Hodnoty vahy vzduchu

Co a jak opravit v E30? Standardní servisní úkony. A podobně.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Ralph
Příspěvky: 127
Registrován: 14. 02. 2003 13:47
Bydliště: Brno

Hodnoty vahy vzduchu

Příspěvek od Ralph » 15. 05. 2003 16:04

Tak sem meril hodnoty potenciometru klapky vzduchu a cidla teploty a dost sem ziral :shock: , protoze to nebylo zrovna podobne tomu, co sem ocekaval :(

320i M20

cidlo teploty: pri cca 20° davalo 1900 ohmu, pri cca 15° davalo 500ohmu.

potenciometr" klapka vzduchu se toci plynule a v pohode, ale hodnoty od potenciometru byly teda hodne nestaly a divoky.

Z toho bych vyvozoval, ze sem bud spatne meril anebo je to "polamany :( " a ten vzduch to teda musi dost spatne vyhodnocovat a auto by snad ani nemelo jet.

Auto nejede jak by melo, prave proto ladim motor atd., ale porad jede dost slusne.

Tak nevim co si o tom mam myslet. V sobotu to jdu poradne rozdelat a postourat. Nejaky rady, napady ci komentare?

Ale prosim jenom k veci.
Predem diky.

Venca

Re: Hodnoty vahy vzduchu

Příspěvek od Venca » 16. 05. 2003 17:37

Ralph píše:Tak sem meril hodnoty potenciometru klapky vzduchu a cidla teploty a dost sem ziral :shock: , protoze to nebylo zrovna podobne tomu, co sem ocekaval :(

320i M20

cidlo teploty: pri cca 20° davalo 1900 ohmu, pri cca 15° davalo 500ohmu.

potenciometr" klapka vzduchu se toci plynule a v pohode, ale hodnoty od potenciometru byly teda hodne nestaly a divoky.

Z toho bych vyvozoval, ze sem bud spatne meril anebo je to "polamany :( " a ten vzduch to teda musi dost spatne vyhodnocovat a auto by snad ani nemelo jet.

Auto nejede jak by melo, prave proto ladim motor atd., ale porad jede dost slusne.

Tak nevim co si o tom mam myslet. V sobotu to jdu poradne rozdelat a postourat. Nejaky rady, napady ci komentare?

Ale prosim jenom k veci.
Predem diky.
Dneska jsem měřil čidlo teploty.
211 ohmů, venku bylo cca 17°C. Už jsem myslel, že mám blbě rozsah na měřáku, ale ten byl dobře. Kontrola jiným - 207 ohmů (asi po hodině).
Motor běhá dobře, nikdy žádnej problém, jezdím do 8 litrů/100 km.

Tak, a co teď???

Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník » 21. 05. 2003 13:17

Tak sem to cely rozmontoval, promeril, osahal, vycistil, slozil atd., a tady je report (vaha vzduchu na 320i M20, mel by to byt L-jetronic):

Cidlo teploty mi teda nakonec ukazuje nejakych 198 ohmu pri cca 20 stupnich, takze sem docela blizko Vencovi. Jak sem pred tim nameril 500 a 1900 to teda nevim, asi sem si spletl piny na konektoru). ted mi to dava stabilne tech necelejch 200ohmu.

Postupoval sem podle navodu, co mi poradil Imperius:
-----------------------------------------------------------------------------
"Rozebiral jsem to na 318i r.v.1990,kde snimac prerusoval a motor chvilema ztracel vykon,opatrne odpac plastove viko zezhora (je u nej konektor a je jen prilepene silikonem),pod nim je keramicka desticka s potenciometrem.Drahu je nutne opatrne vycistit,treba izopropylem,a zkontrolovat rucickovym!! pristrojem,ze se odpor meni plynule s pohybem klapky.Vratna pruzina klapky ("spirala")se nesmi rozmontovat,je nastavena z vyroby,to same plati i o potenciometru pod vickem vedle konektoru .Klapka musi jit take mechanicky pravidelně,pouze musi byt citit cvakani aretace(zabranuje kmitani klapky).
pokud je vse ok,prilepte viko zpet silikonem na lepeni zrcadel(dulezite-neuvolnuje kyselinu octovou jako normalni silikon,ktera pak snimac sezere)Spodni kovove viko nema cenu sundavat,nic tam neni a musi se znovu peclive utesnit."
-----------------------------------------------------------------------------

Zajel sem v sobotu za svym servisakem a dali jsme se do dila:

odklopili (odtrhli) sme viko a uvideli docela pekny system dvojiteho jezdce na asi uhlikove draze (tedy potenciometr) a pruzinky atd.
Klapka se otacela krasne plynule po cele draze, dalo se s ni otacet primo z te rozdelane krabicky (ja mam na ni napsany BOSH). Kdyz sem meril hodnoty pri pohybu klapkou (a tim tedy i potenciometrem) na rucickovym meraku, raficka litala sem a tam jak strelena. A to se i na detailni pohled okem zdala byt draha potenciometru ve vybornem stavu. Rekl sem si, ze to teda bude ten problem. Pouzil sem na to pripravek specialne urcen pro cisteni a mazani potenciometru a ocekaval patricne vysledky. raficka po te litala sice lehce jinak, ale stale v takovych divnych skocich. Na chvili me to docela zlomilo, ale po chvili jsem se jal dalsiho zkoumani. Vsechny kontakty se jevili jako tesne a na sebe dolehajici, tudiz v poradku. Takze sem se vratil ke studii one drahy potenciometru. A co sem nezjistil:
ona draha je rozdelena do jakychci useku (asi od oka 5ti). pri velmi blizkem pohledu jsou videt na te draze jednotlive useky. Jal jsem se tedy zkoupat souvislosti mezi temito sekcemi, skoky rucicky na meraku a namerenymi hodnotami pri pohybu klapkou.
V zavrene poloze sem nameril hodnotu asi 350ohmu, hned jak se klapka pootevre hodnota vyskoci na asi 450. Pri pohybu v ramci stejne sekce na potenciometru se hodnota docela plynule zvysuje rekneme az na 550ohmu. Pak prijde zlom a prechod na dalsi sekci. V tom rucicka nahle skoci dolu a hodnota je asi 500 a v ramci teto sekce zase plynule zveda az na asi 600ohmu, pak dalsi skok dolu, ale zase o neco vys a zase plynule zvedani, ale zase jen do dalsiho prechodu na nasledujici sekci. V konecne sekci sem nameril asi 750 ohmu. Takze se zda, ze tam nejaky system je a to skakani rucicky na meraku neni nahodne. je to ale divny, protoze v Haynesu pisou o plynulem pohybu rucicky pri otevirani klapky, ale nic o sekcich ci skocich. Takze ta rucicka jde plynule ale asi na 5krat, pricemz se hodnoty z konce jedne sekce potenciometru prekryvaji s hodnotami ze zacatku te dalsi. Nedokazu si predstavit, ze kdyby to bylo pokazeny, ze by to blblo takhle "pravidelne" a podle docela jasneho systemu vzhledem k viditelnemu rozdeleni te drahy toho potenciometru.

Tohle vsechno ale vyzadovalo docela pomale a presne zkoumani a velmi kontrolovany pohyb klapkou. Kdyz se tou (moji) klapkou otaci "rychleji nez velmi pomalu", tak raficka meraku lita sem a tam jak zdesena.


Jeste jsem vyzkousel jak se klapka otvira a hybe dotycnym potenciometrem - pri otevrenem krytu jsem nastartoval a sledoval jak to tam maka pri zmene otacek atd. Jakykoliv prudsi pridani plynu (a to zdaleka ne "na plny kotel") otevre klapku naprosto dokoran. Co mi bylo divny, ze i na neutral je jezdec na potenciometru skoro v jedne tretine drahy - tzn. ze prvni tretina potenciometru vlastne neni pouzivana (jen asi zlomek vteriny kdyz se nastartuje motor a pak zase kdyz se motor vypne, coz uz nema na nic vliv, a tak nevim proc to tak je).


Tak takhle to funguje na mym aute, ale vubec nevim jestli je to OK nebo ne.
Tak co vy na to. Ja uz ted fakt nevim. Je to v poradku nebo ne ???? A co s tim????

Uživatelský avatar
Ralph
Příspěvky: 127
Registrován: 14. 02. 2003 13:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Ralph » 21. 05. 2003 13:20

Tak sem to cely rozmontoval, promeril, osahal, vycistil, slozil atd., a tady je report (vaha vzduchu na 320i M20, mel by to byt L-jetronic):

Cidlo teploty mi teda nakonec ukazuje nejakych 198 ohmu pri cca 20 stupnich, takze sem docela blizko Vencovi. Jak sem pred tim nameril 500 a 1900 to teda nevim, asi sem si spletl piny na konektoru). ted mi to dava stabilne tech necelejch 200ohmu.

Postupoval sem podle navodu, co mi poradil Imperius:
-----------------------------------------------------------------------------
"Rozebiral jsem to na 318i r.v.1990,kde snimac prerusoval a motor chvilema ztracel vykon,opatrne odpac plastove viko zezhora (je u nej konektor a je jen prilepene silikonem),pod nim je keramicka desticka s potenciometrem.Drahu je nutne opatrne vycistit,treba izopropylem,a zkontrolovat rucickovym!! pristrojem,ze se odpor meni plynule s pohybem klapky.Vratna pruzina klapky ("spirala")se nesmi rozmontovat,je nastavena z vyroby,to same plati i o potenciometru pod vickem vedle konektoru .Klapka musi jit take mechanicky pravidelně,pouze musi byt citit cvakani aretace(zabranuje kmitani klapky).
pokud je vse ok,prilepte viko zpet silikonem na lepeni zrcadel(dulezite-neuvolnuje kyselinu octovou jako normalni silikon,ktera pak snimac sezere)Spodni kovove viko nema cenu sundavat,nic tam neni a musi se znovu peclive utesnit."
-----------------------------------------------------------------------------

Zajel sem v sobotu za svym servisakem a dali jsme se do dila:

odklopili (odtrhli) sme viko a uvideli docela pekny system dvojiteho jezdce na asi uhlikove draze (tedy potenciometr) a pruzinky atd.
Klapka se otacela krasne plynule po cele draze, dalo se s ni otacet primo z te rozdelane krabicky (ja mam na ni napsany BOSH). Kdyz sem meril hodnoty pri pohybu klapkou (a tim tedy i potenciometrem) na rucickovym meraku, raficka litala sem a tam jak strelena. A to se i na detailni pohled okem zdala byt draha potenciometru ve vybornem stavu. Rekl sem si, ze to teda bude ten problem. Pouzil sem na to pripravek specialne urcen pro cisteni a mazani potenciometru a ocekaval patricne vysledky. raficka po te litala sice lehce jinak, ale stale v takovych divnych skocich. Na chvili me to docela zlomilo, ale po chvili jsem se jal dalsiho zkoumani. Vsechny kontakty se jevili jako tesne a na sebe dolehajici, tudiz v poradku. Takze sem se vratil ke studii one drahy potenciometru. A co sem nezjistil:
ona draha je rozdelena do jakychci useku (asi od oka 5ti). pri velmi blizkem pohledu jsou videt na te draze jednotlive useky. Jal jsem se tedy zkoupat souvislosti mezi temito sekcemi, skoky rucicky na meraku a namerenymi hodnotami pri pohybu klapkou.
V zavrene poloze sem nameril hodnotu asi 350ohmu, hned jak se klapka pootevre hodnota vyskoci na asi 450. Pri pohybu v ramci stejne sekce na potenciometru se hodnota docela plynule zvysuje rekneme az na 550ohmu. Pak prijde zlom a prechod na dalsi sekci. V tom rucicka nahle skoci dolu a hodnota je asi 500 a v ramci teto sekce zase plynule zveda az na asi 600ohmu, pak dalsi skok dolu, ale zase o neco vys a zase plynule zvedani, ale zase jen do dalsiho prechodu na nasledujici sekci. V konecne sekci sem nameril asi 750 ohmu. Takze se zda, ze tam nejaky system je a to skakani rucicky na meraku neni nahodne. je to ale divny, protoze v Haynesu pisou o plynulem pohybu rucicky pri otevirani klapky, ale nic o sekcich ci skocich. Takze ta rucicka jde plynule ale asi na 5krat, pricemz se hodnoty z konce jedne sekce potenciometru prekryvaji s hodnotami ze zacatku te dalsi. Nedokazu si predstavit, ze kdyby to bylo pokazeny, ze by to blblo takhle "pravidelne" a podle docela jasneho systemu vzhledem k viditelnemu rozdeleni te drahy toho potenciometru.

Tohle vsechno ale vyzadovalo docela pomale a presne zkoumani a velmi kontrolovany pohyb klapkou. Kdyz se tou (moji) klapkou otaci "rychleji nez velmi pomalu", tak raficka meraku lita sem a tam jak zdesena.


Jeste jsem vyzkousel jak se klapka otvira a hybe dotycnym potenciometrem - pri otevrenem krytu jsem nastartoval a sledoval jak to tam maka pri zmene otacek atd. Jakykoliv prudsi pridani plynu (a to zdaleka ne "na plny kotel") otevre klapku naprosto dokoran. Co mi bylo divny, ze i na neutral je jezdec na potenciometru skoro v jedne tretine drahy - tzn. ze prvni tretina potenciometru vlastne neni pouzivana (jen asi zlomek vteriny kdyz se nastartuje motor a pak zase kdyz se motor vypne, coz uz nema na nic vliv, a tak nevim proc to tak je).


Tak takhle to funguje na mym aute, ale vubec nevim jestli je to OK nebo ne.
Tak co vy na to. Ja uz ted fakt nevim. Je to v poradku nebo ne ???? A co s tim????

Venca

Příspěvek od Venca » 08. 07. 2003 21:54

Takže to, co píše Ralph, dost souhlasí s dnešním měřením.

Váha vzduchu mi nejde plynule.
Měření na pinech 7 a 8 :

začátek - 470 ohmů
525
1000
1600
630
konec - 520 ohmů.

Čidlo teploty - piny 8 a 9:

212 ohmů

Tentokrát jsem jí měl rozebranou na stole a otevřenou.

Minule jsem jí totiž měřil jen tak orientačně na autě a jen kousek dráhy.

Má někdo další zkušenost?

Uživatelský avatar
Jéňa
Příspěvky: 101
Registrován: 19. 02. 2003 13:56
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jéňa » 09. 07. 2003 11:27

Ja jsem to taky před nedávnem řešil a měřil na své 318i M10 r.v.85. Naměřil jsem přibližně stejné hodnoty jak píšete, ale přesně si je nepamatuju. Takže to začíná vypadat, že máme váhy v pořádku :D . Je snad někdo jiného názoru :evil: ?

Venca

Příspěvek od Venca » 19. 07. 2003 22:43

Anonymous píše:Jo tak to má být.Akorát si pletete jednotky při měření teplotního čidla, to je 2,2kiloohmů to je 2200,ne 220ohmů jak všichni píšete
Ne. Měl jsem tam na teplotním čidle skutečně ty hodnoty, co jsem uvedl.
Taky jsem psal, že:
"...211 ohmů, venku bylo cca 17°C. Už jsem myslel, že mám blbě rozsah na měřáku, ale ten byl dobře. Kontrola jiným - 207 ohmů ..."

Uživatelský avatar
Ralph
Příspěvky: 127
Registrován: 14. 02. 2003 13:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Ralph » 19. 07. 2003 22:59

Anonymous píše:Jo tak to má být.Akorát si pletete jednotky při měření teplotního čidla, to je 2,2kiloohmů to je 2200,ne 220ohmů jak všichni píšete
To jsem si prvne taky myslel, ze uz ani merit odpor neumim. Schvalne sem sel koupit nekolik odporu a overoval si, ze ja a muj merak merime spravne. A taky ze merime. Zadny 2000.

Takze co nechapu teda je:

1. proc v Haynesu pisou "okolo" 2000
2. proc v Haynesu pisou "rucicka musi jit plynule"

Venca

Příspěvek od Venca » 19. 07. 2003 23:32

Haynes je pro E28, E30, E34, tak nevim, jestli to není u některých motorů jinak.
Já byl ale na tom, že ŘJ bere hodnotu odporu z potenciometru klapky a z toho odvodí impuls.
Teď mám chaos - vždyť jsou tam některý hodnoty víckrát, když to má pilovitej průběh.

Uživatelský avatar
Ralph
Příspěvky: 127
Registrován: 14. 02. 2003 13:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Ralph » 19. 07. 2003 23:48

Sem z toho taky jelen. Chtel sem to doladit na 100%, ale ted nevim, co vlastne. Takze to asi necham tak (dokud se nepride na nejakou novinku). Zatim si budu muset k ladeni najit jiny kousek stroje.

Uživatelský avatar
Francis
člen E30.cz
Příspěvky: 3445
Registrován: 11. 02. 2003 11:06
Bydliště: Lánov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Francis » 31. 08. 2003 14:09

Venca píše:Váha vzduchu mi nejde plynule.
Měření na pinech 7 a 8 :

začátek - 470 ohmů
525
1000
1600
630
konec - 520 ohmů.
Má někdo další zkušenost?
Při měření odporu podobný průběh jak všici popisujete, ale změříte-li napětí na pinu 7 na řídící jednotce:

0,25V - klidový stav, motor stojí + zapnuté zapalování
1,20V - volnoběh

při otvírání váhy rukou je na voltmetru plynulý nárůst napětí od 0 do 5V, bez skoků, vyjma maxima těsně před plným otevřením - zhoupne se zpět na asi 3V a hned vyjede na max. 5V
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition

Venca

Příspěvek od Venca » 31. 08. 2003 14:14

Francis píše:Při měření odporu podobný průběh jak všici popisujete, ale změříte-li napětí na pinu 7 na řídící jednotce:

0,25V - klidový stav, motor stojí + zapnuté zapalování
1,20V - volnoběh

při otvírání váhy rukou je na voltmetru plynulý nárůst napětí od 0 do 5V, bez skoků, vyjma maxima těsně před plným otevřením - zhoupne se zpět na asi 3V a hned vyjede na max. 5V
Mě to připadá, že ŘJ musí mít v sobě předdefinovanou nějakou křivku, nebo co.

Uživatelský avatar
Francis
člen E30.cz
Příspěvky: 3445
Registrován: 11. 02. 2003 11:06
Bydliště: Lánov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Francis » 31. 08. 2003 14:23

Venca píše:Mě to připadá, že ŘJ musí mít v sobě předdefinovanou nějakou křivku, nebo co.
Pokud by se do grafu vynášelo napětí v závislosti na úhlu vychýlení klapky ve váze, řekl bych, že to bude takřka přímka - při ručním natáčení klapky napětí stoupalo plynule a rovnoměrně.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition

Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník » 31. 08. 2003 14:31

Francis píše:
Venca píše:Mě to připadá, že ŘJ musí mít v sobě předdefinovanou nějakou křivku, nebo co.
Pokud by se do grafu vynášelo napětí v závislosti na úhlu vychýlení klapky ve váze, řekl bych, že to bude takřka přímka - při ručním natáčení klapky napětí stoupalo plynule a rovnoměrně.
To jo, ale pak to zase klesá.

Jeden závěr bych ale udělal:
Haynes v tomto případě kecá!

!

Uživatelský avatar
Francis
člen E30.cz
Příspěvky: 3445
Registrován: 11. 02. 2003 11:06
Bydliště: Lánov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Francis » 31. 08. 2003 14:40

Venca píše:To jo, ale pak to zase klesá.

Jeden závěr bych ale udělal:
Haynes kecá!
Klesne to fakt až těsně před koncem, možná je to chyba.

Haynes kecá, není pochyb.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition

Odpovědět