Řízení - servo z e36 do e30

Pouze pro čtení, zde sbíráme nejčastější "moudra" v souvislosti s BMW E30.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Paja
Příspěvky: 1771
Registrován: 22. 10. 2003 08:00
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

Řízení - servo z e36 do e30

Příspěvek od Paja » 21. 01. 2005 08:24

Chlapi zdar mám dotaz na servo mam 318 IS E30 a chtěl bych servo.
Je to problém a jesli ne tak jak poznám že se servo v poho?prý to rádo teče. A jaká je cena za dobré servo a taky kolik může stát montáž?

Dík

Uživatelský avatar
Robert
Příspěvky: 773
Registrován: 17. 02. 2003 15:22
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Robert » 22. 01. 2005 08:53

Tak tady je návod jak jsem to dělal já do 325i:

Montáž servořízení do E30 bez serva (montáž řízení z E36 do E30)

Nejdříve není od věci si zjistit co všechno je potřeba koupit a sehnat, aby se nám nestalo, že budeme muset nechat auto napůl rozebrané a shánět nějaké drobnosti. Nejlepší je zapomenout na něco co se nedá sehnat, aby jsme co nejdéle museli jezdit sockou a ušetřili za benzín. Já jsem do svého auta rovnou montoval řízení z E36, protože má kratší chod.
Soupis dílů, které budou potřeba vyměnit:

1) hřeben řízení - E36
2) spojovačky - pasují z E30
3) kulové čepy - E30
4) prachovky
5) řemenice na klikovou hřídel
6) řemen
7) čerpadlo (pumpa) - E30
držák čerpadla
9) napínák čerpadla včetně utahovacího šroubu
10) nádobka na kapalinu
11) 3ks hadic na kapalinu - E30
12) držák nádobky na kapalinu
13) 4ks dutých šroubů na hadice
14) 8ks hliníkových těsnících podložek ke šroubům
15) kloub řízení mezi hřeben a tyč volantu
16) vymezovací podložky mezi úchyty hřebenu


Možná budou někomu připadat některé body jako zbytečné, ale člověk kolikrát zapomene právě na tu nejvíc samozřejmou věc.
Rozdíly a upřesnění typu některých součástek budu popisovat rovnou v návodu montáže. Popis se vztahuje k demontáži obyčejného řízení bez posilovače.
Ti co mají klimatizaci můžou mít některé body trochu jinak.

Nejdřív demontáž

Demontování kol a spodního krytu motoru je doufám jasné. K povolení kulových čepů by neměl být ani potřeba stahovák, pokud nejsou zánovní, nebo naopak hodně zarezlé.
Většinou pomůže o pár otáček povolit matici, polepat na těhlici a čep sám odskočí. Jako daší krok je potřeba povolit křížový kloub mezi hřebenem a tyčí řízení. Hřben je připevněn k nápravnici 2 šrouby, které bývají zaoxidované a moc se jim ven nechce. Po jejich demontáži už stačí jen vrazit šroubovák do spáry v křížovém kloubu řízení, tím uvolnit tisícihran a hřeben vytáhnout ven. Stejným stylem odmontujeme kloub z tyče vedoucí od volantu, protože ho bude potřeba vyměnit za jinak dlouhý.
Ještě bude nutné povolit a demontovat alternátor, protože jeho držák musíme nahradit za větší združený pro alternátor i pumpu.


Montáž

Hřeben z E36 je oproti tomu z E30 malinko silnější v průměru, má jiný sklon osy domku vedoucí k volantu, šrouby uchycení hadic jsou z jiné strany a výlisek pro uchycení k nápravnici je o 14mm menší. Nic toho ale nevadí jeho další funkci v E30. Proto je nutné vyrobit si dvě vymezovací podložky o rozměru 20x20x14 mm a ovorem 10.5mm na prostrčení šroubu. Jednodušší ale trochu bastl je vymezit vůli obyčejnými podložkami.
Nejprve hřeben očistíme, zkontrolujeme (popř. začistíme) kluznou plochu a namontujeme spojovací tyče s kulovými čepy. Spojovačky z E36 mají jinou délku a nešla by nám nastavit sbíhavost, takže použijeme původní z E30. Kulové čepy se vyplatí dát rovnou nové a to samé platí i pro prachovky. Není to tak drahá věc a budeme mít klid, že jakákoliv další vůle není odtud. Klouby spojovacích tyčí a vnitřní závit na našroubování kulových čepů pořádně promažeme vazelínou. Nové prachovky zajistí, že nebudeme muset zanedlouho shánět nové řízení.
Hřeben přiložíme k úchytům a porovnáme jak dlouhý křížový kloub namontujeme na tyč volantu. Existují totiž minimálně 3 různé délky. Já použil tu prostřední.
Může se stát, že k nasazaní hřebenu zpět do úchytů bude překážet vana. Podél těla hřebenu totiž vedou 2 tenké přepouštěcí hadice které trochu překáží. To vyřeší buď přizvednutí motoru, nebo lehké přihnutí úchytů hřebenu. Trochu nervů stojí nasazení tisícihranu zpět do kloubu. Pokud se to podaří dříve než vás odvezou do blázince můžete řízení připevnit k nápravnici. Nezapomeňte vložit vymezovací podložky nejlépe zvrchu, aby bylo řízení ve stejné výšce jako původní.
Další kapitola je montáž řemenice. Musí se kvůli ní demontovat vrtule. Páčením řemenice mezi listy vrtule a hrou na ježka v kleci ryskujete zlomení vrtule. Na hlavní matici vrtule je opačný závit, jinak by to neměl být problém. Řemenici jsem použil dvojtou s uchycením 6ti šrouby.
Pokud už máte vyndaný alternátor, vyměňte jeho původní držák za držák zdvojený a namontujte ho zpět. Na spodní část nasaďte čerpadlo včetně napínáku, nasaďte řemen a vše dotáhněte.
V motorovém prostoru připevněte na podběh nádobku na kapalinu. Hadice mají dva různé průměry připevňovacích šroubů, takže nejdou zapojit jinak než správně. Hadici mezi pumpu a hřeben zvolte jednodušší a ne příliš dlouhou, aby o nic nedrhla. Já mám hadici s jednou smyčkou, která se tam vešla a aspoň pomůže chlazení kapaliny. Těsnící podložky se vyplatí koupit nové, protože stojí jen asi 20kč a jakákoli netěsnost přináší problémy.
Nakonec stačí nasadit kulové čepy, nastavit sbíhavost, nalít kapalinu a odvzdušnit systém. Při nastartovaném motoru zatočíme několikrát řízením na obě strany z dorazu na doraz, doplníme kapalinu a hlavně zkontrolujeme těsnost celého řízení.
Pokud vše fuguje jak má, tak nasadíme kola, namontujeme zpět kryt motoru a hurá na testovací jízdu.
Řízení z E36 je při přímé jízdě příjemně tuhé a do plného rejdu se dostanete rychle a lehce. Je to jedna z věcí, která dělá jízdu ještě zábavnější.

Vysvětlivky k fotkám:

1) původní držák alternátoru, který bude vyměněn za ten na fotce č.2
2) združený držák pro alternátor i čerpadlo serva
3) 3 druhy používaných kloubků řízení pro E30. Původně jsem měl ten nejdelší a nahradil jsem ho za prostřední typ.
4) Kulové čepy použijeme i se spojovačkami z E30. Mají jiný tvar i rozměr, ale uchycení pasuje.
5) Rozměr vymezovacích podložek pro uchycení hřebenu z E36. Vyrobil jsem je z hliníku.
6) Původní řízení z E30 bez posilovače. Rozměr uchycení je 63mm.
7) Původní řízení má oproti tomu z E36 kratší domek a jiný úhel hřídele, ale ničemu to nepřekáží.
8 a 9) Hřeben z E36 má oproti tomu z E30 jinde umístěné šrouby na hadice, ale místa je tam dost.Uchycení má jen 49mm.
10) Narozdíl od původního hřebenu jsem musel ten nový uchytit do zadních otvorů pro šrouby, aby se hřeben nedotýkal vany.
11) Umístění vymezovacích podložek nad hřeben.
12) Nádobka na kapalinu patří před brzdový posilovač, ale jinam se stejně nevejde, ani tam nedosáhnou hadice.


Robert
motorkáři vítáni :D : www.yacomi.cz
Obrázek

Uživatelský avatar
Robert
Příspěvky: 773
Registrován: 17. 02. 2003 15:22
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Robert » 22. 01. 2005 10:15

A tady jsou k tomu odkazy na fotky:

http://robert_e30.album.cz/bmw/ttt13598fc06ab50970.jpg
http://robert_e30.album.cz/bmw/ttt4de263b1129f4c53.jpg
http://robert_e30.album.cz/bmw/ttt44354b8c1bd6f02b.jpg
http://robert_e30.album.cz/bmw/ttt560f67e36a0974b4.jpg
http://robert_e30.album.cz/bmw/ttt2342aa347c875376.jpg
http://robert_e30.album.cz/bmw/ttt5e3cb6071c7e9301.jpg
http://robert_e30.album.cz/bmw/ttt554264b034d85d64.jpg
http://robert_e30.album.cz/bmw/ttt5b01fe18291de298.jpg
http://robert_e30.album.cz/bmw/ttt61a37889567e42b3.jpg
http://robert_e30.album.cz/bmw/ttt27be0d565bc99e31.jpg
http://robert_e30.album.cz/bmw/ttt3afe41e5571aff4e.jpg
motorkáři vítáni :D : www.yacomi.cz
Obrázek

Uživatelský avatar
Jirka325
Příspěvky: 2335
Registrován: 20. 06. 2003 01:36
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jirka325 » 23. 01. 2005 00:24

Mooc pekny tutorial :)
Jen k hadicim - upravovat jsi je nepotreboval ? Poznamky o tom, ze hreben ma jinde vyvody z druhe strany nez u E30 jsem si vsiml, ale upravu hadic jsem bud prehledl, nebo se zastavba podarila bez ni ?
Seznam je super a vubec ne prehnany, naopak, jeste bych s dovolenim doplnil - 2 ks. pojistnych podlozek mezi hreben a spojovacku - Stany mi da jiste za pravdu :twisted:
A tesnici podlozky mezi konce hadic a srouby jak medene, tak hlinikove z kazde strany se dava jina - a je to pintlich :) :twisted:

Uživatelský avatar
Stany
Příspěvky: 3989
Registrován: 10. 02. 2004 21:42
Bydliště: Praha 9

Příspěvek od Stany » 23. 01. 2005 08:50

Naprostá paráda jako pohádka :D jen mě sere že mám z repasované z e30.Podložky jsou určitě důležitá připomínka :!: Bez nich je sebevražda jezdit :!: :!: Ještě mít vhodní klíč 32.
Obrázek

Uživatelský avatar
Robert
Příspěvky: 773
Registrován: 17. 02. 2003 15:22
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Robert » 23. 01. 2005 13:00

Pravda, ty zajišťovačky jasem zapoměl napsat.
Ty těsnící kroužky jsem kupoval originál nový v Autecu a byli všechny jen hliníkový. Navíc ten hliník je dost tvrdej, takže jsem měl problémy s utěsněním. Osobně bych příště zvolil něco jinýho. Asi je budu stejně ještě na jaře měnit, pač jsem s nimi opravdu nespokojen.
Jinak jakýkoliv připomínky sem hoďte ať je ta finální verze víc než dokonalá. :wink:
motorkáři vítáni :D : www.yacomi.cz
Obrázek

mizuh
Příspěvky: 624
Registrován: 03. 06. 2003 10:07
Bydliště: Praha 10

Příspěvek od mizuh » 23. 01. 2005 17:14

Moc pěkně napsaný :D
Jen bych doplnil svojí zkušenost s montáží k M40.
Držák pumpy je samostatný -> není potřeba sundavat altík
Bacha na řemenice pumpy, až ta třetí seděla jak má ( mojí blbostí :oops: )

Uživatelský avatar
Robert
Příspěvky: 773
Registrován: 17. 02. 2003 15:22
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Robert » 24. 01. 2005 09:04

Jo s těma hadicema nebyl problém, prostě jsem je nastavil tak aby nikde nevadily. Nějaká tolerance tam je. Bohužel ale nevím z čeho byly.
motorkáři vítáni :D : www.yacomi.cz
Obrázek

Uživatelský avatar
Jirka325
Příspěvky: 2335
Registrován: 20. 06. 2003 01:36
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jirka325 » 24. 01. 2005 09:23

Stany píše:Ještě mít vhodní klíč 32.
Tak hubenej jako bys potreboval se snad ani nedela, musis nejakej znasilnit, nebo pouzit hasak :)
Robert píše:Ty těsnící kroužky jsem kupoval originál nový v Autecu a byli všechny jen hliníkový. Navíc ten hliník je dost tvrdej, takže jsem měl problémy s utěsněním. Osobně bych příště zvolil něco jinýho. Asi je budu stejně ještě na jaře měnit, pač jsem s nimi opravdu nespokojen
Ja je taky kupoval v autecu, ale objednaval jsem primo cisla, takze mi dali presne co jsem chtel - a skutecne jedny byly medena a jedny hlinikove, jasne poznat podle barvy. V ETK to tak je, tak jsem to tak objednal. Ty hlinikovy se mi taky zdaly dost tvrdy, ze se nevymacknou, ale problem s tim nemam, drzi to.

Uživatelský avatar
Robert
Příspěvky: 773
Registrován: 17. 02. 2003 15:22
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Robert » 24. 01. 2005 14:35

Robert píše:"Jirka325
Robert píše:Ty těsnící kroužky jsem kupoval originál nový v Autecu a byli všechny jen hliníkový. Navíc ten hliník je dost tvrdej, takže jsem měl problémy s utěsněním. Osobně bych příště zvolil něco jinýho. Asi je budu stejně ještě na jaře měnit, pač jsem s nimi opravdu nespokojen
Ja je taky kupoval v autecu, ale objednaval jsem primo cisla, takze mi dali presne co jsem chtel - a skutecne jedny byly medena a jedny hlinikove, jasne poznat podle barvy. V ETK to tak je, tak jsem to tak objednal. Ty hlinikovy se mi taky zdaly dost tvrdy, ze se nevymacknou, ale problem s tim nemam, drzi to.
Tak to je pěknej pamrd, ten na těch dílech v Autecu. Na tohle jsem se do ETK nedíval a ani jsem nečekal, že by zblbli něco tak primitivního.


Jinak to servo z E36 stojí 4-5tis. Dá se sehnat i levněji ale to je velká náhoda. V lopuchovce jich pár měli. Repase vyjde cca na 3tis, ale ty E36kový tolik neodcházej. Pak ještě záleží jestli budeš dávat nový i nějaký čepy, pač potom cena poroste.
motorkáři vítáni :D : www.yacomi.cz
Obrázek

Odpovědět