Snížení hlavy a ostrá vačka

Vylepšení, úpravy - cokoliv co se udělá jinak, než jak bylo vymyšleno ve fabrice BMW.
(Turbo, podvozky, sportovní úpravy...)
Uživatelský avatar
PÍŤÁK
Příspěvky: 848
Registrován: 12. 10. 2006 10:52
Bydliště: Praha

Příspěvek od PÍŤÁK » 19. 02. 2007 18:19

Ja bych rekl, ze sou z takovy ty ocelolitiny
e24 635csi & e28 m535i & e28 524td

Uživatelský avatar
AdamekE36
Příspěvky: 60
Registrován: 08. 02. 2008 23:34
Bydliště: Královéhradecký kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od AdamekE36 » 08. 01. 2010 00:22

Nevíte jak poznám o kolik max. může být snížená hlava u M42 ?... měl jsem na autě již sníženou (nevím o kolik) a teď jsem sehnal jinou a ta je snad ještě o 1mm nižší než ta moje ... kdyžtak můžu nafotit .. jestli to nějak pomůže ... bojím se, aby ta nová hlava nedělala neplechu. Díky moc za odpovědi. Adam ;)

Uživatelský avatar
Max-Max
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 8452
Registrován: 04. 10. 2003 02:25
Bydliště: Košice, +421948901915

Příspěvek od Max-Max » 08. 01. 2010 01:10

AdamekE36 píše:Nevíte jak poznám o kolik max. může být snížená hlava u M42 ?... měl jsem na autě již sníženou (nevím o kolik) a teď jsem sehnal jinou a ta je snad ještě o 1mm nižší než ta moje ... kdyžtak můžu nafotit .. jestli to nějak pomůže ... bojím se, aby ta nová hlava nedělala neplechu. Díky moc za odpovědi. Adam ;)
hlava muze byt znizena max po znacku snizeni ktera je na dosedaci plose hlavy
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220

Uživatelský avatar
VendaHK
člen E30.cz
Příspěvky: 2814
Registrován: 21. 08. 2007 20:17
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od VendaHK » 08. 01. 2010 07:40

Francis píše:
vynalezce píše:Sem amater ... nechal bych tu vacku po zbrouseni prekalit ...
Cementovat a kalit se musí PŘED broušením.
To bych oponoval tomuto... co pises
EX-Ford Sierra 2,0 DOHC---
EX-BMW E39 TOUR 525TDSA (na tahaní třici)---
EX-BMW E36 Touring 318i M43(celkem solidní vybava)
EX-BMW Z3 1,9 16V Cabrio...
EX-OPEL VIVARO
OPEL VIVARO WESTFALIA
BMW E30 COUPE M20B20 Race car.
SAM TIGER CAT E1 (komplet repase)

Uživatelský avatar
AdamekE36
Příspěvky: 60
Registrován: 08. 02. 2008 23:34
Bydliště: Královéhradecký kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od AdamekE36 » 08. 01. 2010 07:49

Max-Max píše:
AdamekE36 píše:Nevíte jak poznám o kolik max. může být snížená hlava u M42 ?... měl jsem na autě již sníženou (nevím o kolik) a teď jsem sehnal jinou a ta je snad ještě o 1mm nižší než ta moje ... kdyžtak můžu nafotit .. jestli to nějak pomůže ... bojím se, aby ta nová hlava nedělala neplechu. Díky moc za odpovědi. Adam ;)
hlava muze byt znizena max po znacku snizeni ktera je na dosedaci plose hlavy
kde přesně je ta značka ... jak vypadá ... popřípadě fotku nemáš? Abych tu značku neměl už slíznutou ... Díky ;)

Uživatelský avatar
Francis
člen E30.cz
Příspěvky: 3445
Registrován: 11. 02. 2003 11:06
Bydliště: Lánov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Francis » 08. 01. 2010 08:16

VendaHK píše:
Francis píše:
vynalezce píše:Sem amater ... nechal bych tu vacku po zbrouseni prekalit ...
Cementovat a kalit se musí PŘED broušením.
To bych oponoval tomuto... co pises
Cementuje se před kalením, aby se zvýšil obsah uhlíku v povrchové vrstvě materiálu. Cementování i kalení jsou tepelená zpracování, po kterých se může lehce změnit tvar součástky. Proto se brousí až po kalení, tím pádem i po cementování, neboť tvar, geometrická přesnost, jsou pro vačkový hřídel důležité.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition

Uživatelský avatar
VendaHK
člen E30.cz
Příspěvky: 2814
Registrován: 21. 08. 2007 20:17
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od VendaHK » 08. 01. 2010 08:20

Francis píše:
VendaHK píše:
Francis píše: Cementovat a kalit se musí PŘED broušením.
To bych oponoval tomuto... co pises
Cementuje se před kalením, aby se zvýšil obsah uhlíku v povrchové vrstvě materiálu. Cementování i kalení jsou tepelená zpracování, po kterých se může lehce změnit tvar součástky. Proto se brousí až po kalení, tím pádem i po cementování, neboť tvar, geometrická přesnost, jsou pro vačkový hřídel důležité.
To mozna jo, ale kdyz si nechas podbrousit vacku: to znamena ze se castecne zakalenej povrch odebere, tak je pak potreba u nekterych vacek delat Nitridaci aby se vacka opet ¨zpevnila¨ ale u M20 neni potreba vacka ma tak dokonalou povrchovku ze je to az do hloubky.-) a no problemo.... samozdrejme nekdo si tu nitridaci necha udelat stejne.-)
EX-Ford Sierra 2,0 DOHC---
EX-BMW E39 TOUR 525TDSA (na tahaní třici)---
EX-BMW E36 Touring 318i M43(celkem solidní vybava)
EX-BMW Z3 1,9 16V Cabrio...
EX-OPEL VIVARO
OPEL VIVARO WESTFALIA
BMW E30 COUPE M20B20 Race car.
SAM TIGER CAT E1 (komplet repase)

Uživatelský avatar
Dolfa 325i
Příspěvky: 372
Registrován: 12. 11. 2005 11:33
Bydliště: Blansko

Příspěvek od Dolfa 325i » 08. 01. 2010 11:04

V 99% se cementuje do hloubky 0,5-1,2 mm..(14220,12010,20)
Bezpečnou hloubku kde je mat. po zakalení a popuštění měkký beru 2mm.. ( i když byl i extem. případ, že v 2,5mm to bylo tvrdý)..

Nitridování je jen šlupka na povrchu, ve většině případů odbrousit 0,2mm znamená dostat se na měkký mat.

Po tepel. zprac se vždy změní rozměr (je jen otázkou jakou toleranci potřebujeme)..
Po nitridování hodně lidí tvrdí že se rozměry nezmění, ale ne vždy tomu tak je..Jen pokud si to sám přeměřím tak tomu můžu věřit (viz. příklad přebroušené vačky na 4 válec...slib že po nitrid. bude max. do 0,01 házet.. po přeměření 0,06...)Ale vždy záleží jaká to je nitridace a jak je založen kus atd...
Každopádně se vyplatí vždy si to sám přeměřit (nebo byt u přeměření)..

Uživatelský avatar
Francis
člen E30.cz
Příspěvky: 3445
Registrován: 11. 02. 2003 11:06
Bydliště: Lánov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Francis » 14. 01. 2010 15:57

V dosedací ploše hlavy k bloku je mělká obdélníková "jamka", jejíž dno je maximální snížení, která když zmizí tak je sníženo jak nejvíc je povoleno.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition

Uživatelský avatar
Iwan
Příspěvky: 4111
Registrován: 01. 02. 2004 20:36
Bydliště: Praha

Příspěvek od Iwan » 15. 01. 2010 12:35

pripadne v nejakym "jak na to" je uvedena origo vejska hlavy...ale spis pocitej s tim, ze uz tam ta znacka nebude..
B ílo M odrá W rtule
To sem zvedavej, jak dlouho to vydrzi tentokrat..14372km
Opravy, upravy, G.O... :arrow: nepotrebujete-pomoc-plati-stale-t53547.html

Uživatelský avatar
Max-Max
Moderátor e30.cz
Příspěvky: 8452
Registrován: 04. 10. 2003 02:25
Bydliště: Košice, +421948901915

Příspěvek od Max-Max » 15. 01. 2010 16:39

hlavne me zaujalo, ze kdyz envi co je to dosedaci ploska (resp. jeho mechanik kterej by to mel delat) tak je to docela odvazne odhodlani delat neco o cem nevim ani co to je a kde to najdu.
325i, 635CSiA, FJR 1300A, W638 V220

Uživatelský avatar
AdamekE36
Příspěvky: 60
Registrován: 08. 02. 2008 23:34
Bydliště: Královéhradecký kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od AdamekE36 » 15. 01. 2010 19:04

Max-Max píše:hlavne me zaujalo, ze kdyz envi co je to dosedaci ploska (resp. jeho mechanik kterej by to mel delat) tak je to docela odvazne odhodlani delat neco o cem nevim ani co to je a kde to najdu.
vím, že tam nějaká jamka je ... jen je asi slíznutá ... tak se radši zeptám ... se snižováním hlavy nemám zkušenosti ... jinak vyměnit gufera, těsnění pod hlavou a zabrousit ventily mě složité nepřijde .... mechanik nejsem ... ale strojařina na tyhle blbůstky stačí ;) pokaždé když bylo nějaké z mých aut u automechanika a vystřídal jsem jich dost ... tak jsem jejich práci musel předělávat ... takže už si radši všechny opravy dělám sám (rozvody, ložiska, spojka, výfuk atd...) tak proto jsem se ptal .. ;)

airwolf
Příspěvky: 232
Registrován: 20. 07. 2008 12:59
Bydliště: Praha

Příspěvek od airwolf » 16. 01. 2010 19:36

Ahoj no třeba u hlavy na M30B35 je tam těch značek několik a jsou to defakto všechny které nejsou dírami na vodu nebo olej. Jinak co se vaček týká tak se dělí podle několika písmen které jsou na nich vyraženy (na orig. BMW) Značky tam jsou C,D,E, a nejlepší je prý K (možná jsem na některé zapomněl ještě doplním)

Márty_
Příspěvky: 381
Registrován: 20. 04. 2005 09:42

Příspěvek od Márty_ » 08. 02. 2010 10:38

Hlava se dá snižovat do doby než se otevřený ventil opře o píst (než si "ťukne"). U nikdy nerovnaných nebo nesnižovaných hlav to bývá MAX 0.8 mm. Samozřejmě záleží na tloušťce těsnění. Dodržovat značení výrobce není rozhodně od věci, když to brusič přežene, (nevratná operace) s hlavou se lze tak akorát vyfotit.

Jediné co tu ještě nebylo zmíněno (nebo jsem to nepostřehnul), se změnou kompresního poměru má motor větší náchylnost k detonacím (samozápalům), tím pádem je potřeba tankovat benzín s vyžším oktanovým číslem.

O úpravách na sací a výfukové straně toho bylo řečeno dost.

O vačkách broušení atd. byla krásná reportáž na DVD magazínu Autosport a tuning bohužel nevím které dvd to bylo.

DOMM
Příspěvky: 4
Registrován: 14. 02. 2011 22:11

Příspěvek od DOMM » 15. 02. 2011 23:14

vynalezce píše:Sem amater a uvazuju o ostry vacce. Takze sbrousit a cekat az se to vysere...hmm hmm. Zkusil bych jednu z mnoha firem ktery bezne delaj cementovani a kalenim cementovaci oceli a nechal bych tu vacku po zbrouseni prekalit, pak to snad neco vydrzi. Nemam s tim zkusenisti takze jen takovej napad pro inspiraci ;)
obracene kamo.. :) po zakaleni prebrousit, kazda operace vedouci ke zlepseni vlastnosti materialu ted konkretne kaleni a cementace s sebou nese zmeny profilu povrchu proto se vzdy po zlepseni musi brousit...a cementace je do hloubky cca 0,6-0,9 mm a na brusce ti to pak lizne treba o 0,7-0,1 mm tak ze neztratis tvrdost ziskanou cementaci... :)

Uživatelský avatar
lucky325i
Příspěvky: 803
Registrován: 16. 04. 2004 01:15
Bydliště: Florida

Příspěvek od lucky325i » 18. 06. 2013 02:31

Mel bych dotaz panove. Uz jsem se tu kdysi na to ptal ale nikdo neodpovedel..

Kdyz sem poridil bawo tak na ventilech sem mel takovou "cepicku" , nevedel sem na co to je a po udelani hlavy sem je tam nevracel. Zajimalo by me kdybych je pouzil a budou mit tloustku 1mm az 2mm jestli se muzou potkat ventily s pistem? Pokud tam bude tahle cepicka tak se otevreni saciho i vejfuku zvetsi o to vymezeni ktere tam bude a ventil pujde vic do hloubky. Zajimalo by me jestli by to melo vliv na vykon? Jinak si nejsem uplne jiste ale mel by se tim podle me zmenit uhel nabehu "koniku" vuci vacce.

pro nazornost jak ty "cepicky" vypadaji. Nejsou to presne na bawo ale jen aby byla predstava.

http://www.ebay.com/itm/COMP-Cams-622-1 ... 3b&vxp=mtr
Manželka homosexuála s pláčem vypráví:
"Pak se svlékl, já se taky svlékla, on si oblékl moje šaty a od té doby jsem ho už neviděla."

Uživatelský avatar
DoDo
Příspěvky: 1468
Registrován: 23. 09. 2006 22:13
Bydliště: Lázně s minerálkou (Poděsmrady)

Příspěvek od DoDo » 18. 06. 2013 06:30

na živo jsem to na M20 ještě neviděl, ale myslim si, že jedna z možností je, že to bylo použitý jako levná oprava projetýho ventilu.
Zdvih se rozhodně nezvětší, protože se musí seštelovat excentr na koníku, aby se ventil zavřel.

Uživatelský avatar
mychal
člen E30.cz
Příspěvky: 1790
Registrován: 06. 08. 2005 16:13
Bydliště: Příbor

Příspěvek od mychal » 18. 06. 2013 10:40

Byla/je tam ostrá vačka? Tyhle čepičky mám na ventilech taky, dávají se když přebrušuješ seriovou vačku na ostřejší. Záleží na tvaru palce, původním a novém úhlu vačky ale zjednodušeně se dá říct, že v případě když už vačku hodně "zostřuješ" tak jí i ubíráš hodně materiálu, a vačka by nemusela dosáhnout na ventil. Takže použiješ tyhle přibližovací čepičky. Ony třeba i ventilové vůle půjdou nastavit bez nich ale excentry budou dost na hraně. Na zdvih to vliv nemá. :-)

edit: kdybys je tam zase vracel tak uděláš zase předepsané ventilové vůle a nic se nepotká ;-)
E30 Drift special LS3 6.2 supercharger
E24 635CSi
Z3 roadster S54
Z3 Coupe 2.8

Uživatelský avatar
lucky325i
Příspěvky: 803
Registrován: 16. 04. 2004 01:15
Bydliště: Florida

Příspěvek od lucky325i » 19. 06. 2013 00:12

aha.. :) to nevim co tam ma za vacku origo sem vyhodil i s hlavou a ted je tam vsechno nejak poskladany z ruznej hlav co jsem nasel pekny dily na vrakaci. :) ale dikes za odpovedi.. jinak kde jsi sehnal ty cepicky na M20 motor? bmw origo?
Manželka homosexuála s pláčem vypráví:
"Pak se svlékl, já se taky svlékla, on si oblékl moje šaty a od té doby jsem ho už neviděla."

Uživatelský avatar
mychal
člen E30.cz
Příspěvky: 1790
Registrován: 06. 08. 2005 16:13
Bydliště: Příbor

Příspěvek od mychal » 19. 06. 2013 09:12

nene bmw tohle vůbec origo nedělá, ono je to vlastně takové druhořadé řešení, nejlepší je vačku udělat z nového materiálu. Ty vlastně tím že vačku přebrousíš nejvíce ubereš v místech kde se vačka koníku(zdvihátek,položek u M) nedotýká abys díky tomu dostal prostor na palci vačky k jeho změně(většinou zbaculacení a zvětšení zdvihu), takže má potom vačka dále k ventilu a musí to vynahrazovat excentr,hydrozdvih... a touhle podložkou ventil a vačku k sobě přiblížíš.

Mě ty podložky nechal dělat chlapík co mi i brousil vačku, sám věděl kolik ubírá(chtěl sem hodně ostré vačky, nejostřejší co šly nabrousit 266 místo 228serie).

Kdyby někdo broušení řešil v MS kraji at napíše SZ dám vědět kde sem je nechával dělat, veřejně to zatím psát nebudu pač motor zatím není odzkoušený takže ani kvalita vaček. Cena byla 5tis za obě vačky pro M50 motor. V případě menšího úhlu kdy by nebylo nutné používat podložky by byla cena 4tis. Povrchová úprava se neprováděla, bylo mi řečeno že materiál dost houževnatý i pod přebroušenou vrstvou a že to není nutné. Chlapíkovi zatím nemám důvod nevěřit, živí se tím už pomalu od revoluce.


Zde foto podložek a foto vačky:
(omlouvám se za kvalitu, první dvě focené prehistorickým mobilem)

Obrázek

Obrázek

přebroušená origo M50/52 vačka z 228° na 266°
Obrázek

vlevo origo M50/52 vačka 228°, vpravo S52US 252°
Obrázek
E30 Drift special LS3 6.2 supercharger
E24 635CSi
Z3 roadster S54
Z3 Coupe 2.8

Odpovědět