Odklon kola zadni naprava
Odklon kola zadni naprava
Da se u E30 stelovat odklon kola. Mam to moc do acka a sjizdi se mi brutalne vnitrek . Pruziny tam mam naky cerny . A kola 195/60/13 .
Podle me by se to dalo stelovat akorat delkou pruziny nebo nak jinak ?
Podle me by se to dalo stelovat akorat delkou pruziny nebo nak jinak ?
o tomhle už je tad mnoho napsáno a nadiskutováno
nejjednodušeji pružinami
vzadu
nebo pak použitím excentrických silentbloků ramen
nebo úpravou samotného uložení ramen
nebo říznutím, upravením úhlu a svařením ramen
vepředu třeba použitím excentrického horního uložení tlumiče
a spousta dalších možných kombinací a provedení

nejjednodušeji pružinami
vzadu
nebo pak použitím excentrických silentbloků ramen
nebo úpravou samotného uložení ramen
nebo říznutím, upravením úhlu a svařením ramen
vepředu třeba použitím excentrického horního uložení tlumiče
a spousta dalších možných kombinací a provedení
Naposledy upravil(a) DC dne 02. 09. 2005 06:55, celkem upraveno 1 x.
Docent Chocholoušek BMW světa...
pořádám BIG BMW Classic a sbírám starý klumpry
pořádám BIG BMW Classic a sbírám starý klumpry
a všechno velmi složité udělat a taky diskutabilní (řezat rameno...).
Teď jsem se motal pod autem a rád bych viděl někoho, kdo je schopen tam dát excentrický silenbloky tak, aby geometrii kola srovnal. Četl jsem jen jeden příspěvek od člověka co to zkoušel - a nepovedlo se. Já tenhle problém řeším taky a došel jsem k teorii, že ty odklony jsou taky způsobený špatnýma silenblokama v nápravnici. Nápravnice si pak sedne níž a tím pádem vykloní kola do áček. Řeším teď, jestli investuju 2 litry do jejich výměny...
Teď jsem se motal pod autem a rád bych viděl někoho, kdo je schopen tam dát excentrický silenbloky tak, aby geometrii kola srovnal. Četl jsem jen jeden příspěvek od člověka co to zkoušel - a nepovedlo se. Já tenhle problém řeším taky a došel jsem k teorii, že ty odklony jsou taky způsobený špatnýma silenblokama v nápravnici. Nápravnice si pak sedne níž a tím pádem vykloní kola do áček. Řeším teď, jestli investuju 2 litry do jejich výměny...
Napravnice je docela tuhe zelezo, kdyz se ty silentbloky utrhnou, tak si cela napravnice kecne na spodni drzaky pusobenim sil od pruzin (ktere vytvareji klopny moment vuci bodu dotyku kola s vozovkou) a na odklon kol tak nemaji silentbloky napravnice zadny vliv. Tvoje teorie ma jiste zajimave zaklady, ale myslim, ze neni spravna. Na odklon zadnich kol ma nepochybne vliv stav silentbloku v ramenou a vzhledem k trochu sikme ose kyvani ramene i delka pruziny.Rotten píše:a všechno velmi složité udělat a taky diskutabilní (řezat rameno...).
Teď jsem se motal pod autem a rád bych viděl někoho, kdo je schopen tam dát excentrický silenbloky tak, aby geometrii kola srovnal. Četl jsem jen jeden příspěvek od člověka co to zkoušel - a nepovedlo se. Já tenhle problém řeším taky a došel jsem k teorii, že ty odklony jsou taky způsobený špatnýma silenblokama v nápravnici. Nápravnice si pak sedne níž a tím pádem vykloní kola do áček. Řeším teď, jestli investuju 2 litry do jejich výměny...
2 Rotten - samozrejme sou nektere upravy diskutabilní, ale možné...
použitím excentrických silentbloků to jde, ale ne o moc - někde tady se válí návod od ondry_m - je to obrázek ukazující, jak tam ten excentr správně dát defacto...
nový silentbloky, který má většina e30 vytrhaný, taky pomůžou, ale lepší než originál to nebude - tzn kolem 1°na nesníženym podvozku, 2° na M-techu a klidně přes 3° odklonu při třeba -40 - pokud je vyžadováno snížení, pak je potřeba provést i zákrok pro změnu odklonu...
třeba to s úpravou držáků ramene se mi celkem zamlouvá
použitím excentrických silentbloků to jde, ale ne o moc - někde tady se válí návod od ondry_m - je to obrázek ukazující, jak tam ten excentr správně dát defacto...
nový silentbloky, který má většina e30 vytrhaný, taky pomůžou, ale lepší než originál to nebude - tzn kolem 1°na nesníženym podvozku, 2° na M-techu a klidně přes 3° odklonu při třeba -40 - pokud je vyžadováno snížení, pak je potřeba provést i zákrok pro změnu odklonu...
třeba to s úpravou držáků ramene se mi celkem zamlouvá
Docent Chocholoušek BMW světa...
pořádám BIG BMW Classic a sbírám starý klumpry
pořádám BIG BMW Classic a sbírám starý klumpry
uvaha ..
mam vzadu steje gumy ... na vnitrku 1mm , na vnejsku 5mm ..
rozdil 4mm .. sirka 195mm .. (20tkm)
tzn. teoreticky odklon 1,2° ...
nechtel bych teda videt 3° ...
ale na druhou stranu jsou tz kola fakt dost do A .. obcas vidim auto, co je ma pekne rovne ..
snizeni jste mi podle fotek ohodnotili na -40
pokud tu nepisu uplne hlouposti, tak mi vychazi, ze pri 3°odkonu by byl rozdil asi 1cm .. .. na druhou stranu, zatizena vnitrni cast je "zplacnuta" a sedi to na cele plose .. asi .. no ..
to je jedno ..
petr
mam vzadu steje gumy ... na vnitrku 1mm , na vnejsku 5mm ..
rozdil 4mm .. sirka 195mm .. (20tkm)
tzn. teoreticky odklon 1,2° ...
nechtel bych teda videt 3° ...
ale na druhou stranu jsou tz kola fakt dost do A .. obcas vidim auto, co je ma pekne rovne ..
snizeni jste mi podle fotek ohodnotili na -40
pokud tu nepisu uplne hlouposti, tak mi vychazi, ze pri 3°odkonu by byl rozdil asi 1cm .. .. na druhou stranu, zatizena vnitrni cast je "zplacnuta" a sedi to na cele plose .. asi .. no ..
to je jedno ..

petr
BMW X5 4.4i (2001)
Subaru Legacy Kombi 2.0R (služební)
ex - e30 318i, 525ix Touring ...
Subaru Legacy Kombi 2.0R (služební)
ex - e30 318i, 525ix Touring ...
Přemejšlej-jak se tam dávají excentrický silenbloky ramen? Předpokládám tak, aby se osa ramene posunula směrem nahoru blíž ke kastli. Co se stane když se vymění utržené silenbloky v nápravnici? No nebude kydlá dole na podložkách ale dostane se opět nahoru blíž ke kastli. Kapišto? Je to jenom moje úvaha, prosím ať se k ní vyjádří i ostatní, já myslím, že to tak je a že by výměna nápravnicovejch silentbloků mohla pomoct.Boban píše: Napravnice je docela tuhe zelezo, kdyz se ty silentbloky utrhnou, tak si cela napravnice kecne na spodni drzaky pusobenim sil od pruzin (ktere vytvareji klopny moment vuci bodu dotyku kola s vozovkou) a na odklon kol tak nemaji silentbloky napravnice zadny vliv. Tvoje teorie ma jiste zajimave zaklady, ale myslim, ze neni spravna. Na odklon zadnich kol ma nepochybne vliv stav silentbloku v ramenou a vzhledem k trochu sikme ose kyvani ramene i delka pruziny.
Predpokladas blbe, davaji se tam tak, aby se osa kyvani ramene NATOCILA, nikoliv posunula, vuci napravnici.Rotten píše:Přemejšlej-jak se tam dávají excentrický silenbloky ramen? Předpokládám tak, aby se osa ramene posunula směrem nahoru blíž ke kastli. Co se stane když se vymění utržené silenbloky v nápravnici? No nebude kydlá dole na podložkách ale dostane se opět nahoru blíž ke kastli. Kapišto? Je to jenom moje úvaha, prosím ať se k ní vyjádří i ostatní, já myslím, že to tak je a že by výměna nápravnicovejch silentbloků mohla pomoct.
Zkus premyslet ty: kdyz se cela napravnice posune nahoru, oba cepy ramen jsou vuci napravnici porad ve stejne pozici - neni nejmensi duvod ke zmene odklonu. Jen se nepatrne zvysi zadek, protoze pruzina v tomto pripade slouzi jako podpora paky.
Mozna by pomohlo, kdyby ses podival pod auto, jak je to udelany.
Excentricke silentbloky zjednodusene receno posunou vnejsi cep ramene dolu a vnitrni cep ramene nahoru, cimz se rameno (u snizenych aut) narovna vuci kastli a napravnici.
Kapisto?

- Max-Max
- Moderátor e30.cz
- Příspěvky: 8452
- Registrován: 04. 10. 2003 02:25
- Bydliště: Košice, +421948901915
Bobane, zapominas ze excentr se muze otacet, t.j. muzes posouvat ne os podelnou jako pises ty - tu bych resil kdyby byla nejak v prdeli sbihavost, ale pricnou vuci napravnici a tim vyrovnas odklonBoban píše:Predpokladas blbe, davaji se tam tak, aby se osa kyvani ramene NATOCILA, nikoliv posunula, vuci napravnici.Rotten píše:Přemejšlej-jak se tam dávají excentrický silenbloky ramen? Předpokládám tak, aby se osa ramene posunula směrem nahoru blíž ke kastli. Co se stane když se vymění utržené silenbloky v nápravnici? No nebude kydlá dole na podložkách ale dostane se opět nahoru blíž ke kastli. Kapišto? Je to jenom moje úvaha, prosím ať se k ní vyjádří i ostatní, já myslím, že to tak je a že by výměna nápravnicovejch silentbloků mohla pomoct.
Zkus premyslet ty: kdyz se cela napravnice posune nahoru, oba cepy ramen jsou vuci napravnici porad ve stejne pozici - neni nejmensi duvod ke zmene odklonu. Jen se nepatrne zvysi zadek, protoze pruzina v tomto pripade slouzi jako podpora paky.
Mozna by pomohlo, kdyby ses podival pod auto, jak je to udelany.
Excentricke silentbloky zjednodusene receno posunou vnejsi cep ramene dolu a vnitrni cep ramene nahoru, cimz se rameno (u snizenych aut) narovna vuci kastli a napravnici.
Kapisto?
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220
Jo, tak je to. Ještě se zkus na to podívat takhle: proč vlastně máme áčka? Protože je to snížený - tj. kratší pružiny. Tím se sníží úhel, který rameno svírá s rovinou (silnicí) a protože rameno není uchycený rovnoběžně s podélnou ani příčnou osou auta ale šikmo, tak to má za následek, že se kolo vykloní do áčka. Kyž posunu bod uchycení ramena výš, tak úhel ramena s vozovkou opět zvětším, tím částečně eliminuju áčko a přitom je to furt snížený. Jasan?
Čili podle mý teorie by měly mít lehký áčka i auta s normálníma pružina ale s vypráskanejma silenblokama nápravnice. Kdo něco takovýho máte?
Safra, kde jsou odborníci jako Ondra nebo Francis?
Čili podle mý teorie by měly mít lehký áčka i auta s normálníma pružina ale s vypráskanejma silenblokama nápravnice. Kdo něco takovýho máte?
Safra, kde jsou odborníci jako Ondra nebo Francis?
mirna A-cka maji i nove kary, staci se koukat na silcnici. Dle mne je excentr jak na srovnavani sbihavosti, tak i castecnou eliminaci negativnich odklonu.Rotten píše:Jo, tak je to. Ještě se zkus na to podívat takhle: proč vlastně máme áčka? Protože je to snížený - tj. kratší pružiny. Tím se sníží úhel, který rameno svírá s rovinou (silnicí) a protože rameno není uchycený rovnoběžně s podélnou ani příčnou osou auta ale šikmo, tak to má za následek, že se kolo vykloní do áčka. Kyž posunu bod uchycení ramena výš, tak úhel ramena s vozovkou opět zvětším, tím částečně eliminuju áčko a přitom je to furt snížený. Jasan?
Čili podle mý teorie by měly mít lehký áčka i auta s normálníma pružina ale s vypráskanejma silenblokama nápravnice. Kdo něco takovýho máte?
Safra, kde jsou odborníci jako Ondra nebo Francis?
max-max
Kde jsem psal o podelne oseMax-Max píše: Bobane, zapominas ze excentr se muze otacet, t.j. muzes posouvat ne os podelnou jako pises ty - tu bych resil kdyby byla nejak v prdeli sbihavost, ale pricnou vuci napravnici a tim vyrovnas odklon

Kdyz napisu "vnitrni cep nahoru" a "vnejsi cep dolu", myslim, ze je jasny o jakou rovinu jde... Ale dobra: cepy se posouvaji v rovine kolme na podelnou osu auta a vozovku. Protoze ale jde o excentry, tak se cela tato rovina jeste posouva v podelnem smeru - aby se zachovala sbihavost, tak pokud mozno oba cepy stejne.
Mas pocit, ze jsem to pred tim napsal jinak?
- Max-Max
- Moderátor e30.cz
- Příspěvky: 8452
- Registrován: 04. 10. 2003 02:25
- Bydliště: Košice, +421948901915
se nejak moc cilis, bacha na srdceBoban píše:Kde jsem psal o podelne oseMax-Max píše: Bobane, zapominas ze excentr se muze otacet, t.j. muzes posouvat ne os podelnou jako pises ty - tu bych resil kdyby byla nejak v prdeli sbihavost, ale pricnou vuci napravnici a tim vyrovnas odklon(asi myslis spis vodorovnou rovinu, kdyz pises o sbihavosti, ale ani o ni jsem se nezminoval)
Kdyz napisu "vnitrni cep nahoru" a "vnejsi cep dolu", myslim, ze je jasny o jakou rovinu jde... Ale dobra: cepy se posouvaji v rovine kolme na podelnou osu auta a vozovku. Protoze ale jde o excentry, tak se cela tato rovina jeste posouva v podelnem smeru - aby se zachovala sbihavost, tak pokud mozno oba cepy stejne.
Mas pocit, ze jsem to pred tim napsal jinak?

Ad os podelna a pricna: v tomhle s tebou souhlasim, nazval sem je presne opacne.
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220
To je pravda. Ale kdyz si vezmes, jake jsou pomery na te pace (osa kola, stred pruziny na rameni, osa cepu ramene) a uvedomis si, ze kdyz ten silentblok rupne, tak si to kecne asi o pul cm, tak je ti jasny, ze se to na uhlu ramene a vozovky projevi jen velmi malo a tim mene na odklonu (v porovnani s 40mm snizenim).Rotten píše:... protože rameno není uchycený rovnoběžně s podélnou ani příčnou osou auta ale šikmo, tak to má za následek, že se kolo vykloní do áčka. Kyž posunu bod uchycení ramena výš, tak úhel ramena s vozovkou opět zvětším, tím částečně eliminuju áčko a přitom je to furt snížený. ...
Ja se nerozciluju, nemam rad, kdyz mi nekdo podsouva, co jsem nerekl.Max-Max píše: se nejak moc cilis, bacha na srdcezkus se na to kouknout tak, ze nemusis mit pravdu jen ty, ale treba i Rotten a ja a ja tvrdim ze excentrem se to udelat da, ale nevim jak, patrne bych potreboval dobrou laserovku a mozna nejake tabulky pro jednotlive hodnoty odklonu a dle nich i polohu pro montaz excentru.
Ad os podelna a pricna: v tomhle s tebou souhlasim, nazval sem je presne opacne.
Laserovka by ti pri montazi byla k nicemu, ty potrebujes jenom vedet hodnotu odklonu na snizenem aute a podle ni (a podle hodnoty, ke ktere se chces dostat) musis vypocitat natoceni excentrickych silentbloku, protoze jak je do toho ramene strcis, tak tam budou. Nekdo uz to patrne vypocital, neb Ondra_m sem daval nejake grafy ci tabulky. Cely vypocet komplikuje to, ze je to prostorova uloha, osa kyvani je sikma. Resitelne to je, protoze jednoznacna poloha obou excentru pro urcitou zmenu uhlu odklonu je dana pozadavkem na konstantni sbihavost, ale ja bych to teda pocitat nechtel, vyzaduje to urcite spoustu drbani na hlave.
V pripadne dalsi diskusi muzem pokracovat vecer, protoze ted odchazim vylepsovat auto novymi dily od naseho vrchniho dodavatele

- Hanis
- Moderátor e30.cz
- Příspěvky: 2298
- Registrován: 09. 06. 2003 11:25
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Sice nejsem žádný odborník, každopádně úprava nápravnice a předního uložení tlumičů vyřešily všechny problémy, které snižování přináší. Gumy se sjíždějí rovnoměrně, v kolejích to nikam netahá a kupodivu se i vrací volant.Rotten píše:kde jsou odborníci jako Ondra nebo Francis?
Každopádně malý důkaz že to funguje, hodnoty geometrie byly nastaveny na M-technik podvozek a moje auto je 40/40 dolu

Lidi jsou zlí, lžou, mrdaj a kradou