Mam v tomto smeru celkem "legracni" zkusenost...
cestou do Chorvatska cca 300km od Makarske mi zacalo lozisko v altiku ZNACNE naznacovat, ze uz dlouho "tocit" nebude a do makarske se podiva v kuse jen z vypetim vsech sil. Povolil jsem klinak co sel, aby nenamahal lozisko pac umrtveni jsem si vhledem k tomu, ze stejny klinak obsluhuje i vodni pumpu nemohl dovolit a zacal drzet altiku palce. Nakonec to lozisko "dalo" a ja premyslel kde vezmu v Makarske altik do E30 za "normalni" penize. Nadeje, ze by lozisko vydrzelo 1300km zpet byla vice nez blahova a nepripadala v uvahu.
3 dny jsem si dal oraz na plazi a v sobotnim dopoledni se vydal do mestecka na vyzvedy. Prvni variantu - novy za bratru 300EUR jsem vyloucil pac by stal temer pul ceny auta. Druha varianta mi napadla az bloumanim mestem..., chorvati jsou v leccems podobni jako my = tudiz kutilove. Zeptal jsem se na par mistech zda v Makarske existuje neco jako "autoelektrikar" a na treti pokus jsem stanul pred malou dilnickou s napisem neco ve smyslu "elektromoty & startery" a uvnitr 3 lidi. Majitel cca 45-50, syn teenager a znacne chytry/opily soused autobusak.
Chorvatsky mluvit jsem se nepousel a zkusil jsem anglictinu - kupodivu porozumel a zeptal se co bych rad. Vysvetlil jsem mu moji strast a polozil otazku kdy mam dorazit s autem. Nechapave na mne ziral s vyrazem v ocich proc uz tam to auto nemam sebou. Byla sobota 13hod a ja s udivem vyrazil pro chromy stroj. Po prijezdu mne privital majitel s upravenym fonendoskopem na usich, nechal si motor nastartovat a zacal alternator "odposlouchavat" po lekarskem zpusobu. Celkem jsem se bavil a bral to jako soucast dovolene s radosti, ze jsem nasel nekoho kdo mne mozna zajisti cestu domu. Po 2 minutach vyrkl ortel s vysledkem - predni lozisko po smrti a zadni neni daleko prednimu. V ramci dalsi "diagnostiky" vyslal s naradim "teenagera" na demontaz, po 5ti minutach se uvelebil invalidni altik na ponku celkem vybavene dilny a po dalsich 10min odbornik sdelil moznosti.
1, nouzovka - kdy vymeni predni lozisko a ja snad dojedu zpet do CZ s cenou cca 500CZK
2, vymeni obe loziska a altik jeste neco natoci s cenou cca 800CZK
3, udela repasi altiku (obe loziska, uhliky, medene krouzky na rotoru atd) s cenou cca 1100CZK
Vzhledem k tomu, ze vnitrni stav altiku odpovidal stavu lozisek (i kdyz dobijel OK) jsem rekl at to udela cele a zeptal se ktery den mam prijit. Cekal jsem, ze loziska, uhliky a dalsi veci musi nekde objednat a par dni to potrva. Opet se na mne prekvapene podival a odpovedel, ze jestli mam 2 hodiny casu at klidne pockam a cekani si zkratim lahvi rakyje kteroum mi podaval. Opet jsem si rekl, ze je to sprymar a se zajmem zacal pozorovat kde ty veci vezme... (rakyje + nameteny soused byl bonus).
Altik se behem par minut stal hromadkou dilu, Mistr elektrikar zkusene omeril loziska, pak zalovil v jednom z "x" supliku, vytahl spravny kus a tak se to opakovalo i s druhym. Muj zajem vsak smeroval k vymene medenych krouzku specifickeho tvaru a rozmeru nalisovanych na hrideli rotoru. Opet nezklamal a na scenu nastoupilo mereni rozmeru, porovnani s nejakym katalogem Bosch, vylisovanim, vyhledanim odpovidajiciho polotovaru, naslednym pouzitim soustruhu, vytocenim a nalisovanim zpet. Vse zakonceno naletovanim vodicu. Podobny postup pouzil i v pripade vymeny uhliku.
Po 1 lahvi rakyje, klabosenim o nicem a 2 hodinach casu jsem mel repasly altik na pobrezi Jadranu namontovan zpet v aute. Zaplatil jsem pozadovany obnos + "vsimne" a s uklonou odkvacil zpet vstric drazsi polovicce.
V dnesnim svete nevsedni zkusenost. Navic altik funguje dodnes.
Takze repase altiku by nemela stat vice naz 1500CZK a 1 den zdrzeni.
Samozrejme v pripade, ze se samotny regulator neodporoucel do vecnych lovist.