Mám dotaz. Předělávám si vůz na LPG; je to novější 320i. Oproti starší verzi má tato katalyzátor a sníženou kompresi (8,8 oproti 9,6). LPG nicméně nutně potřebuje co největší kompresi (ideální by teoreticky byla mezi 11 a 12). Chci si proto motor předělat na původní provedení. Čím se tyto motory liší? Jsou jen dvě možnosti: písty anebo hlava, příp. obojí což ale pochybuji. Bude stačit na novějším motoru jenom snížit hlavu?
Je mi jasné, že komprese byla snížena kvůli katalyzátoru, takže tento půjde asi do kytek (škoda, je zánovní).
Je ještě něco navíc, co bych měl znát? Výměna lambdy, výf. potrubí, čipu řídící jednotky... napište
Pro ekologisty: vůz na LPG má emise nepřímo úměrné kompresi, takže starší provedení má na LPG příznivější emise než novější s katalyzátorem. Mám to potvrzeno empirickými testy na jiných vozidlech (např. Favo 135 kat BMM 8,5:1 ==> 136 karb LPG 10,5:1 a emise spadly asi o 10%).
Ješte z jiného soudku: dotazem na zastoupení BMW ČR jsem se dozvěděl, že motory starší než 1994 nesmí používat oleje se sníženou střihovou stabilitou, tzv. longlife! Motory na to nejsou konstruovány, ke snížení spotřeby nedochází, není zaručena těsnost a může dojít k havárii motoru. Používejte klasické oleje tříd 15W-40, 10W-40 a 5W-40. U motorů typu "M" (?) je možné používat viskóznější 10W-50 a 10W-60, dojde však ke zvýšení spotřeby paliva.
Osobně používám OMV Syn Com 5W-40. Tady v Budějovicích je stáčený za 100,-/litr. Měním po 10 000 km. Žádná přídavná aditiva!
Rozdíl motoru mezi starším a novějším 320i
- Adam Lipský
- Příspěvky: 141
- Registrován: 01. 07. 2007 20:31
- Bydliště: Týn n/Vlt.
- Max-Max
- Moderátor e30.cz
- Příspěvky: 8452
- Registrován: 04. 10. 2003 02:25
- Bydliště: Košice, +421948901915
rozdil u 320i neni jenom v kompresi, je kompletne jinej motormanagement, jine zapalovani, jinej zpusob rizeni smesi (u novejsiho je rizenej i predstih). jednoduchsi to bude kdyz sezenes komplet starsi motor L-Jetronic a predelas kabelaz, nez bastlit novejsi motor na starsi typ.
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220
- Adam Lipský
- Příspěvky: 141
- Registrován: 01. 07. 2007 20:31
- Bydliště: Týn n/Vlt.
Což dělat určitě nebudu, práce s tím spojená by mi zabrala spoustu času a je to risk. Děkuji za odpověď!
Co bych zkusil, je snížení hlavy. Máte někdo zkušenost, o kolik se dá snížit hlava? Je to r.v. 1990. Udělal bych to při příležitosti výměny rozvodového řemenu. Jen tak mimochodem: kolik si mají v servisu říct za výměnu řemene + přítlačáku?
Co bych zkusil, je snížení hlavy. Máte někdo zkušenost, o kolik se dá snížit hlava? Je to r.v. 1990. Udělal bych to při příležitosti výměny rozvodového řemenu. Jen tak mimochodem: kolik si mají v servisu říct za výměnu řemene + přítlačáku?