Kalibrace rychloměru u E30

Cokoliv o čem se dá psát v souvislosti s BMW.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Fx
Příspěvky: 6344
Registrován: 26. 11. 2003 14:32
Bydliště: Pohádková říše

Kalibrace rychloměru u E30

Příspěvek od Fx » 05. 06. 2024 16:13

Kolega v práci za mnou přišel s tím, že mu brutálně proměřuje rychloměr na tříce... a jestli bych s tím něco nesvedl. Tak jsem popátral. Rychloměr samotný jen převádí pulzy ze snímače na diferenciálu na analogovou hodnotu. Na boku ukazatele je potenciometr, kterým se dá pohyb ručičky ladit.
Na budíku zezadu najdete na štítku koeficient, kterým budíky počítají, co je jeden kilometr. Každý diff v E30 má na výstupním kole 9 zubů, jeden kilometr je u kilometrového 4838 pulzů, u mílového 7784 pulzů = jedna míle.
Tak jsem si udělal pár výpočtů pro vygenerování čtvercového signálu generátorem pulzů: 1 km/h = 4838/3600 = 1,343 Hz
Hodnoty jsou přibližné, protože můj velice jednoduchý generátor pulzů neumí zlomky frekvencí. Kdo ho nemá, může si to ubastlit třeba z jacku a ovládat to počítačem přes zvukovou kartu.

50 km/h = 67 Hz
100 km/h = 134 Hz
150 km/h = 202 Hz
200 km/h = 269 Hz
240 km/h = 323 Hz

Teď se dá připojit budík na zdroj, na konektoru budíku je to krásně značené. + = 12V, 31 = kostra, 31b = vstup od generátoru pulzů.
Začal jsem kontrolou, co mu to ukazovalo při jaké reálné rychlosti:
50 km/h ukazovalo 65
100 - ukazovalo 120
150 - ukazovalo 180
200 - ukazovalo 240

Pro prvotní ladění jsem nastavil 200 km/h (frekvence 269 Hz) a potenciometrem pootočil tak, aby se zobrazovaná rychlost ručičkou srovnala. Následně jsem proběhl ostatní frekvence a zkontroloval, co to ukazuje. Vše se jevilo v pořádku (na začátku spektra proměřuje o kousek víc než na konci, je potřeba počítat s naklopením budíků = opticky do 130 km/h vidíte ručičku dál a ve vyšších rychlostech naopak níž), a tak jsem budíky sesadil, dali jsme je do auta a projeli s GPS v telefonu. O moc lepší.

Tak přeju hezkej den, třeba to někomu k něčemu bude. Nešlo mi to dát do technické sekce, tak jsem to dal sem, třeba dojde na přesun. Fotky jsem chtěl nějaké přidat, ale bohužel máme zrovna padlý web a nejde mi se přihlásit ani na FTP. Tak snad si na to později vzpomenu...

Dával jsem to vloni na Facebook a tehdy se u mě nějak stavoval Francis, slíbil jsem mu, že to dám i sem. Kdybych zapomněl, permalink na FB je tu:
FB s foto
E39 535i sedan

Uživatelský avatar
samiq
Akademik
Příspěvky: 500
Registrován: 27. 02. 2003 20:31
Bydliště: obcas Praha

Re: Kalibrace rychloměru u E30

Příspěvek od samiq » 16. 06. 2024 15:31

Ahoj FXi,
po delsi dobe je tu krasny technicky prispevek. :idea:

Mohl bys prosim jeste dat nejakou fotku te oblasti kolem potenciometru?
Pokusim se to u sebe najit, ale ty budes asi rychlejsi.

A co se tyce tech nizkych frekvenci, mozna takova CMOS delicka 4 by tomu pomohla. Preci jen generovat signaly o frekvencich pod 20Hz ze zvukovky neni idealni.

Delicka, napr. dojity klopny obvod D (englicky Flip-Flop) 4013 lze napajet z 12V.
napr. schema a popis zde, je tam i generatorek s 555.
https://www.gadgetronicx.com/frequency- ... 55-ic4013/

Uživatelský avatar
Huska
Příspěvky: 2368
Registrován: 17. 02. 2003 10:06
Bydliště: Brno / Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Kalibrace rychloměru u E30

Příspěvek od Huska » 16. 06. 2024 21:24

je to skutečně dobre, ale pro nás neznalé nevím jak to udelat .. hlavne kdo by to udelal.
také bych potřeboval kalibraci, protože mi tachometr v porovnání s radary u cesty ukazuje trochu méně ... jiná prevodovka, jiný diferak, nestandardní kola nicméně vše legální přestavba
:-) Born to be for BMW :-)
:-) 344ic E30+i30N Fastback+Hyundai SantaFe IV+Š1000MB+ 2CV+Jawa+ DAF LF+Volvo FM a EC55B, MB Atego, Hilux, Boxer,7x Caddy, Komatsu,JCB EX: GSF, MGA, E30 318i,325e,318i, E36 323i/LPGi,318iA,328i, E46 328iT-320d-320dT :-)

Odpovědět