Převodovka - Z A na M -ložisko hřídele převodovky

Pouze pro čtení, zde sbíráme nejčastější "moudra" v souvislosti s BMW E30.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Max-Max
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 8452
Registrován: 04. 10. 2003 02:25
Bydliště: Košice, +421948901915

Převodovka - Z A na M -ložisko hřídele převodovky

Příspěvek od Max-Max » 06. 07. 2005 17:40

Kdyz se meni prevodovka na manual, na klice na konci tam kde se montuje setrvak je ve strede misto - kdyz je automat, je to velka dira kvuli hrideli hydromenice, na manualu je ve strede jeste lozisko vystredujici hridel prevodovky. Jak se to lozisko da vyndat bez poskozeni? Dle ETK neni soucasti kliky (logicke, ze ano 8) ) Pripadne, jak dlouho vydrzi hridel prevodovky bez toho vystredeni?

Ma nekdo zkusenost s neznackovym, napr. obycejnym loziskem pri zachovani rozmeru?
Naposledy upravil(a) Max-Max dne 04. 03. 2009 19:09, celkem upraveno 4 x.
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220

Uživatelský avatar
Splaš
člen E30.cz
Příspěvky: 289
Registrován: 31. 05. 2003 01:36
Bydliště: České Budějovice

Příspěvek od Splaš » 06. 07. 2005 22:24

V zimě jsem měnil motor za jiný původem z automatu a to ložisko jsem kupoval. Ze starého motoru jsem ho před tím vyndal taky (abych měl vzor pro případ nákupu v obchodě s ložiskama). Je to nejspíš úplně obyčejné ložisko, číslo 6201. To staré bylo otevřené, značky FAG. Nové jsem nakonec koupil v BMW ale nebál bych se tam dát jakékoliv odpovídající a značkové. Nebylo na něm vůbec žádné označení výrobce ani rozměru (možná je BMW nakupuje u vietnamců :lol: ) a je uzavřené.

Dostat ho ven je blbá práce. Tahal jsem ho ven asi půl hodiny, zastrčil jsem za něj hlavičku šroubu a postupně trháním vyrážel ven. V servisech na to mají speciální stahovák.

Bez toho ložiska bych to nezkoušel ani náhodou, podle mě by nešla ani pořádně vystředit spojka a mohlo by to brzo zničit ložiska hřídele v převodovce...

Uživatelský avatar
Max-Max
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 8452
Registrován: 04. 10. 2003 02:25
Bydliště: Košice, +421948901915

Příspěvek od Max-Max » 07. 07. 2005 07:26

Splaš píše:V zimě jsem měnil motor za jiný původem z automatu a to ložisko jsem kupoval. Ze starého motoru jsem ho před tím vyndal taky (abych měl vzor pro případ nákupu v obchodě s ložiskama). Je to nejspíš úplně obyčejné ložisko, číslo 6201. To staré bylo otevřené, značky FAG. Nové jsem nakonec koupil v BMW ale nebál bych se tam dát jakékoliv odpovídající a značkové. Nebylo na něm vůbec žádné označení výrobce ani rozměru (možná je BMW nakupuje u vietnamců :lol: ) a je uzavřené.

Dostat ho ven je blbá práce. Tahal jsem ho ven asi půl hodiny, zastrčil jsem za něj hlavičku šroubu a postupně trháním vyrážel ven. V servisech na to mají speciální stahovák.

Bez toho ložiska bych to nezkoušel ani náhodou, podle mě by nešla ani pořádně vystředit spojka a mohlo by to brzo zničit ložiska hřídele v převodovce...
jo, taky si myslim, ze muze bzt i obyc pokud to dokaze vydrzet dlouhodobe 6000 ot/min. Zarazi me tam ta prachovka co je na nem - tlusta cca 5-6 mm a ten filc? nebo co to je mezi prachovkou a loziskem, taky je tam jeste zevnitr vnutorni prachovka. Kupovals komplet ty 4 dily jak tam jdou dle ETK nebo jen lozisko? dik.
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220

Uživatelský avatar
Splaš
člen E30.cz
Příspěvky: 289
Registrován: 31. 05. 2003 01:36
Bydliště: České Budějovice

Příspěvek od Splaš » 07. 07. 2005 17:34

Za ložiskem není nic. Z venku je plíšek, ten filc a plechová zátka. Je to tam kvůli ochraně a utěsnení ložiska, protože původně se dávalo otevřené. Teď se i podle etk dodává jenom uzavřené ložisko s doživotní náplní maziva, takže to těsnění by tam teoreticky být nemuselo. Já jsem to tam pro jistotu zase všechno dal, ostatně v ETK je to pořád...

Boban
Příspěvky: 605
Registrován: 18. 05. 2004 13:58
Bydliště: Praha

Re: Z automatu na manuál - ložisko hřídele převodovky na kli

Příspěvek od Boban » 07. 07. 2005 20:36

Max-Max píše:Kdyz se meni prevodovka na manual, na klice na konci tam kde se montuje setrvak je ve strede misto - kdyz je automat, je to velka dira kvuli hrideli hydromenice, na manualu je ve strede jeste lozisko vystredujici hridel prevodovky. Jak se to lozisko da vyndat bez poskozeni? Dle ETK neni soucasti kliky (logicke, ze ano 8) ) Pripadne, jak dlouho vydrzi hridel prevodovky bez toho vystredeni?

Ma nekdo zkusenost s neznackovym, napr. obycejnym loziskem pri zachovani rozmeru?
Pokud je to lozisko z obou stran uzavrene, da se vytahnout jednoduchym trikem:

dirou po hrideli se do prostoru za loziskem narve co nejvic nejake obycejne vazeliny az se prostor za loziskem vyplni. Pak se vsune kulatina vhodneho prumeru (stejneho jako dira v lozisku - nejlepe vstupni hridel - tzv. mrkev - z rozebrane prevodovky) do diry v lozisku a lehkym poklepem na kulatinu (hridel) se lozisko tlakem vazeliny vytlaci. Vazelina se nasledne odstrani :) . Mam to vyzkouseno na skodovkach, na bmw dosud ne :) .

Uživatelský avatar
Max-Max
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 8452
Registrován: 04. 10. 2003 02:25
Bydliště: Košice, +421948901915

Příspěvek od Max-Max » 07. 07. 2005 23:22

nebo jeste dalsi zpusob:

udelate si takovejhle forichtung:

Obrázek

na krajich jsou dve M8 nebo M10 srouby, delka minimalne 10 cm, vzdalenost mezi nima podle rozmeru na prirube na klice, ve stredu otvor s prumerem pouzite kotvy do betonu. Seridite, zasunete, mirne kotvu pred zasunutim pritahnete aby se neprotacelo vevnitr, pritahnete pak uz poradne a dvema sroubama pritahujete az vyjede mazaci luzko i lozisko.

Lozisko je origo otevrene SKF rozmer 12x32x10, jako repair part se uz pouziva 12x32x10 uzavrene s celozivotni naplni a tudiz neni uz treba mazaci luzko, nicmene muze tam jit naspatek.
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220

Odpovědět