Motor M40 - hydrozdvihatka a jejich vymena

Pouze pro čtení, zde sbíráme nejčastější "moudra" v souvislosti s BMW E30.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Caleb
Příspěvky: 191
Registrován: 01. 06. 2008 17:02

Motor M40 - hydrozdvihatka a jejich vymena

Příspěvek od Caleb » 15. 02. 2009 15:36

Projevy problemu:
motor cvaka - muze cvakat studenej nebo naopak po zahrati, nebo stale. Nektere motory vyrazne cvakaji pri urcitych otackach, nektere i na volnobeh.
motor nejde vytocit - vetsinou se hranice, pres kterou motor nepreleze, mota kolem 5000-5500 otacek (M40 ma omezovac na 6400 RPM). Tato hranice muze byt zavisla na teplote a zatizeni motoru - napr. hodne zahratej motor se pri tahu do kopce dusi pri nizsi hodnote otacek. Obvykle lze motor lepe vytocit na nizsi prevodovy stupen. Tj. napr. na 1cku motor vytocit jde, na 4 a 5 nejde.
Casto se take deje to, ze motor po zaduseni a prerazeni na vyssi prevodovy stupen jeste tak 5 sekund netahne.
Nektere motory cvakaji a vytocit jdou, nektere necvakaji a vytocit nejdou atd.

Priciny:
Cvakani: Hydrozdvihatka maji zivotnost kolem 80 000km, casto byvaji originalni a jsou ucpane olejovymi srazeninami nebo naopak jsou uz vychozene a nedrzi pozadovany tlak. Diky tomu vznikaji vule a motor cvaka. Pokud je zdvihatko hodne spatne, lze slyset i zretelne klapani ventilu.
Duseni: Na vackach a vahadlech chybi material, ktery je vydreny kvuli nevhodnemu navrhu mazani techto casti (napr. motor M43 uz ma vahadla s rolnama). Problem je ten, ze pokud vahadla a vacky uz nemaji originalni tvar, tak pri vyssich otackach vahadlo nekopiruje presne tvar vacky a muze odskocit. Tuto vzniklou vuli vytesni hydrozdvihatko a ventil se pak zcela neuzavre. Nastava ztrata komprese a motor jede na 3 valce. Po prerazeni a tedy snizeni otacek chvilku trva, nez se hydrozdvihatko vrati do spravne polohy a ventil zacne znovu tesnit. Pri mensim zatizeni motoru jsou zbyle 3 valce schopny motor utahnout do vyssich otacek, k vytoceni na 4ku a 5tku uz 3 valce nestaci.
Hlavni pricina (dle meho nazoru) je tedy odskakovani vahadel. Staci aby to zlobilo na jednom ventilu a motor nejde vytocit. Kazdopadne jsem videl M40tky (pres 250k km) co mely vacku i vahadla vydrene opravdu fest a sly vytocit bez problemu. Byla to proste nahoda, ze zadne vahadlo nejspis neodskakovalo natolik, aby to zlobilo. Naopak muj motor (v te dobe 140k km) i pres relativne dobry stav vacky vytocit nesel.

Kontrola:
o stavu vacek se lze presvedcit jednoduse. Sunda se ventilove viko (8 sroubu) a opticky se vacky zkontroluji. Je temer jiste, ze na nich bude opticky viditelne opotrebeni, vacky byvaji oprostred vydrene, na okrajich jsou videt hrany. Do jednotlivych vacek byvaji vydrene drazky.

Reseni:
Reseni je pouze jedno - vymena vackove hridele, vahadel a pripadne hydrozdvihatek. Pri tomto zakroku je nutno udelat i nove rozvody a cela tato oprava vyjde pres 10 000 v materialu a neni uplne trivialni (uz kvuli tem rozvodum).

Je zde jeste moznost vymenit pouze hydraulicka zdvihatka. Duseni se tim neodstrani, lze tim ale odstranit cvakani. Hydrozdvihatka lze vymenit bez sundani vackove hridele a jedna se o relativne jednoduchou opravu. Bezne hydrozdvihatka stoji kolem 500Kc kus, daji se ale sehnat i kolem 200Kc/kus. Rozdily v kvalite tu urcite budou, u tech nejlevnejsich mi jedno zdvihatko totalne odeslo asi po 10 000km. Znamemu se zase zdvihatko za 280Kc v motoru rozlitlo, stiplo mu to kus
vacky atd (nejspis nahoda/vada materialu onoho zdvihatka).

Postup vymeny:
Jsou k tomu potreba 2 lide a specialni pripravek - viz. foto
Co se tyce samotne vymeny, tak to neni zadna veda - prisroubuje se pripravek k sroubu uchyceni vackove hridele, stlaci se ventil, vyhodi se vahadlo do boku a je volny pristup k hydrostelu. Je dobre, kdyz jeden clovek drzi stlacenej ventil a druhej vyhodi vahadlo a vymeni hydrostel. Postupne se to takhle prehazi.
Durazne doporucuju necim (treba papirovym kapesnikem) zacpat dole v hlave odtokove kanalky pro olej, z jednoho ventilu mi ten pripravek sjel, a podlozka co je na ventilu mi spadla do motoru. Takze sem musel sundat vanu a asi ctvrt hodiny sem v motoru satral rukou, nez sem ji vylovil.


Zda po vymene nastane zlepseni zavisi na stavu motoru, tj. nikdo nemuze pocitat s tim, ze mu vymena hydrostelu duseni zmirni nebo dokonce odstrani. Jedine spolehlive reseni je nova vacka a vahadla a pripadne hydrozdvihatka, pokud motor cvaka.


Pripravek na stlaceni ventilu - puvodne slo o stlacovak ventilu pro 120tku - nejdulezitejsi je ten kvadrik, ktery musi byt dostatecne vybrousenej, aby se po stlaceni ventilu dalo dostatecne manipulovat s vahadlem.

ObrázekObrázekObrázekObrázek

Odpovědět