324TD - zvýšení plnícího tlaku
324TD - zvýšení plnícího tlaku
koupil jsem za dobré peníze turboropu, udělal základní servis a teď se chci pustit do úprav a trochu si pohrát a pochopit princip fungování přeplňovaného diesela
motor je klasika M21D24, původně tam bylo el. čerpadlo které bylo vyměněno za mech. vstřikovací čerpadlo, tedy plyn lankem, žádná elektronika, turbo je tam klasické "malé" jako v E30 bývá
koupil jsem si manometr 0-2,5BAR, napojil na sání a zjistil že turbo tlačí kolem 2000RPM 0,5BARu.....2500RPM 1BAR, pak to někde na 3500RPM přepíná Wastegate na obtok a tlak padá na 0,8-0,9BARu a drží až do konce otáčkoměru
chtěl bych si pohrát s Wastegate, aby to neutínala a nechala to roztočit víc, zajímalo by mě kam to až půjde "bezpečně" nafouknout abych turbo nepřetočil
v případě zvýšení tlaku si můžu jednoduše přidat naftu na čerpadle, takže nemusím řešit změnu map v jednotce jako u TD s El. čerpadlem
díky za rady
motor je klasika M21D24, původně tam bylo el. čerpadlo které bylo vyměněno za mech. vstřikovací čerpadlo, tedy plyn lankem, žádná elektronika, turbo je tam klasické "malé" jako v E30 bývá
koupil jsem si manometr 0-2,5BAR, napojil na sání a zjistil že turbo tlačí kolem 2000RPM 0,5BARu.....2500RPM 1BAR, pak to někde na 3500RPM přepíná Wastegate na obtok a tlak padá na 0,8-0,9BARu a drží až do konce otáčkoměru
chtěl bych si pohrát s Wastegate, aby to neutínala a nechala to roztočit víc, zajímalo by mě kam to až půjde "bezpečně" nafouknout abych turbo nepřetočil
v případě zvýšení tlaku si můžu jednoduše přidat naftu na čerpadle, takže nemusím řešit změnu map v jednotce jako u TD s El. čerpadlem
díky za rady
OO=[][]=OO E34 518i sedan, M40B18
E28 524td žralok
E34 525i sedan, M50B25
E30 318IS coupe
E30 324TD sedan chrom
E30 318i coupe
E30 328i M52B28 coupe
E28 524d žralok
E28 524TD žralok
E28 524td žralok
E34 525i sedan, M50B25
E30 318IS coupe
E30 324TD sedan chrom
E30 318i coupe
E30 328i M52B28 coupe
E28 524d žralok
E28 524TD žralok
Servus, v první řadě (omlouvám se jestli je to jinak BMW nafťáky neznám) si pořiď IC, jelikož tlačit třeba 1,5 bez něho je celkem rychlá smrt . Další věc uprav přidavač nafty, když totiž "jen otočíš" šroubkem tak máš spodek a pak .... přidavač je "dynamický" .) Co se turba týče, nevím v jakém je stavu a o které se přesně jedná, ale relativně 1-1,2b by mělo udržet, když se k němu budeš chovat. Jinak tam dej VNT z něčeho lepšího a budeš mít klid, pojede to taky hezky.)
Nemá to smysl!
Re: 324TD - zvýšení plnícího tlaku
Tak princip přelňování evidentně ještě moc nechápeš, protože toto, co jsi napsal je úplná blbost. Wastegate ti 3,5t ot./min nic nepřepíná. Wastegate vlastně vůbec nepřepíná, ta se umí pouze otevírat/přivírat nebo naklápět lopatky, ale to už neni typická wastegate.Whistler píše: koupil jsem si manometr 0-2,5BAR, napojil na sání a zjistil že turbo tlačí kolem 2000RPM 0,5BARu.....2500RPM 1BAR, pak to někde na 3500RPM přepíná Wastegate na obtok a tlak padá na 0,8-0,9BARu a drží až do konce otáčkoměru
To že ti padá tlak neni vinou wastegte, ta funguje správně (tedy s největší pravděpodobností). Jak jinak by ti udržela tlak 1Bar? Dle mého důvod padání tlaku ve vyšších otáčkách je daný buďto horším stavem turba, anebo jeho kontrukcí. nevim, jak přesně se má malé turbo na td chovat, vždy jsem měl velké turbíny v E28. Nicméně k věci - tlak ti padá hlavně proto, protože turbo už nestíhá plnit motor ve vyšších otáčkách. Kdyby byla na vině wastegate, tak ti reguluje tlak na0,8-0,9 Baru už v těch 2500 ot./min. kdy má turbo svoji "špičku" a začíná u td regulace fungovat. mně veliké turbíny na TD dokázaly plnit i ve vyšších otáčkách stále stejně, možná i o nějakou desetinu víc (nebavím se o overboostu, který se pohyboval cca o 0,2Baru nad nastavenou hodnotu).
s wastegate si hrát můžeš, nicméně omezovat tě v tvých hrátkách bude nejenom životnost turba (kterou bohužel u této malé varianty neznám, nicméně velké turbíny z E28 toho zrovna moc nevydrží - foukal jsem tuším 1,3 Baru a minimálně dvě na to odešly. Jednou rozlomená hřídel a podruhé prasklý těsnící kroužek v housingu) ale hlavně i pop off ventil umístěný na sání (na tvojí fotce č.1 jde krásně vidět - to černé plastové hnízdo zespodu na sání), který je právě nastaven na tuším 1,3 nebo 1,4 Baru a při dosažení tohoto tlaku se otevře, což je pochopitelně nežádoucí. takže zbývá buďto tlačit pouze do toho mezního tlaku anebo tento pojistný ventil kuchnout ven a dírů v sání zaslepitWhistler píše:
chtěl bych si pohrát s Wastegate, aby to neutínala a nechala to roztočit víc, zajímalo by mě kam to až půjde "bezpečně" nafouknout abych turbo nepřetočil
Ano, to je fakt. Nicméně v ideálním případě by to chtělo i upravit tlakový korektor vstřikované dávky, kvůli většímu zvýšení množství vstříknuté nafty při boostuWhistler píše:v případě zvýšení tlaku si můžu jednoduše přidat naftu na čerpadle, takže nemusím řešit změnu map v jednotce jako u TD s El. čerpadlem
No smoke, no fun...
Re: 324TD - zvýšení plnícího tlaku
= úprava vstřiků? Nebo jak se to dělá?Míšánek píše:Ano, to je fakt. Nicméně v ideálním případě by to chtělo i upravit tlakový korektor vstřikované dávky, kvůli většímu zvýšení množství vstříknuté nafty při boostu
pročetl jsem si tady na fóru pár vláken o TD, ale moc toho tady není
měl jsem za to že turbo se roztáčí průchodem spalin a když dosáhne určitých minimálně potřebných otáček začne stlačovat vzduch, čím víc otáček motoru, tím víc spalin, tím rychleji se turbo točí, vytváří v sání větší tlak až do chvíle kdy by se roztočilo do takových otáček kdy by se mohlo poškodit. Pro regulaci aby se turbo nepřetáčelo a plnění se zastavilo na určitém maximálním nastaveném tlaku jsem myslel že slouží ta wastegate s podtlakovým ventilem a táhlem.
jak to tedy funguje?
měl jsem za to že turbo se roztáčí průchodem spalin a když dosáhne určitých minimálně potřebných otáček začne stlačovat vzduch, čím víc otáček motoru, tím víc spalin, tím rychleji se turbo točí, vytváří v sání větší tlak až do chvíle kdy by se roztočilo do takových otáček kdy by se mohlo poškodit. Pro regulaci aby se turbo nepřetáčelo a plnění se zastavilo na určitém maximálním nastaveném tlaku jsem myslel že slouží ta wastegate s podtlakovým ventilem a táhlem.
jak to tedy funguje?
OO=[][]=OO E34 518i sedan, M40B18
E28 524td žralok
E34 525i sedan, M50B25
E30 318IS coupe
E30 324TD sedan chrom
E30 318i coupe
E30 328i M52B28 coupe
E28 524d žralok
E28 524TD žralok
E28 524td žralok
E34 525i sedan, M50B25
E30 318IS coupe
E30 324TD sedan chrom
E30 318i coupe
E30 328i M52B28 coupe
E28 524d žralok
E28 524TD žralok
Vstřiky ti vstřikovanou dávku neovlivní (teda v tomhle případě určitě ne). Upravuje se čerpadlo, resp. jeho přetlaková regulaceMazuPm píše:= úprava vstřiků? Nebo jak se to dělá?Míšánek píše:Ano, to je fakt. Nicméně v ideálním případě by to chtělo i upravit tlakový korektor vstřikované dávky, kvůli většímu zvýšení množství vstříknuté nafty při boostu
Už jenom tohle je špatněForget píše:Servus, v první řadě (omlouvám se jestli je to jinak BMW nafťáky neznám)
Rychlá smrt? Co to je zas za hovadinu? To jako na základě čeho? Nebo jinak - jak dokáže IC ovlivnit životnost čehokoliv? To bych se teda moc rád dozvědělForget píše: ...si pořiď IC, jelikož tlačit třeba 1,5 bez něho je celkem rychlá smrt .
Spodek? Ty voe, mám dost Chtělo by to si v první řadě, než se vlastně začne radit aspoň trochu nastudovat funkci rotačky nebo se aspoň podívat na pár řezů, schémat a pochopit, co se v tom čerpadle vlastně odehrává, ne jenom tupě opisovat pojmy z jiných for a ještě je pak nesmyslně skládat do vět Viděl jsi někdy nákres jak vlastně rotačky vypadá? Co se v ní děje když kroutíš s různýma šroubkama? s čím vlastně kde hýbeš? Evidentně ne... ...a to asi neni zrovna v cajkuForget píše:Další věc uprav přidavač nafty, když totiž "jen otočíš" šroubkem tak máš spodek a pak .... přidavač je "dynamický" .) Co se turba týče, nevím v jakém je stavu a o které se přesně jedná, ale relativně 1-1,2b by mělo udržet, když se k němu budeš chovat. Jinak tam dej VNT z něčeho lepšího a budeš mít klid, pojede to taky hezky.)
No smoke, no fun...
Vstřiky stříknou naftu, když do nich čerpadlo tlačí 150Bar, nebo ne? No jo, musím si o tom ještě něco nastudovatMíšánek píše:Vstřiky ti vstřikovanou dávku neovlivní (teda v tomhle případě určitě ne). Upravuje se čerpadlo, resp. jeho přetlaková regulaceMazuPm píše:= úprava vstřiků? Nebo jak se to dělá?Míšánek píše:Ano, to je fakt. Nicméně v ideálním případě by to chtělo i upravit tlakový korektor vstřikované dávky, kvůli většímu zvýšení množství vstříknuté nafty při boostu
Po sem je to naprosto v pořádkuWhistler píše: měl jsem za to že turbo se roztáčí průchodem spalin a když dosáhne určitých minimálně potřebných otáček začne stlačovat vzduch
tto rovnice už ale neplatí tak jednoduše jak si představuješ Proč si myslíš že turbo u motoru bez zatížení (chápej na neutrál) i při vysokých otáčkách vytvoří pouze minimální (spíše žádný) tlak? Prozradím ti to - důležitý faktor hrající velkou roli je hlavně taky zatížení motoru a řekněme "požadovaný výkon obsluhy". Zkusím to vysvětlit nějak laicky a pochopitelně dle mojí úvahy o základním principu přeplňování a funkci přeplňovaného motoru.Whistler píše:čím víc otáček motoru, tím víc spalin
Pokud je motor bez zatížení a je vytočen do určitých otáček, je také vstřikovaná dávka paliva v určitém (zvýšeném) množství pochopitelně oproti vstřikované volnoběžné dávce. Tato vstříknutá dávka paliva je díky spalovacímu procesu přeměněna na plyn, který roztáčí turbínovým kolem, které je spojeno hřídelí s kolem kompresorovým. Takže ano, turbo vlastně vykonává činnost, jeho otáčky se zvýší, nicméně tlak v sání nikoliv. A proč? protože je potřeba si vlastně uvědomit, co to ten tlak konkrétně je. proč vzniká tlak (přesněji přetlak) v sání? Proč vlastně vzniká přetlak všeobecně a za jakých podmínek? Máme li nějaký kompresor (čerpadlo atp.) a nějaký restriktor Teď to zkusím vysvětlit na tom běhu motoru bez zátěže.
Takže motor běží v určitých zvýšených otáčkách (nemá cenu se bavit konkrétně) a je vstřikována určitá zvýšená dávka paliva. Ale jelikož je motor bez zatížení (teď to možná budu vysvětlovat hodně špatně) tak je v podstatě spotřeba jeho vzduchu rovna množství, které mu turbo aktuálně tlačí, tzn. motor nefunguje jako restriktor v tomto systému, takže nemá kde vznikat tlak. Jenomže jaká situace nastane, zatížíme-li motor v těchto určitých zvýšených otáčkách, kdy už je turbo schopno pracovat efektivně, tzn. vytvářet určitý plnící tlak?
Otáčky motoru díky zatížení poklesnou, ale vstřikovaná dávka paliva zůstane stejná (stejná nezůstane, naopak je ještě zvýší díky onomu tlakovému korektoru vstřikované dávky na čerpadle, to ale nyní brát v potaz nebudeme). To ve výsledku znamená, že se vstřikovaná dávka paliva zvýší v poměru k aktuálním otáčkám motoru = vstřikovaná dávka a množství výfukových spalin dopadajících na lopatky turba se v podstatě zvýší (to, že poklesne množství vzduchu taky řešit nebudeme z důvodu popsaného dále), takže otáčky turba, resp. konresorové části se nezmění. To znamená, že turbo nadále bude vykonávat stejnou práci za určitý počet otáček zatíženého motoru, které jsou ale nižší než-li v případě motoru nezatíženého. A to bude v konečném výsledku znamenat co? To znamená to, že se motor v celé této přeplňované soustavě začne chovat jako "restriktor" jelikož turbo tlačí stále určité množství vzduchu, které ale motor neni "schopen" pojmout, proto začne v sání vznikat tlak. A ten je v sání do té doby, dokud se nezmenší vstřikovaná dávka paliva. Množství vzduchu se tedy ve spalinách dopadajících na lopatky turba zásadně nezmění z toho důvodu, že turbo okamžitě začne toto množství vzduchu pod tlakem tlačit do motoru.
Z tohoto lez taky po menším zamyšlení i pochopit to, proč vlastně nehraje tak zásadní roli hodnota přetlaku při ladění motoru a proč je vlastně víceméně i kontraproduktivní vysoký přetlak. Drtivá většina lidí si myslí že funguje rovnice čím vyšší tlak = tím víc power a tím lepší všechno V zásadě je to obrovský omyl, protože velikou roli hraje také množství stlačeného vzduchu, ne jenom pouze jeho tlak Vyšší tlak mimo jiné znamená větší teplotní zátěž už jenomz toho důvodu, že vzduch se díky stlačování zahřívá (čím vyší stupeň stlačení, tím vyšší jeho konečná teplota), což je taky u spalovacích motorů kontraproduktivní a nežádoucí. Takže asi tak, snad jsem mou verzi chápání přeplňování vysvětlil aspoň trochu jako člověk. Jsou tu lidi, kteří jsou v přeplňování mnohem více zainteresovaní než já a věřím tomu, že mé případné chybné myšlenky vyvrátí a uvedou na pravou míru nebo naopak moji teorii potvrdí.
jednoduše přeplňování neni jenom o tom myslet si, že zvýším tlak, přídám ropy a všechno bude allright. toto si myslí jenom lidi, kteří si okrajově něco přečtou, vůbec se v podstatě nezamyslí nad tím jak vlastně dané věci ve skutečnosti fungují, co se v motoru při určitých situacích odehrává a jak to celé vlastně funguje. Přesně toto je prostě na tom celém to nejtěžší, přečíst si něco k této věci a pak nad tím začít přemýšlet, to už dělá málokdo. A to je taky důvod proč možná reaguju tak trochu přehnaně, jak reaguju, jelikož abych pochopil celou tuto věc a mohl se nad něčím takovým zamýšlet jsem strávil hodně večerů u internetu a přemýšlením co a jak funguje. A dokáže mě nasrat to, když si pak čtu nesmyslné názory a poznatky lidí, kteří nejsou schopní toto tomu obětovat ale sypou jenom nesmyslné hovadiny do témat jako je toto, aniž by v podstatě tušili o čem přeplňování vůbec je
Ano, wastegate slouží k regulaci tlaku v sání. Ale její hlavní úkol a důvod, proč je vlasntě použita neni kvůli ochraně turba před přetáčením, toto je naprosto nesmylná myšlenka (i když samozřejmě tento úkol plní taky). Regulace je u motorů použita hlavně kvůli motoru samotnému.Whistler píše: tím rychleji se turbo točí, vytváří v sání větší tlak až do chvíle kdy by se roztočilo do takových otáček kdy by se mohlo poškodit. Pro regulaci aby se turbo nepřetáčelo a plnění se zastavilo na určitém maximálním nastaveném tlaku jsem myslel že slouží ta wastegate s podtlakovým ventilem a táhlem.
No smoke, no fun...
Ano, to máš pravdu, ale zase - musíš se nad tím trochu zamyslet. při základním nastavení čerpadla těchto 150 Barů působí na sedlo jehly určitou dobu, po kterou se do předkomůrky vstřikuje toto základní množství paliva. Jakmile zvýšíš na čerpadle dávku paliva tak to bude znamenat co? Že se tato doba vstřiku o něco prodlouží, poněvadž množství paliva se zvětší a tudíž se i prodlouží doba, po kterou na sedlo trysky působí otevírací tlak, aspoň dle mé úvahy. Samozřejmě, že průtok trysky bude hrát taky určitou roli (jenom jsem ještě nepřišel na to, jaká konrétně u komůráčů je a jak moc je zásadní), nicméně výměnou trysky aniž bys poladil čerpadlo samotné nedocílíš zvýšení vstřikované dávky, ponevadž toto množství stále ovlivňuje a udává čerpadlo.MazuPm píše:
Vstřiky stříknou naftu, když do nich čerpadlo tlačí 150Bar, nebo ne? No jo, musím si o tom ještě něco nastudovat
No smoke, no fun...
Míšánek> díky za vyčerpávající výklad, několik věcí co mi nebyli jasné jsi mi osvětlil a kde jsem si nebyl úplně jistý už jsem si jistější
OO=[][]=OO E34 518i sedan, M40B18
E28 524td žralok
E34 525i sedan, M50B25
E30 318IS coupe
E30 324TD sedan chrom
E30 318i coupe
E30 328i M52B28 coupe
E28 524d žralok
E28 524TD žralok
E28 524td žralok
E34 525i sedan, M50B25
E30 318IS coupe
E30 324TD sedan chrom
E30 318i coupe
E30 328i M52B28 coupe
E28 524d žralok
E28 524TD žralok
Ak tam chceme naparat viac vzduchu tak ho ano schladime aby zaberal mensi objem a bolo tam tych molekul viac. ide o objem a nie ci je teply
e34-tds-t67740,start,15.html
e34 525 tds, Ford Transit 2,5 td
e34 525 tds, Ford Transit 2,5 td
Asi tak. To je taky hlavní důvod ICfioro píše:Ak tam chceme naparat viac vzduchu tak ho ano schladime aby zaberal mensi objem a bolo tam tych molekul viac. ide o objem a nie ci je teply
Aby bylo jasno, IC samozřejmě vůbec neodsuzuju, ba naopak. Nicméně tvrdit, že díky IC se v podstatě zvýší životnost motoru a sníží jeho namáhání mi přijde celkem vtipné
No smoke, no fun...