Whistler píše:
měl jsem za to že turbo se roztáčí průchodem spalin a když dosáhne určitých minimálně potřebných otáček začne stlačovat vzduch
Po sem je to naprosto v pořádku
Whistler píše:čím víc otáček motoru, tím víc spalin
tto rovnice už ale neplatí tak jednoduše jak si představuješ

Proč si myslíš že turbo u motoru bez zatížení (chápej na neutrál) i při vysokých otáčkách vytvoří pouze minimální (spíše žádný) tlak? Prozradím ti to - důležitý faktor hrající velkou roli je hlavně taky zatížení motoru a řekněme "požadovaný výkon obsluhy". Zkusím to vysvětlit nějak laicky a pochopitelně dle mojí úvahy o základním principu přeplňování a funkci přeplňovaného motoru.
Pokud je motor bez zatížení a je vytočen do určitých otáček, je také vstřikovaná dávka paliva v určitém (zvýšeném) množství pochopitelně oproti vstřikované volnoběžné dávce. Tato vstříknutá dávka paliva je díky spalovacímu procesu přeměněna na plyn, který roztáčí turbínovým kolem, které je spojeno hřídelí s kolem kompresorovým. Takže ano, turbo vlastně vykonává činnost, jeho otáčky se zvýší, nicméně tlak v sání nikoliv. A proč? protože je potřeba si vlastně uvědomit, co to ten tlak konkrétně je. proč vzniká tlak (přesněji přetlak) v sání? Proč vlastně vzniká přetlak všeobecně a za jakých podmínek? Máme li nějaký kompresor (čerpadlo atp.) a nějaký restriktor

Teď to zkusím vysvětlit na tom běhu motoru bez zátěže.
Takže motor běží v určitých zvýšených otáčkách (nemá cenu se bavit konkrétně) a je vstřikována určitá zvýšená dávka paliva. Ale jelikož je motor bez zatížení (teď to možná budu vysvětlovat hodně špatně) tak je v podstatě spotřeba jeho vzduchu rovna množství, které mu turbo aktuálně tlačí, tzn. motor nefunguje jako restriktor v tomto systému, takže nemá kde vznikat tlak. Jenomže jaká situace nastane, zatížíme-li motor v těchto určitých zvýšených otáčkách, kdy už je turbo schopno pracovat efektivně, tzn. vytvářet určitý plnící tlak?
Otáčky motoru díky zatížení poklesnou, ale vstřikovaná dávka paliva zůstane stejná (stejná nezůstane, naopak je ještě zvýší díky onomu tlakovému korektoru vstřikované dávky na čerpadle, to ale nyní brát v potaz nebudeme). To ve výsledku znamená, že se vstřikovaná dávka paliva zvýší v poměru k aktuálním otáčkám motoru = vstřikovaná dávka a množství výfukových spalin dopadajících na lopatky turba se v podstatě zvýší (to, že poklesne množství vzduchu taky řešit nebudeme z důvodu popsaného dále), takže otáčky turba, resp. konresorové části se nezmění. To znamená, že turbo nadále bude vykonávat stejnou práci za určitý počet otáček zatíženého motoru, které jsou ale nižší než-li v případě motoru nezatíženého. A to bude v konečném výsledku znamenat co? To znamená to, že se motor v celé této přeplňované soustavě začne chovat jako "restriktor" jelikož turbo tlačí stále určité množství vzduchu, které ale motor neni "schopen" pojmout, proto začne v sání vznikat tlak. A ten je v sání do té doby, dokud se nezmenší vstřikovaná dávka paliva. Množství vzduchu se tedy ve spalinách dopadajících na lopatky turba zásadně nezmění z toho důvodu, že turbo okamžitě začne toto množství vzduchu pod tlakem tlačit do motoru.
Z tohoto lez taky po menším zamyšlení i pochopit to, proč vlastně nehraje tak zásadní roli hodnota přetlaku při ladění motoru a proč je vlastně víceméně i kontraproduktivní vysoký přetlak. Drtivá většina lidí si myslí že funguje rovnice čím vyšší tlak = tím víc power a tím lepší všechno

V zásadě je to obrovský omyl, protože velikou roli hraje také množství stlačeného vzduchu, ne jenom pouze jeho tlak

Vyšší tlak mimo jiné znamená větší teplotní zátěž už jenomz toho důvodu, že vzduch se díky stlačování zahřívá (čím vyší stupeň stlačení, tím vyšší jeho konečná teplota), což je taky u spalovacích motorů kontraproduktivní a nežádoucí. Takže asi tak, snad jsem mou verzi chápání přeplňování vysvětlil aspoň trochu jako člověk. Jsou tu lidi, kteří jsou v přeplňování mnohem více zainteresovaní než já a věřím tomu, že mé případné chybné myšlenky vyvrátí a uvedou na pravou míru nebo naopak moji teorii potvrdí.
jednoduše přeplňování neni jenom o tom myslet si, že zvýším tlak, přídám ropy a všechno bude allright. toto si myslí jenom lidi, kteří si okrajově něco přečtou, vůbec se v podstatě nezamyslí nad tím jak vlastně dané věci ve skutečnosti fungují, co se v motoru při určitých situacích odehrává a jak to celé vlastně funguje. Přesně toto je prostě na tom celém to nejtěžší, přečíst si něco k této věci a pak nad tím začít přemýšlet, to už dělá málokdo. A to je taky důvod proč možná reaguju tak trochu přehnaně, jak reaguju, jelikož abych pochopil celou tuto věc a mohl se nad něčím takovým zamýšlet jsem strávil hodně večerů u internetu a přemýšlením co a jak funguje. A dokáže mě nasrat to, když si pak čtu nesmyslné názory a poznatky lidí, kteří nejsou schopní toto tomu obětovat ale sypou jenom nesmyslné hovadiny do témat jako je toto, aniž by v podstatě tušili o čem přeplňování vůbec je
Whistler píše: tím rychleji se turbo točí, vytváří v sání větší tlak až do chvíle kdy by se roztočilo do takových otáček kdy by se mohlo poškodit. Pro regulaci aby se turbo nepřetáčelo a plnění se zastavilo na určitém maximálním nastaveném tlaku jsem myslel že slouží ta wastegate s podtlakovým ventilem a táhlem.
Ano, wastegate slouží k regulaci tlaku v sání. Ale její hlavní úkol a důvod, proč je vlasntě použita neni kvůli ochraně turba před přetáčením, toto je naprosto nesmylná myšlenka (i když samozřejmě tento úkol plní taky). Regulace je u motorů použita hlavně kvůli motoru samotnému.