Vůle, neservo řízení

Co a jak opravit v E30? Standardní servisní úkony. A podobně.
Ada_CZ
člen E30.cz
Příspěvky: 758
Registrován: 13. 10. 2006 20:06
Bydliště: Havířov

Vůle, neservo řízení

Příspěvek od Ada_CZ » 04. 07. 2009 15:42

Napadá někoho jak ověřit vůli na nenamontovaném řízení. Kámoš mechanik má zato, že na řízení lze do určité míry vymezit vůle nějakými podložkami a to v místě převodu řízení (http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=32&fg=05) - tam kde jsou díly 8,7,6.. Tady lze teda rozpoznat vůle..
No ale povedlo se někomu vyšroubovat 8-hrannou tu matku? Na ořech tam po stranách není místo, tak asi jedině upravit.. Nebo máte jiné nápady?
Hledal jsem, a zdá se že to ještě nikdo neřešil u neserva:(

A ještě jeden dotaz- měl někdo vedle sebe hřeben s tlumičem řízení a bez? Dá se ten tlumič sundat a nechat to bez něj, nebo je tam nějaký rozdíl?

Uživatelský avatar
mišák
Příspěvky: 833
Registrován: 23. 03. 2008 20:23
Bydliště: krnov

Příspěvek od mišák » 21. 07. 2009 20:38

tlumič sundáš,ale bude ti to mlátit jako prase.Je tam na tlumení rázu do řízení.S tím vymezením si nejsem jist,vymezit by to mělo jít a na tu matku skus použít tisici hraný ořech jinak nějakou jinou metodu,ale asi bude trochu drastická.

Ada_CZ
člen E30.cz
Příspěvky: 758
Registrován: 13. 10. 2006 20:06
Bydliště: Havířov

Příspěvek od Ada_CZ » 21. 07. 2009 21:04

Jasně.. tlumič okouknu, třeba to dělá on, v nejbližší době jdu nato..
Zajímalo by mě, jak jsou rázy vyřešeny u řízení bez tlumiče (R6) a bez serva..

Uživatelský avatar
Max-Max
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 8452
Registrován: 04. 10. 2003 02:25
Bydliště: Košice, +421948901915

Příspěvek od Max-Max » 21. 07. 2009 22:12

mišák píše:tlumič sundáš,ale bude ti to mlátit jako prase.Je tam na tlumení rázu do řízení.S tím vymezením si nejsem jist,vymezit by to mělo jít a na tu matku skus použít tisici hraný ořech jinak nějakou jinou metodu,ale asi bude trochu drastická.
nekecej bludy. Tlumic se montoval jen a pouze na R4 a to proto, ze ma lehkej predek a neni tak velkej pritlak na kola a tudiz je citlivejsi rizeni. Na R6 se nedaval z duvodu samotne vahy motoru a jak malovalec, tak sestival se da v klidu kocirovat i bez tlumice rizeni.
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220

Uživatelský avatar
Jakub318i
člen E30.cz
Příspěvky: 476
Registrován: 12. 03. 2008 00:19
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jakub318i » 22. 07. 2009 21:54

Max-Max píše:
mišák píše:tlumič sundáš,ale bude ti to mlátit jako prase.Je tam na tlumení rázu do řízení.S tím vymezením si nejsem jist,vymezit by to mělo jít a na tu matku skus použít tisici hraný ořech jinak nějakou jinou metodu,ale asi bude trochu drastická.
nekecej bludy. Tlumic se montoval jen a pouze na R4 a to proto, ze ma lehkej predek a neni tak velkej pritlak na kola a tudiz je citlivejsi rizeni. Na R6 se nedaval z duvodu samotne vahy motoru a jak malovalec, tak sestival se da v klidu kocirovat i bez tlumice rizeni.
můžu potvrdit, já na 4válu tlumič řízení nemám a je to v klidu, jen trošku citlivější...

Uživatelský avatar
Jakub318i
člen E30.cz
Příspěvky: 476
Registrován: 12. 03. 2008 00:19
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jakub318i » 23. 07. 2009 11:38

aula píše:Jenze ty mas servo ne :wink:
jo, ale nemám tam přidělanej tlumič

Uživatelský avatar
Max-Max
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 8452
Registrován: 04. 10. 2003 02:25
Bydliště: Košice, +421948901915

Příspěvek od Max-Max » 23. 07. 2009 16:43

Jakub318i píše:
aula píše:Jenze ty mas servo ne :wink:
jo, ale nemám tam přidělanej tlumič
tlumi samotnej servo okruh
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220

Uživatelský avatar
Podsto
člen E30.cz
Příspěvky: 450
Registrován: 30. 11. 2008 11:53
Bydliště: Fulnek

Příspěvek od Podsto » 25. 07. 2009 17:06

No ja řeším stejný problem sháním převodku řízení na R6 a nic sem nesehnal ale na R4 je jich dost takze kdyz ten tlumic sundám lze ta převodka normálně použít na R6?

Uživatelský avatar
Max-Max
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 8452
Registrován: 04. 10. 2003 02:25
Bydliště: Košice, +421948901915

Příspěvek od Max-Max » 25. 07. 2009 23:59

Podsto píše:No ja řeším stejný problem sháním převodku řízení na R6 a nic sem nesehnal ale na R4 je jich dost takze kdyz ten tlumic sundám lze ta převodka normálně použít na R6?
ano
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220

Uživatelský avatar
Adam Lipský
Příspěvky: 141
Registrován: 01. 07. 2007 20:31
Bydliště: Týn n/Vlt.

Příspěvek od Adam Lipský » 26. 07. 2009 00:59

Tlumič řízení se dává na drtivou většinu automobilů, které nemají posilovač řízení. Má dvě funkce: 1. tlumí rázy v řízení, způsobené nerovností vozovky, nevyvážeností kol, deformací ráfků atp. 2. Zabraňuje tzv. rozkmitání řízení, což je jev, kdy se sejdou rezonance a začnou se současně chvět - klepat přední kola do stran a volant je prakticky nemožné udržet v ruce a celý předek vozu se klepe do stran a jedinou cestou, jak to odstranit, je zabrzdit asi na 20 km/h, kdy klepání náhle přestane a projeví se až zase po delší době. Tlumič řízení se nedává na závodní vozy, kde se předpokládá dokonalý stav všech kloubů a nulová vůle, a zvyšuje to citlivost v řízení, a dále se nedává na pomalá vozidla.

U vozů s hydraulickým posilovačem řízení funguje toto jako tlumič.

Momentálně používám vůz s vypuštěným servem - proražený hliníkový plášť (pumpa odpojena), a má problém jak s rázy, tak rezonancemi. I na kvalitní dálnici se auto úplně klepe. Taky mi každá větší díra rve volant z ruky.

Uživatelský avatar
Max-Max
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 8452
Registrován: 04. 10. 2003 02:25
Bydliště: Košice, +421948901915

Příspěvek od Max-Max » 26. 07. 2009 11:37

zadnej 6val nema tlumic.
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220

Uživatelský avatar
Podsto
člen E30.cz
Příspěvky: 450
Registrován: 30. 11. 2008 11:53
Bydliště: Fulnek

Příspěvek od Podsto » 02. 08. 2009 16:21

Mám ještě otázku a není ta 8hraná matka na seřízení vůle?dneska sen chtel převodku měnit a všiml sem si že na te matce je jakoby stupnice tak mě napadlo jestli to není ne seřizování.Díky za odpověd

Uživatelský avatar
aula
člen E30.cz
Příspěvky: 1924
Registrován: 26. 11. 2005 13:44
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od aula » 02. 08. 2009 17:21

No přímo na vymezení vůle tam asi není, nicméně ta vůle se s její pomocí v určité mezi vymezit dá. Při utahování se vůle samozřejmě snižuju, hrozí pak ale, že se ten hřeben bude hůř vracet. Vůli je lepší seřídit v krajní poloze serva, neboť tam může být "ostřejší" převod - v opačném případě by se to mohlo na krajích "šprajcovat".
325iC: LSD, StarTec, semi M-Technic I, Smoked Hella

Uživatelský avatar
Podsto
člen E30.cz
Příspěvky: 450
Registrován: 30. 11. 2008 11:53
Bydliště: Fulnek

Příspěvek od Podsto » 02. 08. 2009 18:36

No takhle sem to právě skoušel protože na tom hřebenu šlo videt že je ten hřeben na krajích jiný tak sem to skusil a uvidíme ale chtel bych vědět jistě jestli to je určitě na tu vůli at to nenamontuju spátky a bude to pořád stejné.Neví ještě někdo jiný?Ale aulovi díky

Ada_CZ
člen E30.cz
Příspěvky: 758
Registrován: 13. 10. 2006 20:06
Bydliště: Havířov

Příspěvek od Ada_CZ » 05. 08. 2009 08:37

Hmm, diskuse se konečně dostala tam, kam jsem mířil..
No, pokud se to odšroubuje tak se pravděpodobně mohou dodat podložky a tím se to při opětovném utažení "vymezí", ne každá vůle se dá vymezit - akorát ta co působí oproti té matici.. Takhle mi to obecně popsal známý... Tak jsem pátral jestli to tak funguje i u těchhle hřebenů ještě před tím, než bych vyráběl speciál klíč na tu matku..

**nakonec se vůle našla jinde.. :oops: (před sundáním hřebenu to poznat nešlo)

Uživatelský avatar
Podsto
člen E30.cz
Příspěvky: 450
Registrován: 30. 11. 2008 11:53
Bydliště: Fulnek

Příspěvek od Podsto » 06. 08. 2009 10:45

Tak můj poznatek je takový že vůle se stou matkou seřídit dá a není to ani moc složité.Ja to udělal takhle:

1)Sundal sem komplet převodku i i čepama
2)Hodil sem to to svěráku
3)Pořádně očistil a postříkal wdčkem tu matku
4)A až sem se divil že stou matkou šlo celkem lehce pootočit(na pootočení sem použil takove ty prodkoužené ploché kombinačky)
5)Celé rízení sem natočíl na jednu stranu protože tam je ten hřeben jinak skosený tak aby to nedřelo nebo nešlo ztuha.
6)Dotáhl sem to co to šlo a pak sem to vrátil o jedu tu čárku co je na té matce zpět.
7)Namontoval sem to spátky na auto a už mám najeto asi 130km a vše ok

Uživatelský avatar
Domin02
Příspěvky: 63
Registrován: 12. 09. 2009 11:00
Bydliště: Praha

Příspěvek od Domin02 » 01. 03. 2011 19:19

ahoj.. konečne jsem nasel neco o klepáni rizneí .. chci se zeptat jetli mam to same co vy ?? napriklad kdyz jedu po kostkach nevo nejaky nerovnosti na silni klepe jako by rizeni volan udrzim jednim prstem jen to del hroznej zvuk jako kdybych mlatil kovovou trubkou.. servo mam taky odpojene jen sundany remen.. taky mam takovou vzlastnost kdyz se zapru do volantu tak ho otak pul cm zamacknu do vnitr je to normálni ???
BMW E30 316i TOURING Jako první kára stačí !

james1991
Příspěvky: 465
Registrován: 26. 12. 2011 15:32

vůle

Příspěvek od james1991 » 12. 12. 2012 22:23

Taky mám jeden dotaz. U třícy 1.8M40 neservo je na jednom axiálním táhlu řízení vůle cca 5mm. Když jedu po suchý silnici, je to celkem ok, ale třeba teď jak napadalo a je troška nasmrkanýho sněhu na rovný vozovce, auto se chová tak že plave ze strany na stranu už třeba při 40km. Zkoušel sem za to vzít víc a auto při ostřejším zatočení dobře drží na slinici (sněhu), když ale jedu rovně, plave dost ten předek. Mohlo by to být tim axiálem?

Další dotaz: když přejíždím více nerovností za sebou, např.dlažky, tak cítím ve volantu kovové rány (jak psal člen výše). To by mohl být zase pro změnu tlumič řízení?


Díky

Uživatelský avatar
Greeny
Příspěvky: 828
Registrován: 13. 03. 2010 12:44
Bydliště: Rožnov pod Radhoštěm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Greeny » 13. 12. 2012 10:06

pokud jsi sám zjistil že máš 5mm (v mých očích velkou) vůli na axiálním táhlu, tak je celkem dost pravděpodobné, že příčina plavání bude právě ono :) vyměň to axiální táhlo, asi bych to vzal rovnou zgruntu a vyměnil obě a oba čepy, nestojí to zas tak hrozně moc a uvidíš..
BMW e30 318is M42, 1987, RoyalBlau sedan
BMW e30 320i M20, 1993, DaytonaViolet touring
www.autickar.cz

james1991
Příspěvky: 465
Registrován: 26. 12. 2011 15:32

vůle

Příspěvek od james1991 » 13. 12. 2012 13:06

Jojo, já už ty axiály mám koupené i čepy. Díky za odpověď, možná to necháme na jaro, uvidíme...

Odpovědět