Startování přes startovací kabely

Cokoliv o čem se dá psát v souvislosti s BMW.
JRC
Příspěvky: 10
Registrován: 15. 10. 2004 08:10
Bydliště: Praha

Příspěvek od JRC » 10. 03. 2005 08:25

Tak jinak - když ty kabely na konci spojíš nakrátko, tak ti na nich baterka udrží řekněme třeba 6-8V (do tý doby než odkápnou). A ten proud, který přes ně protéká vytvoří na nich(na jejich odporu) výkon, který se vyzáří jako teplo. Pokud tě to zajímá, jsou to dva odpory v sérii - 1 odpor jsou kabely, 2 odpor je startér. Na baterce budeme uvažovat třeba 12v a ty se musí rozdělit do obvodu kabel-starter-kabel. Když budeš mít kabely s velkým odporem(kvůli malému průřezu) a startér s relativně malým odporem (což při startu má), tak se ti napětí na tomto obvodu rozloží přímo úměrně odporu. A protože za normálních podmínek mají kabely hooodně malý odpor, je většina napětí na startéru. Pokud jsou kabely slabé, úbytek napětí se na nich zvětšuje a tím se zvětšuje i ztrátový výkon, který se změní ve vyzářené teplo. Tak snad jsem to popsal jasně. Ty co to nezajímá mi doufám prominou.

Venca.

Příspěvek od Venca. » 10. 03. 2005 08:28

JRC píše:...Když budeš mít kabely s velkým odporem(kvůli malému průřezu) ....
Ty startovací kabely mají odpor asi tak 0,x ...

Venca.

Příspěvek od Venca. » 10. 03. 2005 08:35

Zřejmě jsi vzal voltmetr a během startování měřil napětí na kleštích u startovaného vozidla.

Takže jsi měřil palubní napětí, které pokleslo na 5V při vysokém odběru (startér).

Nikdy se nemůže ztratit 7V v kabelech o délce cca 3 metry při průřezu třeba těch 2,5 mm2.

Uživatelský avatar
Fx
Příspěvky: 6344
Registrován: 26. 11. 2003 14:32
Bydliště: Pohádková říše

Příspěvek od Fx » 10. 03. 2005 08:36

Při průřezu kabelu 35 mm2 a celkové délce 1,8 m je odpor hliníkového kabelu 0,0014 ohmu. Při použití měděného vodiče stejného průřezu je odpor následkem větší vodivosti mědi asi o 35% menší, tj. 0,000916 ohmu...
E39 535i sedan

JRC
Příspěvky: 10
Registrován: 15. 10. 2004 08:10
Bydliště: Praha

Příspěvek od JRC » 10. 03. 2005 08:40

To má startér taky. A proč myslíš, že se ke startéru vedou silný průřezy ? Podle tebe by asi stačily slabý tkaničky.

Uživatelský avatar
Fx
Příspěvky: 6344
Registrován: 26. 11. 2003 14:32
Bydliště: Pohádková říše

Příspěvek od Fx » 10. 03. 2005 08:41

Důležitý je jenom plus, pravil muwl, a tak mu drátek od zapornyho polu na zesilovaci vypalil cesticku v kufru :twisted: :lol:
E39 535i sedan

Venca.

Příspěvek od Venca. » 10. 03. 2005 08:44

Fx píše:Při průřezu kabelu 35 mm2 a celkové délce 1,8 m je odpor hliníkového kabelu 0,0014 ohmu. Při použití měděného vodiče stejného průřezu je odpor následkem větší vodivosti mědi asi o 35% menší, tj. 0,000916 ohmu...
Pokud vyjdu z těchto údajů, pak budou mít měděné kabely o průřezu 2,5 mm2 a délce cca 3 m hodnotu odporu dokonce jen v řádu SETIN ohmu...

Uživatelský avatar
Max-Max
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 8452
Registrován: 04. 10. 2003 02:25
Bydliště: Košice, +421948901915

Příspěvek od Max-Max » 10. 03. 2005 08:44

Nezabudajme ze pri prenose jednosmerneho napatia dochadza k ovela vacsim stratam ako pri striedavom a nekvalitna med v kabli alebo slaby priemer ich roztopia, pretoze sa zacnu hriat.

Ale ubytok 7 V na obvode cca 3,5 m dokopy sa aj mne zda vela.
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220

JRC
Příspěvky: 10
Registrován: 15. 10. 2004 08:10
Bydliště: Praha

Příspěvek od JRC » 10. 03. 2005 08:50

Pochopitelně jsem to měřil u startovaného vozidla na baterce(kleštích). Ale v mojem autě 12V 100Ah Varta měla cca 12V. Těch 7V mizelo na kabelech (a kleštích) - jinak by se nemohly rozpálit, kdyby na nich nebyl žádný úbytek napětí.

JRC
Příspěvky: 10
Registrován: 15. 10. 2004 08:10
Bydliště: Praha

Příspěvek od JRC » 10. 03. 2005 08:58

jo a co si vzpomínám, když jsem je předělával, přechod do kleští byl jenom odizolovanej ohnutej kus žíly, zamačklej zobáčkama na kleštích přes izolaci, takže jak se to hřálo, tak se určitě zvětšoval přech. odpor, protože ta měď byla úplně vyžíhaná. Kdybych to nenaměřil na vlastní oči, nepsal bych to. Nechci polemizovat o tom, jaké jsou odpory vodičů, chtěl jsem tím jen potvrdit, že kupované kabely od pumpy stojí za ... a varovat před jejich nákupem.

Uživatelský avatar
Max-Max
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 8452
Registrován: 04. 10. 2003 02:25
Bydliště: Košice, +421948901915

Příspěvek od Max-Max » 10. 03. 2005 09:01

JRC píše:Pochopitelně jsem to měřil u startovaného vozidla na baterce(kleštích)
tu by som videl problem :wink: preco asi u startovaneho auta v okamihu startu pohasnu svetla? pretoze je tam obrovsky odber a pokles napatia.

skus merat na koncoch kablov bez zapojenia na druhe auto.

Ale suhlasim s tym, ze startovacky z pumpy su shity.
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220

JRC
Příspěvky: 10
Registrován: 15. 10. 2004 08:10
Bydliště: Praha

Příspěvek od JRC » 10. 03. 2005 09:38

Když budu měřit bez zapojení na druhé auto, tak tam nebude žádný úbytek a naměřím vždy plné napětí. Úbytek se projeví teprve při zvětšujícím se proudu, který přes vodiče protéká.
A pokles napětí při startování je dán i poklesem napětí na baterce, ale v mojem případě měla baterka 12V.

Venca.

Příspěvek od Venca. » 10. 03. 2005 10:30

JRC píše:Když budu měřit bez zapojení na druhé auto, tak tam nebude žádný úbytek a naměřím vždy plné napětí. Úbytek se projeví teprve při zvětšujícím se proudu, který přes vodiče protéká.
A pokles napětí při startování je dán i poklesem napětí na baterce, ale v mojem případě měla baterka 12V.
Jasný, takhle jo.

Já tam pořád viděl úbytek 7V na krátkým vedení naprázdno.

Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník » 10. 03. 2005 11:14

Tak hlavně že jsme se domluvili.

PHRA
Příspěvky: 222
Registrován: 11. 03. 2004 20:32
Bydliště: Brno

Příspěvek od PHRA » 10. 03. 2005 12:55

Venca. píše:
Fx píše:Při průřezu kabelu 35 mm2 a celkové délce 1,8 m je odpor hliníkového kabelu 0,0014 ohmu. Při použití měděného vodiče stejného průřezu je odpor následkem větší vodivosti mědi asi o 35% menší, tj. 0,000916 ohmu...
Pokud vyjdu z těchto údajů, pak budou mít měděné kabely o průřezu 2,5 mm2 a délce cca 3 m hodnotu odporu dokonce jen v řádu SETIN ohmu...
Tudíž při průchodu proudu kolem 100A (1,2kW startér) bude úbytek v řádu voltů. :) A to nezmiňuji odběr vybité baterky a ostatních drobností v autě.

Uživatelský avatar
pajkus
Příspěvky: 28
Registrován: 29. 09. 2006 16:39
Bydliště: Teplice - Liberec

Příspěvek od pajkus » 10. 12. 2006 11:56

panove, jak dlouho musim mit natocenej motor / jet, po nastartovani z kabelu, abych po vypnuti motoru mohl zase nastartovat?
316i

Uživatelský avatar
magiccc
Plaváček
Příspěvky: 1925
Registrován: 21. 04. 2004 10:39
Bydliště: hlavní město piva

Příspěvek od magiccc » 10. 12. 2006 12:09

Fx píše:Jojo, ale ta taky napajela jenom zarovky :-) U moderniho auta, pokud by to vubec jelo, tomu davam tak 5-10 minut na baterku bez altiku. Schade umela jet takhle i pres hodinu :-)
Mě takhle běžel galant bez baterky už 2x a jednou to bylo tak 15min a ještě jsem s ním i jel tak 500m a i se světlama. Altík to musí utáhnout, ne? :shock:

To mě tak napadá: Kolik má dávat zdravej alternátor?
Naposledy upravil(a) magiccc dne 10. 12. 2006 12:12, celkem upraveno 1 x.
ex BMW e39 528it 142kW
ex BMW e39 540iAt 210kW
ex BMW e38 730DA 135kW
ex BMW e39 530DA 142kW
ex BMW e30 335iC 155kW
ex BMW e39 523iT 125kW

Venca
Příspěvky: 3497
Registrován: 04. 04. 2004 08:09

Příspěvek od Venca » 10. 12. 2006 12:09

pajkus píše:panove, jak dlouho musim mit natocenej motor / jet, po nastartovani z kabelu, abych po vypnuti motoru mohl zase nastartovat?
Nekonečně krátkou dobu, protože zajisté nejsi žádná socka a do svého BMW dáš akumulátor v dobrém, stavu, nejlépe nový :D

Uživatelský avatar
pajkus
Příspěvky: 28
Registrován: 29. 09. 2006 16:39
Bydliště: Teplice - Liberec

Příspěvek od pajkus » 10. 12. 2006 12:47

Venca píše:
pajkus píše:panove, jak dlouho musim mit natocenej motor / jet, po nastartovani z kabelu, abych po vypnuti motoru mohl zase nastartovat?
Nekonečně krátkou dobu, protože zajisté nejsi žádná socka a do svého BMW dáš akumulátor v dobrém, stavu, nejlépe nový :D
:) mno zapomnel jsem zhasnout svetla vcera...zejtra bych rad vyjel, tak nevim jak dlouho to nechat dneska natoceny
316i

Venca
Příspěvky: 3497
Registrován: 04. 04. 2004 08:09

Příspěvek od Venca » 10. 12. 2006 12:59

pajkus píše: :) mno zapomnel jsem zhasnout svetla vcera...zejtra bych rad vyjel, tak nevim jak dlouho to nechat dneska natoceny
Takže patrně šla baterie s napětím až na 0 V.
Nejlepší řešení = nabíječka, proudem cca 4 ampéry po dobu 10 hodin dobít.
Záleží samozřejmě na stavu baterie (její skutečný kapacitě).
Určitě bych (není-li nabíječka) jezdil nejmíň hodinu, aby se trochu dobila. Při stání auta se na volnoběh tak rychle nedobije.

Odpovědět