
Volnoběžný ventil-funkce
Volnoběžný ventil-funkce
Tak jsem dneska vymontoval tenhle ventil abych ho zkontroloval popřípadě vyčistil. Vyčistil jsem ho benzinem a pak trosku prostříknul WDčkem . Když jsem se chtěl podívat pod černý kovový kryt jak popisoval DAN a popřípadě vyčistit, tak jsem zjistil, že rozebrat ho je prakticky nemožné. Zajmala mě funkce a když jsem viděl napsáno na nálepce 12V tak jsem běžel ke zdroji. Je tam konektor se třema kontaktama. Zjistil jsem, že ten prostřední je asi stálé plus a těma postranníma se řídí pouze zavírání či otevírání té vnitřní klapky. Myslel jsem, že tam funguje třeba plynulá regulace té klapky vzhledem k volnoběžným otáčkám, ale je to pouze elektromechanická klapka. Tudíž mi to příjde nesmysl to rozebírat, když to na zdroji funguje - teda se chci zeptat jestli to takhle má fungovat?! 

- DAN
- Věčně nespokojený
- Příspěvky: 3683
- Registrován: 24. 07. 2003 11:35
- Bydliště: Mrdákov
- Kontaktovat uživatele:
Já myslím, že to nemá čistě jen dvě polohy.
Už jenom malým natočením těch dvou nerozebiratelných částí se vše hodně změní.
Já to nevymyslel, nevím přesně jak to funguje.
Jen jsem rozebráním a vyčištěním komutátorku vyřešil problém s kolísáním volnoběžných otáček.
Před tím se mit to houpalo, nízký volnoběžný otáčky, potom v pohodě, motor nikdy nezakolísal, neškubal při doejzdu na vyšší rychlostní stupeň,..než se to asi tak po roce znova "zasvinilo".
Ale je to sázka do loterie, někdy se to nemusí podařit. Jednou jsem to dělal vícekrát, protože to furt bylo na prdeček.
No vlastně je pak dobrý nechat si seřídit směs. Stalo se mi, že až po seřízení směsi se to srovnalo na 100%. Protože, myslím, že tím ventilem jsem rozhodil poměr vzduchu a paliva. Skoro nikdy se to nepovede dát do 100% přesný polohy a na směs, si myslím, to má velkej vpliv.
Už jenom malým natočením těch dvou nerozebiratelných částí se vše hodně změní.
Já to nevymyslel, nevím přesně jak to funguje.
Jen jsem rozebráním a vyčištěním komutátorku vyřešil problém s kolísáním volnoběžných otáček.
Před tím se mit to houpalo, nízký volnoběžný otáčky, potom v pohodě, motor nikdy nezakolísal, neškubal při doejzdu na vyšší rychlostní stupeň,..než se to asi tak po roce znova "zasvinilo".
Ale je to sázka do loterie, někdy se to nemusí podařit. Jednou jsem to dělal vícekrát, protože to furt bylo na prdeček.

No vlastně je pak dobrý nechat si seřídit směs. Stalo se mi, že až po seřízení směsi se to srovnalo na 100%. Protože, myslím, že tím ventilem jsem rozhodil poměr vzduchu a paliva. Skoro nikdy se to nepovede dát do 100% přesný polohy a na směs, si myslím, to má velkej vpliv.
BMW The Ultimate Driving Machine
Zkoumal jsem to a je to jenom cívka s dvěma vinutími. Na zdroji jsem to zkoušel i třeba na 3V i přesto, že je to na 12V a funkci to mělo pořád stejnou. Bud zavřeno nebo otevřeno akorát to šlo na mín voltů pochopitelně pomaleji, ale nikdy se mi nepodařilo otočit tím o kousek nebo tak pomalu, aby se to třeba jenom přivřelo. Soudím tak z el. pokusů.
Právě proto bych chtěl vědět jak to vlastně funguje. - Napadlo mě jestli to nemá nějakou souvislost se spínačem na klapce, tudíž když má být motor v režimu "volnoběh", tak pouze řídící jednotka ovládá tuto klapku.
Právě proto bych chtěl vědět jak to vlastně funguje. - Napadlo mě jestli to nemá nějakou souvislost se spínačem na klapce, tudíž když má být motor v režimu "volnoběh", tak pouze řídící jednotka ovládá tuto klapku.
Ten volnobezny ventil je rizen pomoci PWM je to pulzne-sirkova modulace. Jde o to, ze se meni pomer: impulz/mezera. Pokud je PWM na obou krajnich kontaktech konektoru 50%, je ventil ve stredni poloze. Kdyz se na jednom dratu PWM zmensi a na druhem zvetsi, dojde k vychyleni rotoru ventilu, definovanym smerem. Predstav si to tak, ze se civky ve ventilu pretahuji. Z toho je jiste jasne, ze aby se ventil postavil do spravne polohy je nutne aby chodil lehce a mel v perfektnim stavu komutator, o kterym pise Dan. Uz hezky dlouho se pro tento ucel pouzivaji krokove motory, ktere tyto necnosti nemaji.
Snimac TPS na skrtici klapce je dulezity. Jednotka podle nej pozna, ze ma motor ridit ve volnobehu.
Snimac TPS na skrtici klapce je dulezity. Jednotka podle nej pozna, ze ma motor ridit ve volnobehu.
Neni treba hybat kloboukem, kazdy rozumime necemu jinemu.
Nahrazeni ventilu krokovym motorkem neni jednoduche. Z mechanickeho hlediska by to problem nebyl, vhodne provedeni znate. Pouzivaji se pro rizeni prutoku LPG. Je umisten na hadici mezi reduktorem a mixem. Problem je zcela odlisne rizeni. Vyzadovalo by to prevodnik nejlepe s procesorem, ktery by snimal PWM vysilane Motronicem a ovladal KM. Neni to neresitelne, ale nekdo by to musel udelat.
Vite co je TPS. Throtlle position sensor, throtlle body je teleso skrtici klapky. Je umisten na ose skrtici klapky. V mym aute (325i) ma dva spinace 1. poloha volnobeh, 2. poloha plny plyn. Vzhledem k jeho jednoduchosti nepredpokladam poruchovost a kazdy si muze jeho funkci snadno promerit.
U novejsich motoru je to potenciometr, ktery snima polohu klapky spojite. Myslim, ze M42 uz ma potak.
Nahrazeni ventilu krokovym motorkem neni jednoduche. Z mechanickeho hlediska by to problem nebyl, vhodne provedeni znate. Pouzivaji se pro rizeni prutoku LPG. Je umisten na hadici mezi reduktorem a mixem. Problem je zcela odlisne rizeni. Vyzadovalo by to prevodnik nejlepe s procesorem, ktery by snimal PWM vysilane Motronicem a ovladal KM. Neni to neresitelne, ale nekdo by to musel udelat.
Vite co je TPS. Throtlle position sensor, throtlle body je teleso skrtici klapky. Je umisten na ose skrtici klapky. V mym aute (325i) ma dva spinace 1. poloha volnobeh, 2. poloha plny plyn. Vzhledem k jeho jednoduchosti nepredpokladam poruchovost a kazdy si muze jeho funkci snadno promerit.
U novejsich motoru je to potenciometr, ktery snima polohu klapky spojite. Myslim, ze M42 uz ma potak.
- RedBaron
- Příspěvky: 540
- Registrován: 27. 02. 2003 09:03
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Batman píše:Neni treba hybat kloboukem, kazdy rozumime necemu jinemu.
Nahrazeni ventilu krokovym motorkem neni jednoduche. Z mechanickeho hlediska by to problem nebyl, vhodne provedeni znate. Pouzivaji se pro rizeni prutoku LPG. Je umisten na hadici mezi reduktorem a mixem. Problem je zcela odlisne rizeni. Vyzadovalo by to prevodnik nejlepe s procesorem, ktery by snimal PWM vysilane Motronicem a ovladal KM. Neni to neresitelne, ale nekdo by to musel udelat.
Vite co je TPS. Throtlle position sensor, throtlle body je teleso skrtici klapky. Je umisten na ose skrtici klapky. V mym aute (325i) ma dva spinace 1. poloha volnobeh, 2. poloha plny plyn. Vzhledem k jeho jednoduchosti nepredpokladam poruchovost a kazdy si muze jeho funkci snadno promerit.
U novejsich motoru je to potenciometr, ktery snima polohu klapky spojite. Myslim, ze M42 uz ma potak.
Batman: Opravdu tam máš polohu plný plyn (cvakne stejně jako při vytažení z volnoběžné polohy)? Já to u svého nepozoruji (Motronic).
DAN: Jestliže používáš WD40, ani se nedivím, to je přímo magnet na špínu. Při mnohých aplikacích jsem ho vyměnil za silikonový olej, v případě ventilu bych to asi vyčisti benzínem a nechal tak.
Škoda Octavia kombi + Suzuki GSX-1300R Hayabusa
Ex: [E30] 325i Cpe [E24] 635CSi [E34] 540iA [E34] 524td [E34] 525i [E34] 525i 24V [E32] 735iA [E46] 330dT
Ex: [E30] 325i Cpe [E24] 635CSi [E34] 540iA [E34] 524td [E34] 525i [E34] 525i 24V [E32] 735iA [E46] 330dT
- DAN
- Věčně nespokojený
- Příspěvky: 3683
- Registrován: 24. 07. 2003 11:35
- Bydliště: Mrdákov
- Kontaktovat uživatele:
Já WDéčko nepoužívám. Mám takovou spešl vodičku od opraváře el. motorů, přímo na komutátory. Od něho vím takový ty kravinky, jako, že škrábání šmirglem je na hovno,...RedBaron píše: DAN: Jestliže používáš WD40, ani se nedivím, to je přímo magnet na špínu. Při mnohých aplikacích jsem ho vyměnil za silikonový olej, v případě ventilu bych to asi vyčisti benzínem a nechal tak.
O WDéčku psal Miguel.
BMW The Ultimate Driving Machine
- RedBaron
- Příspěvky: 540
- Registrován: 27. 02. 2003 09:03
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Ondra: Ale je to potenciometr, ne?ondra_m píše:RedBaron píše: Batman: Opravdu tam máš polohu plný plyn (cvakne stejně jako při vytažení z volnoběžné polohy)? Já to u svého nepozoruji (Motronic).
Máš ho tam určitěje to udělané jiným způsobem,není to klasický mikrospínač.
Je to sepnuto cca 10-20 stupňů od koncové až do konce.
Škoda Octavia kombi + Suzuki GSX-1300R Hayabusa
Ex: [E30] 325i Cpe [E24] 635CSi [E34] 540iA [E34] 524td [E34] 525i [E34] 525i 24V [E32] 735iA [E46] 330dT
Ex: [E30] 325i Cpe [E24] 635CSi [E34] 540iA [E34] 524td [E34] 525i [E34] 525i 24V [E32] 735iA [E46] 330dT
Je to tak.ondra_m píše:Ono si to skus proměřit multimetrem.
Ta fukncionalita je opravdu taková, že ř.j. pozná 3 stavy:
1) klapka zavřená
2) klapka "nějak" otevřená
3) klapka plně otevřená
Potenciometr tam není.
Na mým autě jsem akorát zjistil. že poloha "plně otevřeno" byly odpojená na konektoru (jednopinovým originálním) v kabeláži u ŘJ.
K čemu tam ta poloha je?
Proč se odpojuje?
- RedBaron
- Příspěvky: 540
- Registrován: 27. 02. 2003 09:03
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
V té poloze ŘJ kašle na hodnoty z AFM a lambdy a do motoru leje benzín plným proudem.Venca píše:Je to tak.ondra_m píše:Ono si to skus proměřit multimetrem.
Ta fukncionalita je opravdu taková, že ř.j. pozná 3 stavy:
1) klapka zavřená
2) klapka "nějak" otevřená
3) klapka plně otevřená
Potenciometr tam není.
Na mým autě jsem akorát zjistil. že poloha "plně otevřeno" byly odpojená na konektoru (jednopinovým originálním) v kabeláži u ŘJ.
K čemu tam ta poloha je?
Proč se odpojuje?
Škoda Octavia kombi + Suzuki GSX-1300R Hayabusa
Ex: [E30] 325i Cpe [E24] 635CSi [E34] 540iA [E34] 524td [E34] 525i [E34] 525i 24V [E32] 735iA [E46] 330dT
Ex: [E30] 325i Cpe [E24] 635CSi [E34] 540iA [E34] 524td [E34] 525i [E34] 525i 24V [E32] 735iA [E46] 330dT