M20B25 - Generálka hlavy, návod, otázky, postřehy.

Co a jak opravit v E30? Standardní servisní úkony. A podobně.
Uživatelský avatar
Sámo
člen E30.cz
Příspěvky: 183
Registrován: 12. 08. 2005 10:11

M20B25 - Generálka hlavy, návod, otázky, postřehy.

Příspěvek od Sámo » 28. 08. 2008 12:32

Čaues...
Právě provadim výměnu těsnění pod hlavou na mé nové E30 325i...
Říkal jsem si, že to nějak lehce zdokumentuju i pro ostatní. A mám do toho i pár otázek.
Pokud jste tím už někdo prošel, tak můžete napsat své poznatky, případně mě opravit či vyvést z omylu.
Doplnit nebo naopak napsat co jsem dělal zbytečně. A taky prozradit různé fígle... ;)

Předmluva a důvod výměny:
Po předchozích zkušenostech s E30 318i M40 jsem si koupil E30 325i M20 B25.
Po příjezdu domu, jsem se začal s pomocí ETK a fóra seznamovat s motorem M20, co kde jak proč.
Svítil na mě checkcontrol. Tehdy jsem ještě ani pořádně nevěděl, jak to vlastne funguje...
Svítila kontrolka Motoroil. Tak jsem dolil a přestala, ale při dolévání jsem si všiml emulze
víčku. Nevypadala zdravě. Tak jsem koukal na fórum
vlhnuti-nebo-prusak-t52322,highlight,emulze.html
což mě malinko uklidnilo. Koukal jsem do nádobky na vodu a bylo tam tak po dně vody a neubývala,
tak jsem to neřešil. Pak jsem ale měnil rozvody a s tim i vypouštěl a znovu plnil vodu.
To už jsem tam nalil skoro plnou nádobku a ejhle... Ona se vypařila po 100km zas na tu hladinu,
co tam byla předtím. Tak jsem to začal řešit, takže měním těsnění pod hlavou viz. dále...

Foto:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Takže:
1. Příprava:
a) Začal bych odděláním kapoty pro lepší přístup. Přece jen je občas dobrý, když se k tomu může člověk pořádně postavit.
b) Dále vypustit vodu

2. Demontáž překážejích věcí a přední části:
a) Rozpojit vodní hadice
b) Sundat chladič
c) Oddělat vodní trubku před motorem (vede vodu ke spodní části chladiče) - 2 šrouby
d) Vyndat visku - vhodny stranovy klic a na nej rana kladivem (pozor obraceny zavit)
e) Povolit alternátor
f) Oddělat řemenici na vodní pumpě
g) Sundat klínovej řemen
h) Sundat kryt rozdělovače, odšroubovat víčko, sundat kabely ze svíček
i) Odšroubovat palec rozdělovače a vyndat krytku
j) Oddělat Hallův snímač a řemenici na klikovce
k) Sundat kryty rozvodovýho řemenu
k2) Pokud plánujete komplet demontáž hlavy, doporučoval bych povolit šroub(TORX) co drží ozubené kolo na vačce, dokud to drží na bloku a netočí se.
l) Omrknout, zda sedí rysky rozvodů
m) Označit směr točení rozvodového řemenu, oddělat kladku a sundat řemen
n) Pro větší prostor sundat airbox s váhou a koleno
o) Odpojit tlakové hadice
p) A ještě bych vyndal svíčky

3. Sundání sání:
a) Oddělat lanko plynu
b) Oddělat držák mezi sáním a víkem ventilů
c) Odpojit elektriku vstřiků a teplotních čidel
d) Odpojit obě benzinové hadice
e) Odšroubovat matičky držící sání u hlavy (posbírat je + podložky, aby nepadaly na blok, mohly by pak zapadnou do vany pokud by se vyndávala olejová trubka)
f) Oddělat hadici mezi klapkou a víkem ventilů(na straně u víka ventilů - vyndá se se sáním)
g) Uvolnit držák hadic pod sáním (dvě matičky)
h) Sundat sání...

4. Oddělání výfukové strany od hlavy:
a) Odšroubovat všechny šrouby parohů
b) Nechat viset

5. Oddělání termostatu:
0) sundat hadice a odpojit čidla
a) povolit dvě matky a sundat

6. Sundat víko ventilů (u mě bylo dotažené jen na citovku, což je asi správně)

7. Odšroubovat šrouby hlavy (14 kousků), moc se jim nechce...

8. Sundat hlavu...



Nové díly(některé nejsou nutné):
Těsnění pod hlavu - autokelly - 800Kč
Těsnění pod víko ventilů - autokelly 350Kč
Šrouby hlavy - autec - 702Kč
výfukové těsnění - 350Kč (1ks)
Sací těsnění (u me celkem slusne, zatim ho necham)


Mám ještě několik dotazů:
1 - Existuje nějaká tolerance zkroucení hlavy? Mám namysli to, že když na ni dám pořádné pravítko nebo dlouhou šupleru,
tak např. vprostřed bude nějaka vůle, třeba 0,1mm...
Je to přípustný? Malá vůle by se mohla teoreticky stáhnou šroubama? Nebo je to blbost?

Řešení: Dle příspěvků musí být hlava co nejvíce rovná, takže se to asi
ani nevyplatí nějak měřit, ale rovnou odvýst na srovnání...

2 - Jste někdo z okolí Pardubic, Hradce, Hořic? Nevíte o někom, kdo tlakuje hlavy?

3 - Koupil jsem si dle ETK a dle data výroby motoru sadu šroubů k hlavě(TORXy)... Po demontáži jsem
zjistil, že tam jsou se šestihranou hlavou. Dají se zaměnit? Mohu místo nich použít ty TORXy?

Odpověď: Šrouby jsou zaměnitelné, závit je stejný a délka také. Jen se nenechte zmást tak jako já tím, že ty torxy mají hlavičku dole jakoby kulatou a tudíž by se možná mohlo zdát, že slouží i jako podložka. Správně by se měly dát ty původní podložky, takže je po demontáži nevyhazujte - v origo balíku šroubů nové nejsou. Z vlastní zkušenosti vím, že to funguje i bez podložek, páč je v bloku dost dlouhej závit, ale nemusí to bejt všude, takže osobně bych je tam zas dal...
Obrázek

4 - Existuje nějakej moment na dotažení svíček? Řek bych že je dobrý, když jsou dobře utažený,
ale taky by se mohlo stát, že to člověk přežene a strhne závit...

Řešení: dle Hyundai fóra je moment na dotažení svíček 20 až 25NM. Myslím, že to bude obdobný u všech aut...

5 - Dá se vypustit olej z olejovýho chladiče aniž by se musel demontovat?

6 - Je potřeba vyměnit olejový filtr pokáždé? Měnil jsem ho asi před 2000km a ted to chce zas, aby tam nebyla emulze.
Nešel by třeba nějak vypláchnout?


7 - Po opravě hlavy bych ještě rád seřídil ventily? Mám měrky, vyčetl jsem tady že vůle je za studena 0,25mm
a za tepla 0,30mm. Jakým způsobem se to šteluje - budu rád kdyby byl někdo ochoten se o tom malinko rozepsat.
Případně jestli k tomu je potřeba krom měrek mít ješte další spešl nářadí?




Slovníček pojmů pro neznalé - kdyžtak mě opravte: (já osobně jsem do nedávna patřil mezi ně)

Natlakování hlavy -> test těsnosti chladícího systému v hlavě. Vyčetl jsem, že se to dělá tak,
že se ucpou všechny otvory, kterými proudí voda do a z hlavy a do bloku.
Volný je pouze jeden, kterým se do těch prostor, kde má být voda pouští
pod tlakem vzduch.Takto připravená hlava se ponoří pod vodu a sleduje se,
zda někde neunikají bublinky. Je to jak u duše na kolo...;)



Toť zatím vše...

Moc díky za odpovědi, info a opravné připomínky ...

Sámo
Naposledy upravil(a) Sámo dne 21. 07. 2010 05:08, celkem upraveno 5 x.

Ada_CZ
člen E30.cz
Příspěvky: 758
Registrován: 13. 10. 2006 20:06
Bydliště: Havířov

Příspěvek od Ada_CZ » 28. 08. 2008 13:49

Super nápad, že to dokumentuješ, určitě to pomůže hlavně nestudovaným mechanikům. (např. mně)

Nemůžu si dovlit do toho moc mluvit:) Ale pár návrhů: Filtr bych určitě vyměnil, a vzhledem k tomu, že byla voda v oleji - Já bych olej vypustil, sundal bych aj vanu, tu bych vytřel, i sací koš (možná není uplně nutno), dále bych koupil nějaký levný olej se specifikací SAE - Starline by snad stačil, a nalil jej tam na cca 50km - potom vypustil a nalil nějaký lepší, u kterého bych ještě zkrátil výměnnou lhůtu. Olej je dost háklivý na narušení stability.. a taková voda pro něj určitě není slast..

Dále - když už máš tu hlavu venku - asi bych uvažoval o výměných dalšího těsnění, např. dříky ventilů, zkrátka zamezit dalšímu potenciálnímu úniku např paliva do oleje...

*ješte poznámka - ten filtr vyměnit s tou novou náplní.. na ten průplach snad postačí ten starý

Uživatelský avatar
Záchvat
Příspěvky: 2553
Registrován: 12. 02. 2003 08:40
Bydliště: Jindř. Hradec

Příspěvek od Záchvat » 28. 08. 2008 16:09

Hlavu nech urcite prebrousit, prohla byt nesmi, vetsinou to dela ta firma, ktera ti to i otlakuje.
------------------------
e39 530d
e39 525TDS touring
KTM EXC 520

jajic
sponzor E30.cz
Příspěvky: 1852
Registrován: 18. 09. 2007 21:18
Bydliště: někde mezi Č.Těšínem a Třincem

Příspěvek od jajic » 28. 08. 2008 21:01

Ada_Cz.....jak jsi to myslel s tím únikem paliva do oleje?

jinak když už je hlava dole,tak srovnat,zabrousit ventily,nový guferka na dříky ventilů.....

jen pro sichr.......zkontroluj i rovinu bloku
Obrázek
vše na prodej

Ada_CZ
člen E30.cz
Příspěvky: 758
Registrován: 13. 10. 2006 20:06
Bydliště: Havířov

Příspěvek od Ada_CZ » 28. 08. 2008 22:35

Kurde nechci placnout somarinu - ale palivo v oleji vyrazne zhorsuje kvalitu oleje (snizuje hodnotu indexu vzplanuti) no a je jasne ze se tady nemluvi o nejakych centilitrech ale i kapkach.. A dost pravdepodobnym mistem uniku by mohly byt ty ventily..

Jinak - ono to plati i obracene:) unik oleje do spalovaciho prostoru :) coz se projevi asi vyrazneji.. ale pokud by to nebylo pozorovano, nejakou extra skodu samo o sobe by nezpusobilo..

kazdopadne dost duvod proc to tesneni menit

jajic
sponzor E30.cz
Příspěvky: 1852
Registrován: 18. 09. 2007 21:18
Bydliště: někde mezi Č.Těšínem a Třincem

Příspěvek od jajic » 28. 08. 2008 23:10

viděl bych to opačně......většinou vadné guferka na ventilech=olej do sání a dál,a benzín do oleje spíš přes kruhy
Obrázek
vše na prodej

Uživatelský avatar
Sámo
člen E30.cz
Příspěvky: 183
Registrován: 12. 08. 2005 10:11

Příspěvek od Sámo » 29. 08. 2008 06:42

Jojo, hlavu nechám kompletně zrepasovat, ať je klid. Včera jsem vyndal koníky, ale zatím jsem nepřišel na to jak sundat ventily, aniž bych si vymlátil zuby. Připadá mi, že to dost pruží... :?:

Dále jen tak pro info. Gufery ventilů je myšlen díl číslo 16 zde: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=25
:?: :?: :?:

Ada_CZ
člen E30.cz
Příspěvky: 758
Registrován: 13. 10. 2006 20:06
Bydliště: Havířov

Příspěvek od Ada_CZ » 29. 08. 2008 07:58

jajic : nepřu se;) možná to tak bude, každopádně si tím pomůže..

Dle schéma by to mělo být zhruba tam, ale podle popisu to asi bude jen podložka pod pružinu:
Mrkni do autokelly katalogu na : VR 70-26058-00 , je i od febi..
No a pak se mrkni i na ceny v elitu nebo mjauto.cz

A to odpružení ; eště sem to nerozebíral, ale hodil bych na to nějakou hadru a povolil..

Uživatelský avatar
BigMara
Příspěvky: 1023
Registrován: 12. 02. 2003 08:37
Bydliště: Karlovy Vary

Příspěvek od BigMara » 29. 08. 2008 09:11

:lol: :lol: :lol:
naposled kdyz jsem nechaval delat palici, srovnani, vymena par ventilu, zabrouseni ventilu,novy voditka, gufera, rovnou i rozvody a pak ruzny tesneni, tak jsem do toho zahucel za 20 000Kc :x
Dneska bych se na to vysral a za 10tis koupil celej motor z jinyho auta :idea: :idea: :idea:
Naposledy upravil(a) BigMara dne 01. 09. 2008 10:43, celkem upraveno 1 x.

jajic
sponzor E30.cz
Příspěvky: 1852
Registrován: 18. 09. 2007 21:18
Bydliště: někde mezi Č.Těšínem a Třincem

Příspěvek od jajic » 29. 08. 2008 09:44

co se týče odjištění ventilů....kladívko ,nástavec z goly a ořech,který pasne na horní misku......klepneš tak akorát a zámky povolí
jen to dělej někde,kde je cisto...kdyby ti odskočil,at ho najdes

to BigMara ta co 20000?
Obrázek
vše na prodej

Uživatelský avatar
Iwan
Příspěvky: 4111
Registrován: 01. 02. 2004 20:36
Bydliště: Praha

Příspěvek od Iwan » 29. 08. 2008 12:19

Sámo píše:J
Dále jen tak pro info. Gufery ventilů je myšlen díl číslo 16 zde: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=25
:?: :?: :?:
ne,e je to dil cislo 19, stoji asi 4,- jeden :)
B ílo M odrá W rtule
To sem zvedavej, jak dlouho to vydrzi tentokrat..14372km
Opravy, upravy, G.O... :arrow: nepotrebujete-pomoc-plati-stale-t53547.html

Uživatelský avatar
Sámo
člen E30.cz
Příspěvky: 183
Registrován: 12. 08. 2005 10:11

Plech na víku ventilů

Příspěvek od Sámo » 04. 09. 2008 18:47

Víte někdo k čemu slouží ten plíšek zespoda na víku ventilů??? Je tam nějak přinejtovanej a je pod ním bohužel taky spousta té emulze a ven se ji moc nehce :(... Oddělával jste ho někdy někdo? Máte ho tam vůbec? :D

Jinak byl bych rád kdyby se tu nějaký odborník pokusil rozepsat ohledně seřízení těch ventilů... Viz. otázky v prvním příspěvku...

Díky moc Sámo :idea:

jajic
sponzor E30.cz
Příspěvky: 1852
Registrován: 18. 09. 2007 21:18
Bydliště: někde mezi Č.Těšínem a Třincem

Příspěvek od jajic » 04. 09. 2008 19:03

ten plíšek je clona,aby ti stříkající olej nevalil přímo do odvětrání víka ventilů

a co tě zajímá ohledně seřízení ventilů
Obrázek
vše na prodej

Uživatelský avatar
sys325i
Příspěvky: 843
Registrován: 27. 12. 2004 16:20
Bydliště: bratislava

Příspěvek od sys325i » 04. 09. 2008 19:24

skor nez tu gebulu odnesies niekomu a on sa na nej viblazni a zkasiruje ta tak vyhod vacku z gebuli a dobre to pozri pod vackou...........pozeraj na to 15 min aj s lupou a hladaj prasklinu........v ulozeniach vacky ju je vidiet najkrajsie ....pozeraj to z roznych uhlou .......

/moj nazor ..mas prasknutu hlavu.../ tak to riadne pozri lebo ked do nej investujes tak ti to uz nevratia :wink:
...alebo si nasiel na tesneni zjavny nalez kade mohol olej pretekat do vody ????? na tesneni je to len ten medeny kruzok.../jedina moznost/......ostatne olejove kanali su samospadove cize bez tlaku ...
:idea:
šiska + laďak = /-8 ps/
Na vykon sa musi ist cez železo

Uživatelský avatar
Sámo
člen E30.cz
Příspěvky: 183
Registrován: 12. 08. 2005 10:11

Příspěvek od Sámo » 04. 09. 2008 19:30

No zajímalo by mě tak nějak krok po kroku jak je mám seřídit, až dám všechna střeva hlavy zas tam kde mají být. Co je k tomu potřeba krom
měrek, jestli třeba nějaký další spešl nářadí... Koukal jsem, že je tam šroubek s matičkou a mezi je kroužek. Napadlo mě, jestli nemá vyosenou díru a nešteluje se to jeho pootočením... Kámoš je opravář zemědělskejch
stojů nebo co, tak sem si ho pozval, že k tomu má blízko a nevěděl nic.
Hold to neni Zetor no... Pak ještě říkal, že se to šteluje v nějakým pořadí válců. Moc jsem to ale nepochopil. Mám za to, že bud je ventil otevřenej(případně se zrovna zavírá/otvírá), nebo druhej stav kdy je zavřenej a tehdy by se měla štelovat ta vůle... Nebo to celý úplně blbě chápu? Kdy je ventil zavřenej a kdy otevřenej/otvírá/zavírá je vidět na vačce, nebo opět špatně?
Vůle vim...

Díky Sámo

Uživatelský avatar
Sámo
člen E30.cz
Příspěvky: 183
Registrován: 12. 08. 2005 10:11

Příspěvek od Sámo » 04. 09. 2008 19:34

sys325i píše:skor nez tu gebulu odnesies niekomu a on sa na nej viblazni a zkasiruje ta tak vyhod vacku z gebuli a dobre to pozri pod vackou...........pozeraj na to 15 min aj s lupou a hladaj prasklinu........v ulozeniach vacky ju je vidiet najkrajsie ....pozeraj to z roznych uhlou .......

/moj nazor ..mas prasknutu hlavu.../ tak to riadne pozri lebo ked do nej investujes tak ti to uz nevratia :wink:
...alebo si nasiel na tesneni zjavny nalez kade mohol olej pretekat do vody ????? na tesneni je to len ten medeny kruzok.../jedina moznost/......ostatne olejove kanali su samospadove cize bez tlaku ...
:idea:

Na těsnění jsem právě nic moc nenašel... Hlava je ale maličko zkroucená (jakoby prohlá směrem do středu), alespoň dle dlouhé šuplery a pohledu oka...

Uživatelský avatar
sys325i
Příspěvky: 843
Registrován: 27. 12. 2004 16:20
Bydliště: bratislava

Příspěvek od sys325i » 04. 09. 2008 20:28

to ze je prehnuta moze mat za nasledok tlacenie vzduchu do vody......nasledne vytlacenie vody von a pri dlhodobej prevadzke pri nedostatku vody hlava praskne..../tvoj pripad/


ventili stelujes tak ze tocis tocis :D az kym na vacke nezbadas oba excentre /na jednom valci/ otocene smerom dolu.....cize oba koniky /vahadla/ su volne..........zoberes 10 kluc a povolis na konci vahadla maticu....zoberes klinec alebo 3-ku vrtak a do dierky co je na tom excentrickom koliesku na konci vahadla a pootocis s kolieskom ...// zoberes ventilmierky a pichnes ju pod excenter a vahadlo....a doladis na predpisanu volu.... /vyfuk 30,sanie 25//// v nejakej nemeckej optimalizacii som cital ze 25 sanie a 25 vyfak :D takze je to na tebe co zvolis............
/osobna skusenost ked merias volu medzi konikom a ventilom tak po natoceni su ventili pocut ako nenaladene ale ked merias medzi vackou a konikom tak je to tichsie/
......
na stelovani ventilov je aj poradie akym tie ventili mas stelovat ale ti sa z tym netrap a steluj si ten valec ktori ma tie excentre dole...a pametaj si co si steloval a co nie...a do vtedy toc motorom kym nenastelujes vsetky :wink:
šiska + laďak = /-8 ps/
Na vykon sa musi ist cez železo

Uživatelský avatar
Sámo
člen E30.cz
Příspěvky: 183
Registrován: 12. 08. 2005 10:11

Příspěvek od Sámo » 04. 09. 2008 20:55

sys325i píše:to ze je prehnuta moze mat za nasledok tlacenie vzduchu do vody......nasledne vytlacenie vody von a pri dlhodobej prevadzke pri nedostatku vody hlava praskne..../tvoj pripad/


ventili stelujes tak ze tocis tocis :D az kym na vacke nezbadas oba excentre /na jednom valci/ otocene smerom dolu.....cize oba koniky /vahadla/ su volne..........zoberes 10 kluc a povolis na konci vahadla maticu....zoberes klinec alebo 3-ku vrtak a do dierky co je na tom excentrickom koliesku na konci vahadla a pootocis s kolieskom ...// zoberes ventilmierky a pichnes ju pod excenter a vahadlo....a doladis na predpisanu volu.... /vyfuk 30,sanie 25//// v nejakej nemeckej optimalizacii som cital ze 25 sanie a 25 vyfak :D takze je to na tebe co zvolis............
/osobna skusenost ked merias volu medzi konikom a ventilom tak po natoceni su ventili pocut ako nenaladene ale ked merias medzi vackou a konikom tak je to tichsie/
......
na stelovani ventilov je aj poradie akym tie ventili mas stelovat ale ti sa z tym netrap a steluj si ten valec ktori ma tie excentre dole...a pametaj si co si steloval a co nie...a do vtedy toc motorom kym nenastelujes vsetky :wink:
:idea:

:) Parada, diky moc... Ted uz to jen dobře udělat :) Jestli jsem dobře pochopil tvoje vysvětlení, tak musím říct, že moje vize byla celkem v pořádku :)
Ale nenapadlo by mě měřit to mezi koníkem a vačkou, to teda ne... Takže díky...

Sámo

Uživatelský avatar
DVORIS
Příspěvky: 6423
Registrován: 21. 12. 2005 21:01
Bydliště: Agip

Příspěvek od DVORIS » 04. 09. 2008 22:06

sys325i píše:to ze je prehnuta moze mat za nasledok tlacenie vzduchu do vody......nasledne vytlacenie vody von a pri dlhodobej prevadzke pri nedostatku vody hlava praskne..../tvoj pripad/


ventili stelujes tak ze tocis tocis :D az kym na vacke nezbadas oba excentre /na jednom valci/ otocene smerom dolu.....cize oba koniky /vahadla/ su volne..........zoberes 10 kluc a povolis na konci vahadla maticu....zoberes klinec alebo 3-ku vrtak a do dierky co je na tom excentrickom koliesku na konci vahadla a pootocis s kolieskom ...// zoberes ventilmierky a pichnes ju pod excenter a vahadlo....a doladis na predpisanu volu.... /vyfuk 30,sanie 25//// v nejakej nemeckej optimalizacii som cital ze 25 sanie a 25 vyfak :D takze je to na tebe co zvolis............
/osobna skusenost ked merias volu medzi konikom a ventilom tak po natoceni su ventili pocut ako nenaladene ale ked merias medzi vackou a konikom tak je to tichsie/
......
na stelovani ventilov je aj poradie akym tie ventili mas stelovat ale ti sa z tym netrap a steluj si ten valec ktori ma tie excentre dole...a pametaj si co si steloval a co nie...a do vtedy toc motorom kym nenastelujes vsetky :wink:
S tím měřením mezi vačkou a vahadlem to zkusím taky je fakt že když už nic tak k tomu bude lepší přístup.

Co já bych ještě na vačce ohlídl tak by byla samotná vačka- jestli nemá vydřený dráhy od vahadel a samotný vahadla-kameny který se otírají o vačku,bývají na nich vydřený plošky způsobující cvakání při nastartovaném motoru a rozhodně vyčistit sprchování vačky-důkladně :wink:
Obrázek

Uživatelský avatar
Sámo
člen E30.cz
Příspěvky: 183
Registrován: 12. 08. 2005 10:11

Příspěvek od Sámo » 04. 09. 2008 22:19

DVORIS píše: Co já bych ještě na vačce ohlídl tak by byla samotná vačka- jestli nemá vydřený dráhy od vahadel a samotný vahadla-kameny který se otírají o vačku,bývají na nich vydřený plošky způsobující cvakání při nastartovaném motoru a rozhodně vyčistit sprchování vačky-důkladně :wink:

Ty dráhy tam jsou vydřený fest... :( Ale co s tim... :?: Leda novou vačku...

Odpovědět