Motor M40 - problémy po servisu

Co a jak opravit v E30? Standardní servisní úkony. A podobně.
Odpovědět
Bucky_z_kentucky
člen E30.cz
Příspěvky: 23
Registrován: 05. 09. 2017 09:36

Motor M40 - problémy po servisu

Příspěvek od Bucky_z_kentucky » 10. 07. 2019 08:13

Zdravím,

u auta se mi po servisu motoru objevilo pár problémů, chci se zeptat, jestli s něčím podobným nemáte někdo zkušenosti, případně na co se podívat pro vyřešení - možná vás napadnou souvislosti některých problémů uvedených níže mezi sebou.

Auto E30 318i, motor M40, najeto originálních 212.000 km, rv 1991, plasťák

Auto jsem dovezl z Německa, servisní historie neznámá, podle posledních faktur přiložených prodávajícím se cca. půl roku před koupí řešila vodní pumpa a termostat. Takže se postupně dělá to co je nutně potřeba a co postupně vyplouvá na povrch.

Aktuální servis, co se dělalo:
Vzhledem k nájezdu se u motoru objevila klasická "vlastnost" tohoto typu - přidřená vačka + hydroštely. Vše se kompletně vyměnilo za nové - vačka, koníci, hydroštely.
Zároveň se udělaly nové rozvody
Nastavily se o něco vyšší volnoběžné otáčky, protože při původních motor občas silněji zavibroval.
Také se zjistila netěsnost původního chladiče - výměna za nový (druhovýroba).

Problémy, které se objevily:
1) Po nastartování hluk ozývající se od rozvodů - s rostoucími otáčkami se zvyšuje. Všechno se to třikrát rozebralo, zkontrolovalo a zase složilo, na nic se nepřišlo (i napínák, atd.). Nakonec jsem si řekl, že s tím budu jezdit (opatrně bez vytáčení k omezovači) a počkám, jestli ten zvuk po zaběhnutí všech nových dílů nezmizí.
2) V otáčkách pod cca. 3000 motor moc nechce jet - po rovině jakž takž, ale i do mírného kopce se vůbec nechce rozjet, otáčky lezou nahoru hóóódně pomalu i když je plyn na podlaze. Mám přitom takový pocit, jako by se to dusilo. Přitom nad 3000 se točí jedna radost (což byl hlavní důvod výměny vačky a hydroštelů).
3) Kolísají otáčky - při volnoběhu (v rozmezí od cca. 600 do 1000) i pod plynem. Auto si samo po cca. 2-3 vteřinách zvedne otáčky a pak zase ubere. Včera jsem byl s autem na ME a STK a technik na ME s tím měl docela problém při měření. Naštěstí už mě zná, jak tam celkem často jezdím s několika různými auty, tak mi ty emise dal (kromě toho kolísání otáček bylo vše v pořádku), ale říkal že normálně by s tím každého vyhodil.
On sám to tipoval na problém s váhou vzduchu, nebo nějakou škrtící klapkou.
4) Ztrácí se chladící kapalina. V servisu po výměně chladiče se chladící soustava natlakovala a viditelně nikde nic neteklo. Ale nepovedlo se povolit zarezlý odvzdušňovák na termostatu, tak aby se neurval se plnilo jen s otevřeným odvzdušňovákem na chladiči. První jízda cca. 100km částečně rychlostí 110-120 a ukazatel teploty v palubce byl cca. na 3/4 stupnice místo ideální svislé polohy v polovině (do červeného naštěstí nešel). Zastavím a koukám, že z pod auta něco teče. Otevřu kapotu a voda v expanzní nádobce bublá a vytéká přes přetlakový ventil. Po vychladnutí jsem expanzku otevřel a byla skoro prázdná. Doplnil jsem vodu do plna zase s otevřeným odvzušňovákem na chladiči, motor zahřál a nechal vodu klesnout na správnou hladinu. Přijdu po třech dnech a expanzka je zase skoro prázdná, přitom pod autem žádná voda ani flek po louži. Asi budu muset zkusit povolit ten odvzdušňovák na termostatu za každou cenu a pokud ho utrhnu, tak vyměnit celý domeček na termostatu.

Takže zatím jsou výsledky servisu takové rozpačité - zatímco před servisem i s vydřenou vačkou auto vcelku normálně jelo a chladilo, tak po servisu, kdy jsem si sliboval zlepšení stavu a jízdních vlastností, je to spíš k horšímu.

Nemáte někdo nějaký tip nebo radu, kde a na co se podívat?
Díky

Uživatelský avatar
adam320
Příspěvky: 4362
Registrován: 26. 08. 2004 16:28
Bydliště: mt. Blanc

Re: Motor M40 - problémy po servisu

Příspěvek od adam320 » 14. 07. 2019 09:03

Mas spravne nastaveny rozvody? Dotahoval jsi remen pres povolenou remenici na vackovy hridely? Neber to ze z Tebe delam blbce, ale v dobe kdy ke mne tyhle auta jezdily na servis jako daily stroje tak bych rekl ze v 50ti% pripadu to predchozi mechanik proste vymenil kus za kus s pouzitim lihove fixky. Vzdycky kdyz vidim m40 s ryskou na remenici tak vim ze to je naprd

Jrk
Příspěvky: 16
Registrován: 19. 07. 2009 16:11
Bydliště: Brno

Re: Motor M40 - problémy po servisu

Příspěvek od Jrk » 19. 07. 2019 18:50

Ohledně rozvodů Ti neporadím, dělal jsem to dle návodu, od rozvodů se mi ozývá trošku kňučení v rozmezí cca 1200 - 1600 otáček. Když byl rozvoďák moc našponovaný, kvičelo to víc a v celém spektru otáček.

Ale ohledně vody mohu napsat: Když jsem si myslel, že odvzdušním chladící soustavu bez použití toho šroubku u termostatu, tak jsem se mýlil a měl jsem ty samé problémy, které popisuješ - ručička teploměru v pohodě, ale po vypnutí motoru vytekla kapalina okolo expanzky.
Teď když odvdušňuji tak povolím i šroub za termostatem a není problém. Kup si nový šroub a ten starý odstraň pomocí kyseli dusičné - 30%. Tu seženeš v zahradnictví, koukni po internetu. Prodává se ale ve vyšších koncentracích, takže naředit. Vtip je v tom, že 30% HNO3 leptá jenom železo, ale hliník nechává bez poškození. Denomtuj to hliníkové koleno s tím šroubem, vezni si vršek z PET láhve, provrtej do něj dírku cca 12 mm, silikonem přilep na zbytky šroubu tak, aby jsi do něj mohl kyslinu nalít, když bude moc černá, tak ji vyměň - budeš mít koleno jako nové i s krásným závitem - šroub odleptáš :-)
No a potom můžeš motor normálně odvdušnit - stalo se Ti to co mě nedostala se voda do hadice termostat - chlačič. Chladič sice mohl být teplý, ale z druhé strany - od výstupu, ne od vstupu. Hadice na vstupu byla chladnější, než na výstupu a při promačkání v ní nebyla žádná kapalina.

Snad Ti to pomůže

Odpovědět