Test visco - spojky

Co a jak opravit v E30? Standardní servisní úkony. A podobně.
Venca

Test visco - spojky

Příspěvek od Venca » 26. 10. 2003 07:30

Zkoušeli jste testovat funkci visco - spojky vymontované z auta?
Údajně by měla spínat kolem 80°C podle teploty vzduchu od chladiče.

Nechci ji potápět do vody ani dávat na vařič, abych jí nezničil. Uvnitř je nějaký bimetalový pásek a nevím jak snáší vyšší teploty.

Venca

Příspěvek od Venca » 26. 10. 2003 08:44

Zkouška fénem - nic.

Jak se má chovat za studena?
Když s tou upínací maticí otočím, jde ztuha, ale když s ní rychle zavrtím na obě strany, tak se jakoby uvolní a pak jde točit lehce.
Ztuhne zase až po pár minutách.

Uživatelský avatar
Francis
člen E30.cz
Příspěvky: 3445
Registrován: 11. 02. 2003 11:06
Bydliště: Lánov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Francis » 26. 10. 2003 11:02

Venca píše:Zkouška fénem - nic.

Jak se má chovat za studena?
Když s tou upínací maticí otočím, jde ztuha, ale když s ní rychle zavrtím na obě strany, tak se jakoby uvolní a pak jde točit lehce.
Ztuhne zase až po pár minutách.
Tak to uz neni nic moc, viskozni kapalina se odstredivou silou roztece po obvodu spojky a lamela üvnitr je sucha. Chtelo by to doplnit kapalinu.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition

Uživatelský avatar
DAN
Věčně nespokojený
Příspěvky: 3683
Registrován: 24. 07. 2003 11:35
Bydliště: Mrdákov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DAN » 26. 10. 2003 11:10

Francis píše:
Venca píše:Zkouška fénem - nic.

Jak se má chovat za studena?
Když s tou upínací maticí otočím, jde ztuha, ale když s ní rychle zavrtím na obě strany, tak se jakoby uvolní a pak jde točit lehce.
Ztuhne zase až po pár minutách.
Tak to uz neni nic moc, viskozni kapalina se odstredivou silou roztece po obvodu spojky a lamela üvnitr je sucha. Chtelo by to doplnit kapalinu.
Jestli Tě francisi dobře chápu, tak se dá visko spojka opravovat doplněním viskozní kapaliny? Kde se dá sehnat, co to je za tekutinu? :D
BMW The Ultimate Driving Machine

Venca

Příspěvek od Venca » 26. 10. 2003 11:12

Doplnit kapalinu asi jen tak nejde, že jo?

Uživatelský avatar
Francis
člen E30.cz
Příspěvky: 3445
Registrován: 11. 02. 2003 11:06
Bydliště: Lánov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Francis » 26. 10. 2003 11:13

DAN píše:Jestli Tě francisi dobře chápu, tak se dá visko spojka opravovat doplněním viskozní kapaliny? Kde se dá sehnat, co to je za tekutinu? :D
Mel jsem doma tri spojky. Dve byly darcem kapaliny a jedna prijemcem. Vysledkem je jedna dobra a dve nepouzitelne.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition

Venca

Příspěvek od Venca » 26. 10. 2003 11:18

Předpokládam, že to lze plnit jedině zepředu, pod cedulkou je vidět nějaká zátka, je tak?

Uživatelský avatar
Francis
člen E30.cz
Příspěvky: 3445
Registrován: 11. 02. 2003 11:06
Bydliště: Lánov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Francis » 26. 10. 2003 11:23

Venca píše:Předpokládam, že to lze plnit jedině zepředu, pod cedulkou je vidět nějaká zátka, je tak?
Ano. Jsou dva vyrobci: Behr a Sachs. Jeden ma "cedulku" zasunutou pod zebra a prilepenou silikonem, druhy navlecenou na trny a ty roznytovane. Prvni jde rozebrat a slozit, druha jen rozebrat. Mixovat kapalinu dvou vyrobcu jsem radeji nezkousel.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition

Venca

Příspěvek od Venca » 26. 10. 2003 11:29

Dík za info.

... sakra, kdyby to šlo nahradit podobnou kapalinou... :?

Jak to vypadá, je to hustý?

Uživatelský avatar
Francis
člen E30.cz
Příspěvky: 3445
Registrován: 11. 02. 2003 11:06
Bydliště: Lánov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Francis » 26. 10. 2003 11:36

Huste. Plnil jsem to takto: do injekcni strikacky natahl trochu kapaliny, pak strikackou vysal vzduch z plnene spojky a nechal kapalinu nasat. Kapalina je tak husta, ze jehlou ji lze jen velmi tezko protlacit a navic se rozleje v plinicim otvoru a vyteka ven, vzduch "nevybubla". Ze stare spojky otocene dirou dolu to vytekalo nekolik dnu.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition

Venca

Příspěvek od Venca » 26. 10. 2003 11:43

Francis píše:Huste. Plnil jsem to takto: do injekcni strikacky natahl trochu kapaliny, pak strikackou vysal vzduch z plnene spojky a nechal kapalinu nasat. Kapalina je tak husta, ze jehlou ji lze jen velmi tezko protlacit a navic se rozleje v plinicim otvoru a vyteka ven, vzduch "nevybubla". Ze stare spojky otocene dirou dolu to vytekalo nekolik dnu.
Tak to je hustý a "hustý".
Ale to, že to jde vůbec doplnit, vypadá, že by mohlo existovat něco jako "repair kit".

Jak se to chovalo po doplnění, když se pak zatočilo tou matkou?

Uživatelský avatar
Francis
člen E30.cz
Příspěvky: 3445
Registrován: 11. 02. 2003 11:06
Bydliště: Lánov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Francis » 26. 10. 2003 11:46

Chovalo se to normalne, za studena slo tocit matkou tezko, po onrati motoru to chladilo. Jednoho dne ve spojce "hrklo a luplo" a od te doby se tocila uplne volne. Jeste ji mam nekde v garazi.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition

Venca

Příspěvek od Venca » 27. 10. 2003 14:38

Tak jsem sundal ten štítek, pod ním je zelená čepička (těsnící), uprostřed mosazný kolík. Na ten vlastně tlačí ten štítek s nápisem. Víc toho sundat nejde.(?)
Kolík jde vytáhnout, pod ním v tý díře je vidět nějaká kovová membrána, na kterou dosedá. Je vidět, že z toho nepatrně uniká bezbarvá kapalina (olej?).

Jde to víc rozebrat?

Kdybych to doplňoval, zateče to tudy dovnitř?

Má někdo tušení, co je to za kapalinu?

Venca

Příspěvek od Venca » 29. 10. 2003 11:48

Francis:
Mám taky Behr, je tam ten mosazný kolík, pod ním jakoby nějaký pružný plech - membrána.
Tudy jsi to plnil?

Napadá mi zkusit hydraulickou kapalinu (OTH-3, MGE-10 apod.)

Uživatelský avatar
Francis
člen E30.cz
Příspěvky: 3445
Registrován: 11. 02. 2003 11:06
Bydliště: Lánov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Francis » 29. 10. 2003 12:08

Venca píše:Mám taky Behr, je tam ten mosazný kolík, pod ním jakoby nějaký pružný plech - membrána.
Tudy jsi to plnil?
Ano, plnil jsem to tím kolíkem.
Venca píše:Napadá mi zkusit hydraulickou kapalinu (OTH-3, MGE-10 apod.)
Děláš si legraci? Spojka funguje na principu zvýšení viskozity kapaliny při zvýšení teploty, a to výrazně při jisté teplotě. Běžné mazací a hydraulické oleje to mají spíš naopak - při zvýšní teploty viskozita klesá, a klesá pozvolna se zvyšující se teplotou.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition

Venca

Příspěvek od Venca » 29. 10. 2003 12:19

OK, dík za radu/usměrnění.

Já myslel, že tam hraje roli roztažnost.

Jinak jsem se všim, že z toho šlo trochu bezbarvé kapaliny, která připomínala řídký olej. Nezdálo se to moc hustý.
Ten mechanismus vypadá, jako kdyby přes ten kolík mělo něco unikat při zvýšení tlaku. Ten štítek s nápisem má zajišťovat protitlak.

Nemáš tušení, co by mohlo mít tu vlastnost, že tuhne při vyšší teplotě?

Uživatelský avatar
Francis
člen E30.cz
Příspěvky: 3445
Registrován: 11. 02. 2003 11:06
Bydliště: Lánov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Francis » 29. 10. 2003 15:58

Mám jistotu, ne tušení - je to ta kapalina, co ji do spojek plní ve výrobním závodě :P
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition

Venca

Příspěvek od Venca » 29. 10. 2003 17:43

Francis píše:Mám jistotu, ne tušení - je to ta kapalina, co ji do spojek plní ve výrobním závodě :P
... a zřejmě podléhá výrobnímu tajemství.

Takže 4308,- a mám jistotu originálního výrobku :lol:

Uživatelský avatar
BaVomil
Příspěvky: 259
Registrován: 12. 02. 2003 00:14
Bydliště: děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od BaVomil » 29. 10. 2003 19:38

Venca píše:
Francis píše:Mám jistotu, ne tušení - je to ta kapalina, co ji do spojek plní ve výrobním závodě :P
... a zřejmě podléhá výrobnímu tajemství.

Takže 4308,- a mám jistotu originálního výrobku :lol:

To je mi ňáký drahý.
Ty sou k mání v dojčlandu za mezi 70ti-90ti ojro + počta.
Voptej se na e30.de fóru.
Takhle ňák:
Wo kann ich, zu besten Preis, die Viscokupplung des Lüfters kaufen?

tadydle je za 82.32 ojro

Venca

Příspěvek od Venca » 29. 10. 2003 21:25

Jo jo, i v USA je Sachs za cca 90,-$.

Odpovědět