promereni alternatoru mimo auto
promereni alternatoru mimo auto
prosim nevi nekdo jak by to slo zmerit, kdyz mam alternator mimo auto a potrebuju zjistit jestli je ok? staci aspon orientacne, myslim ze je ok, ale aby byla jistota... mel sem ho ve sklepe, a motor na kterym byl nemam tudiz nemuzu vyzkouset na aute..
Má to tuším výstup cca +14V (nebo 13,5), pak vstup pro regulaci (zpětná vazba taková) a zem. Musí se spojit ta regulace s výstupem a pak lze měřit napětí proti zemi. Dále lze testovat trochu lépe, když vlastníte štelovatelnej zdroj napětí. Připojíte si ho na vstup regulace a zem a dále měříte napětí mezi výstupem a zemí. Když bude napětí zdroje větší jak 14V (uvažujme ho za výstup altíku), pak na výstupu alternátoru bude menší napětí. Pokud bude napětí na zdroji menší jak 14V, tak napětí na altu bude zas větší. POZOR, při napětí cca 9V (střílím od boku, možná že už při 11) už může házet altík např 60V
. Tím se důkladně otestuje funkce regulátoru - to je takovej ten šmejdek s kartáčema na dvou šroubkách.
No jinak na autě to lze zjistit dost jednoduše, jen se nakopne a změří napětí na baterkce a pokud jsou i tak nejasnosti, tak se zapojí (šikovně) A-metr ke kladnému polu baterky a bude se zjištovat jestli teče proud ze soustavy do baterie, to se pozná podle polarity na A-metru.
Ještě tam bejvá foliovej kondík, je tam pro vyhlazení špiček usměrněného střídavého napětí (ano altík je vlastně zdroj stř. proudu - kupodivu). Ten vydrží celkem dost - nefunkčnost se pozná např rušením radia vysokými frekvencemi. Nebo také na osciloskopu, že
_____________________________________________________________
Edit: ted mi to došlo
, problém bude jak s nim točit
. No takže bud nechat na autě na rovodu a odpojit od elektřiny ( pojedete celou dobu z baterie), anebo jako to dělám já
. Kuchnul sem jednu starou pračku, vyndal z ní asynchro motůrek a přes starej klínák sem to spojil. Možná vyhrábnu nějaké foto

No jinak na autě to lze zjistit dost jednoduše, jen se nakopne a změří napětí na baterkce a pokud jsou i tak nejasnosti, tak se zapojí (šikovně) A-metr ke kladnému polu baterky a bude se zjištovat jestli teče proud ze soustavy do baterie, to se pozná podle polarity na A-metru.
Ještě tam bejvá foliovej kondík, je tam pro vyhlazení špiček usměrněného střídavého napětí (ano altík je vlastně zdroj stř. proudu - kupodivu). Ten vydrží celkem dost - nefunkčnost se pozná např rušením radia vysokými frekvencemi. Nebo také na osciloskopu, že
_____________________________________________________________
Edit: ted mi to došlo
325iC: LSD, StarTec, semi M-Technic I, Smoked Hella
To je dobrej navodaula píše:Má to tuším výstup cca +14V (nebo 13,5), pak vstup pro regulaci (zpětná vazba taková) a zem. Musí se spojit ta regulace s výstupem a pak lze měřit napětí proti zemi. Dále lze testovat trochu lépe, když vlastníte štelovatelnej zdroj napětí. Připojíte si ho na vstup regulace a zem a dále měříte napětí mezi výstupem a zemí. Když bude napětí zdroje větší jak 14V (uvažujme ho za výstup altíku), pak na výstupu alternátoru bude menší napětí. Pokud bude napětí na zdroji menší jak 14V, tak napětí na altu bude zas větší. POZOR, při napětí cca 9V (střílím od boku, možná že už při 11) už může házet altík např 60V. Tím se důkladně otestuje funkce regulátoru - to je takovej ten šmejdek s kartáčema na dvou šroubkách.
.....
Ještě tam bejvá foliovej kondík, je tam pro vyhlazení špiček usměrněného střídavého napětí (ano altík je vlastně zdroj stř. proudu - kupodivu). Ten vydrží celkem dost - nefunkčnost se pozná např rušením radia vysokými frekvencemi. Nebo také na osciloskopu, že
_____________________________________________________________
.....
Duvod: Je to zdroj proudu a teprve funkcni regulator z toho systemu udela zdroj napeti, ale musi mit predzatez, aby ten regulovany proud mel kam odteci. Kdyz to bude naprazdno, tak pravdepodobne odejdou diody prepetim, (prekroci se zaverne napeti).
Odrusovaci kondenzator tam neni pro vyhlazeni spicek usmerneneho napeti, ale pro potlaceni komutacnich spicek diodoveho mustku. Proste dioda pri zavirani jeste chvili vede a pak nahle prestane. To Chvili a Nahle je radu mikrosekund. A to spolehlive rusi radio na strednich a dlouhych vlnach. Vyhlazeni po sesticestnem usmerneni dela akumulator, ma velkou kapacitu.