Startování přes startovací kabely
Tak jinak - když ty kabely na konci spojíš nakrátko, tak ti na nich baterka udrží řekněme třeba 6-8V (do tý doby než odkápnou). A ten proud, který přes ně protéká vytvoří na nich(na jejich odporu) výkon, který se vyzáří jako teplo. Pokud tě to zajímá, jsou to dva odpory v sérii - 1 odpor jsou kabely, 2 odpor je startér. Na baterce budeme uvažovat třeba 12v a ty se musí rozdělit do obvodu kabel-starter-kabel. Když budeš mít kabely s velkým odporem(kvůli malému průřezu) a startér s relativně malým odporem (což při startu má), tak se ti napětí na tomto obvodu rozloží přímo úměrně odporu. A protože za normálních podmínek mají kabely hooodně malý odpor, je většina napětí na startéru. Pokud jsou kabely slabé, úbytek napětí se na nich zvětšuje a tím se zvětšuje i ztrátový výkon, který se změní ve vyzářené teplo. Tak snad jsem to popsal jasně. Ty co to nezajímá mi doufám prominou.
Pokud vyjdu z těchto údajů, pak budou mít měděné kabely o průřezu 2,5 mm2 a délce cca 3 m hodnotu odporu dokonce jen v řádu SETIN ohmu...Fx píše:Při průřezu kabelu 35 mm2 a celkové délce 1,8 m je odpor hliníkového kabelu 0,0014 ohmu. Při použití měděného vodiče stejného průřezu je odpor následkem větší vodivosti mědi asi o 35% menší, tj. 0,000916 ohmu...
jo a co si vzpomínám, když jsem je předělával, přechod do kleští byl jenom odizolovanej ohnutej kus žíly, zamačklej zobáčkama na kleštích přes izolaci, takže jak se to hřálo, tak se určitě zvětšoval přech. odpor, protože ta měď byla úplně vyžíhaná. Kdybych to nenaměřil na vlastní oči, nepsal bych to. Nechci polemizovat o tom, jaké jsou odpory vodičů, chtěl jsem tím jen potvrdit, že kupované kabely od pumpy stojí za ... a varovat před jejich nákupem.
- Max-Max
- Moderátor e30.cz
- Příspěvky: 8452
- Registrován: 04. 10. 2003 02:25
- Bydliště: Košice, +421948901915
tu by som videl problemJRC píše:Pochopitelně jsem to měřil u startovaného vozidla na baterce(kleštích)

skus merat na koncoch kablov bez zapojenia na druhe auto.
Ale suhlasim s tym, ze startovacky z pumpy su shity.
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220
Jasný, takhle jo.JRC píše:Když budu měřit bez zapojení na druhé auto, tak tam nebude žádný úbytek a naměřím vždy plné napětí. Úbytek se projeví teprve při zvětšujícím se proudu, který přes vodiče protéká.
A pokles napětí při startování je dán i poklesem napětí na baterce, ale v mojem případě měla baterka 12V.
Já tam pořád viděl úbytek 7V na krátkým vedení naprázdno.
Tudíž při průchodu proudu kolem 100A (1,2kW startér) bude úbytek v řádu voltů.Venca. píše:Pokud vyjdu z těchto údajů, pak budou mít měděné kabely o průřezu 2,5 mm2 a délce cca 3 m hodnotu odporu dokonce jen v řádu SETIN ohmu...Fx píše:Při průřezu kabelu 35 mm2 a celkové délce 1,8 m je odpor hliníkového kabelu 0,0014 ohmu. Při použití měděného vodiče stejného průřezu je odpor následkem větší vodivosti mědi asi o 35% menší, tj. 0,000916 ohmu...

Mě takhle běžel galant bez baterky už 2x a jednou to bylo tak 15min a ještě jsem s ním i jel tak 500m a i se světlama. Altík to musí utáhnout, ne?Fx píše:Jojo, ale ta taky napajela jenom zarovkyU moderniho auta, pokud by to vubec jelo, tomu davam tak 5-10 minut na baterku bez altiku. Schade umela jet takhle i pres hodinu

To mě tak napadá: Kolik má dávat zdravej alternátor?
Naposledy upravil(a) magiccc dne 10. 12. 2006 12:12, celkem upraveno 1 x.
ex BMW e39 528it 142kW
ex BMW e39 540iAt 210kW
ex BMW e38 730DA 135kW
ex BMW e39 530DA 142kW
ex BMW e30 335iC 155kW
ex BMW e39 523iT 125kW
ex BMW e39 540iAt 210kW
ex BMW e38 730DA 135kW
ex BMW e39 530DA 142kW
ex BMW e30 335iC 155kW
ex BMW e39 523iT 125kW
Venca píše:Nekonečně krátkou dobu, protože zajisté nejsi žádná socka a do svého BMW dáš akumulátor v dobrém, stavu, nejlépe novýpajkus píše:panove, jak dlouho musim mit natocenej motor / jet, po nastartovani z kabelu, abych po vypnuti motoru mohl zase nastartovat?

316i
Takže patrně šla baterie s napětím až na 0 V.pajkus píše:mno zapomnel jsem zhasnout svetla vcera...zejtra bych rad vyjel, tak nevim jak dlouho to nechat dneska natoceny
Nejlepší řešení = nabíječka, proudem cca 4 ampéry po dobu 10 hodin dobít.
Záleží samozřejmě na stavu baterie (její skutečný kapacitě).
Určitě bych (není-li nabíječka) jezdil nejmíň hodinu, aby se trochu dobila. Při stání auta se na volnoběh tak rychle nedobije.