Zadní brzdy - kotouce

Co a jak opravit v E30? Standardní servisní úkony. A podobně.
Uživatelský avatar
Havran
Příspěvky: 286
Registrován: 25. 07. 2003 09:25
Bydliště: Praha - Zbraslav
Kontaktovat uživatele:

Zadní brzdy - kotouce

Příspěvek od Havran » 06. 01. 2004 11:04

Na snehu jsem to nemohl neskusit kdyz brzdim tak se zablokujou obe prední ale zadní kola jako by vubec nebrzdili a to tam sou kotouce. Co mam proverit jako prvni? Odvzdusnit nebo tak neco? Francisi??Na snehu je to docela problem je to jak na sanich a navic mi nefacha rucka.

Uživatelský avatar
GeRoX
Příspěvky: 2113
Registrován: 12. 03. 2003 14:09
Bydliště: Praha

Příspěvek od GeRoX » 06. 01. 2004 11:07

ja mel totez...vycistil jsem zadni brzdice a ted pomalu lezu pres predni sklo... :lol: 8)

vycistil = rozebral vycistil promazal
Obrázek

Uživatelský avatar
Havran
Příspěvky: 286
Registrován: 25. 07. 2003 09:25
Bydliště: Praha - Zbraslav
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Havran » 06. 01. 2004 11:23

GeRoX píše:ja mel totez...vycistil jsem zadni brzdice a ted pomalu lezu pres predni sklo... :lol: 8)

vycistil = rozebral vycistil promazal

Hmm. mohl bych to skusit ale nevim co kde a jak. Rozebraní brzdy jsem uz mel v předu. Kde si ty brzdice vycistil?

Uživatelský avatar
Havran
Příspěvky: 286
Registrován: 25. 07. 2003 09:25
Bydliště: Praha - Zbraslav
Kontaktovat uživatele:

Re: Zadní brzdy - kotouce

Příspěvek od Havran » 06. 01. 2004 11:39

Havran píše:Na snehu jsem to nemohl neskusit kdyz brzdim tak se zablokujou obe prední ale zadní kola jako by vubec nebrzdili a to tam sou kotouce. Co mam proverit jako prvni? Odvzdusnit nebo tak neco? Francisi??Na snehu je to docela problem je to jak na sanich a navic mi nefacha rucka.

Chtel jsem se zeptat odborníka přes brzdovou soustavu Kdo. ne francise sorac, nechci tim rict že franciss neni odbornik

Uživatelský avatar
ondra_m
Site admin
Příspěvky: 2704
Registrován: 11. 02. 2003 20:27
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ondra_m » 06. 01. 2004 12:08

1) Sundáš kolo
2) povolíš dvě 19ky nebo 17ky teď nevím :-) co držej brzdič na rameni
3) sundáš ho
4) vyndáš destičky
5) vyskoušíš, esli se hýbe prasátko a ten protikus
6) očistíš, namažeš nějakým tuhým mazadlem (nejlépe pod gumičkou) všechny hejbací části
7) a opačným postupem to namontuješ

Případně skus nějakým odmašťovadlem odmastit kotouče, jestli na to budeš šmatat zamaštěnejma rukama :)
Ondra ex.M-Fahrer

Uživatelský avatar
ondra_m
Site admin
Příspěvky: 2704
Registrován: 11. 02. 2003 20:27
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ondra_m » 06. 01. 2004 12:14

Zapoměl jsem jako první to skus odvzdušnit. (než budeš dělat to nahoře)

Jestli nevíš jak napíšu postup, jsou potřeba 2 lidé.

Jeden sedí na místě řidiče a šlape na brzdu.
Druhej si hraje s odvzdušňovacím šroubem.

Prvý 3x pořádně slápne na brzdu a pak jí drží sešlápnutou až dole.
Druhý povolí odvzdušňovací šroub.
Poté co prvnímu pedál klesne až na podlahu.
Druhý utáhne šroub.
Dolejt brzdovku.

A minimálně 3x znova, spíše vícekrát. Nejlépe do té doby, než začne vytékat nová čistá brzdovka. Poznáš podle barvy.

Samo, že nejlépe na všech 4 kolech.
Ondra ex.M-Fahrer

Uživatelský avatar
Havran
Příspěvky: 286
Registrován: 25. 07. 2003 09:25
Bydliště: Praha - Zbraslav
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Havran » 06. 01. 2004 12:17

To budu zkusit protoze ostatni veci vypadaj ciste. Tak Danke Dam vedet jestli to pomohlo.

Uživatelský avatar
ondra_m
Site admin
Příspěvky: 2704
Registrován: 11. 02. 2003 20:27
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ondra_m » 06. 01. 2004 12:19

Jo a ruční brzda :-)

Při sundaném třmenu sundat kotouč, kouknout se, vyčistit, promáznout prasátko. Neumazat buben a pakny.

Seštelovat lanka - jsou na to matky u ruční brzdy - pod tím krytem.
Ondra ex.M-Fahrer

Uživatelský avatar
Havran
Příspěvky: 286
Registrován: 25. 07. 2003 09:25
Bydliště: Praha - Zbraslav
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Havran » 06. 01. 2004 12:22

ondra_m píše:Jo a ruční brzda :-)

Při sundaném třmenu sundat kotouč, kouknout se, vyčistit, promáznout prasátko. Neumazat buben a pakny.

Seštelovat lanka - jsou na to matky u ruční brzdy - pod tím krytem.
Ty matky jsou prave na doraz :roll:

Uživatelský avatar
kdo.
Příspěvky: 651
Registrován: 02. 04. 2003 06:18
Bydliště: Odolena Voda

Re: Zadní brzdy - kotouce

Příspěvek od kdo. » 06. 01. 2004 12:42

Havran píše:.....Chtel jsem se zeptat odborníka přes brzdovou soustavu Kdo. ne francise sorac, nechci tim rict že franciss neni odbornik
Ondra už to popsal.
:lol: přes brzdovou soustavu, resp. zadní brzdy jsem fakt odborník. Znám ji tzv. do posledního šroubku, ale....... bubnovou :oops: takže kotouče jen co vím. Toto ale ví každy, kdo má kotouče vzadu lépe než já.
Na rozdíl od bubnů má kotoučová zadní náprava dva nezávislé okruhy: provozní kapalinovou, která je principielně i konstrukčně stejná jako přední, jen menší a ruční , která nemá vazbu na pístky provozní brzdy, jako např. Lancia, Fiat aj, ale má v náboji kola pod kotoučem v prostoru, kam se zašroubovávají kolové šrouby svoje malé pakny, jako bubnová brzda, je ovládaná přes lanko a takové soupáčí se seřizovací růžicí a ty pakny brzdí o vnitřní stěny kotouče.
Pro rozchození provozní brzdy platí v plném rozsahu to, co jsem ti říkal na čerňáku. Uvolnit brzdiče z čepů třmenu, vyndat destičky z třmenu a v brzdičích prověřit hybnost pístků, vytlačit (pozor na úplné vysunutí) pedálem, prohlédnout pod prachovkama povrch pístků, očistit, máznout WD a zatlačit zpět (násada kladiva a pod.), ev. opakovat pro rozpohybování. Očistit uložení destiček v třmenu, aby byly jen volně zasunuté a nedrhly a nepříčily se. To samé s vedením brzdiče po čepech na třmenu. Ev. zkontrolovat odvzdušnění soustavy.
Pro ruční brzdu musíš sundat kotouč (oodšroubuj dva šrouby, co drží třmen brzdy)a zase kontrola hybnosti lanka v bowdenu, převodného soupáčí a paken. Pak nasadit kotouč a seřídit nastavení ruční brzdy. Zatáhneš páku asi na pátý zub a dírou po kolovém šroubu otáčíš např. šroubovákem seřizovací růžicí, která rozevírá pakny až do nemožnosti otáčet kotoučem. potom na jemno šrouby na táhlech pod krytem u ručky. Snad jsem na nic nezapoměl, kdyžtak mě doplňte
Při provozu se doporučuje občas za jízdy na chvíli přitáhnout ruční brzdu, aby se pakny a dosedací plocha v kotouči obrousily a nekorodovaly. Osobně bych si zajel i na stolici znechat změřit účinnost.

Uživatelský avatar
DAN
Věčně nespokojený
Příspěvky: 3683
Registrován: 24. 07. 2003 11:35
Bydliště: Mrdákov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DAN » 06. 01. 2004 12:52

Jak často se má měnit brzdovka?
Já myslím každý 2-3 roky. Děláte to někdo? :D
Já jo.
Jinak zadek má brzdit určitě míň jak předek, ale ne zas takhle míň, to je hodně míň.
BMW The Ultimate Driving Machine

Uživatelský avatar
kdo.
Příspěvky: 651
Registrován: 02. 04. 2003 06:18
Bydliště: Odolena Voda

Příspěvek od kdo. » 06. 01. 2004 12:57

DAN píše:Jak často se má měnit brzdovka?
Já myslím každý 2-3 roky. Děláte to někdo? :D
Já jo.
Jinak zadek má brzdit určitě míň jak předek, ale ne zas takhle míň, to je hodně míň.
Myslím, že jsou předepsané dva roky. Já taky a stejně teče ze začátku mazut.
. Zadek má brzdit přiměřeně předku.

Uživatelský avatar
kdo.
Příspěvky: 651
Registrován: 02. 04. 2003 06:18
Bydliště: Odolena Voda

Příspěvek od kdo. » 06. 01. 2004 12:59

Havran píše:
ondra_m píše:Jo a ruční brzda :-)

Při sundaném třmenu sundat kotouč, kouknout se, vyčistit, promáznout prasátko. Neumazat buben a pakny.

Seštelovat lanka - jsou na to matky u ruční brzdy - pod tím krytem.
Ty matky jsou prave na doraz :roll:
Buď jsou pakny sedřený, nebo je blbě nastavená ta rozpěrná růžice u paken.

Uživatelský avatar
GeRoX
Příspěvky: 2113
Registrován: 12. 03. 2003 14:09
Bydliště: Praha

Příspěvek od GeRoX » 06. 01. 2004 12:59

Havran píše:
GeRoX píše:ja mel totez...vycistil jsem zadni brzdice a ted pomalu lezu pres predni sklo... :lol: 8)

vycistil = rozebral vycistil promazal

Hmm. mohl bych to skusit ale nevim co kde a jak. Rozebraní brzdy jsem uz mel v předu. Kde si ty brzdice vycistil?
ja si myslim ze ondra uz to dost detailne popsal...k odvzdusneni jen tolik ze dle mych zkusenosti chyba nebude tam ale v zadrenyhc brzdicech...

...co se rucky tyce a zas jen z me zkusenosti...pokud to jednou rozeberes uz v zivote ho nenastavis poradne...u me to znamena ze kdyz ho zatahnes tak se ti zastavi kola...ne jen "porzet karu pri parkovani" ... :twisted:
Obrázek

Uživatelský avatar
Havran
Příspěvky: 286
Registrován: 25. 07. 2003 09:25
Bydliště: Praha - Zbraslav
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Havran » 06. 01. 2004 13:07

Tak to je gut. Pockam si az bude priznivejsi pocasi a hned se do toho vrhnu. Akorat nevim jestli kdyz to zpravim jestli to auto este budu chtit prodat, a pak si koupim dalsi Pov. Ruc. a zase neprodam sakra. Jezdit s nefunkcni ruckou je docela opruz. este co tam mam dolejvat za kapalinu kdyz se me budou ptat?

Uživatelský avatar
ondra_m
Site admin
Příspěvky: 2704
Registrován: 11. 02. 2003 20:27
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ondra_m » 06. 01. 2004 13:10

Havran píše:Tak to je gut. Pockam si az bude priznivejsi pocasi a hned se do toho vrhnu. Akorat nevim jestli kdyz to zpravim jestli to auto este budu chtit prodat, a pak si koupim dalsi Pov. Ruc. a zase neprodam sakra. Jezdit s nefunkcni ruckou je docela opruz. este co tam mam dolejvat za kapalinu kdyz se me budou ptat?

DOT4


Jinak, já třeba ruční brzdu nepoužívám. Vůbec. :-) TAkže by mi to ani nevadilo :) Spíš by mi vadilo, že mám na autě něco špatně :)
Ondra ex.M-Fahrer

Uživatelský avatar
kdo.
Příspěvky: 651
Registrován: 02. 04. 2003 06:18
Bydliště: Odolena Voda

Příspěvek od kdo. » 06. 01. 2004 13:25

ondra_m píše: ......DOT4........
trošku upřesním, v podstatě jakýkoliv výrobce, ale musí mít tuto specifikaci (DOT4), tj. do 285°C.

Uživatelský avatar
Rotten
Příspěvky: 436
Registrován: 13. 03. 2003 15:10
Bydliště: Ostrov

Příspěvek od Rotten » 06. 01. 2004 18:35

Cau, presne tohle jsem taky resil. Takze 4xnove kotouce, komplet nova rucka (lanka, pakny), nova brzdovka, odvdusneno dle vyse napsaneho navodu. Po zajeti desticek - vysledek na pi*u. Mel jsem dojem ze ten zadek proste nebrzi. Na suchu to nebloknu ani omylem, na snehu na pedal musim dupnout vsi silou a po chvili se teda uraci zadni kola zablokovat (a to jenom nekdy). Jedu na technickou, borec to da na valce a kurna rikam si, tak to poletim supem ven. Ale borec na to slape a lebedi si jak ty brzdy jsou super. Rikam dyt ten zadek mi nebrzi, a von at se mrknu na ty budiky a vono to fakt brzdilo jak melo. Takze jsem dosel k tomu, ze i kdyz E30 ma vzadu kotouce, tak je to sestelovany tak, ze to zadkem jenom lehce pribrzduje. Docela skoda. Zadni kotouce jsou spis na paradu, pac brzdi na hovno a hrozne radi reznou. Jo nevite nekdo, kde se pro zadni brzdy reguluje tlak brzdovy kapaliny? Nikde jsem zadny regulator nenasel, takze to podle me je resene primo v brzdovem valci.

Uživatelský avatar
Hanis
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 2298
Registrován: 09. 06. 2003 11:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hanis » 06. 01. 2004 19:25

Nediv se, přední brzdy pohlcují až 70% celkového brzdného účinku a to že se nazablokují zadní kola je snad jedině dobře. Představ si jak jedeš 150 Km/h a šlápneš na brzdu, zadní kola se zablokují dřív jak přední a pak hodně štěstí. Inženíři v BMW asi věděli co dělaj :lol:
Lidi jsou zlí, lžou, mrdaj a kradou

Uživatelský avatar
kdo.
Příspěvky: 651
Registrován: 02. 04. 2003 06:18
Bydliště: Odolena Voda

Příspěvek od kdo. » 07. 01. 2004 07:24

regulátor to nemá, ale vím, že kdybych chtěl místo bubnů dát kotouče, tak bych musel zároveň vyměnit i hlavní brzd. válec, páč má u kotoučů zadní pístek menší průměr. Kdybych to nechal, tak mám zadek přebrzděnej a viz Hanis.

Odpovědět