Rozdíl motoru mezi starším a novějším 320i

Co a jak opravit v E30? Standardní servisní úkony. A podobně.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Adam Lipský
Příspěvky: 141
Registrován: 01. 07. 2007 20:31
Bydliště: Týn n/Vlt.

Rozdíl motoru mezi starším a novějším 320i

Příspěvek od Adam Lipský » 13. 09. 2007 12:30

Mám dotaz. Předělávám si vůz na LPG; je to novější 320i. Oproti starší verzi má tato katalyzátor a sníženou kompresi (8,8 oproti 9,6). LPG nicméně nutně potřebuje co největší kompresi (ideální by teoreticky byla mezi 11 a 12). Chci si proto motor předělat na původní provedení. Čím se tyto motory liší? Jsou jen dvě možnosti: písty anebo hlava, příp. obojí což ale pochybuji. Bude stačit na novějším motoru jenom snížit hlavu?

Je mi jasné, že komprese byla snížena kvůli katalyzátoru, takže tento půjde asi do kytek (škoda, je zánovní).

Je ještě něco navíc, co bych měl znát? Výměna lambdy, výf. potrubí, čipu řídící jednotky... napište

Pro ekologisty: vůz na LPG má emise nepřímo úměrné kompresi, takže starší provedení má na LPG příznivější emise než novější s katalyzátorem. Mám to potvrzeno empirickými testy na jiných vozidlech (např. Favo 135 kat BMM 8,5:1 ==> 136 karb LPG 10,5:1 a emise spadly asi o 10%).

Ješte z jiného soudku: dotazem na zastoupení BMW ČR jsem se dozvěděl, že motory starší než 1994 nesmí používat oleje se sníženou střihovou stabilitou, tzv. longlife! Motory na to nejsou konstruovány, ke snížení spotřeby nedochází, není zaručena těsnost a může dojít k havárii motoru. Používejte klasické oleje tříd 15W-40, 10W-40 a 5W-40. U motorů typu "M" (?) je možné používat viskóznější 10W-50 a 10W-60, dojde však ke zvýšení spotřeby paliva.

Osobně používám OMV Syn Com 5W-40. Tady v Budějovicích je stáčený za 100,-/litr. Měním po 10 000 km. Žádná přídavná aditiva!

Uživatelský avatar
Max-Max
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 8452
Registrován: 04. 10. 2003 02:25
Bydliště: Košice, +421948901915

Příspěvek od Max-Max » 13. 09. 2007 13:00

rozdil u 320i neni jenom v kompresi, je kompletne jinej motormanagement, jine zapalovani, jinej zpusob rizeni smesi (u novejsiho je rizenej i predstih). jednoduchsi to bude kdyz sezenes komplet starsi motor L-Jetronic a predelas kabelaz, nez bastlit novejsi motor na starsi typ.
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220

Uživatelský avatar
Adam Lipský
Příspěvky: 141
Registrován: 01. 07. 2007 20:31
Bydliště: Týn n/Vlt.

Příspěvek od Adam Lipský » 13. 09. 2007 15:52

Což dělat určitě nebudu, práce s tím spojená by mi zabrala spoustu času a je to risk. Děkuji za odpověď!

Co bych zkusil, je snížení hlavy. Máte někdo zkušenost, o kolik se dá snížit hlava? Je to r.v. 1990. Udělal bych to při příležitosti výměny rozvodového řemenu. Jen tak mimochodem: kolik si mají v servisu říct za výměnu řemene + přítlačáku?

Vlkec
Příspěvky: 1059
Registrován: 05. 09. 2006 22:30
Bydliště: Rosice u Brna

Příspěvek od Vlkec » 13. 09. 2007 22:36

ahoj vím že tu jednou bylo že když sundáš hlavu a pořádně se podíváš zespodu tak tam jsou takové důlky které ti napový o kolik zhruba můžes snížit.
Zatáčka se dá projet pomalu, rychle a s BMW!
Ex BMW E34 Touring 525i Vanos

Odpovědět