Stavba M20 a související věci se stavbou

Co a jak opravit v E30? Standardní servisní úkony. A podobně.
Uživatelský avatar
extreme
Příspěvky: 1039
Registrován: 02. 01. 2006 10:55
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Stavba M20 a související věci se stavbou

Příspěvek od extreme » 12. 01. 2014 21:04

Omlouvám se snad n ikoho nepobouří, že jsem toto umístil sem. Odeslal jsem příspěvek, ale ještě nemám uvolněno zakládání témat v sekci technika. Chtěl bych poprosit o vaše zkušenosti, kdo má, i konkrétní výrobce, progrmak vačce a pokud někdo má postřehy k samotné stavbě 2,7i nepohrdnu. Projižděl jsem to tu... našel jsem celkově několik témat ohledně této zaležitosti, ale jednak informace nejsou nikde sjednocené , jedná se vždy o útržky.... dál mě zajímá 2,7i je totožné s ostrou etou, či zde se jedná ještě o něco trochu jiného. Případně která varianta je lepší.
Naposledy upravil(a) extreme dne 16. 01. 2014 23:49, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Weaver
Příspěvky: 114
Registrován: 23. 08. 2011 19:21

Příspěvek od Weaver » 12. 01. 2014 23:16

Eta je ekonomickej motor s (všechno je relativní) vysokým obsahem, vysokým krouťákem a nízkou spotřebou a výkonem.
Pokud se ostrou etou myslí Eta z roku 88 (ten novější Motronic, hlava 2.5 s většíma ventilama, kanálama, vypouklýma pístama, dual výfukem a omezovačem 5.300 ot./min.), pak je 2.7i hodně podobný. Sám nevim co konkrétně je tady označováno za ostrou etu.

Základní přestavba Ety na íčko se dělá kombinací Bloku B27 a komponentů B25 (Hlava, sání, písty atd...) a použitím ičkové řídící jednotky B25 Motronic 1.1/1.3 (základní omezovač myslím 6.500 ot./min).
Zkusim to nějak rychle shrnout.

Pro stavbu m20 2.7i je víc možností, v závislosti na kombinaci hlavy a pístů - B27 / B25
Podle toho, jaký písty a hlava se použijou, bude základní výsledek následující:

B27 hlava, B27 písty - komprese 9.0:1 - skvělej krouťák, nic moc akcelerace
B25 hlava, B27 písty - komprese 8.4:1 - dobrej krouťák, dobrá akcelerace - nejlepší pro turbo
B25 hlava, super eta písty - komprese 8.5:1 - skvělej krouťák, skvělá akcelerace (celkově asi nejlepší možnost i z hlediska následného prodeje takto upravenýho motoru)

Pozn.: super eta je B27 z roku '88, má jakoby vypouklý hrany. MOŽNO VIDĚT TADY

1982-87 Eta má řízení motoru Motronic 1.0 (35 pinová zásuvka)
Pozdější ročníky už by, tuším, měly mít Motronic 1.1/1.3 - tak jako B25 (55 pinová)

Pokud se použije řídící jednotka která dovolí točit motor přes 5.000 ot/min., buď musí být použita i B25 hlava, nebo je nutný na Eta hlavu přidat dvojitý pružiny na ventily. Eta má jen jedno péro/ventil a nevydrží víc jak 5.300 ot/min.
Dále v případě upgradu na Motronic 1.1/1.3 a zachování Eta hlavy je možnost použití B25 vačky, ale je potřeba do Eta hlavy vyvrtat 3 další mazací kanálky.

V případě upgradu na Motronic 1.1/1.3 je potřeba z íčka:
Sání, klapka, vstřiky, měřič množství nasátýho vzduchu (lidově váha vzduchu), regulátor tlaku paliva (3 bary), všechny řemenice (ventilátor, vodní pumpa, klika), řemeny, uložení termostatu, řídící jednotka, veškerá kabeláž, čidla a senzory, zapalovací kabely.

Dál se dá z B25 použít:
ventildekl, setrvačník, výfuk, topení a expanzka, přívod paliva, brzdovej posilovač, 90A alternátor.


ROZDÍL V ŘÍDÍCÍCH JEDNOTKÁCH

Toto je jen základ, možností je spousta.
Někdo tu zkoušel i hlavu z B20, ale myslim že to moc dlouho nevydrželo.
Dá se taky použít klika z 2.4 TD, je kovaná a víc vydrží, to se hodí, obzvlášť v případě čipování jednotky a posunutí omezovače za hranici 7.000 ot./min.
Vstřiky M30B28, různý vačky (hrana je prý někde u 286°), různý čipy jednotky, komprese... myslim že se dá vygooglit hodně úprav.

Snad to říkám dobře... kdyžtak mě někdo opravte.
Naposledy upravil(a) Weaver dne 12. 01. 2014 23:30, celkem upraveno 1 x.
E28 525e

Uživatelský avatar
extreme
Příspěvky: 1039
Registrován: 02. 01. 2006 10:55
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od extreme » 12. 01. 2014 23:23

Co mám k dispozici :
Motor 2,3
motor 2,5
motor 2,7
sadu pistu ze silne ety
2x kovana klika z m21 tot v rychlosti

Uživatelský avatar
extreme
Příspěvky: 1039
Registrován: 02. 01. 2006 10:55
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od extreme » 12. 01. 2014 23:32

Samozřejmě v regálech vyhrabu i vstřiky z m30b35 ... tak trochu jsem se vsadil... mám určitý rozpočet a rád bych aby 2,7i povodila tyto motory ... m50b25, m30b35... mělo by se to šplhat cca 210-220koní ... pročítal jsem zde sáhodlouhé diskuse o tom, že 2,7i nevydržela nijak dlouho a ve většině případech odešla na spodek. Mojí sázkou bych měl dokázat opak a potenciál starého klasického old school m20. Podotýkám sázka nezahrnuje oturbené motory. jde čistě jenom o atmosferu.

Uživatelský avatar
extreme
Příspěvky: 1039
Registrován: 02. 01. 2006 10:55
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od extreme » 12. 01. 2014 23:37

Ještě .. mám takové tušení, že jsem kdysi četl článek, tuším zde na foru, kde se uvádělo, že při stavbě ostré ety se snižoval blok asi o 2 mm...
základní suroviny na sestavení slušného mechanického základu bych měl mít pohromadě.. finální odlazení na brzdě a program neopomenu. Ještě pokud má někdo zkušenosti s ostrou vačkou případně dodavatel té oné vačky.

Uživatelský avatar
Weaver
Příspěvky: 114
Registrován: 23. 08. 2011 19:21

Příspěvek od Weaver » 12. 01. 2014 23:47

To broušení bloku je závislý na pístech co tam dáš
Zkusil bych B25 hlavu, zvětšit kanály, snížit ale nevim okolik. B25 vačku udělat na těch cca 286 stupňů, nebo jinou custom vačku. Vstřiky 2.8. Upravenou jednotku 2.5
Já sem tu kdysi na fóru vychytal ŘJ přímo na ostřejší etu s upraveným programem (předstih, dávkování, omezovač 7.000), ale jelikož sem chudej student tak sem se k tomu eště nedostal. Prodat ji neprodám, ale pučit můžu :D taky by mě zajímalo co to s tím udělá.
Ale jak sem psal, s těmahle věcma musíš vyměnit i ty komponenty. Mě se zdá nejsložitější část celá ta elektronika. pokud teda nemáš Etu už s tim novějším Motronicem. dá se zjistit jednoduše podle zástrčky...
Ale já sám sem tohle nikdy nestavěl. zatím teda.
E28 525e

Uživatelský avatar
pragdejf
Příspěvky: 760
Registrován: 25. 06. 2010 18:38
Bydliště: prágl

Příspěvek od pragdejf » 13. 01. 2014 09:33

kdyz sem slysel ty zvesti o problemech na klice, nebude jednodussi postavit M20B28? optimalne s i řj z M50B25 a elektrikou? sice mrdarna, ale zase znatelnej pokrok (cidlo klepani, rozdelovac pryc). sice to na tom motoru bude poznat, ale to je asi jedno, ne?
E34 525iT. ale je to nekonecnej pribeh. sekery koupeny, hura na renovaci, opraveno, jde se lakovat. M50B30TU stroker v pozvolné výrobě...

Uživatelský avatar
MattyX
Příspěvky: 12535
Registrován: 06. 07. 2008 17:31
Bydliště: Zatáčka před Wídňou - Štatl - Vopičí hory

Příspěvek od MattyX » 13. 01. 2014 10:03

Na nějaký hokusypokusy s 2.7 bych se vykašlal... klikovka z ETY není dělaná na pístovou rychlost při 7000ot. Vydrží,ale jak dlouho tot otazkou. Klika z TD - dá se, ale zase váha navíc, chtěla by rovnou odlehčit - další peníze.
Řešení? singvanos klikovka z M52B28 - jako bonus máš i větší zdvih.

Písty - ideální je dát písty z 24v motoru a při stavbě 2.8 z M54B30, pak jedině z nekatové ETY který jsou uplně rovný a pro dosažení komprese asi ideální. Nebo uplně custom písty - zase pytel peněz

Stavím něco podobnýho, a hlava snížená na maximum a píst o 0.5mm přiblíženej k hlavě a mám kompresy 10.5:1 a to je dost na hranici B25 pístů, který jsou špatně tvarovaný a píst je nebezpečně blízko hlavě. Řešením je úprava B25 pístů který s ostrou vačkou stejně MUSIŠ upravit - prohloubit vybraní pro ventily a a celkově je snížit - ale tohle zase je zbytečná práce, protože můžeš sehnat písty z M54.

Stejně to celé skončí na tom, že nenajdeš solidní blok pro to, aby jsi do něho poskládat nějaké písty, aby to nějak jelo.

Celkem mě zaujaly písty z M43b19 ale nevím jak to bude vycházet z přesahem pístu atd. a zvětšit vrtání na 85mm - nebo z uplně jinýho motoru :)

Vstřiky z B35 - zbytečně rozežraný - idelka nějaký 190ccm asi spíše - dále je otázkou jednotka na který to běží, mapa, tlak atd. protože není umění tam narvat bohatou směs, ale aby to jelo na optimální směsy - ideálně AFR budík

Vačka stejně víc jak 288 nemá cenu - pracovní rozsah teto vačky je někde nad tvým omezovačem, takže postačí i nějaká 272 ;)

pružinky červeno žlutý a dvojitý - zvládnou 7000rpm

Stejně to nedají koníci v hlavě, budou ti praskat- ale jak to budeš dělat každou sezonu ani ti to pak nepřipadne :)

Sací kanály se dají upravit, ale na hlavě jeté milion let bych to nedělal, většina lidí koupí za 19tis novou hlavu a tam se dá jít do extrému, ale pořád je to jenom hliník - zvětšoval jsem zatím do 1-2mm max v neužším místě a víc to nedám, priorita je spolehlivost hlavně a spíše jsem šel cestou optimalizace sání a hlavy a kanály vyčistil.

Je to vývoj, dvakrát něco složíš a pořád to nebude ono, bdueš se v tom hrabat a bůh ví co :) Primárně je potřeba mít standartní věci v top stavu, pak se dá ladit dál :)
Strongflex - E30,E36,E46,E90 a i jiné značky ! pro info o cenách a dodání SZ
Obrázek

http://www.piston.cz-Service&Performance partner
https://youtu.be/VmWfNjhhCH8

Uživatelský avatar
MattyX
Příspěvky: 12535
Registrován: 06. 07. 2008 17:31
Bydliště: Zatáčka před Wídňou - Štatl - Vopičí hory

Příspěvek od MattyX » 13. 01. 2014 10:04

pragdejf píše:kdyz sem slysel ty zvesti o problemech na klice, nebude jednodussi postavit M20B28? optimalne s i řj z M50B25 a elektrikou? sice mrdarna, ale zase znatelnej pokrok (cidlo klepani, rozdelovac pryc). sice to na tom motoru bude poznat, ale to je asi jedno, ne?
kam zabuduješ u M20 čidlo vačky a jakou úpravu na vačce bys udělal aby to fungovalo??
Strongflex - E30,E36,E46,E90 a i jiné značky ! pro info o cenách a dodání SZ
Obrázek

http://www.piston.cz-Service&Performance partner
https://youtu.be/VmWfNjhhCH8

Uživatelský avatar
pragdejf
Příspěvky: 760
Registrován: 25. 06. 2010 18:38
Bydliště: prágl

Příspěvek od pragdejf » 13. 01. 2014 12:21

je to pořád jenom vačka a na ni čumí čidlo. vzhledem k tomu, že rozdělovač "zmizí a bude zmizelej", tak bych to vpáchal někam tam. ani bych to neviděl jako ňákou zásadní strojírenskou výrobu, ty už si poradíš, máš na to celou zimu. :lol: co, máš brouka v hlavě?
E34 525iT. ale je to nekonecnej pribeh. sekery koupeny, hura na renovaci, opraveno, jde se lakovat. M50B30TU stroker v pozvolné výrobě...

Uživatelský avatar
MattyX
Příspěvky: 12535
Registrován: 06. 07. 2008 17:31
Bydliště: Zatáčka před Wídňou - Štatl - Vopičí hory

Příspěvek od MattyX » 13. 01. 2014 12:36

Samo že nad tímto jsem už přemýšlel, ale pokud jdeš cestou vývoje, kdy ten motor ma stejně úplně jine parametry, ze jsou nutné zásahy do RJ tak je si myslím lepší jít cestou úplně jiné jednotky. Kdyby to bylo asi ready, někdo by to zkusil, ale nenašel jsem nikde nic moc podobnýho...
Strongflex - E30,E36,E46,E90 a i jiné značky ! pro info o cenách a dodání SZ
Obrázek

http://www.piston.cz-Service&Performance partner
https://youtu.be/VmWfNjhhCH8

Uživatelský avatar
extreme
Příspěvky: 1039
Registrován: 02. 01. 2006 10:55
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od extreme » 13. 01. 2014 12:50

Což se týká té klikovky .... použiju tu kovanou a půjde na odlehčení. Co se týká těch pístů tak jsem rozložen na molekuly.. koukám, že asi bych se ještě divil, kdyby jsem každý kdo to má postavené nebo to postavil napsal vlastní zkušenost a stavební materiál.
Když se povede sázku vyhrát a motor by se jevil jako povedenej kousek za kterej nebude třeba se stydět určitě ho zde nabídnu případným klubákům za nějakou smluvní cenu s kompletním popisem z čeho bude postavený kvůli servisu.

Uživatelský avatar
MattyX
Příspěvky: 12535
Registrován: 06. 07. 2008 17:31
Bydliště: Zatáčka před Wídňou - Štatl - Vopičí hory

Příspěvek od MattyX » 13. 01. 2014 14:20

Stavební materiál moc Novej nevymyslis, protože tech kombinaci je fakt hodně - pokud vycházíme z komponentu BMW.
Nevidím důvod používat TD klikovku, která je ze stejnýho matrose jako ta b28 a i tu můžeš odlehcit, a pak nechat dynamicky vavazit. Dbilas na klikovkach jde hodně do extrému, kdy protizávaží jsou fakt žiletky, ale porad musíš volit cestu kompromisu, protoze ti tam budou padat otáčky jako hrušky ze stromu,vysokej volnobeh atd.
Klidně pak davej fotky, taky to sypu do klubovek, protože pak ty informace někdo hledá a nedají se najít...
Strongflex - E30,E36,E46,E90 a i jiné značky ! pro info o cenách a dodání SZ
Obrázek

http://www.piston.cz-Service&Performance partner
https://youtu.be/VmWfNjhhCH8

Uživatelský avatar
pragdejf
Příspěvky: 760
Registrován: 25. 06. 2010 18:38
Bydliště: prágl

Příspěvek od pragdejf » 13. 01. 2014 14:23

je to stale jenom motor, nehledal bych v tom zadnou vědu. no uvidime, jak dlouho mi bude trvat kompletace ty M50B30TU, ale jestli to pojede, tak se budu bít v prsa 8) otazka je jak dlouho.

jinak moc bych se do rezani do klikovy nepoustel, kdyz to ta klikovka vzda, tak sebou toho muze vzit docela dost.o kolik vic ta klika vazi? asi by stacilo poradne ubrat na setrvaku, na ty klice je vsechna hmota docela blizko osy otaceni, zas takovy drama to nebude.
E34 525iT. ale je to nekonecnej pribeh. sekery koupeny, hura na renovaci, opraveno, jde se lakovat. M50B30TU stroker v pozvolné výrobě...

Uživatelský avatar
MattyX
Příspěvky: 12535
Registrován: 06. 07. 2008 17:31
Bydliště: Zatáčka před Wídňou - Štatl - Vopičí hory

Příspěvek od MattyX » 13. 01. 2014 15:44

no na setrváku není jak moc ubrat, když ho rozvrtáš na sračky tak se dostaneš na 3.7kg, ale do toho už bych nešel...

Jinak tu upravu klikovky bych pojal maximálně v této podobě,možná i méně:

Obrázek

JJ, je to jenom motor, ale pořád může bežet tak a nebo taky onak :)
Strongflex - E30,E36,E46,E90 a i jiné značky ! pro info o cenách a dodání SZ
Obrázek

http://www.piston.cz-Service&Performance partner
https://youtu.be/VmWfNjhhCH8

Uživatelský avatar
VendaHK
člen E30.cz
Příspěvky: 2814
Registrován: 21. 08. 2007 20:17
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od VendaHK » 13. 01. 2014 16:08

hodne stesti.-)

jinak bych tak uplne nerekl Vojto Martin jezdil nejakou dobu na serieve ete a tocil stim 7000 a vydrzela.-)
EX-Ford Sierra 2,0 DOHC---
EX-BMW E39 TOUR 525TDSA (na tahaní třici)---
EX-BMW E36 Touring 318i M43(celkem solidní vybava)
EX-BMW Z3 1,9 16V Cabrio...
EX-OPEL VIVARO
OPEL VIVARO WESTFALIA
BMW E30 COUPE M20B20 Race car.
SAM TIGER CAT E1 (komplet repase)

Uživatelský avatar
MattyX
Příspěvky: 12535
Registrován: 06. 07. 2008 17:31
Bydliště: Zatáčka před Wídňou - Štatl - Vopičí hory

Příspěvek od MattyX » 13. 01. 2014 17:20

No říkám, někomu drží, někomu ne :-) známýmu se pravidelně protaci ložisko v ojkach... letos nevyjel, asi ten motor skončí někde v koprivach ale jelo to pěkně, nějakou haluzi tam bylo 190ps při skoro všem sériovým :-D
Strongflex - E30,E36,E46,E90 a i jiné značky ! pro info o cenách a dodání SZ
Obrázek

http://www.piston.cz-Service&Performance partner
https://youtu.be/VmWfNjhhCH8

Uživatelský avatar
BOOST
E30.cz mecenáš
Příspěvky: 4835
Registrován: 07. 09. 2003 20:55
Bydliště: Někde kolem středu

Příspěvek od BOOST » 13. 01. 2014 22:14

Motorová elektrika z M50 Vanos implantovaná na upravenou M20 dokáže uřídit až překvapivě hodně. Na zahraničních fórech se o tom dá najít dost důkazů.
E30 340ic V8 6q- EX
E39 M5-AC Schnitzer shortshift, AC Schnitzer racing wheels type III 19", AC Schnitzer rear roof spoiler, AC Schnitzer ECU, AC Schnitzer suspension, LPG-power :twisted:
SUZUKI GSX-R 600 K6 - GSX-R 1000 K7 :twisted:

Uživatelský avatar
extreme
Příspěvky: 1039
Registrován: 02. 01. 2006 10:55
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od extreme » 13. 01. 2014 22:33

MattyX píše:Stavební materiál moc Novej nevymyslis, protože tech kombinaci je fakt hodně - pokud vycházíme z komponentu BMW.
Nevidím důvod používat TD klikovku, která je ze stejnýho matrose jako ta b28 a i tu můžeš odlehcit, a pak nechat dynamicky vavazit. Dbilas na klikovkach jde hodně do extrému, kdy protizávaží jsou fakt žiletky, ale porad musíš volit cestu kompromisu, protoze ti tam budou padat otáčky jako hrušky ze stromu,vysokej volnobeh atd.
Klidně pak davej fotky, taky to sypu do klubovek, protože pak ty informace někdo hledá a nedají se najít...
Ano jak jsem již psal, pokud se nebudu muset stydět za výsledek tak určitě se pokusím i sesmolit nějaký článek :-)

Uživatelský avatar
extreme
Příspěvky: 1039
Registrován: 02. 01. 2006 10:55
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od extreme » 13. 01. 2014 22:42

Máte nějakého ověřeného úpravce (motorárnu/brusírnu) nebo jak se tomu říká. ja spolupracuji s pár místníma a jednou pražskou firmou... ale pokud by někdo třeba nahodil i další kontakty nepohrdnu. Zákazníků co si navymejšlí blbůstky je plno a rad lidem vyjdu vstříc. O víkendu si projdu sklady opráším a očistím veškeré díly m20 a podobné a projdu si jejich stav, případně si nechám ověřit jejich stav měřítkama.

Jinak dneska jsem trávil čas v práci tím jak by se dalo jednoduše ověřit stav válců případně vložek v blocích motoru .. myslím ovalitu (zjistit nežádoucí elipsoujdy :-) ).

Odpovědět