ano, VegaX to napsal, ja se taky bavim o tom TopGear videu. VW prej dal zaruku do 850 kV jinak karu hradi team od TopGearu. Jak psal Euromen, pokud by byli pA proudy, jsem schopen tomu verit, ale nevrim, pac na buzeni tak velkejch transformatoru, aby se dosahlo 800 kV je potreba vic nez jen mini proud. Cele to je dle mne velice dobre zinscenovany podfuk s ucelem reklamy. Proste je to hovadina.euromen píše:hmm chci to taky vidět, ať vim co nejvíc info, protože mi to přídě divný, nebo mě napadlo, že tam prali 800kV ale piko proudy(potom ten blesk měl třeba výkon 1W)
VW pokus
- Max-Max
- Moderátor e30.cz
- Příspěvky: 8452
- Registrován: 04. 10. 2003 02:25
- Bydliště: Košice, +421948901915
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220
video jsem nevidel, ale...
800kV je moc vysoky napeti. Problem elektricka pevnost vzduchu. Pro domaci prostredi se udava 10mm / 10kV (vakuove obrazovky). Isolacni vzdalenost je vetsi asi 10mm / 1kV. To jsou hodnoty jen orientacni, moc zavisi na vlhkosti a ionozaci vzduchu (predchozi vyboj, ...).
stridavych 800kV, asi efektivni hodnota (RMS = Root Mean Square-root), tedy spickove 1.42x 800 = 1136 kV = 1.1 MV , tedy oblibeny MEGA
To je vzdalenost pres jeden metr vzduchu kdy se to spolehlive prorazi.
U takovych vyboju uz prestavaji platit bezna pravidla, i kdyz ohmuv zakon je platny porad. Tedy cestou nejmensiho odporu, coz v tomto pripade neni cestou nejkratsi.
Dulezity je opravdu efekt Faradayovy klece, protoze proud jde po povrchu karoserie a okolo.
Faradayova klec: uvnitr plechovky je dobre i kdyz venku zuri bourka.
Dalsi efekt: je to vyboj a tedy pulsni zalezitost, takze pneumatika s nejakym megaohmem odporu nehraje roli. Proste se to prosvihne kolem a po povrchu auta do zeme.
A ted k tomu co prezije a jak. Podle meho, pri takovem uderu blesku se indukuji velke proudy a tedy i napeti, do vsech nehomogenit. Tim mam na mysli draty elektroinstalace, antena radia, GPS, GSM, ... Zrcatka trcej z karoserie ven, urcite nebudou fungovat.
Vetsinou se proprdne isolace napetovym impulsem. A ty naindukovane napetove pulsy (sto V az kilovolty) se siri po dratech a hledaj kudy do zeme, proto se pouzivaj prepetovky, nez to nadeleni vnikne na tistak a projde se po integracich & co.
Pokud se pouzije velmi silna ochrana pomoci prepetovych prvku (RC filtr, transil, varistor, bleskojistka, ...) na in/out elektronickych krabicek
jako je ECU, radio, BC, navigace, ABS, alternator/regulator, ... ma sanci to prezit. Vsechny motorky (vinuti) musi byt taky zvnejsku chraneny.
Resume: podle meho auto takovej uder muze prezit, ale nesmi byt prilis zkorodovana karoserie (spoje). Elektroinstalace musi byt navrzena na vyssi isolaci a vedena v kovovych trubkach, kanalkach, rozich a zahybech karoserie. Elektronicka vybava auta musi byt silne ochranena prepetovkama.
A kdyz da buh, muze to auto nastartovat a odjet.
Je to podobna technika jako prepetova ochrana telekomunikacnich zarizeni: draty dlouhe a pritahujici blesky.
Jo ty "blesky" se delaji na Zkratovne v Bechovicich u Prahy www.zku.cz a taky neco min vykonneho meli ve Vyskove na test sitech u armady.
800kV je moc vysoky napeti. Problem elektricka pevnost vzduchu. Pro domaci prostredi se udava 10mm / 10kV (vakuove obrazovky). Isolacni vzdalenost je vetsi asi 10mm / 1kV. To jsou hodnoty jen orientacni, moc zavisi na vlhkosti a ionozaci vzduchu (predchozi vyboj, ...).
stridavych 800kV, asi efektivni hodnota (RMS = Root Mean Square-root), tedy spickove 1.42x 800 = 1136 kV = 1.1 MV , tedy oblibeny MEGA

To je vzdalenost pres jeden metr vzduchu kdy se to spolehlive prorazi.
U takovych vyboju uz prestavaji platit bezna pravidla, i kdyz ohmuv zakon je platny porad. Tedy cestou nejmensiho odporu, coz v tomto pripade neni cestou nejkratsi.
Dulezity je opravdu efekt Faradayovy klece, protoze proud jde po povrchu karoserie a okolo.
Faradayova klec: uvnitr plechovky je dobre i kdyz venku zuri bourka.

Dalsi efekt: je to vyboj a tedy pulsni zalezitost, takze pneumatika s nejakym megaohmem odporu nehraje roli. Proste se to prosvihne kolem a po povrchu auta do zeme.
A ted k tomu co prezije a jak. Podle meho, pri takovem uderu blesku se indukuji velke proudy a tedy i napeti, do vsech nehomogenit. Tim mam na mysli draty elektroinstalace, antena radia, GPS, GSM, ... Zrcatka trcej z karoserie ven, urcite nebudou fungovat.
Vetsinou se proprdne isolace napetovym impulsem. A ty naindukovane napetove pulsy (sto V az kilovolty) se siri po dratech a hledaj kudy do zeme, proto se pouzivaj prepetovky, nez to nadeleni vnikne na tistak a projde se po integracich & co.
Pokud se pouzije velmi silna ochrana pomoci prepetovych prvku (RC filtr, transil, varistor, bleskojistka, ...) na in/out elektronickych krabicek

Resume: podle meho auto takovej uder muze prezit, ale nesmi byt prilis zkorodovana karoserie (spoje). Elektroinstalace musi byt navrzena na vyssi isolaci a vedena v kovovych trubkach, kanalkach, rozich a zahybech karoserie. Elektronicka vybava auta musi byt silne ochranena prepetovkama.

A kdyz da buh, muze to auto nastartovat a odjet.
Je to podobna technika jako prepetova ochrana telekomunikacnich zarizeni: draty dlouhe a pritahujici blesky.
Jo ty "blesky" se delaji na Zkratovne v Bechovicich u Prahy www.zku.cz a taky neco min vykonneho meli ve Vyskove na test sitech u armady.

nejen euromenovi (-tnx )
nevidel jsem to video, v reklame je mozne ledacos, ale max-max se na zacatku ptal jestli by to bylo mozne, tak jsem se pokusil.
blesk nejen simulovany: to je opravdu velka racha, velkeho MEGA vykonu.
Vykon a prace je potreba k ionizaci je maly a pote k vytvoreni plasmy je o nekolik radu vetsi.
Ale nejvic vykonu projde jako zkratem do zeme (nebo na druhy pol).
Blesk muze byt nekolika nasobny, az temer kontinualni (svarecka DC or AC
) 50Hz perioda 20ms, tedy blesk jednou za 10ms (100Hz) to uz je skoro spojite.
ionizace: velke napeti sta V az kilovolty , maly proud do nekolika mA (z jehly na zasivani
) -aplikace: doutnavky, cisticky vzduchu, ...
plasma: velke napeti sta V az kV, velky proud od mA do nekolika A -aplikace: svareni, pokovovani, foto blesk
hint: plasmovy display pouziva doutnavy vyboj az prvni fazi plasmy, nehorej tam ampery, neni to tedy poradna plasma. Pod kazdym RGB pixlem blikne malinka doutnavka.
pro testovani prepetovek a zarizeni na odolnost se pouziva "generator vlny 8/20" mineno trojuhelnik, 8us nabezna a 20us sestupna hrana, napeti vrcholu ruzne do 1, 2, 4, 8kV., v systemu 50ohm. norma IEC801.4
omlouvam se, je to moc odborne do pokecu... ale nekolik let jsem pracoval v oboru

nevidel jsem to video, v reklame je mozne ledacos, ale max-max se na zacatku ptal jestli by to bylo mozne, tak jsem se pokusil.
blesk nejen simulovany: to je opravdu velka racha, velkeho MEGA vykonu.
Vykon a prace je potreba k ionizaci je maly a pote k vytvoreni plasmy je o nekolik radu vetsi.
Ale nejvic vykonu projde jako zkratem do zeme (nebo na druhy pol).
Blesk muze byt nekolika nasobny, az temer kontinualni (svarecka DC or AC

ionizace: velke napeti sta V az kilovolty , maly proud do nekolika mA (z jehly na zasivani

plasma: velke napeti sta V az kV, velky proud od mA do nekolika A -aplikace: svareni, pokovovani, foto blesk
hint: plasmovy display pouziva doutnavy vyboj az prvni fazi plasmy, nehorej tam ampery, neni to tedy poradna plasma. Pod kazdym RGB pixlem blikne malinka doutnavka.
pro testovani prepetovek a zarizeni na odolnost se pouziva "generator vlny 8/20" mineno trojuhelnik, 8us nabezna a 20us sestupna hrana, napeti vrcholu ruzne do 1, 2, 4, 8kV., v systemu 50ohm. norma IEC801.4
omlouvam se, je to moc odborne do pokecu... ale nekolik let jsem pracoval v oboru


- Max-Max
- Moderátor e30.cz
- Příspěvky: 8452
- Registrován: 04. 10. 2003 02:25
- Bydliště: Košice, +421948901915
ja mam spis dojem,ze pokud byli vsechny proklamovane vstupy a vystupy opravdove - 800kV, dlouhodobe, pak start, tak to auto muselo pred tim projit dukladnou upravou vsech obvodu. Vsichni vime, ze auto bezne ma kabely a RJ vsude mozne, ne jen v rozich a v kovovych trubkach uz urcite ne.
jinak Samiq - opravdu hezke, ale stejne si nedal jednoznacnej zaver.
jinak Samiq - opravdu hezke, ale stejne si nedal jednoznacnej zaver.
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220
No moc tyhle dabate nerozumim, ale btw Bechovice sou este Praha ja bydlim za nima a este sem taky Prazak, ale nevedel sem ze v Bechovicich delaj umely blesky, ale tusim kde -byvaly Výzkumny Ústav.. To asi neni pro verejnost pristuny co? Jen ze bych se na umelej blesk rad podival...samiq píše: Jo ty "blesky" se delaji na Zkratovne v Bechovicich u Prahy www.zku.cz a taky neco min vykonneho meli ve Vyskove na test sitech u armady.
([316i e30], 318i e36, M530xdA e60), 324td tour e30, 318i e21, 324d e30, 732iA e23, 524td e28,
535i e28, 325i e30 coupe, 635CSi e24, 540i tour 6q e34 -> 318i tour e30

na to se nepodíváš, je to v hale a patří to nejspíš AV ČR (akademie věd čr), takže dovnitř jedině jako pracovníkRaon píše: No moc tyhle dabate nerozumim, ale btw Bechovice sou este Praha ja bydlim za nima a este sem taky Prazak, ale nevedel sem ze v Bechovicich delaj umely blesky, ale tusim kde -byvaly Výzkumny Ústav.. To asi neni pro verejnost pristuny co? Jen ze bych se na umelej blesk rad podival...
dočasný konec BMW 

to sem si bohuzel mysleleuromen píše:na to se nepodíváš, je to v hale a patří to nejspíš AV ČR (akademie věd čr), takže dovnitř jedině jako pracovníkRaon píše: No moc tyhle dabate nerozumim, ale btw Bechovice sou este Praha ja bydlim za nima a este sem taky Prazak, ale nevedel sem ze v Bechovicich delaj umely blesky, ale tusim kde -byvaly Výzkumny Ústav.. To asi neni pro verejnost pristuny co? Jen ze bych se na umelej blesk rad podival...
([316i e30], 318i e36, M530xdA e60), 324td tour e30, 318i e21, 324d e30, 732iA e23, 524td e28,
535i e28, 325i e30 coupe, 635CSi e24, 540i tour 6q e34 -> 318i tour e30

Uder blesku do auta se mi moc nezda. Leader blesku postupuje smerem nejvetsiho gradientu el. potencialu, tzn blesk svadej uzemneny predmety kolem kterejch se zhustjou el. silocary. Pritom je potreba dosahnout hodnot radove 10 000V/m. Proud protekajici ionizovanym kanalem vzduchu je radove desitky kA a s casem exponencielne klesa. Teplota ionizovaneho kanalu dosahuje cca 25 000K. To jen tak pro informaci.
k Bechovicim, je to Praha, az do Klanovic, ale uz takova venkovska -ty pole 
V arealu nebyl a pokud vim neni zadny ustav AVCR, zkratovna patrila pod VUSE (vyzkumak silnoproude elektrotechniky ) a je to ted a.s. Areal ma nazev Technologicky park Bechovice. Je to samozrejme uzavrene. Kdysi se tam natacel nejaky film, s bleskama.
ad Arnie: souhlasim, s prvni casti a s elektrickym polem. Hodnota proudu je problematicka, protoze podstatna je proudova hustota (proud na ctverecni mm). Teplota je jen radove, vzduch dobre isoluje.
Vse by se osvetlilo shlednutim videa, mate to nekdo?

V arealu nebyl a pokud vim neni zadny ustav AVCR, zkratovna patrila pod VUSE (vyzkumak silnoproude elektrotechniky ) a je to ted a.s. Areal ma nazev Technologicky park Bechovice. Je to samozrejme uzavrene. Kdysi se tam natacel nejaky film, s bleskama.
ad Arnie: souhlasim, s prvni casti a s elektrickym polem. Hodnota proudu je problematicka, protoze podstatna je proudova hustota (proud na ctverecni mm). Teplota je jen radove, vzduch dobre isoluje.
Vse by se osvetlilo shlednutim videa, mate to nekdo?
Hustota elektrickeho proudu se da lehce vycislit s ohledem na prurez kanalu ionizovaneho vzduchu. Ten je radove v centimetrech, vyjimecne prez 10cm. Desitky kA je nejcasteji udavana hodnota v odborne literature. Udaj o teplote vychazi z analyzy spektra elmag. zareni vyzarovaneho ionizovanym kanalem. Maximum vyzarovaneho zareni odpovida cca teplote 25 000K.
Pokus v TopGearu, bohuzel je to jen sestrih, v Tv bylo i videt, jak s tim odjel...
http://www.mackovo.com/video/no_my_vide ... opgear.avi
http://www.mackovo.com/video/no_my_vide ... opgear.avi
Naposledy upravil(a) Macek dne 26. 02. 2006 22:35, celkem upraveno 1 x.
tel. 777595357
GPS: 49°56'13.208"N, 14°31'2.521"E
Nic neposílám poštou, prosím nežádejte mě o to. Díky
GPS: 49°56'13.208"N, 14°31'2.521"E
Nic neposílám poštou, prosím nežádejte mě o to. Díky
Myslim si ,ze ta reklama je skoro k nicemu, krome upoutani zakazniku na nesmysl...to co predvedli se neda srovnavat ani v nejmencim se skutecnym bleskem..(už jen proto ,ze v pokusu v TopGearu dokazou udelat vyboje kolem metru a skutecny blesk prekonava nekolik stovek metru)...(proto se neda odhadnout co udela) Hlavne aby si blesk vybral auto jako tresnicku na dortu mi taky nejde hlavou...nejakej metr sem tam ho uz nezajima, hlavne zalezi na slozeni horniny pod povrchem, takze si myslim, ze ani neplati cim vizsi bod ,tim vetci sance zasahu...ale to stejne nepatri k dotazu.
(Znamej delal na draze a jak se prej priblizil k lanu s 20kV neco okolo metru tak ho brnela ruka, to znamena lehky vyboje a jeste jeden znamej delal na stozarech, co vedli z temelina a vesel tam nejaky upozorneni pro letadla...kdyz slezl po zebriku tak mel popaleny ruce, protoze kolem vodice se vytvari nabity pole,coz znamena rozdily potencialu napeti) a jak tady nekdo zminil blesk jako vysoke napeti si radci vybere kovovou kastli pred nejakou vodou ,takze jestli to auto bylo mokry nebo ne, to je celkem jedno a pneumatiku si urcite taky nevybere uz jenom proto ze je pro nej snazsi prekonat vzdalenost mezi rohem prahu a zemi nez plech blatniku nad kolem a nejaka guma.......ale abych se presunul k dotazu : auto spise neodjede, ikdyz jak vime vysoke napeti ma tendeci sklouznout po povrchu (skin efekt) a ne stredem , nerozvetvi se coz pri tak velkem napeti a proudu vi mozna jen ten nahore........sice se mozna na vsech vodicich vytvori napeti ,ale pani z WV to pry maji osefovane ochranami pro prepeti.......
PS : urcite bude mit vetci sanci nejakej diesel z roku 1930 nez Golf 5 narvanej samejma ditalnima hovadinama
))) ale nejradci bych dal toho golfa na nejakej poradnej kopec coz si myslim bude levnejsi nez nejaky pokusy s Tesla civkama a hlavne to bude pekna skodoliba podivana
ale to uz patri k BMW vs Wv
(Znamej delal na draze a jak se prej priblizil k lanu s 20kV neco okolo metru tak ho brnela ruka, to znamena lehky vyboje a jeste jeden znamej delal na stozarech, co vedli z temelina a vesel tam nejaky upozorneni pro letadla...kdyz slezl po zebriku tak mel popaleny ruce, protoze kolem vodice se vytvari nabity pole,coz znamena rozdily potencialu napeti) a jak tady nekdo zminil blesk jako vysoke napeti si radci vybere kovovou kastli pred nejakou vodou ,takze jestli to auto bylo mokry nebo ne, to je celkem jedno a pneumatiku si urcite taky nevybere uz jenom proto ze je pro nej snazsi prekonat vzdalenost mezi rohem prahu a zemi nez plech blatniku nad kolem a nejaka guma.......ale abych se presunul k dotazu : auto spise neodjede, ikdyz jak vime vysoke napeti ma tendeci sklouznout po povrchu (skin efekt) a ne stredem , nerozvetvi se coz pri tak velkem napeti a proudu vi mozna jen ten nahore........sice se mozna na vsech vodicich vytvori napeti ,ale pani z WV to pry maji osefovane ochranami pro prepeti.......
PS : urcite bude mit vetci sanci nejakej diesel z roku 1930 nez Golf 5 narvanej samejma ditalnima hovadinama


dělal sem na jedný rozvodně (110kV) a tam všude pod zemí byla natáhlá ocelová síť z bezpečnostních důvodů, myslim si že tam bude natáhlá taky, takže je teoreticky možný že zde vzdálenost může hrát trochu roli, nevim to, sem jenom slaboprodař, a silnoprodařina mi nic moc neříká
ale při elektrickym výboji by rozhodně uhořel kus toho "jiskřiště" a rozhodně karoserie a lak by byl spálenej, neberu v potaz to, že ten drátek na kterym je to "jiskřiště" zavěšený, tak by nedokázal bezpečně přenášet tak obrovský proudy a přetavil by se
ale při elektrickym výboji by rozhodně uhořel kus toho "jiskřiště" a rozhodně karoserie a lak by byl spálenej, neberu v potaz to, že ten drátek na kterym je to "jiskřiště" zavěšený, tak by nedokázal bezpečně přenášet tak obrovský proudy a přetavil by se
dočasný konec BMW 
