Motor M40 - problémy po servisu

Co a jak opravit v E30? Standardní servisní úkony. A podobně.
Odpovědět
Bucky_z_kentucky
člen E30.cz
Příspěvky: 24
Registrován: 05. 09. 2017 09:36

Motor M40 - problémy po servisu

Příspěvek od Bucky_z_kentucky » 10. 07. 2019 08:13

Zdravím,

u auta se mi po servisu motoru objevilo pár problémů, chci se zeptat, jestli s něčím podobným nemáte někdo zkušenosti, případně na co se podívat pro vyřešení - možná vás napadnou souvislosti některých problémů uvedených níže mezi sebou.

Auto E30 318i, motor M40, najeto originálních 212.000 km, rv 1991, plasťák

Auto jsem dovezl z Německa, servisní historie neznámá, podle posledních faktur přiložených prodávajícím se cca. půl roku před koupí řešila vodní pumpa a termostat. Takže se postupně dělá to co je nutně potřeba a co postupně vyplouvá na povrch.

Aktuální servis, co se dělalo:
Vzhledem k nájezdu se u motoru objevila klasická "vlastnost" tohoto typu - přidřená vačka + hydroštely. Vše se kompletně vyměnilo za nové - vačka, koníci, hydroštely.
Zároveň se udělaly nové rozvody
Nastavily se o něco vyšší volnoběžné otáčky, protože při původních motor občas silněji zavibroval.
Také se zjistila netěsnost původního chladiče - výměna za nový (druhovýroba).

Problémy, které se objevily:
1) Po nastartování hluk ozývající se od rozvodů - s rostoucími otáčkami se zvyšuje. Všechno se to třikrát rozebralo, zkontrolovalo a zase složilo, na nic se nepřišlo (i napínák, atd.). Nakonec jsem si řekl, že s tím budu jezdit (opatrně bez vytáčení k omezovači) a počkám, jestli ten zvuk po zaběhnutí všech nových dílů nezmizí.
2) V otáčkách pod cca. 3000 motor moc nechce jet - po rovině jakž takž, ale i do mírného kopce se vůbec nechce rozjet, otáčky lezou nahoru hóóódně pomalu i když je plyn na podlaze. Mám přitom takový pocit, jako by se to dusilo. Přitom nad 3000 se točí jedna radost (což byl hlavní důvod výměny vačky a hydroštelů).
3) Kolísají otáčky - při volnoběhu (v rozmezí od cca. 600 do 1000) i pod plynem. Auto si samo po cca. 2-3 vteřinách zvedne otáčky a pak zase ubere. Včera jsem byl s autem na ME a STK a technik na ME s tím měl docela problém při měření. Naštěstí už mě zná, jak tam celkem často jezdím s několika různými auty, tak mi ty emise dal (kromě toho kolísání otáček bylo vše v pořádku), ale říkal že normálně by s tím každého vyhodil.
On sám to tipoval na problém s váhou vzduchu, nebo nějakou škrtící klapkou.
4) Ztrácí se chladící kapalina. V servisu po výměně chladiče se chladící soustava natlakovala a viditelně nikde nic neteklo. Ale nepovedlo se povolit zarezlý odvzdušňovák na termostatu, tak aby se neurval se plnilo jen s otevřeným odvzdušňovákem na chladiči. První jízda cca. 100km částečně rychlostí 110-120 a ukazatel teploty v palubce byl cca. na 3/4 stupnice místo ideální svislé polohy v polovině (do červeného naštěstí nešel). Zastavím a koukám, že z pod auta něco teče. Otevřu kapotu a voda v expanzní nádobce bublá a vytéká přes přetlakový ventil. Po vychladnutí jsem expanzku otevřel a byla skoro prázdná. Doplnil jsem vodu do plna zase s otevřeným odvzušňovákem na chladiči, motor zahřál a nechal vodu klesnout na správnou hladinu. Přijdu po třech dnech a expanzka je zase skoro prázdná, přitom pod autem žádná voda ani flek po louži. Asi budu muset zkusit povolit ten odvzdušňovák na termostatu za každou cenu a pokud ho utrhnu, tak vyměnit celý domeček na termostatu.

Takže zatím jsou výsledky servisu takové rozpačité - zatímco před servisem i s vydřenou vačkou auto vcelku normálně jelo a chladilo, tak po servisu, kdy jsem si sliboval zlepšení stavu a jízdních vlastností, je to spíš k horšímu.

Nemáte někdo nějaký tip nebo radu, kde a na co se podívat?
Díky

Uživatelský avatar
adam320
Příspěvky: 4403
Registrován: 26. 08. 2004 16:28
Bydliště: mt. Blanc

Re: Motor M40 - problémy po servisu

Příspěvek od adam320 » 14. 07. 2019 09:03

Mas spravne nastaveny rozvody? Dotahoval jsi remen pres povolenou remenici na vackovy hridely? Neber to ze z Tebe delam blbce, ale v dobe kdy ke mne tyhle auta jezdily na servis jako daily stroje tak bych rekl ze v 50ti% pripadu to predchozi mechanik proste vymenil kus za kus s pouzitim lihove fixky. Vzdycky kdyz vidim m40 s ryskou na remenici tak vim ze to je naprd

Uživatelský avatar
Jrk
Příspěvky: 26
Registrován: 19. 07. 2009 16:11
Bydliště: Brno

Re: Motor M40 - problémy po servisu

Příspěvek od Jrk » 19. 07. 2019 18:50

Ohledně rozvodů Ti neporadím, dělal jsem to dle návodu, od rozvodů se mi ozývá trošku kňučení v rozmezí cca 1200 - 1600 otáček. Když byl rozvoďák moc našponovaný, kvičelo to víc a v celém spektru otáček.

Ale ohledně vody mohu napsat: Když jsem si myslel, že odvzdušním chladící soustavu bez použití toho šroubku u termostatu, tak jsem se mýlil a měl jsem ty samé problémy, které popisuješ - ručička teploměru v pohodě, ale po vypnutí motoru vytekla kapalina okolo expanzky.
Teď když odvdušňuji tak povolím i šroub za termostatem a není problém. Kup si nový šroub a ten starý odstraň pomocí kyseli dusičné - 30%. Tu seženeš v zahradnictví, koukni po internetu. Prodává se ale ve vyšších koncentracích, takže naředit. Vtip je v tom, že 30% HNO3 leptá jenom železo, ale hliník nechává bez poškození. Denomtuj to hliníkové koleno s tím šroubem, vezni si vršek z PET láhve, provrtej do něj dírku cca 12 mm, silikonem přilep na zbytky šroubu tak, aby jsi do něj mohl kyslinu nalít, když bude moc černá, tak ji vyměň - budeš mít koleno jako nové i s krásným závitem - šroub odleptáš :-)
No a potom můžeš motor normálně odvdušnit - stalo se Ti to co mě nedostala se voda do hadice termostat - chlačič. Chladič sice mohl být teplý, ale z druhé strany - od výstupu, ne od vstupu. Hadice na vstupu byla chladnější, než na výstupu a při promačkání v ní nebyla žádná kapalina.

Snad Ti to pomůže

Uživatelský avatar
Jrk
Příspěvky: 26
Registrován: 19. 07. 2009 16:11
Bydliště: Brno

Re: Motor M40 - problémy po servisu

Příspěvek od Jrk » 18. 11. 2019 20:44

Ještě doplním, vím že starší téma, možná někdy někomu pomůže... Měnil jsem chladič za nový, včetně víčka nalévání chladící kapaliny - sice nové, ale vůbec netěsnilo, značka Valeo (kompletní sada chladiče a expanzky, včetně toho víčka, jehož těsnění bylo jednak úplně placaté a z poloviny obvodu strhané, porušené). Použil jsem tedy asi 30 let staré a klid. Za provozu jsem nepoznal, že chladící kapalina nemá správný tlak. Ale po vypnutí zahřátého motoru začala pomalu stoupat hladina v expanzce (5 minut) až přetekla, po ochlazení zbylo cca 15 mm na dně :-/
P.S.: Originální chladič měl vypouštěcí trubičku, kterou se dal vypustit, nový chladič Valeo ji sice má také, ale zaslepenou - to mě taky překvapilo :-/

Bucky_z_kentucky
člen E30.cz
Příspěvky: 24
Registrován: 05. 09. 2017 09:36

Re: Motor M40 - problémy po servisu

Příspěvek od Bucky_z_kentucky » 04. 03. 2020 10:17

Aktualizace co se změnilo od původního popisu problémů.

Ještě během konce léta/podzimu 2019 se problémy po výměně rozvodů stupňovaly. Auto pořád nechtělo jet, k problémům s kolísáním otáček se ještě přidalo to, že po vcelku jakž takž normální jízdě pod plynem, se po ubrání plynu (a třeba vyřazení na neutrál při dojíždění na světla, do kolony, atd.) zhouply otáčky až někam pod 1500 ot/min, motor s celým autem se zaklepal a většinou se pak zase vrátily na normální volnoběh, velmi výjimečně motor chcípnul. Vrátil jsem auto do servisu, kde ty rozvody dělali, aby to pořádně zkontrolovali a našli příčinu problému. Prý ty rozvody několikrát rozebrali a zase složili, na žádnou chybu nepřišli, aby se odstranilo to kolísání otáček, tak se začalo laborovat s nastavením rozvodů, nakonec se hráblo i do váhy vzduchu (bohatost směsi) a tak dál.

Nicméně když jsem si auto převzal zpátky, tak to bylo pořád stejné, až mi nakonec došla trpělivost a dal jsem auto k jinému servisákovi, co E30 zná, aby se na to podíval.
Ten mi hned druhý den volal, který prasák ty rozvody dělal, že tam byla jedna kladka nasazená obráceně, takže byl rozvodový řemen zkřížený, což dělalo ten hluk a zavinilo i další související problémy. Rozvody byly prý nastavené tak natěsno, že stačilo jen kousek a mohly se potkat písty s ventily (což se naštěstí nestalo). Takže se rozvody udělaly opět komplet nové a vyměnila se i celá jednotka váhy vzduchu, kterou předchozí servis otevřel a hýbal s ní uvnitř.

Ve finále to celé stálo peníze navíc, ale motor už naštěstí jede normálně, takže to má relativně dobrý konec (viz ještě jeden nový problém níže). Když jsem to volal a popisoval servisákovi, co ty rozvody napoprvé takhle zmršil, tak mi řekl, že to dělal po paměti a nedíval se do návodu a že se teda omlouvá. Fajn, alespoň vím, do jakého servisu už nikdy ani za zlaté tele. Zkušenost je z toho taková, i když člověk svěří auto někomu, na koho má i několik kladných referencí a doporučení, tak to nemusí dopadnout dobře.

Co se chladiče týče, tak se tam povolil a vyměnil odvzdušňovací šroub, ale i tak se nic nezměnilo, voda pořád odtéká přes víčko. Nakonec jsem při podrobném zkoumání víčka zjistil, že těsnící gumička je roztřepaná a pravděpodobně netěsní tak jak by měla. Už jsem koupil nové víčko (Meyle) a až teď budu oživovat auto po zimním spánku, tak ho tam dám a uvidím.

K tomu novému problému - jak jsem psal nahoře, po posledních rozvodech a nové váze vzduchu jede auto normálně jako dřív. Vznikl nový problém - nechce startovat s teplým motorem. Zjistil jsem to náhodou tak, že jsem zastavil u pumpy, natankoval a už nenastartoval. Startér točil, palivová pumpa bzučela, ale motor ne a ne chytit. Tak jsem auto od stojanu odtlačil na parkoviště (umíte si představit ty pohledy ostatních ve frontě "co se tu motá s tou starou paštikou...") a ponořil se pod kapotu a zkoušel zjistit co a jak. Po chvilkách jsem zkoušel startovat, občas se motor už už skoro chytal, ale kuckal a nakonec zase chcípnul. Asi po hodině marných pokusů a volání na kámoše, co by mě přijeli odtáhnout, jsem zoufale naposled otočil klíčem v zapalování - a motor naskočil. Dojel jsem domů, vystřídal město i dálnici, auto jelo úplně normálně. Doma zastavil před garáží, vypnul motor, abych z garáže vyparkoval jiné auto a na volné místo mohl dát E30 a už jsem zase nenastartoval. Opět tedy nakonec odtlačení na místo v garáži.
Dělá to na mě dojem, jakoby byl problém s teplotním čidlem motoru, nebo přenosem jeho signálu do řídící jednotky.
Když jsem se ptal na německém fóru E30, tak to také tipovali na tenhle druh závady - čidlo pravděpodobně nedává do jednotky informaci o teplotě, takže ta bere motor za studený a dává bohatší směs, takže se motor při startování uchlastá. Buď to čidlo odešlo (přitom před výměnou váhy vzduchu startovalo auto na první otočení normálně) a nebo je problém v kabelu od čidla do řídící jednotky.

Nemáte někdo podobnou zkušenost a třeba tip na co se ještě podívat?

Uživatelský avatar
adam320
Příspěvky: 4403
Registrován: 26. 08. 2004 16:28
Bydliště: mt. Blanc

Re: Motor M40 - problémy po servisu

Příspěvek od adam320 » 04. 03. 2020 16:49

No vida, ja to tusil s tema rozvodama, hlavne ze to neskoncilo usmrcenym motorem...


Kazdopadne tenhle tvuj novej problem s tim teplym sartovanim uz jsem mel taky akorat na motoru m20, kterej sam o sobe startuje teplej vzdycky dyl(mel jsem jich v autech asi 15 a jako pres kopirak). Nicmene to co ti poradili nemci bych rekl ze je na 99% spravne, alespon me to vyresilo vymeneny cidlo teploty

Uživatelský avatar
Jrk
Příspěvky: 26
Registrován: 19. 07. 2009 16:11
Bydliště: Brno

Re: Motor M40 - problémy po servisu

Příspěvek od Jrk » 04. 03. 2020 21:01

Tip bych měl... Lambda?

Odpovědět