Ona to je vcelku slozita problematika a jaksi tady jsou na vsechno dva a vice pohledu. Jako konec koncu u vseho...
Omezeni ridicaku dle veku - ono tu ani nejde o to, ze tady je odpovednost toho kdo neco spusobi ale spis o preventivni funkci. T.j. aby k te nasledni odpovednosti ani nedoslo, protoze jde o zivoty jinych lid, ktere muze nerozvazny ridic ohrozovat. Kdysi me napadlo, ze kdyz udelat nejake zmeny co do veku a ridicaku tak obecne ridicsky prukaz od 21 let. Tedy spis bych rekl "alespon" 21 let, protoze jak je znamo mladi ridici jsou nerozvazni a jezdi jako magori. A nevim jestli na to ma zrovna vlyv to, kolik koni maji pod kapotou. HTP-cko, kdyz mu slapes na krk taky pojede kilo bez problemu a to bohate staci.
Na druhe strane je mozne, ze mladici jezdi rychlo kvuli tzv. "pocatecnemu entuziazmu" z ridicaku, kdyz ho dostanou a tudiz nevim jestli kdyby byli ridicaky od 21 let by se tato doba entuziazmu jen nezdrzela o tri roky. Kazdopadne mladicka nerozvaznost tam dela sve, to nepochybne a ta vekem upada, takze mozna by to k necemu bylo.
Muzeme tady rict, ze vetsina techhle "mladickych nehod" je zastresenych onou lehkovaznosti, jako treba, ze ridic jedu pilu kdyz ma nekoho dalsiho v aute. Takhle se nam nektere veci mohou zdat samozrejmosti, ale nejakemu osmnactiletemu cloveku, co akorat dostal ridicak proste ne-jednoduse receno nema na to jeste dost rozumu. Tim padem je na vyssi moci - statu aby s tim neco udelal v zajmu bezpecnosti ostatnich lidi. Je to trochu represe lidi, co dost rozumu na bezpecne rizeni auta maji uz v osumnacti, ale jak je odlisit?
Napadlo me pouze trideni na zeny a muze, coz (jak se na prvni pohled nemusi zdat) by melo jistou logiku. T.z. zenam ridicak od 18 a muzum od 21 let. Zeny jsou mozna obecne horsi ridicky nez muzi, protoze k tomu nemaji takovej vztah, to je pochopitelne. Ale nepotrebuji hned jak dostanou ridicak blbnout jako muzi.
My (myslim vybranou skupinu lidi odsud, kdo do ni patri, ten to pozna) tady blbneme taky ale rozdil je v tom, ze my vime, co muzeme, co nemuzeme, mame odjezdeno/odtrénováno, proste vime co delame a pro pripad, ze jdeme na limit (alepson tak to mam ja) – protože na limitu clovek nikdy nevi, ze – ujistime se, ze neohrozujeme nikoho krome sebe. Clovek, ktery se vozi v aute prvni mesic to ale nevi. Jedine co vi je, ze kdyz jede rovne a zatoci do prava auto pojede do prava. Nevi ale v jake rychlosti uz auto do prava nepojede, nebo ze kdyz v rychlosti pozde pujde do zatacky na brzdy, tedy ze je zatacka ostrejsi nez predpokladal, ze ho muze zacit celkem lehce predjizdet zadek.
Zakony, kterymi se stat snazi vodit lidi za rucicku jako decka me serou, ale zrovna tady by neco takoveho mohlo mit misto v zajmu bezpecnosti ostatnich lidi. Druhy pristup - trochu radikalnejsi - je jak rika Venca. Osumnact, tady mas ridicak a je to na tobe. Kdyz to poseres, tvoje chyba. Tak je to i ted a zcasti s tim souhlasim, jelikoz kazdy by mel mit svuj rozum. Ale opet se musim odvolat na to co jsem napsal vys. Tedy jestli je v poradku sverit auto cloveku, co na to nemusi mit rozumove kapacity. Nemuzes dat auto sestnactiletemu, to je jasne...ale muzes ho dat osmnactiletemu? Nevim no...
Ja mozna kdyz jsem mel cerstvy ridicak taky delal kraviny. Tedy nejspis. Napada me ted jenom jedna, za co bych si dal ted par facek (a vidite, tehdy mi to tak vubec neprislo), nejspis jich bylo i vic, ale jelikoz se autum a rizeni "venuji" od mala bylo jich podstatne mene, nez u dnesniho prumerneho "cerstveho ridice" dovolim si rict. Ale kdyz jsem koupil moji prvni tricu (coz bylo prvni auto, ktere me melo naucit RIDIT, ne jenom "ridit") pred peti rokama, nebo tak nejak, tak teprv po nejakem pul roce jsem si dovolil na ni jet opravdu pilu, jelikoz jsem se toho proste bal, protoze jsem vedel v cem sedim. A to je to dulezite - uvedomovat si veci a premyslet. Na to clovek nepotrebuje umet ridit. A jsme zase u tech rozumových kapacit. Odtehdy jsem uz ridil auta od 50 do 500HP a kdyz jedu v trice po okresce dnes a v zatacce me chytne smyk ve stovce tak to neni problem, jakoby tomu bylo kdysi, kdy bych si takovym spusobem jizdy, jako dnes nedovolil jet prave proto, ze jsem si uvedomoval, ze na to nemam.
Jenomze dalsi vec co si je potreba uvedomit, ze takhle se nechova beznej spotrebitel auta. My tady (alespon si myslim) mame k autum a k rizeni vztah jako ke konicku a ne jako 90% ridicu - k nutnosti. Beznemu ridici staci, ze umi ovladat auto jako pristroj a ze se na nem dostane kam chce. Nic vic. A clovek co to ma u prdele to nikdy nebude ovladat tak jako clovek co se tomu aktivne a hlavne dobrovolne venuje. U kapitana nejake obrovske lodi je jasne, ze ke svemu povolani ma srdcovy vztah a venuje se tomu na sto procent. Jenomze auto je v dnesni době tak beznou záležitosti, ze je tohle nepredstavitelne. A kdyz bereme do uvahy nehody obecne, ne pouze nehody typu "ctyri mladici zahynuli pri nehode...", si myslim, ze asi jejich nejvetsim puvodcem bude nedostatek odhadu a nepozornost (ta znovu prameni z toho, ze clovek o danou cinost nejevi aktivni zajem), spolu s arogancii. Jinymi slovy je to zase o tom, ze clovek nevi co muze a co ne. A z toho pak vznikaji nehody.
Typicky priklad na tohle tema je jak me posledne presvedcoval kamos, ze nejakej stryc ve Felicii, ktery vyjizdel z vedlejsi silnice na hlavni pul hodiny protoze cekal az na obzoru nebude ani jedno auto, je perfektne bezpecny ridic protoze si radsi pockal nez by vyjel driv – do mezery mezi autama. Muj pohled na vec je takovy, ze ten chlap je, cim dyl tam cekal, tim vic nebezpecnejsi pro ostatni ucastniky provozu prave proto ze nema odhad, jelikoz nepoznal, ze mohl mezi autama uz desetkrat BEZPECNE vyjet kdyz k tomu mel prostor. Ten chlap pak bude nekoho předbíhat v rychlosti o 5km/h vyssi a v zajmu ekonomie provozu si vedle predbihajiciho zaradi petku s tim, ze to stiha protože „dyt ten oproti je ještě daleko“ a vůbec si neuvedomi, ze pokud nekopne do vrtule tak ma sakra problem, protože ten oproti zas tak pomalu nejede (toho jsem byl svedkem posledne…a teda dovolim si rict, ze kdybych v tom aute nebyl a nezarval na ridice at na to slapne tak jsme asi na sracky).
Na to mi kamos řekl (na to cekani na vyjeti na hlavni), ze „ale tohle je ještě bezpecnejsi protože on cekal az na uplne vyklizeni cesty“. No co na to rict. Ano, je to bezpecnejsi. A z tohoto uhlu pohledu je nejbezpecnejsi zustat doma a vůbec nevylezat na silnici, coz je nemyslitelne. Jestli ma silnicni doprava fungovat efektivne a bezpecne, musí se lidi rizeni aktivne venovat aby ziskali smysl pro odhad a hlavne byt ve strehu a předvídat. Tomu zadny zákon nepomuze. To jestli je to realne je jiz otazkou. A velkym faktorem je taky to, jak se pro rizeni kdo narodil. Ja osobne si myslim, ze kdo to proste nemá v krvi, muze delat co chce a nikdy v tom nebude tak dobrej jako ten, kdo to v krvi ma.
Kontrola policie by tomuto mohla zcasti (nemuze byt vsude) pomoct. Kontrolami a sledovanim nebezpečných useku, jak bylo jiz receno vys. To by ale nesmelo jit policii pouze o množství vybraných penez ale o skutocny ucel sve práce. Kazdopadne ale je to pouze leceni symptomu, ne nemoci, takze tolik k tomu.
A typicky nedostatek odhadu, který se zrovna dnes odzrcadlil na plynulosti provozu. Jedu v tak 40km/h kolone aut s rozostupy od 5 do 10 metru. Oproti v dalce takových 100 metru vidim auto snazici se odbočit na vedlejší silnici do leva. Zpomalim, udelam rozostup tak 20 metru, přes který se da zcela klidne odbočit. Když bylo auto prede mnou uz skoro na urovni odbocujiciho bliknul jsem dva krat dalkama a zadna odezva. Bliknul jsem znovu a jelikož uz jsem po tech bliknutich nemohl prilis sebevedome pokracovat dal – nevedel jsem jestli odboci nebo ne - ještě vic jsem zpomalil. Na to se ozvalo troubeni zezadu. Nejakej magor v nakladaku se z toho sel asi posrat. To uz jsem byl skoro na urovni odbocujiciho, na kterym bylo videt, ze vůbec nevi která bije…a podle meho subjektivniho dojmu tam jeste porad stoji.
Abych to uzavrel – hlavni je mit odhad, předvídat, venovat se rizeni, pilovat rizeni a uvazovat. Toliko k me utopisticke predstave.
ED – No a banda zasranejch ego-podnikatelu ve svých Audinach, Bavoracich a Mercedesech – kapitola sama o sobe – by si mohla taky uvědomit, ze to, ze muzou rozkazovat svým vsevedoucim charakterem pomalu vsem okolo neznamena, ze rozkazou protijedoucímu autu zastavit na miste.
ED2 - Porad jsem reakci v tomhle threadu nechaval na pozdejc, protoze jsem vedel, ze toho bude hodne...a ted jsem zvedavej kdo to bude cist.
