Diferenciál - svornost diferenciálu, popis činnosti

Pouze pro čtení, zde sbíráme nejčastější "moudra" v souvislosti s BMW E30.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Hanis
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 2298
Registrován: 09. 06. 2003 11:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Diferenciál - svornost diferenciálu, popis činnosti

Příspěvek od Hanis » 27. 11. 2006 23:16

Jelikož jsem se ke dnešnímu dni nesetkal s nikým kdo by mi vysvětlil co v praxi znamená svornost diferenciálu 25% tak se chci zeptat tady. Funkce je mi jasná, vlastnosti taky jen prostě nevím z čeho vychází ty procenta. Fakt budu rád za jakoukoliv konstrukční odpověď.
Lidi jsou zlí, lžou, mrdaj a kradou

Uživatelský avatar
PÍŤÁK
Příspěvky: 850
Registrován: 12. 10. 2006 10:52
Bydliště: Praha

Příspěvek od PÍŤÁK » 27. 11. 2006 23:36

No takze podle me je to tak, za kdyz se dostanes jednim kolem na kluzkej povrch a s normalnim diferakem by se na nej preneslo 100%, tak u spery se na nej prenese 75% a na to druhy 25%
e24 635csi & e28 m535i & e28 524td

Uživatelský avatar
Hanis
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 2298
Registrován: 09. 06. 2003 11:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hanis » 27. 11. 2006 23:41

PÍŤÁK píše:No takze podle me je to tak, za kdyz se dostanes jednim kolem na kluzkej povrch a s normalnim diferakem by se na nej preneslo 100%, tak u spery se na nej prenese 75% a na to druhy 25%
Procent čeho se přenese?
Lidi jsou zlí, lžou, mrdaj a kradou

Uživatelský avatar
Fx
Příspěvky: 6344
Registrován: 26. 11. 2003 14:32
Bydliště: Pohádková říše

Příspěvek od Fx » 27. 11. 2006 23:47

Silovýho působení - točivýho momentu? Asi už jsem zblblej ze školy, ale nenapadá mě, co jinýho by to mělo přenášet.
E39 535i sedan

Uživatelský avatar
adam320
Příspěvky: 4565
Registrován: 26. 08. 2004 16:28
Bydliště: mt. Blanc

Příspěvek od adam320 » 27. 11. 2006 23:55

vycházejme z toho že 100% svornost znamená nulovou funkci diferenciálu...tzn. převodka nebo zavařenej diferák

diferenciál pracuje s velikostí točivýho momentu pusobícího na jeho vstupní hřídel, podle jeho velikosti reagují poloosy...čím je točivý moment větší tím více rozkládá sílu na obě kola, jinak pracuje jako obyčejný diferenciál...předpokládám že se bavíme o lamelovém diferenciálu...
procenta podlě mě udávají vazbu vstupní hřídele na jednotlivý kola...25% tedy znamená že při jízdě do zatáčky kdy se vnitřní kolo pohybuje stejnou silou jako vstup kardanu se vnější zatížené kolo pohybuje hannou silou o velikosti maximálně 25% ze síly pusobící na vstup...

to samozřejmě neznamená že jedno kolo se točí 75ti prosnetní silou a druhý 25ti čico?
smyk prekvapi pouze toho kdo v nem neni

Uživatelský avatar
Hanis
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 2298
Registrován: 09. 06. 2003 11:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hanis » 27. 11. 2006 23:57

Dobře určitě se shodneme, že svornost (nového, pro rejpaly) lamelového diferenciálu je konstantní. To znamená že vzájemný odpor mezi poháněnými koly bude taky konstantní. Ovšem co konstatní není je kroutící moment od převodovky tudíž nemůže ani platit že na jedno kolo jde 25% a na druhé 75% protože by se musela měnit i svornost.
Lidi jsou zlí, lžou, mrdaj a kradou

Uživatelský avatar
adam320
Příspěvky: 4565
Registrován: 26. 08. 2004 16:28
Bydliště: mt. Blanc

Příspěvek od adam320 » 28. 11. 2006 00:02

Hanis píše: Ovšem co konstatní není je kroutící moment od převodovky tudíž nemůže ani platit že na jedno kolo jde 25% a na druhé 75% protože by se musela měnit i svornost.
vždy to netvrdím...podle mě prostě ty procenta udávaj množství síly která je maximálně diferenciálem vynaložitelná na vněší kolo VE CHVILI kdy vnitřní odlehčené kolo pracuje s celo silou vstupu..
smyk prekvapi pouze toho kdo v nem neni

Uživatelský avatar
adam320
Příspěvky: 4565
Registrován: 26. 08. 2004 16:28
Bydliště: mt. Blanc

Příspěvek od adam320 » 28. 11. 2006 00:05

alespon tak si to já vykládám...jinak mi to nikdo nikdy nevysvětlil tak jako Tobě, na tom se shodnem uplně stoprocentně :lol:
smyk prekvapi pouze toho kdo v nem neni

Uživatelský avatar
Fx
Příspěvky: 6344
Registrován: 26. 11. 2003 14:32
Bydliště: Pohádková říše

Příspěvek od Fx » 28. 11. 2006 00:08

Hanis (editoval jsem, vkládám to až teď): Nevidím důvod, aby se s měnícím krouťákem od převodovky měnila procentuelní svornost, to je přece svornost relativní a ne absolutní, takže holt budeš počítat 25% z aktuálního krouťáku :wink:

Nebo jsi to myslel jinak?
Naposledy upravil(a) Fx dne 28. 11. 2006 00:12, celkem upraveno 1 x.
E39 535i sedan

Uživatelský avatar
Hanis
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 2298
Registrován: 09. 06. 2003 11:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hanis » 28. 11. 2006 00:11

adam320 píše:vždy to netvrdím...podle mě prostě ty procenta udávaj množství síly která je maximálně diferenciálem vynaložitelná na vněší kolo VE CHVILI kdy vnitřní odlehčené kolo pracuje s celo silou vstupu..
Jedno kolo nemůže pracovat s celou silou která je na vstupu. jelokož ani jedna strana diferenciálu není 100% spojena se vstupem
Lidi jsou zlí, lžou, mrdaj a kradou

Uživatelský avatar
adam320
Příspěvky: 4565
Registrován: 26. 08. 2004 16:28
Bydliště: mt. Blanc

Příspěvek od adam320 » 28. 11. 2006 00:14

Hanis píše:
adam320 píše:vždy to netvrdím...podle mě prostě ty procenta udávaj množství síly která je maximálně diferenciálem vynaložitelná na vněší kolo VE CHVILI kdy vnitřní odlehčené kolo pracuje s celo silou vstupu..
Jedno kolo nemůže pracovat s celou silou která je na vstupu. jelokož ani jedna strana diferenciálu není 100% spojena se vstupem
spojena fyzicky není ale ty lamely to přeci převáděj, čím maj menší odpor tím vetší sílu přenesou a tudíš když to zapálíš do zatáčky tak to klidně přenýst mužou ne?
ale netvrdim že pravdu nemáš

sakra tak už to někdo vysvětlete :twisted: :lol:
smyk prekvapi pouze toho kdo v nem neni

Uživatelský avatar
Hanis
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 2298
Registrován: 09. 06. 2003 11:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hanis » 28. 11. 2006 00:26

Fx píše:Hanis (editoval jsem, vkládám to až teď): Jinak nevidím důvod, aby se s měnícím krouťákem od převodovky měnila procentuelní svornost, to je přece svornost relativní a ne absolutní, takže holt budeš počítat 25% z aktuálního krouťáku :wink:
No to je právě to čím si nejsem jistej, lamelová spojka v samosvoru je prostě s nějakou svorností vyrobena a ta hodnota je dle mě konstantní, jelikož jde o lamely s určitým přítlakem , které mají nějakou hodnotu prokluzu stejně jako třeba klasická spojka, tudíž to nemůžu počítat z aktuálního krouťáku.

když to zjednoduším a udělám jednoduchej pokus a to, že dám jedno kolo do vzduchu a druhý nechám na silnici tak na tu silnici dostanu prostě jen maximální část toho momentu plácnu hodnotu třeba 200 Nm kterou bude ta lamelová spojka schopna přenést a bylo by mi stejně prd platný i kdybych měl v autě motor z lokomotivy o momentu třeba 10000 Nm
Lidi jsou zlí, lžou, mrdaj a kradou

Uživatelský avatar
Max-Max
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 8452
Registrován: 04. 10. 2003 02:25
Bydliště: Košice, +421948901915

Příspěvek od Max-Max » 28. 11. 2006 00:50

nemyslimz e cilo 25 udava zmenu prenosu na druhe kolo, dejme tomu pri burnoutu by tech 75% cmoudilo a 25% by cmoudit nemohlo, uz jen z proto si to msylimz e vetsinou obe kola tocej temer stejne. Nebude to nahodou rozdil prenosu? Tedy jedno kolo hrabe, a pokud dojde k rozdilu cca 25% v otackach kol vuci sobe - tohle by mela zajistit poznani prave lamelova planeta - tak by se meli sily prenest i na druhe kolo? tudiz ho de facto uzavrou jen proto ze jedno kolo toci o 25% vic nez druhe?

pak mi k tehle me teorii ovsem nepasuje co by znamenalo cislo s menitelnou svornosti u novych M3 - 25-100%, leda by se jednalo o jinej princip.
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220

Uživatelský avatar
lupik
Příspěvky: 405
Registrován: 29. 11. 2005 11:03
Bydliště: Dunkerque, FR

Příspěvek od lupik » 28. 11. 2006 01:01


Uživatelský avatar
DAN
Věčně nespokojený
Příspěvky: 3683
Registrován: 24. 07. 2003 11:35
Bydliště: Mrdákov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DAN » 28. 11. 2006 07:47

Hanis píše:Jedno kolo nemůže pracovat s celou silou která je na vstupu. jelokož ani jedna strana diferenciálu není 100% spojena se vstupem
Jedno kolo nemůže pracovat s celou silou, která je na vstupu --- u 25% svornosti může jedno kolo pracovat s MAXIMÁLNÍM krouťákem 75% . :!: Zbytek - musí jít na druhý kolo.

Je jasný, že se nemůže jednat o nějaký přesný procentá, promile,.. garantovaný výrobcem.

Honzále, nechceš se zeptat jinak ? Vo co ti jde ? Todle čecko přece znáš. :twisted:

Jinak myslím, že se ten diff jmenuje - diff s omezenou svorností.
BMW The Ultimate Driving Machine

Boban
Příspěvky: 605
Registrován: 18. 05. 2004 13:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Boban » 28. 11. 2006 10:06

Zda se mi, ze si nekteri mysli, ze diferencial se zvysenou svornosti funguje tak, ze jsou oba vystupni hridele spojene nejakou lamelovou spojkou s konstantnim predpetim, tedy pomoci nejake pruziny, ktera udava sevreni diferencialu. Tak to ovsem neni :) .

Nenasel jsem zadne lepsi obrazky, ale i z techto je to docela dobre pochopitelne:
http://www.club4ag.com/faq%20and%20tech ... al_101.htm

LSD vypada tak, ze cep (pinion) satelitu (pinion gear) neni ulozen jednoduse v unaseci, ale je s unasecem spojen prostrednictvim dalsich dvou soucastek (na obrazku jsou popsany jako pressure rings). Ty se otaceji spolecne s unasecem, ale mohou se v nem posouvat ve smeru osy planet (tedy vystupnich hridelu), protoze jsou v unaseci ulozeny na nejakych drazkach. Cep satelitu je ulozen mezi obema "pressure rings" s tim, ze kontaktni plochy mezi cepem a "krouzky" jsou zkosene bud na jedne strane (1-way LSD), nebo na obou stranach stejne (2-way LSD), nebo na kazde strane jinak, pod jinym uhlem (1,5-way LSD). Krouzky stlacuji lamely, ktere jsou stridave spojene s unasecem a s planetami.

A ted jak to funguje:
V zaberu se tocivy moment prenasi na unasec, z unasece na "pressure rings" a z nich na cep satelitu. Protoze jsou ty krouzky ulozeny v unaseci posuvne a ty kontaktni plochy mezi cepem a krouzky jsou zkosene, zacnou se oba krouzky v zaberu roztahovat a tlacit na lamely, cimz brzdi vuci sobe unasec a planety, coz omezuje funkci diferencialu, neboli zvysuje svornost. U 1-way LSD se to deje pouze pri akceleraci, u 2-way pri akceleraci i brzdeni stejne, u 1,5-way pri akceleraci a brzdeni rozdilne (s rozdilnym ucinkem).
Z toho teda plyne, ze v zaberu je LSD vzdy sevreno. Ucinnost toho sevreni je udavana procentualnim pomerem, ktery udava kolik procent tociveho momentu, ktery prenese kolo s nizsi adhezi, se prenese na kolo s vyssi adhezi. Je dulezite si uvedomit, ze tocivy moment neni neco, co vyprodukuje motor, ale neco, cim je otaceni toho motoru brzdeno. Kdyz kola nemaji adhezi, tak je prenaseny moment nulovy (obrazne receno, samozrejme vim, ze existuji pasivni odpory).
Ovsem kdyby to fungovalo pouze tak, jak je popsano vyse, tak by se auto s LSD s jednim kolem ve vzduchu taky nerozjelo, stejne jako auto s normalnim diferencialem, protoze x% z nuly je porad nula. Proto jsou lamely namontovany s urcitym predpetim, nejcasteji vyvozenym nejakou talirovou pruzinou. Pak se pri nulove adhezi jednoho kola prenasi na druhe kolo tocivy moment dany predpetim te pruziny a brzdnym ucinkem tech lamel.
Kdo pochopil princip, urcite uz je mu to jasne, ale pro uplnost jeste dodam, ze ta ucinnost sevreni (ten procentualni pomer tociveho momentu preneseneho na kolo s vyssi adhezi) je pri danem poctu lamel urcena prave uhlem zkoseni tech kontaktnich ploch mezi cepem satelitu a temi "pressure rings".

uf, to je ale dlouhy :)

Odpovědět