Funkce volnoběhu u L-Jetronic

Co a jak opravit v E30? Standardní servisní úkony. A podobně.
Uživatelský avatar
Míšánek
Příspěvky: 3495
Registrován: 12. 09. 2005 13:33
Bydliště: Uherský Brod

Funkce volnoběhu u L-Jetronic

Příspěvek od Míšánek » 15. 11. 2006 17:11

čau. Zkoušel jsem to hledat ale nenašel jsem zde nic takového (možná jsem slepý :) ) Takže, mohl by mi někdo objasnit funkci regulace volnoběhu a sytiče u motoru M20 ale L-Jetronic. Všiml jsem si, že u Motronica je volnoběžný ventil, ale tady nic takového neni. a další otázka by byl takováto:

1)od termostatu mi jde jedna tenčí hadička ke škrtící klapce a moc mně nenapadá, na co by mohla být (možná výše zmíněná regulace vonoběhu :?: ) mohl by mi to někdo objasnit?

2) U váhy vzduchu je imbus, pomocí kterého se údajně nastavuje "obtok" okolo váhy vzduchu, pokud jsem to dobře pochopil, mohl by mi někdo objasnit jeho funkci?

Děkuji moc za případné rady no a pokud tady nějkde nějaké takovéto téma existuje, tak se moc omlouvám... :oops: Díky :wink:
No smoke, no fun...
Obrázek

Venca
Příspěvky: 3497
Registrován: 04. 04. 2004 08:09

Příspěvek od Venca » 15. 11. 2006 18:39

U M20 jsem si L-Jetronic neprohlížel, ale ta hadička od termostatu by mohla vést vodu do nějakýho šoupátka přídavnýho vzduchu - už to tu někdo řešil na 323i L-Jetronic a dopracovali jsme se k tomu, že tam je to šoupě vyhřívaný vodou.
Na M10 je vyhřívaný elektricky.
To šoupě pomáhá udržovat volnoběh jen v zahřívací fázi.

Při ohřátým motoru se volnoběh nastavuje šroubkem obtoku vzduchu kolem škrtící klapky - na M10 je na armatuře sání v nálitku/trubičce.

U M20 L-Jetronic jde zřejmě o díl č.19:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=40


Ten obtok na váze vzduchu (na imbus) je na nastavení bohatosti - s tím netoč, pro správný nastavení nutno sledovat složení emisí.

Uživatelský avatar
Cvrcek Martin
Příspěvky: 589
Registrován: 02. 04. 2006 20:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Cvrcek Martin » 15. 11. 2006 19:03

--L-Jetronic namá volnoběžný ventyl, veškerý vzduch pro volnoběh je tam "řízen" škrtící klapkou, jejíž táhlo(páka) dosedá na podtlakový ventyl(je štelovací) a ten je zároveň doraz klapky při spuštěném motoru(je seřizovací) -při vypnutém je nefunkční(nemá podtlak) a škrt.klapka je nedovřená(podle nastavení).
--co se týká "sytiče" je tam vstřikovací ventyl studeného motoru-ten je ovládán termošoupátkem(je pod sáním za rozdělovačem),do kterého proudí voda a podle její teploty je otevřen/zavřen.
--ten obtokový ventil je- budeš se divit -šroub bohatosti směsi..
Naposledy upravil(a) Cvrcek Martin dne 23. 12. 2006 16:07, celkem upraveno 2 x.
ex E30 323i, ex E36 325i, nyní Octavia TDi s šestijádrovym ECU a turbem ze Zetoru -odbržděných 700Kw na stavebním válci Obrázek
Veškeré opravy vozů všech značek

Venca
Příspěvky: 3497
Registrován: 04. 04. 2004 08:09

Příspěvek od Venca » 15. 11. 2006 19:22

Cvrcek Martin píše:----co se týká "sytiče" je tam vstřikovací ventyl studeného motoru-ten je ovládán termošoupátkem(je pod sáním za rozdělovačem),do kterého proudí voda a podle její teploty je otevřen/zavřen.
..
Určitě?

Uživatelský avatar
Cvrcek Martin
Příspěvky: 589
Registrován: 02. 04. 2006 20:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Cvrcek Martin » 15. 11. 2006 19:35

Venca píše:
Cvrcek Martin píše:----co se týká "sytiče" je tam vstřikovací ventyl studeného motoru-ten je ovládán termošoupátkem(je pod sáním za rozdělovačem),do kterého proudí voda a podle její teploty je otevřen/zavřen.
..
Určitě?
..máš recht je to šoupátko přídavnýho vzduchu, ten vstřikovací ventyl ovládá
nejspíše řídící jednotka v závislosti na infu z teplot.čidla(časového termospínače) ...omlouvám se
ex E30 323i, ex E36 325i, nyní Octavia TDi s šestijádrovym ECU a turbem ze Zetoru -odbržděných 700Kw na stavebním válci Obrázek
Veškeré opravy vozů všech značek

Venca
Příspěvky: 3497
Registrován: 04. 04. 2004 08:09

Příspěvek od Venca » 15. 11. 2006 19:53

Cvrcek Martin píše: ..máš recht je to šoupátko přídavnýho vzduchu, ten vstřikovací ventyl ovládá nejspíše řídící jednotka v závislosti na infu z teplot.čidla(časového termospínače)
Ten el. okruh pro ventil/vstřik studenýho startu přes ŘJ nejde vůbec.
Je spínanej jen přes teplotně-časový spínač s hodnotou 35°/8 sekund
- díl č.10
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=40

Uživatelský avatar
Míšánek
Příspěvky: 3495
Registrován: 12. 09. 2005 13:33
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvek od Míšánek » 15. 11. 2006 20:04

To Venca: A ten šroub se nachází přesně kde?? Na tom dílu, co je v něm i škrtící klapka nebo kde?? Na tom obr. to moc vidět není... Stala se mi totiž taková věc (ještě před tím, než se mně rozletělo vahadlo) že mi poslední dobou před výše zmíněným incidentem zničeho nic začal motor za studena kolísat s otáčkama - místo toho, aby po nastartování držel cca 2000 ot/min. (nevím přesně kolik, už dlouho nejel.. :cry: ) tak to normálně vyletělo na ty cca 2000 ot./min. ale pak začaly otáčky pozvolna klesat skoro až na nulu, už se rozsvěcovala kontrolka dobíjení, jak byly malé otáčky no a pak to zas vyletělo na ty 2000 no a pak zas do té doby, než se motor zahřál... Nevím proč, poradí někdo? Jinak další věc co bych se chtěl zeptat (možná to už některý z vás výše napsal, jenom jsem to nepochopil :) ) na táhlo škrtící klapky je taková jakoby doraz, který drží při vypnutém motoru klapku asi "přivřenou", jakoby byla daná cca 1/4 plynu. Ta věc je ovládaná podtlakem, takže jakmile se nastartuje, tak se ten doraz podtlakem zatáhne a klapka se zavře. Při prudkém přidání plynu se to na chvilku vysune ale zase vrátí (asi vlivem podtlaku, ale to moc nechápu, protože podle mně by se měl v sacím potrubí po přidání plynu vytvořit ještě větší podtlak, ne?? Tím pádem by se to nemělo vysunout, nevím no... :oops: )Tak snad mně to někdo vysvětlíte, osvětlíte a já nevím ještě co.. Díky :wink:

A další otázka z jiného soudku - týká se rozdělovače (zase :) ):
Na následujícíh obrázcích jsou zapojeny k rozdělovači různými způsoby hadičky, které asi slouží k nějaké regulaci předstihu :?: netuším, ale podstatná věc je to, že já na rozdělovači tyto vývody mám (minimálně jeden určitě, moc jsem se po více nepídil) ale ten není připojen a ani se nikde nepovalovala hadička, na kterou by ji šlo připojit. Co to může být?? Jinak co se aspoň vnější podoby týče, tak podle krytu rozdělovače mám ten první typ, ale radši jsem sem dal odkaz na oba dva typy zapojení. Jo a ještě jedna věc k rozdělovači - nelze zde nastavit, jako například u škodivky (trapné srovnání :) ) nebo u Mercedesu (vím, že měl podobný, ne-li stejný systém vstřikování) předstih pohybem, resp. otáčením vrchní části rozdělovače?? Zkoušel jsem to, ale rozdělovač se otáčel komplet celý i s tím "kladívkem"... :roll:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=45
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=45
díky všem za rady
Naposledy upravil(a) Míšánek dne 15. 11. 2006 20:19, celkem upraveno 1 x.
No smoke, no fun...
Obrázek

Uživatelský avatar
Cvrcek Martin
Příspěvky: 589
Registrován: 02. 04. 2006 20:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Cvrcek Martin » 15. 11. 2006 20:07

Venca píše:
Cvrcek Martin píše: ..máš recht je to šoupátko přídavnýho vzduchu, ten vstřikovací ventyl ovládá nejspíše řídící jednotka v závislosti na infu z teplot.čidla(časového termospínače)
Ten el. okruh pro ventil/vstřik studenýho startu přes ŘJ nejde vůbec.
Je spínanej jen přes teplotně-časový spínač s hodnotou 35°/8 sekund
- díl č.10
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=40
--tak o to je to jednodušší, už jsem se v tom dlouho nehrabal--užitečná informace :)
ex E30 323i, ex E36 325i, nyní Octavia TDi s šestijádrovym ECU a turbem ze Zetoru -odbržděných 700Kw na stavebním válci Obrázek
Veškeré opravy vozů všech značek

Venca
Příspěvky: 3497
Registrován: 04. 04. 2004 08:09

Příspěvek od Venca » 15. 11. 2006 21:08

Šroub obtoku škrtící klapky:
http://img141.imageshack.us/img141/3401/snmek0016oq.jpg

Diskuse zde:
viewtopic.php?p=222182&highlight=#222182
****
To s tím podtlakem u škrtící klapky neznám.
****
Nastavení předstihu pootočením lze.

Ty hadice okruhu regulace podtlakovky mám na M10 jinak, k rozdělovači jde jen jedna od elmag. ventilu, z elmag. ventilu jde hadice do armatury sání. Takže to umožní zvýšit předstih podtlakem, pokud je cívka sepnutá - spíná jí relé VAC, pokud se nemýlím, je to tehdy, je-li teplota motoru na určitý hranici (nad 45°C..?) - čidlo je dvojitý, jeden vývod je pro tento okruh a druhý pro přístrojovku (SI+měřák teploty).

Uživatelský avatar
Míšánek
Příspěvky: 3495
Registrován: 12. 09. 2005 13:33
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvek od Míšánek » 15. 11. 2006 21:24

Díky, jsem si v reloaem.com nevšiml té čárky u šroubu kam to směřuje.. K tomu rozdělovači - co teda musím povolit abych s ním mohl točit? Já jsem vždy, když jsem chtěl posunout kladívko musel, jak kkt shodit "prsa" pak rozvoďák a pootočit s celou oskou... :) Jinak ta podtlaková regulace je asi doce klíčová záležitost, co??
No smoke, no fun...
Obrázek

Venca
Příspěvky: 3497
Registrován: 04. 04. 2004 08:09

Příspěvek od Venca » 15. 11. 2006 21:33

Míšánek píše:K tomu rozdělovači - co teda musím povolit abych s ním mohl točit? Já jsem vždy, když jsem chtěl posunout kladívko musel, jak kkt shodit "prsa" pak rozvoďák a pootočit s celou oskou... :) Jinak ta podtlaková regulace je asi doce klíčová záležitost, co??
U M10 jen povolím šroub:
part.2
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=12&fg=05
- a pootočím rozdělovačem.
--------
"kladívko" - zřejmě myslíš palec rozdělovače.
Tady klasický kladívko není, je tam bezkontakt. spínač.
--------
Podtlakovka když nejde, při vyšších otáčkách zůstane malej předstih.

Venca
Příspěvky: 3497
Registrován: 04. 04. 2004 08:09

Příspěvek od Venca » 15. 11. 2006 21:37

Míšánek:

Hele, v "Jak na to..." str. 45 je něco o tom, že u 320i a 323i L-Jetronic je na hřídeli rozdělovače drážkování.
To u M10 nemám.

Uživatelský avatar
Cvrcek Martin
Příspěvky: 589
Registrován: 02. 04. 2006 20:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Cvrcek Martin » 15. 11. 2006 21:53

--k tomu podtlaku za dorazem páky škrtící klapky-tobě se ten trn z toho ventilu při přidání plynu vysouvá zpátky proti páce klapky?
ex E30 323i, ex E36 325i, nyní Octavia TDi s šestijádrovym ECU a turbem ze Zetoru -odbržděných 700Kw na stavebním válci Obrázek
Veškeré opravy vozů všech značek

Uživatelský avatar
Míšánek
Příspěvky: 3495
Registrován: 12. 09. 2005 13:33
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvek od Míšánek » 15. 11. 2006 23:34

Venca píše: U M10 jen povolím šroub:
part.2
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=12&fg=05
- a pootočím rozdělovačem.
--------
"kladívko" - zřejmě myslíš palec rozdělovače.
Tady klasický kladívko není, je tam bezkontakt. spínač.
--------
Podtlakovka když nejde, při vyšších otáčkách zůstane malej předstih.
Jj, palec rozdělovače jsem myslel. Vypadl mně z hlavy název této součástky, tak jsem improvizoval... :D Jinak co se toho rozdělovače týč, tak soudě podle obrázku co jsi přiložil, M10 má jinačí uchycení rozdělovače než M20, takže to je jiné... Ale i tak dík za pokus... :wink:

Cvrcek Martin píše:--k tomu podtlaku za dorazem páky škrtící klapky-tobě se ten trn z toho ventilu při přidání plynu vysouvá zpátky proti páce klapky?
Ano, ale pouze při prudké akceleraci a jen na okamžik, pak se vrátí zase z5. Ale podle mně je to celkem nepochopitelné, protože si myslím, že při akceleraci podtlak v potrubí stoupá, ne?? A mohl by jsi mi prosím Tě ibjasnit funkci tohoto prvku v motoru?? Kdysi jsem slyšel od známého (má MB W124) že v příručce četl, že by se stříkačky měly startovat ze sešlápnutým plynem, a tak jsem si myslel, že tento prvek právě ošetřuje to, že obsluha plyn na plyn při startu šlapat nemusí, že si to přiedá samo a následně ubere. Má to mít takovouto funkci, nebo je funkce jiná?? Tím pádem prakticky při vypnutém motoru nemám naplé plynové lanko... Snad to tak má být... :roll:
No smoke, no fun...
Obrázek

Uživatelský avatar
Míšánek
Příspěvky: 3495
Registrován: 12. 09. 2005 13:33
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvek od Míšánek » 16. 11. 2006 18:17

Jinak jsem se ještě chtěl zeptat jak funguje odvětrávání ventilového víka - pokud jsem si dobře všiml, tak hadice od něj vedou k hadici sání, ne? Můžu se zeptat, jako to plní funkci? Má to mím "mazací" schopnost, nebo jak?? A když to tam je vyvedené, tak jakto že to nezpůsobuje přisávání vzduchu?? Nebo je snad pod ventildeklem vakuum?? :D Já vím, jsou to dost zásadní otázky, ale už si to chci konečně ujasnit.. :)
No smoke, no fun...
Obrázek

Uživatelský avatar
Cvrcek Martin
Příspěvky: 589
Registrován: 02. 04. 2006 20:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Cvrcek Martin » 16. 11. 2006 19:17

--největší podtlak ve ventylu je hned po přidání plynu a následném ubrání-to ti ten doraz vystartuje vstříc páce škrt.klapky, když máš plný plyn, tak se nic
neděje-ten doraz zůstává zatažen -tzn. jestli jsem tě dobře pochopil, tak ti to tedy funguje správně, co se týká sešlápnutí plynu při startu, tak u vstřikování
L-Jetronic to dělat nemusíš (viz.pootevřená klapka) a u novějších typů vstřikování si myslím,že už vůbec ne.Já osobně mu stejně malinko přidám.. :D
ex E30 323i, ex E36 325i, nyní Octavia TDi s šestijádrovym ECU a turbem ze Zetoru -odbržděných 700Kw na stavebním válci Obrázek
Veškeré opravy vozů všech značek

Uživatelský avatar
Míšánek
Příspěvky: 3495
Registrován: 12. 09. 2005 13:33
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvek od Míšánek » 16. 11. 2006 19:38

Cvrcek Martin píše:--největší podtlak ve ventylu je hned po přidání plynu a následném ubrání-to ti ten doraz vystartuje vstříc páce škrt.klapky, když máš plný plyn, tak se nic
neděje-ten doraz zůstává zatažen -tzn. jestli jsem tě dobře pochopil, tak ti to tedy funguje správně, co se týká sešlápnutí plynu při startu, tak u vstřikování
L-Jetronic to dělat nemusíš (viz.pootevřená klapka) a u novějších typů vstřikování si myslím,že už vůbec ne.Já osobně mu stejně malinko přidám.. :D
Takže jestli jsem to dobře pochopil tak ten doraz pouze plní funkci toho částečně přidaného plynu pri startu, jo? Tzn. že se při startu nemusí přidávat... Chápu to dobře, nebo má ještě nějakou jinou fci?
No smoke, no fun...
Obrázek

Uživatelský avatar
Cvrcek Martin
Příspěvky: 589
Registrován: 02. 04. 2006 20:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Cvrcek Martin » 17. 11. 2006 15:56

--tak zárověň ti i umožňuje částečný průtok vzduchu pod klapkou při volnoběhu tím,že drží klapku pootevřenou(viz.štelovací šroub,kterým můžeš doladit volnoběžné otáčky) a zároveň umožňuje "svým zasunutím" a tím způsobeným pohybem páky škrt.klapky motor přepnout do režimu volnoběh spínačem škrtící klapky(černý modul pod klapkou)-ten je potřeba si ideálně nastavit(natočit).
ex E30 323i, ex E36 325i, nyní Octavia TDi s šestijádrovym ECU a turbem ze Zetoru -odbržděných 700Kw na stavebním válci Obrázek
Veškeré opravy vozů všech značek

Uživatelský avatar
Míšánek
Příspěvky: 3495
Registrován: 12. 09. 2005 13:33
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvek od Míšánek » 17. 11. 2006 16:38

Cvrcek Martin píše:--tak zárověň ti i umožňuje částečný průtok vzduchu pod klapkou při volnoběhu tím,že drží klapku pootevřenou(viz.štelovací šroub,kterým můžeš doladit volnoběžné otáčky) a zároveň umožňuje "svým zasunutím" a tím způsobeným pohybem páky škrt.klapky motor přepnout do režimu volnoběh spínačem škrtící klapky(černý modul pod klapkou)-ten je potřeba si ideálně nastavit(natočit).
Tak toto moc dobře nechápu :oops: Při startu se mně ten trn zasune a tím pádem klapka zavře, takži ji nedrží pootevřenou, jak píšeš na začátku viz: tak zárověň ti i umožňuje částečný průtok vzduchu pod klapkou při volnoběhu tím,že drží klapku pootevřenou(viz.štelovací šroub,kterým můžeš doladit volnoběžné otáčky) no a pak dále píšeš, že ten trn má být při volnoběhu "zasuntý, tj. že škrtící klapka je zavřená a sepne spínač, který přepne do režimu vonoběhu, takže jak to má být??? :) Asi jsem trotl.. :roll: :? A ten štelovací šroub si bere vzduch přes hadici od toho vodou vyhřívaného šoupátka, jak říkal Venca, ne? teď jsem přišel z garáže a zkoumal jsem to tam...

A dále bych se chtěl zeptat na díl, který na obr. níže není očíslovaný, ale je zhruba uprostřed, takový váleček, do kterého jdou čtyři hadice, co to je za věc??
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=45

Sakra snad už to pochopím, jak to funguje

btw To Martin Cvrcek: A ty s tím nastavováním rozdělovače zkušenost nemáš?? Myslím to natáčení vrchní části rozdělovače...
No smoke, no fun...
Obrázek

Uživatelský avatar
Cvrcek Martin
Příspěvky: 589
Registrován: 02. 04. 2006 20:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Cvrcek Martin » 18. 11. 2006 13:56

-- :D to právě záleží jak to máš nastavené ty--když je ten trn zatažen,neznamená to,že je klapka uzavřena -může i nemusí-to je na nastavení toho trnu (dorazu) a správném natočení spínače škrtící klapky-to se musí vzájemě sladit.Mě to trvalo cca 2měsíce, než jsem našel ideální nastavení,protože to bylo dost rozhozený a motor nestartoval a nedržel vol.otáčky...
ex E30 323i, ex E36 325i, nyní Octavia TDi s šestijádrovym ECU a turbem ze Zetoru -odbržděných 700Kw na stavebním válci Obrázek
Veškeré opravy vozů všech značek

Odpovědět