Zdravím všechny,
po nápravě předchozích problémů (popsáno v tématu níže Motor M40 - problémy po servisu) se potýkám s ještě jednou nepříjemnou věcí.
Úplně na začátek pro ujasnění - jedná se o motor M40, čtyřvál, rok výroby 1991, obsah 1795, výkon 83kW/113 koní, vstřikování Motronic.
Po každém vyřazení rychlosti na neutrál (třeba při dojíždění ke světlům, nebo výjezdu z dálnice, atd.) mi ručička na otáčkoměru sjede až skoro pod 500 ot/min, je cítit, že se motor zatřese, pak se ručička vrátí o kousek výš a ustálí se cca. 2 mm nad ryskou 500 ot/min a jsou přitom cítit lehké vibrace jako by ten volnoběh neběžel úplně hladce. Tenhle jev se projevuje výrazněji při více zahřátém motoru, typicky v situaci, kdy byl motor delší dobu ve výkonu (souvislá jízda dálniční 130 km/h), nebo při popojíždění v koloně. Už se mi i párkrát stalo, že motor v tom propadu otáček po zatřesení úplně chcípnul. Naopak po nastartování, než se motor zahřeje, k tomu nedochází vůbec.
Zaráží mě na tom i ta hodnota těch volnoběžných otáček - lehce nad 500 podle otáčkoměru, přitom podle příručky "Jak na to" by u tohoto motoru měly být volnoběžné otáčky na úrovni 800 +-40.
V souvislosti s tím mi není jasná další věc - ve stejné příručce je psáno, že u Motronicu jsou volnoběžné otáčky řízeny elektronicky regulátorem a nejde je nastavovat, přitom o dvě stránky dřív na schématu Motronicu je vidět položka Seřizovací šroub počtu volnoběžných otáček. Nevíte někdo jak je to doopravdy?
Pokud se volnoběžné otáčky seřídit dají - bylo by řešení je nastavit na tu tabulkovou hodnotu?
Pokud se volnoběžné otáčky seřídit opravdu nedají, kde jinde by mohla být chyba?
Díky za každé nakopnutí správným směrem
Honza
Zakolísání volnoběžných otáček po vyřazení na neutrál - motor M40
-
- člen E30.cz
- Příspěvky: 30
- Registrován: 05. 09. 2017 09:36
Re: Zakolísání volnoběžných otáček po vyřazení na neutrál - motor M40
Da se hybat s dorazem skrtici klapky, to pak ma vliv na volnobeh kterej je jinak rizenej krokovym moturkem. Chyba muze byt kdekoliv. Zkontroluj tesnost celyho saciho potrubi, kvolnobeznej moturek, cidlo polohy klapky, atd
-
- člen E30.cz
- Příspěvky: 30
- Registrován: 05. 09. 2017 09:36
Re: Zakolísání volnoběžných otáček po vyřazení na neutrál - motor M40
Tak se zkontrolovalo sací potrubí a vyměnily se dvě hadice, které byly už postarší a byly tam různé netěsnosti.
Výsledný efekt se posunul do opačného extrému - studený motor má volnoběh okolo 1500 ot/min., po zahřátí to klesne na 1000 ot/min., ale ty otáčky nejsou stabilní, motor si co cca. 2 vteřiny sám přidává a zase ubírá, takže to kolem těch 1000 ot/min. pořad lehce kolísá - je to slyšet "uchem" i vidět na otáčkoměru.
Setkal jste s tím už někdo? Dá se z toho nějak vyvodit pravděpodobný původce takového chování?
Díky za inspiraci
Honza
Výsledný efekt se posunul do opačného extrému - studený motor má volnoběh okolo 1500 ot/min., po zahřátí to klesne na 1000 ot/min., ale ty otáčky nejsou stabilní, motor si co cca. 2 vteřiny sám přidává a zase ubírá, takže to kolem těch 1000 ot/min. pořad lehce kolísá - je to slyšet "uchem" i vidět na otáčkoměru.
Setkal jste s tím už někdo? Dá se z toho nějak vyvodit pravděpodobný původce takového chování?
Díky za inspiraci
Honza
Re: Zakolísání volnoběžných otáček po vyřazení na neutrál - motor M40
Proměřil bych senzor klapky.
Už si to přesně nepamatuju ale na určitych pinech má být určity odpor.
A to při volnoběhu-otevřené klapce-při uplném otevření.
Když hodnoty nesedí musí se senzor natočenim nastavit tak aby odpory byly spravně.
Na dorazový šroubek bych nemakal.(jestli je zakaplý barvou)
Jestli na něho už někdo hrabal tak klapku šeštelovat při zavřené klapce na hodnotu 0.05mm
Už si to přesně nepamatuju ale na určitych pinech má být určity odpor.
A to při volnoběhu-otevřené klapce-při uplném otevření.
Když hodnoty nesedí musí se senzor natočenim nastavit tak aby odpory byly spravně.
Na dorazový šroubek bych nemakal.(jestli je zakaplý barvou)
Jestli na něho už někdo hrabal tak klapku šeštelovat při zavřené klapce na hodnotu 0.05mm
Re: Zakolísání volnoběžných otáček po vyřazení na neutrál - motor M40
"Jak na to" str. 98
Ano. Otáčky jsou dané řj.
Ano. Otáčky jsou dané řj.
- alkaba
- Příspěvky: 2329
- Registrován: 11. 01. 2010 00:25
- Bydliště: Štramberk (Severní Morava)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zakolísání volnoběžných otáček po vyřazení na neutrál - motor M40
Na M40 je na klapce třípolohový spínač ne? Volnoběh/ částečný plyn/ plný plyn (idle/cruise/ WOT). Ujisti se, že je na volnoběhu se zavřenou klapkou snímač v poloze "volnoběh" a ne v režimu "cruise". Pokud to bude furt na prd, tak zkontroluj volnoběžný ventil (usazeniny atd.) a potom samozřejmě váha vzduchu, která už bude po 30+ letech prostě vyšoupaná.