Diferenciál - svornost diferenciálu, popis činnosti
- Hanis
- Moderátor e30.cz
- Příspěvky: 2298
- Registrován: 09. 06. 2003 11:25
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Diferenciál - svornost diferenciálu, popis činnosti
Jelikož jsem se ke dnešnímu dni nesetkal s nikým kdo by mi vysvětlil co v praxi znamená svornost diferenciálu 25% tak se chci zeptat tady. Funkce je mi jasná, vlastnosti taky jen prostě nevím z čeho vychází ty procenta. Fakt budu rád za jakoukoliv konstrukční odpověď.
Lidi jsou zlí, lžou, mrdaj a kradou
vycházejme z toho že 100% svornost znamená nulovou funkci diferenciálu...tzn. převodka nebo zavařenej diferák
diferenciál pracuje s velikostí točivýho momentu pusobícího na jeho vstupní hřídel, podle jeho velikosti reagují poloosy...čím je točivý moment větší tím více rozkládá sílu na obě kola, jinak pracuje jako obyčejný diferenciál...předpokládám že se bavíme o lamelovém diferenciálu...
procenta podlě mě udávají vazbu vstupní hřídele na jednotlivý kola...25% tedy znamená že při jízdě do zatáčky kdy se vnitřní kolo pohybuje stejnou silou jako vstup kardanu se vnější zatížené kolo pohybuje hannou silou o velikosti maximálně 25% ze síly pusobící na vstup...
to samozřejmě neznamená že jedno kolo se točí 75ti prosnetní silou a druhý 25ti čico?
diferenciál pracuje s velikostí točivýho momentu pusobícího na jeho vstupní hřídel, podle jeho velikosti reagují poloosy...čím je točivý moment větší tím více rozkládá sílu na obě kola, jinak pracuje jako obyčejný diferenciál...předpokládám že se bavíme o lamelovém diferenciálu...
procenta podlě mě udávají vazbu vstupní hřídele na jednotlivý kola...25% tedy znamená že při jízdě do zatáčky kdy se vnitřní kolo pohybuje stejnou silou jako vstup kardanu se vnější zatížené kolo pohybuje hannou silou o velikosti maximálně 25% ze síly pusobící na vstup...
to samozřejmě neznamená že jedno kolo se točí 75ti prosnetní silou a druhý 25ti čico?
smyk prekvapi pouze toho kdo v nem neni
- Hanis
- Moderátor e30.cz
- Příspěvky: 2298
- Registrován: 09. 06. 2003 11:25
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Dobře určitě se shodneme, že svornost (nového, pro rejpaly) lamelového diferenciálu je konstantní. To znamená že vzájemný odpor mezi poháněnými koly bude taky konstantní. Ovšem co konstatní není je kroutící moment od převodovky tudíž nemůže ani platit že na jedno kolo jde 25% a na druhé 75% protože by se musela měnit i svornost.
Lidi jsou zlí, lžou, mrdaj a kradou
vždy to netvrdím...podle mě prostě ty procenta udávaj množství síly která je maximálně diferenciálem vynaložitelná na vněší kolo VE CHVILI kdy vnitřní odlehčené kolo pracuje s celo silou vstupu..Hanis píše: Ovšem co konstatní není je kroutící moment od převodovky tudíž nemůže ani platit že na jedno kolo jde 25% a na druhé 75% protože by se musela měnit i svornost.
smyk prekvapi pouze toho kdo v nem neni
Hanis (editoval jsem, vkládám to až teď): Nevidím důvod, aby se s měnícím krouťákem od převodovky měnila procentuelní svornost, to je přece svornost relativní a ne absolutní, takže holt budeš počítat 25% z aktuálního krouťáku 
Nebo jsi to myslel jinak?

Nebo jsi to myslel jinak?
Naposledy upravil(a) Fx dne 28. 11. 2006 00:12, celkem upraveno 1 x.
E39 535i sedan
- Hanis
- Moderátor e30.cz
- Příspěvky: 2298
- Registrován: 09. 06. 2003 11:25
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Jedno kolo nemůže pracovat s celou silou která je na vstupu. jelokož ani jedna strana diferenciálu není 100% spojena se vstupemadam320 píše:vždy to netvrdím...podle mě prostě ty procenta udávaj množství síly která je maximálně diferenciálem vynaložitelná na vněší kolo VE CHVILI kdy vnitřní odlehčené kolo pracuje s celo silou vstupu..
Lidi jsou zlí, lžou, mrdaj a kradou
spojena fyzicky není ale ty lamely to přeci převáděj, čím maj menší odpor tím vetší sílu přenesou a tudíš když to zapálíš do zatáčky tak to klidně přenýst mužou ne?Hanis píše:Jedno kolo nemůže pracovat s celou silou která je na vstupu. jelokož ani jedna strana diferenciálu není 100% spojena se vstupemadam320 píše:vždy to netvrdím...podle mě prostě ty procenta udávaj množství síly která je maximálně diferenciálem vynaložitelná na vněší kolo VE CHVILI kdy vnitřní odlehčené kolo pracuje s celo silou vstupu..
ale netvrdim že pravdu nemáš
sakra tak už to někdo vysvětlete


smyk prekvapi pouze toho kdo v nem neni
- Hanis
- Moderátor e30.cz
- Příspěvky: 2298
- Registrován: 09. 06. 2003 11:25
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
No to je právě to čím si nejsem jistej, lamelová spojka v samosvoru je prostě s nějakou svorností vyrobena a ta hodnota je dle mě konstantní, jelikož jde o lamely s určitým přítlakem , které mají nějakou hodnotu prokluzu stejně jako třeba klasická spojka, tudíž to nemůžu počítat z aktuálního krouťáku.Fx píše:Hanis (editoval jsem, vkládám to až teď): Jinak nevidím důvod, aby se s měnícím krouťákem od převodovky měnila procentuelní svornost, to je přece svornost relativní a ne absolutní, takže holt budeš počítat 25% z aktuálního krouťáku
když to zjednoduším a udělám jednoduchej pokus a to, že dám jedno kolo do vzduchu a druhý nechám na silnici tak na tu silnici dostanu prostě jen maximální část toho momentu plácnu hodnotu třeba 200 Nm kterou bude ta lamelová spojka schopna přenést a bylo by mi stejně prd platný i kdybych měl v autě motor z lokomotivy o momentu třeba 10000 Nm
Lidi jsou zlí, lžou, mrdaj a kradou
- Max-Max
- Moderátor e30.cz
- Příspěvky: 8452
- Registrován: 04. 10. 2003 02:25
- Bydliště: Košice, +421948901915
nemyslimz e cilo 25 udava zmenu prenosu na druhe kolo, dejme tomu pri burnoutu by tech 75% cmoudilo a 25% by cmoudit nemohlo, uz jen z proto si to msylimz e vetsinou obe kola tocej temer stejne. Nebude to nahodou rozdil prenosu? Tedy jedno kolo hrabe, a pokud dojde k rozdilu cca 25% v otackach kol vuci sobe - tohle by mela zajistit poznani prave lamelova planeta - tak by se meli sily prenest i na druhe kolo? tudiz ho de facto uzavrou jen proto ze jedno kolo toci o 25% vic nez druhe?
pak mi k tehle me teorii ovsem nepasuje co by znamenalo cislo s menitelnou svornosti u novych M3 - 25-100%, leda by se jednalo o jinej princip.
pak mi k tehle me teorii ovsem nepasuje co by znamenalo cislo s menitelnou svornosti u novych M3 - 25-100%, leda by se jednalo o jinej princip.
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220
- DAN
- Věčně nespokojený
- Příspěvky: 3683
- Registrován: 24. 07. 2003 11:35
- Bydliště: Mrdákov
- Kontaktovat uživatele:
Jedno kolo nemůže pracovat s celou silou, která je na vstupu --- u 25% svornosti může jedno kolo pracovat s MAXIMÁLNÍM krouťákem 75% .Hanis píše:Jedno kolo nemůže pracovat s celou silou která je na vstupu. jelokož ani jedna strana diferenciálu není 100% spojena se vstupem

Je jasný, že se nemůže jednat o nějaký přesný procentá, promile,.. garantovaný výrobcem.
Honzále, nechceš se zeptat jinak ? Vo co ti jde ? Todle čecko přece znáš.

Jinak myslím, že se ten diff jmenuje - diff s omezenou svorností.
BMW The Ultimate Driving Machine
Zda se mi, ze si nekteri mysli, ze diferencial se zvysenou svornosti funguje tak, ze jsou oba vystupni hridele spojene nejakou lamelovou spojkou s konstantnim predpetim, tedy pomoci nejake pruziny, ktera udava sevreni diferencialu. Tak to ovsem neni
.
Nenasel jsem zadne lepsi obrazky, ale i z techto je to docela dobre pochopitelne:
http://www.club4ag.com/faq%20and%20tech ... al_101.htm
LSD vypada tak, ze cep (pinion) satelitu (pinion gear) neni ulozen jednoduse v unaseci, ale je s unasecem spojen prostrednictvim dalsich dvou soucastek (na obrazku jsou popsany jako pressure rings). Ty se otaceji spolecne s unasecem, ale mohou se v nem posouvat ve smeru osy planet (tedy vystupnich hridelu), protoze jsou v unaseci ulozeny na nejakych drazkach. Cep satelitu je ulozen mezi obema "pressure rings" s tim, ze kontaktni plochy mezi cepem a "krouzky" jsou zkosene bud na jedne strane (1-way LSD), nebo na obou stranach stejne (2-way LSD), nebo na kazde strane jinak, pod jinym uhlem (1,5-way LSD). Krouzky stlacuji lamely, ktere jsou stridave spojene s unasecem a s planetami.
A ted jak to funguje:
V zaberu se tocivy moment prenasi na unasec, z unasece na "pressure rings" a z nich na cep satelitu. Protoze jsou ty krouzky ulozeny v unaseci posuvne a ty kontaktni plochy mezi cepem a krouzky jsou zkosene, zacnou se oba krouzky v zaberu roztahovat a tlacit na lamely, cimz brzdi vuci sobe unasec a planety, coz omezuje funkci diferencialu, neboli zvysuje svornost. U 1-way LSD se to deje pouze pri akceleraci, u 2-way pri akceleraci i brzdeni stejne, u 1,5-way pri akceleraci a brzdeni rozdilne (s rozdilnym ucinkem).
Z toho teda plyne, ze v zaberu je LSD vzdy sevreno. Ucinnost toho sevreni je udavana procentualnim pomerem, ktery udava kolik procent tociveho momentu, ktery prenese kolo s nizsi adhezi, se prenese na kolo s vyssi adhezi. Je dulezite si uvedomit, ze tocivy moment neni neco, co vyprodukuje motor, ale neco, cim je otaceni toho motoru brzdeno. Kdyz kola nemaji adhezi, tak je prenaseny moment nulovy (obrazne receno, samozrejme vim, ze existuji pasivni odpory).
Ovsem kdyby to fungovalo pouze tak, jak je popsano vyse, tak by se auto s LSD s jednim kolem ve vzduchu taky nerozjelo, stejne jako auto s normalnim diferencialem, protoze x% z nuly je porad nula. Proto jsou lamely namontovany s urcitym predpetim, nejcasteji vyvozenym nejakou talirovou pruzinou. Pak se pri nulove adhezi jednoho kola prenasi na druhe kolo tocivy moment dany predpetim te pruziny a brzdnym ucinkem tech lamel.
Kdo pochopil princip, urcite uz je mu to jasne, ale pro uplnost jeste dodam, ze ta ucinnost sevreni (ten procentualni pomer tociveho momentu preneseneho na kolo s vyssi adhezi) je pri danem poctu lamel urcena prave uhlem zkoseni tech kontaktnich ploch mezi cepem satelitu a temi "pressure rings".
uf, to je ale dlouhy

Nenasel jsem zadne lepsi obrazky, ale i z techto je to docela dobre pochopitelne:
http://www.club4ag.com/faq%20and%20tech ... al_101.htm
LSD vypada tak, ze cep (pinion) satelitu (pinion gear) neni ulozen jednoduse v unaseci, ale je s unasecem spojen prostrednictvim dalsich dvou soucastek (na obrazku jsou popsany jako pressure rings). Ty se otaceji spolecne s unasecem, ale mohou se v nem posouvat ve smeru osy planet (tedy vystupnich hridelu), protoze jsou v unaseci ulozeny na nejakych drazkach. Cep satelitu je ulozen mezi obema "pressure rings" s tim, ze kontaktni plochy mezi cepem a "krouzky" jsou zkosene bud na jedne strane (1-way LSD), nebo na obou stranach stejne (2-way LSD), nebo na kazde strane jinak, pod jinym uhlem (1,5-way LSD). Krouzky stlacuji lamely, ktere jsou stridave spojene s unasecem a s planetami.
A ted jak to funguje:
V zaberu se tocivy moment prenasi na unasec, z unasece na "pressure rings" a z nich na cep satelitu. Protoze jsou ty krouzky ulozeny v unaseci posuvne a ty kontaktni plochy mezi cepem a krouzky jsou zkosene, zacnou se oba krouzky v zaberu roztahovat a tlacit na lamely, cimz brzdi vuci sobe unasec a planety, coz omezuje funkci diferencialu, neboli zvysuje svornost. U 1-way LSD se to deje pouze pri akceleraci, u 2-way pri akceleraci i brzdeni stejne, u 1,5-way pri akceleraci a brzdeni rozdilne (s rozdilnym ucinkem).
Z toho teda plyne, ze v zaberu je LSD vzdy sevreno. Ucinnost toho sevreni je udavana procentualnim pomerem, ktery udava kolik procent tociveho momentu, ktery prenese kolo s nizsi adhezi, se prenese na kolo s vyssi adhezi. Je dulezite si uvedomit, ze tocivy moment neni neco, co vyprodukuje motor, ale neco, cim je otaceni toho motoru brzdeno. Kdyz kola nemaji adhezi, tak je prenaseny moment nulovy (obrazne receno, samozrejme vim, ze existuji pasivni odpory).
Ovsem kdyby to fungovalo pouze tak, jak je popsano vyse, tak by se auto s LSD s jednim kolem ve vzduchu taky nerozjelo, stejne jako auto s normalnim diferencialem, protoze x% z nuly je porad nula. Proto jsou lamely namontovany s urcitym predpetim, nejcasteji vyvozenym nejakou talirovou pruzinou. Pak se pri nulove adhezi jednoho kola prenasi na druhe kolo tocivy moment dany predpetim te pruziny a brzdnym ucinkem tech lamel.
Kdo pochopil princip, urcite uz je mu to jasne, ale pro uplnost jeste dodam, ze ta ucinnost sevreni (ten procentualni pomer tociveho momentu preneseneho na kolo s vyssi adhezi) je pri danem poctu lamel urcena prave uhlem zkoseni tech kontaktnich ploch mezi cepem satelitu a temi "pressure rings".
uf, to je ale dlouhy
