se rozhodl, že se bych se pokusil popsat zástavbu M30 do E30..
1/ Vybrat motor a převodovku
a/ Bezkat s Getrag 265 - Motor z e28,e24,e23 - pozor! Do roku 1982 měla E23 a E24 ještě starou M30, která měla rozdělovač v bloku, takže doporučoval bych koupit M30, která má rozdělovač již v hlavě
b/ Kat a Getrag 260 - Motor z E32, E34 - pozor! E34 má jinej blok, než E32, který má méně děr na držáky, takže na držáky je pak vyvýjena velká páka vzhledek nápravnici, ale taky to jde.

2/V každém případě koupit vanu a olejové čerpadlo z M30 E34, vana má jiný tvar

3/ Motor se skříní dát do auta - uložení dělá každej jinak, mně přijde v pohodě dát tam motor žirafou, uchytit si převodovku, motor si pak vypodložit - když je příčka - uložit na příčtku a hejbat si s ním dokud není dosažená idelání poloha. Motor by měl být uprostřed a vana by měla být při pohledu zepředu auta vodorovná. Vzhledem k rozměrům M30 bude motor vždycky z kopce, leda byste chtěli dát podložky mezi nápravnici a nosníky. Silentbloky buď použít origo a držáky přizpůsobit, nebo si nechat vyrobit na zakázku.

4/ Kardan - Při použitý novějšího typu Getrag 260 lze použít kardan z E30 ETA - pouze silnější verze, která má velkou hardyspojku.
Při použití starého typu je třeba sehnat první díl kardanu s velkým "trojzubcem" a tento nechat zkrátit - druhý díl kardanu použít z původní E30..

5/ Výfuk - dají se zachovat původní svody na tyto je třeba vyrobit výfuk samodomo. Průměr trubek by měl být 50 vmější - 47 vnitřní - doporučuji nerez. Při použití novějšího typu M30 nezapomenout na lambdy. Výfuk ideálně bez žádných středních dílů, či rezonátorů, použít pouze poslední díl výfuku a to z E23 735i. Doporučuji nedělat výfuk jako jeden díl, ale příruby a aspoň tři díly - svody, roury, tlumič.

6/ Spojka - použít klidně původní spojkový váleček, vše dosáhne, takže ten váleček odmontovat z původní převodovky a po nandání M30B35 pouze našroubovat na novou převodovku a je to bez odvzdušňování.

7/ Chlazení - použít se dájí v zásadě dva typy chladiče - první z 324TD, který přesně pásne do E30 a pak z E28 535i/635i - toto již vyžaduje určité úpravy, chladič je větší, avšak postačí i z 324TD. Hadice koupit všechy origo BMW a popř upravit do E30 - zkrácení atd. Hadice do topení je již otázkou laborování. Vzhledem k rozměrům motoru je třeba koupit elektrická vrtule a vyhodit visca. Použít se dají buď E34 klima a nebo E32 klima. Vrtule mají odpor, který zařizuje to, že vrtule má dvě rychlosti - kdo chce, může zachovat - já ho ustříhnul a používal jsem pouze nejrychlejší režim. Pak je třeba koupit čidlo, které spíná v určité teplotě - jsou to origo čidla bmw na klimu - teplota spínání by měla být někde mezi 88 a 91 stupňů.. čidlo se zašroubuje do chladiče. Vrtule je spínaní čidlem přes relátko. Já měl dva okruhy, jeden automatický a druhý manuální. Pojistku jsem měl jak na napájení čidla - zde stačí bohatě 10A a dvě velké pojistky na napájení vrtule - zde jsem měl tuším 50A. Nedoporučuji vrtuli napevno zapojovat přes čudlík v palubce..



8/ Servo hadice z baňky do servo pumpy by měla stačit origo - popř. nechat udělat delší

9/ Elektrika. Při použítí novějšího typu M30 do plasťáka se kulatý konektor v motorovém prostoru u řidiče pouze zapojí, nebude fungovat akorát ekonoměr, když se bude zapojovat do chroma, už to tak jednoduché není, ale vše, co se týče elektriky se nechá snadno najít buď tady na fóru, nebo na e30.de. Každopádně stačí najít někoho, kdo tu elektriku umí a ten dle schémátek zapojí úplně v pohodě.

Toť vše..

Uživatelský avatar
bmwm3
Lon Don
Příspěvky: 2437
Registrován: 14. 08. 2003 08:20
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od bmwm3 » 23. 05. 2008 08:57

Jinak všechny informace nemusí být naprosto přesný - už je to přes rok, co brácha zastavoval M30 do mýho auta...
Uvítám nějáké poznatky ostatních, kdo to mají už v autě...
Jinak jestli někdo má nějáké konrétní dotazy, tak se ptejte, vzal jsem ten popis hopem, vynechal jsem věci jako ostřkovače, atd...
Snad to Admini pak dají do FAQ..

Uživatelský avatar
Stany
Příspěvky: 3989
Registrován: 10. 02. 2004 21:42
Bydliště: Praha 9

Příspěvek od Stany » 25. 05. 2008 19:56

Jen doplním bod číslo 2
Dá se použít vana a čerpadlo z e32ky

Rozdíl v blocích e34 a e32 jsem nenalezl :wink:
Mněl jsem je oba na stojanu :idea:

Odpovědět