Právě provadim výměnu těsnění pod hlavou na mé nové E30 325i...
Říkal jsem si, že to nějak lehce zdokumentuju i pro ostatní. A mám do toho i pár otázek.
Pokud jste tím už někdo prošel, tak můžete napsat své poznatky, případně mě opravit či vyvést z omylu.
Doplnit nebo naopak napsat co jsem dělal zbytečně. A taky prozradit různé fígle...

Předmluva a důvod výměny:
Po předchozích zkušenostech s E30 318i M40 jsem si koupil E30 325i M20 B25.
Po příjezdu domu, jsem se začal s pomocí ETK a fóra seznamovat s motorem M20, co kde jak proč.
Svítil na mě checkcontrol. Tehdy jsem ještě ani pořádně nevěděl, jak to vlastne funguje...
Svítila kontrolka Motoroil. Tak jsem dolil a přestala, ale při dolévání jsem si všiml emulze
víčku. Nevypadala zdravě. Tak jsem koukal na fórum
vlhnuti-nebo-prusak-t52322,highlight,emulze.html
což mě malinko uklidnilo. Koukal jsem do nádobky na vodu a bylo tam tak po dně vody a neubývala,
tak jsem to neřešil. Pak jsem ale měnil rozvody a s tim i vypouštěl a znovu plnil vodu.
To už jsem tam nalil skoro plnou nádobku a ejhle... Ona se vypařila po 100km zas na tu hladinu,
co tam byla předtím. Tak jsem to začal řešit, takže měním těsnění pod hlavou viz. dále...
Foto:





Takže:
1. Příprava:
a) Začal bych odděláním kapoty pro lepší přístup. Přece jen je občas dobrý, když se k tomu může člověk pořádně postavit.
b) Dále vypustit vodu
2. Demontáž překážejích věcí a přední části:
a) Rozpojit vodní hadice
b) Sundat chladič
c) Oddělat vodní trubku před motorem (vede vodu ke spodní části chladiče) - 2 šrouby
d) Vyndat visku - vhodny stranovy klic a na nej rana kladivem (pozor obraceny zavit)
e) Povolit alternátor
f) Oddělat řemenici na vodní pumpě
g) Sundat klínovej řemen
h) Sundat kryt rozdělovače, odšroubovat víčko, sundat kabely ze svíček
i) Odšroubovat palec rozdělovače a vyndat krytku
j) Oddělat Hallův snímač a řemenici na klikovce
k) Sundat kryty rozvodovýho řemenu
k2) Pokud plánujete komplet demontáž hlavy, doporučoval bych povolit šroub(TORX) co drží ozubené kolo na vačce, dokud to drží na bloku a netočí se.
l) Omrknout, zda sedí rysky rozvodů
m) Označit směr točení rozvodového řemenu, oddělat kladku a sundat řemen
n) Pro větší prostor sundat airbox s váhou a koleno
o) Odpojit tlakové hadice
p) A ještě bych vyndal svíčky
3. Sundání sání:
a) Oddělat lanko plynu
b) Oddělat držák mezi sáním a víkem ventilů
c) Odpojit elektriku vstřiků a teplotních čidel
d) Odpojit obě benzinové hadice
e) Odšroubovat matičky držící sání u hlavy (posbírat je + podložky, aby nepadaly na blok, mohly by pak zapadnou do vany pokud by se vyndávala olejová trubka)
f) Oddělat hadici mezi klapkou a víkem ventilů(na straně u víka ventilů - vyndá se se sáním)
g) Uvolnit držák hadic pod sáním (dvě matičky)
h) Sundat sání...
4. Oddělání výfukové strany od hlavy:
a) Odšroubovat všechny šrouby parohů
b) Nechat viset
5. Oddělání termostatu:
0) sundat hadice a odpojit čidla
a) povolit dvě matky a sundat
6. Sundat víko ventilů (u mě bylo dotažené jen na citovku, což je asi správně)
7. Odšroubovat šrouby hlavy (14 kousků), moc se jim nechce...
8. Sundat hlavu...
Nové díly(některé nejsou nutné):
Těsnění pod hlavu - autokelly - 800Kč
Těsnění pod víko ventilů - autokelly 350Kč
Šrouby hlavy - autec - 702Kč
výfukové těsnění - 350Kč (1ks)
Sací těsnění (u me celkem slusne, zatim ho necham)
Mám ještě několik dotazů:
1 - Existuje nějaká tolerance zkroucení hlavy? Mám namysli to, že když na ni dám pořádné pravítko nebo dlouhou šupleru,
tak např. vprostřed bude nějaka vůle, třeba 0,1mm...
Je to přípustný? Malá vůle by se mohla teoreticky stáhnou šroubama? Nebo je to blbost?
Řešení: Dle příspěvků musí být hlava co nejvíce rovná, takže se to asi
ani nevyplatí nějak měřit, ale rovnou odvýst na srovnání...
2 - Jste někdo z okolí Pardubic, Hradce, Hořic? Nevíte o někom, kdo tlakuje hlavy?
3 - Koupil jsem si dle ETK a dle data výroby motoru sadu šroubů k hlavě(TORXy)... Po demontáži jsem
zjistil, že tam jsou se šestihranou hlavou. Dají se zaměnit? Mohu místo nich použít ty TORXy?
Odpověď: Šrouby jsou zaměnitelné, závit je stejný a délka také. Jen se nenechte zmást tak jako já tím, že ty torxy mají hlavičku dole jakoby kulatou a tudíž by se možná mohlo zdát, že slouží i jako podložka. Správně by se měly dát ty původní podložky, takže je po demontáži nevyhazujte - v origo balíku šroubů nové nejsou. Z vlastní zkušenosti vím, že to funguje i bez podložek, páč je v bloku dost dlouhej závit, ale nemusí to bejt všude, takže osobně bych je tam zas dal...

4 - Existuje nějakej moment na dotažení svíček? Řek bych že je dobrý, když jsou dobře utažený,
ale taky by se mohlo stát, že to člověk přežene a strhne závit...
Řešení: dle Hyundai fóra je moment na dotažení svíček 20 až 25NM. Myslím, že to bude obdobný u všech aut...
5 - Dá se vypustit olej z olejovýho chladiče aniž by se musel demontovat?
6 - Je potřeba vyměnit olejový filtr pokáždé? Měnil jsem ho asi před 2000km a ted to chce zas, aby tam nebyla emulze.
Nešel by třeba nějak vypláchnout?
7 - Po opravě hlavy bych ještě rád seřídil ventily? Mám měrky, vyčetl jsem tady že vůle je za studena 0,25mm
a za tepla 0,30mm. Jakým způsobem se to šteluje - budu rád kdyby byl někdo ochoten se o tom malinko rozepsat.
Případně jestli k tomu je potřeba krom měrek mít ješte další spešl nářadí?
Slovníček pojmů pro neznalé - kdyžtak mě opravte: (já osobně jsem do nedávna patřil mezi ně)
Natlakování hlavy -> test těsnosti chladícího systému v hlavě. Vyčetl jsem, že se to dělá tak,
že se ucpou všechny otvory, kterými proudí voda do a z hlavy a do bloku.
Volný je pouze jeden, kterým se do těch prostor, kde má být voda pouští
pod tlakem vzduch.Takto připravená hlava se ponoří pod vodu a sleduje se,
zda někde neunikají bublinky. Je to jak u duše na kolo...

Toť zatím vše...
Moc díky za odpovědi, info a opravné připomínky ...
Sámo