Jak auto za 500 dolarů z Craigslistu porazilo $400tis rally auta
Profesionální motorsport je chladné, tvrdé místo. Pokud chcete běhat s velkýma klukama, nelze jen postavit auto v garáži své mámy a ukázat se na startu, ne? Špatně. Jeden chlápek udělal přesně to. Zde je jeho úžasný příběh.
Toto je mnohostranný příběh Billa Caswella, muže, který koupil vrak za 500 dolarů z Craigslistu aby soutěžil proti vozům za $400,000+ v závodě Rally Mexico World Rally Championship počátkem tohoto měsíce. Je to příběh muže, který měl svářečku, pár kreditních karet, a hodně volného času, ale žádný reálný podklad nebo prostředky. Je to příběh o chlápkovi, který se sám naučil, jak postavit klec dle pravidel FIA, bez předchozích zkušeností, protože chtěl ušětřené peníze raději utratit za závodní pneumatiky. Je to příběh nadšence, který dojel rezavou plechovkou na třetím místě v oficiálním závodě FIA.
Ze všeho nejvíce, je to příběh o bláznivé jízdě.
Bill Caswell, nezaměstnaný obyvatel Chicaga a blázen do závodů, vstoupil do mexické erzety World Rally Championship s BMW 318i z 91 roku, který našel na Craigslistu. Auto za 500 dolarů. Před rokem se Caswell rozhodl, že chce jít do Rally America. O dva měsíce později a pět minut po startu první akce, auto naboural a zničil motor. O čtyři závody později našel mezeru v pravidlech FIA, která mu dovolila startovat se dvacet let starým vozem ve stejné kategorii s borcama jako Ken Block a bývalý pilot F1 Kimi Raikkonen.
Příběh přihlášky Caswella do WRC je příběhem podivným: Vstoupil do největší motoristicé událostí svého života bez týmu, s nevyzkoušeným motorem E30 M3 namontovaným týden před tím na vrakovišti (neptejte se); vůz který byl stále špinavý z minulé sezony závodů ("Já bych ho umýl, ale musím místo toho opravovat věci"), a s pronajatou dodávkou. Jeho spolujezdec, génius na Rally America jménem Ben Slocum, nestrávil více než pět minut v autě s ním před akcí. Udělal to ne z hlouposti, ale z nedostatku prostředků - on chtěl jít závodit, a tohle byl jediný způsob, jak to uskutečnit.
WRC Corona Rally Mexiko: Toto není běžný začátek
WRC Mexiko proběhla před dvěma týdny. Neměl jsem čas se zúčastnit, ale díky zázrakům moderní techniky, měl jsem non-stop zásobu od Case, když byl tam. Já původně chtěl napsat příběh sečtením toho všeho dohromady, ale e-maily - Billovy divoký "jak jsem se sem dostal" aktualizace ze silnice - nepotřebují úpravu. Tady jsou. Užijte si je.
Část první: Nejdřív jsme toho hodně rozbili
Příběh byl odeslán do mé schránky nárazově. Toto je první věc, kterou jsem dostal po týdenu ticha:
Jo, to je uklidňující, že?Myslím, že jsem na druhém místě. Ale sjel jsem z tratě a vytrhl zadní tlumič za řidičem přímo z auta. Měl bych to být schopný svařit, ale potrvá to tak půl hodiny.
http://www.youtube.com/watch?v=1Z6kESyQ ... r_embedded
Pak to bylo ještě bláznivější. Neměl jsem žádné telefonáty, žádné aktualizace, jen náhodné e-maily. Časem ale byly delší a ukacanější. Video výše - zahájení rally na slavnostním večeru, s tisíci lidmi, otočným pódiem pro auta a nějakou podivnou živou hudbou v pozadí - bylo natočeno telefonem Billa. Ukázal se v mé schránce bez varování během víkendu.
http://www.youtube.com/watch?v=yaEcwQ6a ... r_embeddedJo mimochodem: policie zavřela dálnici a ulice města abychom se mohli dostat od města k městu rychle. No řeknu vám, že jízda s rally pneumatikama a ostatními automobily mexické rallye za zadkem, zatímco se s váma policie snaží držet krok je k nezaplacení. Nemluvě o tom, že ulice jsou lemovány jen lidmi na více než 30 kilometrech. Bylo to úžasné. Dojeli jsme pozdě a tak nebyl čas na průzkum a museli jsme odflákat poznámky od šampiona peruánské rally. Borec je super, ale poznámky jsou ve španělštině, nebo tak něco. Tak "e" je vpravo a "d" vlevo?
FIA nám dala obrovskou GPS do auta. Kdybychom zastavili na deset vteřin bez zaslání zprávy "Jsme OK" a kdyby od nás nebylo slyšet víc jak 30 vetřin, pošlou vrtulník a erzeta je zrušena. Radiátorová trubka byla po technické kontrole netěsná, a když jsem si s tím hrál, jeden z komisařů si všiml. Řekl jsem mu, že to byl jen přebytek vody?
Jednou jsem se zeptal, proč Bill trval na tom, projíždět každou diváckou část s motorem v omezovači. "Ty vole," řekl, "Je mi jedno, jestli mě to bude stát pár desetin sekundy. Fanoušci z toho šílí."
Palivový čerpadlo se seklo tři RZ od konce. Vzal jsem ho, zabušil na něj, půjčil nůž od policejního důstojníka, rozřezal nějaký dráty v kabině abych obrátil chod a zabušil na něj, až zase pracoval. Ale my jsme byli pár minut pozadu. Ohulili jsme to a dohnali je. Chtěl sem dojet další dvě ale ale ztratili jsme se a byli vyloučeni na zbytek dne. No jo no.
Čtyři hodiny spánku, nejvíc co jsem naspal za týden. Auto je perfektní. Palivové čerpadlo opraveno ve škarpě. Zadní rozpěra opravena. Přezuto na nové pneumatiky. Vyrobil jsem nové úchyty kapoty vypůjčenou svářečkou - musel jsem půjčit větší generátor, můj se rozbil. Přírubu převodovky držela jedna uvolněná matice a napůl zničená. Měl jsem štěstí.
Po opravě palivovýho čerpadlo jsme se ukázali v další RZ pozdě. Rozhodčí říkali, "fanoušci si myslí, že RZ je u konce, lidi nyní chodí po RZ a pickupy jezdí uprostřed silnice, nemůžete jet." Tak jsem musel jet 15mph, a časovali nás, po RZ kde bychom normálně jeli 100mph. Aby toho nebylo málo, [cenzrua] Kimi Räikkönen poslal svůj vůz z útesu. Vyprošťovací vozidlo vytahovalo auto z příkopu a blokovalo silnici. Když odtahový vůz konečně odjel, dojeli jsme erzetu.
Museli jsme dohnat čas a později nám řekli, že u silnice stáli policajti s autem ale nestavili nás. Někdo nám řekl, že Federales vytvořili jakousi zátaras, ale my nikdy neviděli žádné světlo, nic. (Něco nám říká, že je toho víc k tomuto příběhu. Pokud narazíte na Billa na rally nebo ohruhu, kupte mu pivo a zeptejte se na podrobnosti-Ed.)
Část druhá: Nějakej borec na nás ukazoval prdel?
Jsem ve špatném stavu, ale protože jsem byl poslední, v "parc ferme" bylo jediný místo s milion-dolarovými vozy WRC. Zaparkoval jsem plechovku vedle Loeba, Hirvonena, a celé posádky. Můžu si jen představovat, co si ostatní řidiči řikali, když se připoutávali: "Do prdele, cože? Jsem se ještě ani nenarodil, když tento model vyšel." Další chlápek z FIA přišel a potřásl mi rukou a vrací se pro můj autogram. Vážně. Říkal, že neviděl pohon zadních kol u automobilu v hlavním závodu, dlouho nic podobnýho, šílenýho. A navíc schopný soutěžit ... Říkám "tak trochu". Stále v pohodě.
Neuvěřitelný. Jeli jsme jednu erzetu, kde jsem jel mezi domy, z kopce zhruba 100mph a klouzal bokem asi 100 yardů. Hustý.
Je čas roz[cenzura] ty Eva. Je tu Mitsu na druhém a třetím místě a pět let starý vůz WRC na prvním. To byly jediné vozy, které skončily všechny erzety včera. Silnice jsou šílený. Stejně jako jet přes 100mph po šotolinových valchách.
Jo, včera nám borec ukázal prdel. Vběhl 3 metry do silnice, otočil se, shodil kalhoty a chytl kotníky. Ty vole. Je to ve videu. Slocum na mě řval když sem ukázal palec nahoru z okna na fotografy a fanoušky při jízdě bokem s volantem v opačným rejdu. Myslím, že to vypadalo hustě.
Z této zprávy mě skočilo srdce do krku.
Zrovna sem dohoukal první erzetu dne. Třicet kilometrů šílenství. Projel jsem 70-80mph úsek s tisíci lidí čekajících u silnic. Dojeli jsme za roh a tam byl most, který nějak nebyl v poznámkách. Ale je to rovnej kus betonu, 3 metry širokej a naše stopa nás vedle mimo něj. Slocum říká do mikrofonu: "Toto je konec," přestal číst poznámky a připravil se na náraz. Řeka dole má balvany velikosti Volkswagenů. Písek a štěrk v zatáčce, skoro jakoby to diváci naplnili. Nemůžu se dostat k apexu o metr a půl, jedeme moc ze široka, výjezd ze zatáčky je vstup na most. Dupnu na plyn cca 35-45mph. Polovina auto sjede z mostu. Vidíme denní světlo a já jsem doufám, že plný plyn na levé pneumatice a difer přenese sílu. Auto tolik minulo most, že se o několik centimetrů prohla vnitřní strana zadního ramene. Téměř celá pravá stranu vozu visela ve vzduchu. Nyní stojíme ve frontě druhé etapy, ještě šest dalších.
Zavřeli etapu! Nevíme proč, ale předpokládáme nehodu. Block, Sordo, a někdo další to narval v poslední etapě. Porazili nás obě Eva ale jen asi o 45 sekund po 23 min. Mají turbodmychadla. Jsme více než kilometr nad mořem.
Vlečené rameno má 3cm prohyb od místa, kde jsme narazili na most. To je to, co nás zachránilo - chytlo to auto zpět nahoru na most. Auto jeblo most 5cm od šroubu nápravnice, který drží ke kastli.
Některé z e-mailů se opakují, ale byly okouzlující.
Vyžebral sem svářečku a přivařil domek tlumiče a drží to. Ale na první etapě se provalil. Pak ventilátor se přehříval a tavil pojistky a byl horkej. Na třetí etapě jsme minuli skok v poznámkách (naše poznámky byly v portugalštině, nebo tak něco) při 80mph, nebo tak, a vystřelili do vzduchu. Skok doprovázel pocit nárazu do cihlové zdi a zlomil rameno uchycení motoru přímo vejpůl.
Ale skok to byl úžasný. Později jsem měl slabší chvilku ale udržel se na silnici. Některé děti házely kameny na silnici při přejezdu a já jsem probodl nádrž a ztratil téměř polovinu nádrže během 24 km na další etapu. Nejlepší bylo, když komisař poukázal na náš únik a ukázal hrst benzínu, když jsme se ptali, jak velká je - Věděl jsem, že je průser, ale řekli abychom začli další etapu tak jsme to udělali. Oprava proběhla z věcí v kufru - RTV a kuličky izolační pásky - sedm metrů za cílem etapy, na boku silnice, a komisaři se dívali. Neměli jsme čas to opravit během servisu tak zítra pět etap s RTV opravou. Sotva jsme dojeli zbytek dne. Máme 10 minut na servis ráno, než vyjedeme z parc ferme, ale musíme nasadit nový pneumatiky.
Narazil jsem na pořadatelé Rally Mexiko v baru. Petter Solberg to tam řídí. Je tu super zábava. Stejnak jsou zítra pouze tři etapy. Ale zřejmě ex-WRC v naší třídě, nebo Evo se rozbilo v poslední etapě, což znamená, že jsem zpátky na třetím místě.
Část třetí: možná nás uznají, možná ne
Video níže ukazuje dva fanoušky jak mluví s Billem a popisují, jak projel kolem nich na etapě s názvem "El Cubilete." Billovy telefonní klipy jsou všichny stejný, všichni končí jeho obličejem a ohromeným výrazem typu "Věříš tomu? To jsem já!".Ajo. Parc ferme - zámknou auto a nemůžete na něm pracovat v noci. Ale můžete jej vytáhnout na 45-minutovej servis. Takže před poslední časovou kontrolou jsem vlezl pod auto a vyndal rameno motoru s tou úžasnou malou origo sadou nářadí v kufru. Tudíž jsem mohl pohodlně vyrobit novej díl a pak vytáhnout auto z parc ferme a jen vyměnit ramena. Fungovalo to skvěle. Nyní máme ocelové rameno a origo silntblok. Nádrž je ještě záplatovaná s RTV a lepicí páskou. Nebyl čas na vypouštění nádrže a svařování. Doufejme, že to vydrží ještě dneska.
Mimochodem. Je to úžasný valit tady v BMW a ukazovat kouř těm malým WRC Peugeotům, a to na podvozku, kterej nejel rally od dob Prodrive E30 M3. Mejdan má být mega. Je to v jiném městě v nějaké staré mexické škole nebo zřícenina hradu nebo něco, ríkali borci, kteří tam byli v loňským roce.
http://www.youtube.com/watch?v=Mxn_vPge ... r_embedded
OK, vím, že to začíná být starý, ale wow. Mám na sobě bundu BMW u snídaně a stůl vedle mě (asi deset chlapů), se otočí a řekne: "Vy jste pilot BMW?" Pak jsem se vyfotil s každým z nich přímo v restauraci.
Řekli, že mají rádi BMW, ale jsou z mexickýho klubu Dodge. Jsou rádi, že jsem přišel do WRC bez týmu a vyskočím při každým servisu a začnu pracovat. Říkali, že musím být z části mexičan, podle toho jak umím opravit svoje auto. To je kompliment, ne?
Hustý. Zhroutil se přední svislý rám dopadem na ochrannou desku, která je spojena k trubkám klece na spodku rámu. Moje "nemocné já" chce vidět, jak dlouho to můžu trestat, než praskne vejpůl.
Taky někdo mě nabídnul volný vstup a přepravu na jiný rally?!? Zřejmě se dívali, jak na mě spolujezde křičí ať jdu, když jsem podepisoval autogramy a fotil se s fanoušky až do poslední možné chvíli před skokem do auta a odjezdu. Myslím, že ostatní týmy na to prdí, protože je ohraný když desítky dětí strkají věci do ksichtu, když si nasazujete HANS zařízení.
Slocum a já jsme počítali. Podepisoval jsem autogramy cellý tři hodiny v neděli. Myslí si, že to by mohlo být téměř 1500 nebo 2000 podpisů a možná i 1000-1500 fotografií. Jednu chvíli křičelo několik stovek lidí "Caswell! Caswell!". Ale myslím, že Ken Block a já jsme jediný Američani tady, takže nás uznávají, nebo tak něco? Skončili jsme třetí ve své třídě. Nevím, jak jsem se sem dostal. Šílený.
Jo, Bille - šílený. Ty, příteli, jsi pravý "Jalop". Jsi pašák dne, možná pašák měsíce, možná dokonce pašák roku. A máš kule kamaráde. Příště až vpadneš do světa FIA a vše rozbombarduješ, dej Jalopniku vědět. Vezmeme margarity a budeme ti fandit.
10:39:17 Bill Caswell: Burning Down the House se zdá být ústřední melodií pro celé to divné dobrodružství. Byli jsme jediným týmem, kterej válčil hudbu během servisů. Vyskočil jsem a první, co jsem udělal se svými 30 minutami je naladění hudby, protože nemůžete pracovat v horkém mexickém slunci bez hudby. Měli jste vidět dav. Řidič v protipožárním obleku zvedá auto a opravuje zatímco Talking Heads řve z rádia a spolujezdec křičí 20 minut .... to bylo opravdový. Já se začal jednou úplně sám smát při montování kola - jsem opravdu na akci WRC v mé oblíbené kombinaci vozu a motoru všech dob, bez posádky, a opravuju vůz sám?
10:41:28 Caswell Bill: I když bych už nikdy závod nejel, můžu být šťastný. Bylo to epický. Měli jste tam být.